zondag 24 november 2019

Normaal 2.0!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Welkom in Utopia, zong de zanger voordat ik ging.
Welkom in Utopia, het verleden blijft achter in de mist.
Welkom in Utopia, het antwoord waait in de wind.
Welkom in Utopia, alles blijft achter in de mist.
Welkom in Utopia, waar dromen waarheid zijn.
Welkom in Utopia, zal het altijd, zal het altijd zo zijn.'

Uut Welkom in Utopia II van Frank Boeijen.

Hoi, ben ik weer. Na twee zondagen niet achter de tikgeit te hebben gezeten probeer ik vandaag wat stichtelijke woorden op het spreekwoordelijke papier te zetten.
Ziek, zwak en misselijk. Dat waren wel de oorzaken van deze niet geplande radiostilte van enkele weken.
Mijn welgemeende excuses!
Slecht te passe, niet de volle 100%, de herfst en de winter huisde tegelijkertijd in mijn lichaam.
Nog steeds brom ik als een ouderwetse veldwachter die langs het tuinpad van mijn vader wanhopig de orde probeerde te handhaven. Tegenwoordig een roepende in de woestijn, helaas de taal van de tijd. Niemand hoort mij als ik de keel bij elkaar probeer te schrapen.Van die dingen. Genoeg van het medische front, de boodschap is helder, althans ik heb een poging gedaan. Waarvan Akte!
We zitten al enkele dagen aan de kust. Een weekendje terug naar de kust van Julianadorp in het huusje van mien schoonouders. Effe helemaal niets! Uitwaaien, de kop in de wind. De zee zien. Bijna niemand die je hier kent. Bijna tweehonderd kilometer verderop en het lijkt alsof je in een andere wereld bent! Wat ik jullie brom!
We mochten nog 130 op de Afsluitdijk, op sommige stukken 120 en zo af en toe moest de kilometerteller terug naar 100.
Van de week onderweg naar Eindhoven, Boxtel en Uden vroeg ik mij af hoe ze dit in hemelsnaam allemaal willen doen. Overal honderd gaan rijden. De bordenmakers spinnen er garen bij, vast aandelen bij de staat incluis overheid. Duitsland en België lachen zich rot. Die domme Ollanders....NL staat in Duitsland voor Nur Links, zo staan wij bekend bij onze Oosterburen. Als wij fahren auf die Autobahn willen wij vooral nur die linkerbaan benutzen...In Duitsland mag je gewoon onwijs gas op de lolly geven. België verhoogde onlangs de maximale snelheid nog naar 140. Hoezo één Europa, aan mijn Euro's. An mein Spasshose. Na mij de zondvloed! Vond zo'n plaatje wat ik laatst tegenkwam op Facebook treffend. Twee koeien, een moeder en haar zoon of dochter, lopen met gezwinde spoed door het weiland richting de grens. 'Hoe lang nog vraagt het kind aan haar moeder, want ik moet zo ontzettend poepen. Nog even schat, wij zijn bijna bij de grens, als wij die over zijn mag je naar hartelust kakken en plassen. Zoveel als je wilt. Ik begrijp er niet veel van. Heb mij er ook niet echt in verdiept, maar ik heb er wel een mening over hahaha....Een Hollander pur sang hè, wel de klok hebben horen luiden maar niet wetende waar de klepel hangt. Maar ik snap het niet dat wij ons hier wel allemaal aan allerlei regeltjes moeten houden en thuis in Hardenberg slechts 10 kilometer verderop de koeien alles mogen in Duitsland en de PKW-rijders het gas tot de max mogen indrukken.
Ach, daar dacht ik niet aan deze dagen. Aan de kust lijkt het wel of problemen wat makkelijker wegwaaien. Gevoel van thuiskomen na een lange, lange dag!
Een Skuumkoppe, een slok, een straffe wind en hoppakee weer een probleem naar de eeuwige jachtvelden geholpen. De intocht van Sinterklaas gebeurde hier gisteren gewoon met zwarte pieten.
Geen moeilijk gedoe. Een niet toevallig passerende Duitser, er lopen er hier namelijk genoeg van, legde ik ongevraagd nog even uit wat het kinderfeest ook alweer inhield. Ik vertelde natuurlijk mijn versie die over 10 jaar iets van vroeger zal zijn. Opa vertelt! Maar toch, ik hou niet halsstarrig vast aan bepaalde tradities, loop aan de andere kant ook niet voor de fanfare weg. Wel vind ik dat wij zaken en feiten helder moeten blijven berichten. Den Helder maar dan anders....
Die mishandeling in Gorinchem bijvoorbeeld. Gewoon benoemen zoals het is! Als het andersom was geweest was het meteen als een daad van racisme bestempeld, had keurig en braaf Nederland weer flink in brand gestaan. Nu wilde ze vooral het vuurtje voortijdig blussen. Nu het een aanval/zinloos geweld op een blanke jongen bleek te zijn speelde veel media voor de vermoorde onschuld. Zeg het gewoon, zeg dat het gewoon Marokkaanse jongeren waren die flink aan het inhakken waren op leeftijdsgenoten die zich niet konden verweren. Zeg het gewoon, benoem het gewoon. Dat is Nederland anno nu. Zo maken wij het probleem alleen maar erger. De tegenstand alleen maar feller. De discussies zijn al dusdanig verhit dat het vaak niet meer valt te blussen door de uitgerukte brandweer. De strijd wordt alleen maar grimmiger, het spel is op de wagen en de common sense allang verdwenen uit vele hoofden.
Zaken worden zo uit zijn of haar verband gerukt. Het lijkt wel een  Prins Andrewtje, die het alleen maar erger maakt door zijn goedbedoelde interview....haha. Not! Mama Queen niet blij.
Laten we de waarheid gewoon in het midden houden. Benoem zaken die er spelen en ga niet zelf niet voor zwarte piet en/of rechter spelen en geef er niet een eigen draai aan voor de lieve goede vrede.
Respect! Laat de sterke arm haar werk doen. Veroordeel mensen die erom vragen, sluit diegene op die er een zooitje van proberen te maken. Maar sluit niet de ogen omdat wij zo ontzettend goed in het polderen zijn geworden! Getverdamme! Poep aan je schoen.
Maar goed, hier aan de kust waaien zulke dingen als sneeuw voor de zon weg. Ga je dansen aan zee, schrijf je woorden in het zand die de zee soms mee terugneemt. Terug in het woelige water. Goedbedoelde woorden die geen hout slaan maar wel opluchten. Heb er vrede mee, heb er plezier mee...
Hier bij Paal6 denk je aan het goede leven. Moos aan warme chocolademelk met slagroom, Mouna aan de bio Appelsap, Mamma San aan goede wijn en ik aan een volgende Skuumkoppe met dito kraag.
Het goede leven behoeft geen krans. Neuh, je moet het wel willen zien. Oude fietsenmakerswijsheid. Zo hieronder nog even een preview (foto) van ons nieuwe huis, bij Facebook staat de foto al meteen aan het begin. Ook prima. Zoals het nu lijkt zitten wij voor Kerst in ons nieuwe huis. Met een beetje geluk en iets meer wijsheid moet het lukken. Na ruim een jaar weer iets van onszelf. Dit weekend merk je hoe het ook kan zijn met z'n vieren...Weer met een trap naar boven, slapen in een goed bed, kids 's morgens naar beneden en wij kunnen nog een keertje voor een minuutje of tien omdraaien. Hebben wij even de tijd. Moos die weet hoe Netflix werkt, Paw Patrol of Pappa Pig voor zijn zusje opzet. Alles weer een beetje Normaal, na ruim een jaar niet zo meer geleefd te hebben.
Normaal 2.0, denk er tevens over na om te proberen de boerenrockband van Nederland op 1 in de top2000 te krijgen. Al was het maar om Queen van de troon te stoten, het grijsgedraaide nummer. Ik heb niks tegen Queen, begrijp me niet verkeerd. Maar verandering van spijs doet eten....De boer, dat is echt wel de kerel. Normaal zet ik niet zo snel af, de enkele keer als ie voorbij komt op de nationale radiozenders.
Ben trots op mijn roots, ben trots waar ik vandaag vandaan kom. Was ooit trots op Nederland, was trots dat ik vroeger kon zeggen in het buitenland dat ik uit het land kwam van Van Basten, Cruijff of van der Sar....Mijn Vaderland, het land van mien Pa!
Welkom in Utopia. Zeg nu vaak dat ik daar vandaan kom. Welkom in Utopia, waar dromen waarheid zijn!
Waar een zanger zingt over lang vervlogen tijden, over hoge bomen en tuinpaden van je vader, over dat de boer troef was, over deurdonderen en over die tijd dat je nog oerend hard mocht over de snelweg en zwarte Piet uit fietsen ging.
De tijd lijkt nu snel voorbij te gaan, die tijd is weg, die tijd komt nooit meer terug.
Duzz daarom Normaal op 1 in de Top2000, ik stem voor!
Mijn stem heeft Bennie Jolink en consorten. Ik waai straks nog even weg op het strand, misschien dansen wij wel een stukje aan zee want wij zijn watermakers, vingers in de dijk. Storm in een glas water!
Een afscheidwals aan de waterlijn, één voor het gezonde verstand, twee voor de mijne en drie voor de horizon waar wij langzaam allemaal aan verdwijnen.
Normaal doen, 2.0. Welkom in Utopia!
Fijne Zondag. Joah, mag wel zo....
En nu, de beloofde preview van ons huis in het centrum van Hardenberg.
Mooi hè....Nieuwe oude bouwstenen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten