zondag 23 juni 2019

546 Bluswater!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Es gibt Tage, die sollten nie enden. Und Nächte, die sollten nie gehen. Es gibt Zeiten, da werde ich ganz ruhig. Und dann kann ich die Welt nüchtern sehen. Doch meistens ist es wie immer: Alles ist irgendwie grau und manchmal kommt es noch schlimmer. Wer is schon bei so was gut drauf?
Was kann man mit Sicherheit sagen? Was weiss man schon wirklich genau? Ich hab mit dem Trinken mal angefangen und veilleicht hör ich irgendwann auf. Ein klarer Kopf ist die beste Droge - Na klar, das kann schon sein. Es gibt soviel schlaue Sätze dazu und mir fällt auch einer ein:

Kein Alkohol ist auch keine Lösung! Ich hab es immer wieder versucht. Kein Alkohol ist auch keine Lösung! Es würde gehen, doch es geht nicht gut!'
Uut 'Kein Alkohol ist auch keine Lösung!' van die Töten Hosen

Hoi, ben ik weer.
Ik wist het niet, jullie wel...?
Dat er in Nederland bijna twee miljoen mensen zijn met een handicap. Jong of oud, licht verstandelijk of meervoudig complex gehandicapt. Visueel of auditief.
Ik wist het niet, weet trouwens niet eens meer hoeveel mensen er precies wonen in ons kleine kikkerlandje.
Allang niet meer die vijftien miljoen mensen van Fluitsma en van Thijn, bij laatstgenoemde moet ik altijd aan Carlo Boszhard denken. Waarom? Zeg het maar, dat is mij ook een volkomen raadsel. Heeft het soms met Irene te maken...?
Maar blijkbaar hadden wij de gehandicaptenzaken een beetje geknutseld geregeld rondom het Binnenhof en bij de diverse ministeries. Het hing er maar een beetje als een niet lopende rolstoel bij aan. Geen één ministerie die echt opkwam voor de belangen van deze grote en diverse groep mensen. Raar toch?
Op de keper beschouwd hebben wij allemaal een bepaalde tik, toch...? Ik ken niemand die daadwerkelijk 100% gewoon normaal is. Bij ons allemaal zit links of rechts wel een steekje los. Wij houden allemaal wel een schroefje over van het zelfgemaakte bouwpakket. Tenminste, als je het nuchter beschouwt. Sorry, dwaal weer eens af. Misschien wel mijn grootste handicap als je het mij gisteren zou vragen....
Vroeg mij wel af, wordt ik ook als een soort van gehandicapte beschouwd. Bijna twee miljoen mensen vind ik erg veel...Of kijk ik gewoon niet goed uit mijn doppen...dat kan ook? Schijnt dat 1 op de 3 huwelijken tevens het strand en de eeuwigheid niet halen. Maar ben ik ook gehandicapt aangezien ik niet vlekkeloos praat, word ik dan tevens als visueel beperkt beschouwd...omdat ik verder van die rare hersenkronkels en gedachtengangen heb? Of haal ik nu dingen door elkaar, na het lichtelijk hakkelen wat bij mij stotteren is geworden zet ik nu vandaag de dag tevens de zinnen niet keurig achter elkaar....Het kan verkeren!
Maar goed, een minister van gehandicaptenzaken was er nog niet. Hij of zij moet het gezicht en de stem van alle mensen met een handicap in Nederland gaan worden.
Ondertussen weten wij allemaal dat Rick Brink de eerste man in de geschiedenis is geworden die deze functie zal gaan bekleden. Naast Evers hebben wij wederom een bekende Hardenberger in het westen van het land. Iemand van over de Iessel, hier is een ei gelukkig geen lege dop!
Rick mag dan misschien wegens zijn ziekte en rolstoel beperkt zijn maar hij gaat met zijn zevenmijlslaarzen, keurig rood/oranje gekleurd, als een olifant door de tot nu keurig afgesloten porceleinkast scheuren.
Let maar op mijn woorden. Hij is al redelijk door de politieke wol geverfd. Hij kleurt alle kleuren.
Ik denk dat Nederland zich geen betere ambassadeur voor de bijna twee miljoen gehandicapten had kunnen wensen. Als het moet kan hij een pain in the ass zijn, een scherp debater, iemand die sympathie kan kweken maar als het moet deuren kan en wil open trappen met zijn kekke schoentjes. Waarvan Akte!
Rick is on the Highway. Ik vind het mooi en was maandagavond best wel trots dat Rick werd gekozen.
We hebben er sinds deze week weer een bekende Hardenberger bij. En wie wil er nou niet gekust worden door Lucille Werner en Anita Witzier....? Duzz!
Hoop wel dat ik jou zo af en toe nog aan een Hardenbergse toog mag treffen met een  mooi fris getapt biertje in de hand en dom ouwehoerend. Als minister moet je ook je rustmomenten kunnen pakken, wat ik oe brom. Na brandjes blussen in de steeds heter wordende politiek moet je af en toe afkoelen zeker als er een hittegolf op komst is. Het schijnt dat met de inzet van 546 Bluswater van de Brouwerij Avereest vele branden zijn geblust.
Ik nam het er gisteravond van...Per toeval passeerde ik gistermiddag de brouwerij van Dedemsvaart. In de middenberm stond een bord met de tekst dat ze geopend waren, keek in mijn achteruitkijkspiegel en zag dat ik zonder moeite kon afremmen...sloeg linksaf. Maar ze hadden vrijdagavond vergeten het bord weg te halen. Wat de vriendelijke oude man me vertelde nadat hij de deur had geopend dat de brouwers pas zouden arriveren om twee uur maar dat hij mij wel kon helpen. Mooi man, samen met hem stiefelde ik naar boven en enkele minuten later had ik een doosje met alcoholische heerlijkheden onder mijn arm. Ik dacht nog: Geen alcohol is natuurlijk ook niet de oplossing of zoiets in mijn korte spasshose. EigenWiez en Blonde Bertha bevonden zich in de doos en ik nam tevens het ongefilterde pilsener van 546 Bluswater mee.
Maar ik moet nog veel meer biertjes gaan proeven, wat een straf hè. Iemand moet het doen....Want Dikke Bolle, Vol Bloed, PK Paardenkracht, LenteGenot, Turf Bock, Maf Kees, ShakeSpeare en LanterFanter staan nog op mijn spreekwoordelijke bierkaart om genuttigd te worden. Appte de Camping al, dat moet maar eens op een regenachtige zaterdag gebeuren. Bierliefhebbers pur sang onze oude buren...
Die afspraak staat. Het werd gisteren een perfecte dag, de tante van San zal vast en zeker boven in de zevende hemel trots op ons zijn geweest.
Het begon 's morgens al vroeg met de zwemles van Moos en zo emmerde het de hele dag door tot 's nachts aan de eigen zwemles voor gevorderden toe.
We kwam in notabene Daarle uit. Daarle, waar je het vroeger voetballend altijd lastig had, we wonnen er wel maar het ging nooit gemakkelijk. Snapten het tenue ook niet. Smetteloos wit maar de ene sliding volgde de andere buikschuiver op. Maar we stapten op een gewone voetballoze zaterdagmiddag onbezorgd het 'N Bos Food & Drinks Festival binnen. Gewoon in een knus Dennenbos aan de Haarweg 1S.
Zo'n festival verwacht je ergens anders maar niet in downtown Daarle, onbekend maakt wederom onbemind. Dat geldt zeker voor Daarle waar een moat van mien Pa, Meneer Maneschijn, auto's verkocht.
Maar super genoten....Heel Daarle liep uit voor koude Beugels, overheerlijke spareribs van slagerij Aalderink, pizza's uit de houtgestookte oven, Ranja voor de kinderen, speciaal gebrouwen bier van de Berghoeve uit goddeloos 'n Ham, een pittige Indische maaltijd van die lieve mevrouw, ijsjes van Bijkerk, zacht gegaard varkenshaas van Lumberjack, zoete popcorn, een spannende speurtocht door het bos, kunst in het bos en droge worst van de Wippe uit Daarle. Nog zo iets wat ik niet had verwacht.
Ruben Plaggenmars verkocht donders lekkere worst. Heerlijk gedroogd. Moos vroeg nog of ie worst luste, dat zeg jij toch altijd Papa....Geweldig! Je had er bij moeten zijn. Mouna die vrolijk spareribs soldaat aan het maken was. Dat kleine bekkie onder de marinade gesmeerd, maar wat zat zij te genieten. San die aan de Indian Pale van Berghoeve ging. Word ik vrolijk van als mijn lieffie aan een mooi wit biertje gaat....Word ik gelukkig van. Gek hè. Gedeelde vreugd is halve smart!
Het was echt zo'n perfecte dag. De hele dag met zijn vieren en toen het duo Druk & Heel Druk eindelijk 's avonds in bed lagen kwam het duo Rustig & Lekker Gezellig om de hoek kijken bij de watertoren voor een biertje en een wijntje.
Met Frederiekus mooi aan de Blonde Bertha gezeten. We kregen geen venijnige en jaloerse blikken van onze wederhelften toegeworpen. Neuh, aan deze blonde snol mochten wij ons laven. Lekker Eigenwiez volgde en Frederiekus veegde zelf de vloer aan met Bluswater en onze guilty pleasure Mummelmann uut het andere Oosten. Ervaring sprak boekdelen. Een zelfstandige met een prachtig wief! Zelfs een half uurtje Duitse muziek kreeg ik er gisternacht in 40-45 minuten gemakkelijk door heen. Maar ik vraag mij nog steeds af, waar is toch die JBL oplader...? Kortom, wij laafden ons aan een perfecte dag. Want wij zijn na twaalf dagen incompleet te zijn geweest nu weer heerlijk compleet. Dat verdiende wat hemels water en een perfecte dag. We dronken dan geen Sangria maar wel wat anders lekkers in het Daarlese Park. Want geen alcohol is ook niet de oplossing. Wat ik oe brom!
Hoop dat Rick wat potten kan breken daar aan de andere kant van de Iessel, zijn Hardenbergse nuchterheid zal hem ver brengen...denk het wel. Nogmaals succes Minister Brink!
Waar een kleine man bijzonder groot in kan zijn maar vergeet niet om tijdig zo af en toe wat te blussen. Ik zou Henry bij een volgende keer adviseren om het bier van de Brouwerij Avereest in zijn assortiment op te nemen.
Daar heeft iedereen profijt van....In ieder geval een paar tienduizenden Anbargers....
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten