zondag 4 augustus 2019

Haverkort und BattleHairs!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Geef de reiziger een stoel, geef hem brood en droge kleren.
Laat hem zitten bij de haard. Hij is overal geweest, hij die alles heeft verloren.
Hij die nooit iets heeft bewaard. Haal flessen uit de kelder en haal muziek in huis.
Laat iedereen het horen, de reiziger is thuis'
Uut 'De Reiziger' van Boudewijn de Groot

Hoi, ben ik weer.
Racoon zingt net dat ze hoorden dat Moos een tand aan het verliezen is. Lost A Tooth, de waarheid ligt er niet ver vandaan. Weer wiebelt een tand loslippig in zijn smetteloze witte gebitje. Gisteren vroeg hij al om een touwtje, haha want Ome Henry is toch op vakantie, Papa? Klopt jongen. Moos ziet onze hemelpiloot van de familie als bijklussende tandarts. Beetje bijbeunen na zijn zondagse gepreek. Lost A Tooth, denk dat Bart van Racoon er iets anders mee bedoelde maar ik reken het wel goed. Je moet ergens je tanden in willen zetten....toch? Moos zet zijn Lojus-hoed op en wil dat spotfit, of hoe heet dat ook alweer, de Troubadour uut Erica shuffelt....
Haverkort en Slagharen. Deze combinatie bracht tot gisten nooit Haverkort Eten & Drinken bij mij naar boven, laat staan achter mijn enige overgebleven verstandskies. Ik heb er nog één, deze is hardleers, gaat hoogstwaarschijnlijk met mij mee richting de uiteindelijke eindstreep. Ik zou het ontzettend kies van hem vinden....Tanden op elkaar duzz.
Gelukkig is deze reiziger nog niet op zijn eindbestemming. Neuh, net zoals gisteren toerden wij door ons mooie Vechtdal op zoek naar nieuwe (culinaire) verrassingen. Een lege maag is altijd een slechte raadgever, vooraf reserveren is beter wat ik oe brom! En ga nooit met een knorrend buikje de supermarkt in, je komt altijd met meer uit de Appie, Plus, Spar, Jumbo, Aldi of Lidl dan dat je er in ging. Of de Vomar, Dirk of Deen als wij weer eens aan de kust in het mooie Julianadorp huizen. De wijsheid van een man halverwege zijn doel!
Maar goed, Haverkort. Als de naam Haverkort in combinatie met het voormalige weversdorp Slagharen ergens opdook dacht ik meestal, bijna altijd voetbalgerelateerd. Natuurlijk aan Johan Haverkort, mister EMMS en een beetje SC Lutten. Als klein jochie joeg hij mij al weg op sportpark de Kei als ik maar de neiging had om het veld voor de wedstrijd te betreden. Vaak in pak en met zijn korte benen maande hij ons dan naar het zanderige trainingsveld achter de kantine van Lutten, daar konden wij onze warming-up wel doen was hij van stellige mening. Jaren later, toen ik poortwachter mocht zijn in het vlaggenschip van Mariënberg, van hetzelfde laken een Haverkort-pak. Ik mocht dan wel het zestienmetergebied als mijn eigen domein rekenen voor 2 x 45 minuten en wat blessuretijd. Intrappen mocht nog steeds niet van hem op het hoofdveld. Hij was onverbiddellijk, Johan Haverkort. Een legende in Slagharen, net als het Ponypark. Haverkort en Slagharen. Later kwam daar neefje (volgens mij...) Henny Haverkort bij. Hij voorzag twee seizoenen lang onze club van zijn oefenstof. Mooie kerel met dito zware bulderende stem. Fanatiek, eentje van de oude stempel. D'r op en vooral geen vreten. Een fantastisch trainingskamp met deze beste man mee mogen maken in Elim, of all places....Bacootje, verhalen die naarmate de jaren vorderen alleen maar mooier worden. Als ze éénmaal onder het stof vandaag zijn getrokken....Jullie hebben er niks aan, weet ik, van die onzinnige kleedkamerverhalen. Je was er niet bij, de basis van elk geloof.
Weer een andere neef van Henny, als ik mij niet vergis, Ben Haverkort floot jarenlang wedstrijden in de eredivisie die dit weekend ook weer haar aftrap beleefde. Tot zover hield mijn relaties met de Haverkorts van deze wereld wel op!
Maar Haverkort Eten & Drinken in Slagharen kende ik tot gisteravond nog niet! Via Dedemsvaria, Hardenberg, de Oogstdag in Holthone belanden wij door de Ganzehoeve, Gramsbergen, Rheeze, Lutten in Buurtschap De Belte. Net buiten de dorpskern van Slagharen. Op de grens van Schuinesloot.
Bij Hennie van Graats sloegen wij linksaf. Knipoogde naar Alies en Fons met baard. We hadden goede verhalen gehoord van Haverkort Eten & Drinken aan de Geert Migchelsweg, schuin tegenover Onze Lieve Vrouw van Fatima kerk. Terwijl de eerste kerkgangers blijkbaar een hosti gingen scoren (Hosti, zeg maar de protestantse cocaïne voor de gereformeerde junk) bij de zaterdagavondmis in de R.K. Parochiekerk van 1951 parkeerde wij onze bolide op de parkeerplaats van H.E&D.
Ik knikte naar een grijze duif en zag een parkela angstig wegvliegen. De kinderen hadden de speeltuin al snel in het vizier. Rustiek gelegen aan het gezellige terras. De trampoline was al snel een samenklontering van gelijkgestemde kinderen met ouders die zin hadden aan een versnapering en lekker eten op de vroege zaterdagavond.
We werden bijzonder gastvrij ontvangen door de jonge maar vriendelijke crew van deze avond. Lieve en leuke meisjes met daartussen een goedlachse guitige jongen met kuiltjes in zijn wangen. Buiten eten geen probleem, binnen ook niet. Zeg het maar, we werden blij van de menukaart. Omdat onze vriend Wesp ook hier kantoor hield en het meisje van de bediening vorige week nog was gestoken verhuisden wij voor de eerste gang toch maar naar binnen.
De snaaiplank leek ons wel wat. Mouna had net een uurtje de oogjes open en leek het wel even vol te gaan houden. Voor, Hoofd- en Na uit een selectie van de kaart. Goed voor elkaar....Heerlijke voorgerechtjes op een grote houten plank. Wij zagen ondermeer de eigenaren Gerad en Christel Haverkort vrolijk zwoegen in de keuken. Hier werd (h)eerlijk gekookt. Geen poespas, gewoon goed eten. Mooi van smaak. Eigenlijk wat je van een Haverkort verwacht. What you see is what you get. Leuk tentje, mooie en gezellige inrichting, een kroeg/restaurant waar je je snel thuis voelt. Geinige teksten aan de muur. Een warm bad! Deed ons denken aan Hessel op Terschelling, de Groene Weide. Mooie porties op het bord zag ik....Kortom, dat toeren wij ons levert soms mooie inzichten op en wederom een leuk adresje waar het goed toeven is. Onderweg naar onze eindbestemming ligt Haverkort Eten & Drinken culinair mooi op de route. Want binnen 5 minuten waren wij thuis onder de watertoren, hier in downtown Lutten. 's nachts moest ik denken aan Haverkort, niet alleen meer aan Henny, Ben of Johan. Neuh....
Als ik eerlijk ben dacht ik vannacht alleen maar aan Haverkort Eten & Drinken. De kerk was inmiddels uit, wij hadden een langere zit gehad. De goedgelovigen een hosti achter de kiezen maar wij een complete maaltijd. Ruim twee uur predikte Haverkort en zijn crew louter goed nieuws vanaf zijn kansel euh..achter de kachel tegenover O.L. vrouw van Fatima....Het smaakte naar meer. Het geloof in Haverkort kreeg gestalte, amen!
Zoals een goed katholiek dorp betaamt bevond de kroeg/restaturant zich naast, in Haverkorts geval, tegenover de Rooms Katholieke kerk.....De cirkel rond, genoeg bouwstenen om de nacht door te komen...
Hier werden/worden wij blij van....
Nu gaan wij Moos nog blijer maken. Op naar de Evenementenhal, op naar de Legoblokkies....
Onderweg naar later, het dak zit inmiddels op ons nieuwe huis. Moos gaat bouwen aan zijn toekomst en zusje Mouna mag hem daarbij helpen.
Joah, mag wel zo....Fijne zondag!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten