zondag 21 februari 2021

FC Knudde!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Het is zo logisch, zo logisch, het is gewoon
't ligt voor de hand of lijkt dat gewoon maar zo.
Het besef is de sleutel naar vrijheid
en ik besef me wat ik besef.
Wil ik gaan fietsen, lopen of met de bus
al wil ik kruipen dan doe ik dat lekker dus
't is zo vertrouwd te doen wat het hart ingeeft
en ik besef me wat ik besef.
Als ik wil kan ik denken wat ik wil 
en ik denk dat ik alles kan zeggen wat ik wil 
alles lezen, alles zien, horen, proeven, ruiken, voelen schrijven
en vast nog wel meer misschien....'
Uut 'Als ik wil' van Skik.

Moi, ben ik weer. 
Klopt, weekje van de radar geweest. 
Had niet veel te melden, weet nog niet of het vandaag ook zo is.
Kiek wel ff. Weet nooit hoe de vingers dansen op het toetsenbord....
Ben vrijdag trouwens nog wel eFFe in 't Dorp geweest. 
In het kader nu we er toch zijn en zonder brandstof is het moeilijk kuieren op en rondom het strand.
Toen de horeca nog gewoon open was. We zegge en schrijven, vorig jaar of was dat alweer voor 2020 (?!?!?) wilden wij met z'n vieren er al eens gaan eten. 
Het gezellige zaakje in het centrum van Julianadorp zag er knus uit op de foto's, ze hebben een leuke (kinder)kaart, Skuumkoppe aan de tap, met andere woorden: wat wil een mens nog meer?
Nou, dat die verdomde horeca gewoon weer open gaat!!
Het heeft nu ondertussen wel te lang geduurd. Wat ik oe brom...Of niet dan?
We zijn zo'n beetje een jaar verder met die bijna complete lockdown en veel heeft het nog niet allemaal opgeleverd, als je het mij vraagt. 
Nou ja, dat zo'n beetje bij elke ondernemer het (zee)water tot aan de lippen staat en tig bedrijven het niet meer gaan bolwerken.
De reserves zijn op en de bodem van het glas is gisteren, zo niet vorige maand of een half jaar terug, al bereikt. Het glas is niet meer halfvol, maar halfleeg. Positief wordt vanzelf een keertje negatief. Overleven is het allang niet meer, de graven zijn al gegraven, het is alleen nog wachten op het laatste duwtje voordat de hardwerkende ondernemer erin dondert.....Zand erover!
De weerstand groeit met de dag en is volkomen te begrijpen. Ik ken vele goedwillende ondernemers die radeloos zijn, al weken de slaap niet meer kunnen vatten en zich elke dag suf piekeren tot ze een ons wegen hoe ze deze crisis uberhaupt moeten doorkomen. Weet jij het? 
Het was lekker eten van het etablissement hier in 't dorp, Julianadorp om precies te zijn. Al jarenlang ons tweede en veilige haven, hier aan de andere kant van Nederland. Uitwaaien 2.0
Wat een luxe, gewoon FF er tussenuit, nu dus onder andere met de rode bietenwafel, de kipburger en de dikke friet van het lieve meisje van eFFe in 't Dorp. Ze hield zelfs de deur voor mij open....Mooi toch!
Maar zijn ze de volgende keer nog wel inpandig?
Of prijkt er bij onze volgende mini-break een bordje op de deur, de tent gesloten omdat het niet meer anders kon? Dat ze zijn verzopen in het zilte zeewater omdat het licht in de tunnel tevens uitging net zoals de vuurtoren overdag! Dat de zon niet meer op komt.....
Is ons favoriete spareribs adresje, 't Juffertje op de Keizerskroon, de volgende vakantie nog wel actief? Roert de vrolijke kok dan nog wel in zijn pannen en potten achter de kachel....??
Kunnen wij daar met onze oude buren van 41 en met zussie Linda en de verdere vrolijke beestenbende nog wel eens aanmeren op het verbouwde terras en later op de kop met de benenwagen naar huus?
Nou....? Zeg het maar!
Ik trok tussen twee bezoekjes aan het stand door een stripboek uit de kast. 
Moest al lachen voordat ik begon aan de eerste bladzij. De avonturen van FC Knudde.
Getekend door Toon van Driel en Ray Nicholson. Nostalgie, jeugdsentiment.
Knudde naar 't WK. Oranje ging in 2018 niet naar Rusland maar de ploeg van 'Tikkie terug...' Jaap en keeper Dirk wel. 
Heerlijk, zoveel gelezen deze strips in mijn jeugd, die altijd bij ons in de krant stonden. 
Ze verloren alles maar bleven goede moed houden. Uberpositivo's...!!
Aan de hand van ene Jopie Druijff gingen ze ineens beter voetballen, kregen ze het spelletje door en waren ze de grote verrassing op het WK. (Na)tuurlijk won FC Knudde het WK dankzij de weergaloze Jopie Druijff en het geloof in hunnie zelf....Fantastisch boek. Moos las het ook met veel plezier...
Ik moest veel dingen uitleggen, maar hij wist wel dat Jopie Druijff dus eigenlijk Johan Cruijff was (stukje opvoeding hè), dat Ronald Koemarkt onze oude bondscoach was en ik vogelde nog meer dingen voor hem uit. Het boek van Toon van Driel was geweldig. Een klassieker pur sang! Heerlijk leesvoer.
Hoe één speler met magische capaciteiten het kneuzen-elftal van FC Knudde wakker schudde en ineens elke speler wist wat hij moest doen. 
Jaap die niet langer meer in eigen doel schoot en Dirk die eindelijk zijn visvergunning haalde en geen bal er meer doorliet. Wonderlijk!
FC Knudde, het leek wel ons kabinet. Ons fantasieloze regering. Was Jaap nu Rutte en Dirk die boomlange de Jonge...?? Want veel bakt onze regering er tegenwoordig niet meer van. 
De pandemie leken ze onder controle te hebben totdat van de zomer het foutenfestival begon en sinds vandaag de dag niet meer van ophouden weet...
Jemig, ik ben niet zo politiek euh...geascoo, gecharmeer...nou ja, het doet mij vrij weinig dat geneuzel in de Hofstad. 
Ze mogen van mij poepen op het rode pluche, ik kan er toch niet veel aan veranderen. 
Ze laten zich ook bijna leiden door 1 man, Van Dissel heet ie volgens mij, maar is ondertussen al maanden lang rijp voor een wissel maar blijft maar in het veld staan. 
Deze beste man, toevallig ook Jaap geheten, heeft geen magische capaciteiten zoals Jopie Druijff die wel had met zijn FC Knudde in het boek van Van Driel, Toon van Driel. 
Aan zijn hand werd FC Knudde wereldkampioen en verbaasde het de hele wereld. Met Japie en het kneuzen-elftal zijn wij ondertussen tot het lachertje van de wereld gebombardeerd euh gedegradeerd!
Eerder werden wij nog geprezen om onze inventiviteit. We stonden dankzij ons koude kikkerlandje overal vooraan. Overal ter wereld kwam je wel één van onze knappe koppen tegen. We baarden opzien met uitvindingen, met onze Deltawerken en vingers in de dijken maar ook voorlopers in taboedoorbrekende issues. We stonden op de barricaden....We waren ooit iemand in deze wereld. 
Nu ondertussen met onze aanpak van de Covid-19 het lachertje van de wereld, bijna het slechtste jongetje van de klas. Hoe dan....en waarom dan? Tell me....Why?
Het kan toch niet zo zijn dat wij onze laten leiden door één man en een team vol met FC Knudde spelers die fouten maken zo'n beetje tot kunst hebben verheven. 
Ik werd deze week al eens eerder geraakt door een radeloze ondernemer, eentje waar ik dicht bij het vuur zit. Maar de mode-koning van Dedemsvaart, Edward van Dijk, raakte mij ook met zijn filmpje en zijn betoog. Het is allang twaalf uur geweest...
Van Dijk, eigenaar van 33 Okay Fashion Winkels, moet eind volgende maand 85 werknemers ontslaan. 
Het simpele gevolg van de lockdown en de schuld van Den Haag. 
En ik kan, na het zien van zijn filmpje, er behoorlijk ver in meegaan. Het lijkt wel een politiek spel geworden over de ruggen van de ondernemers.
Hij heeft 350 mensen in dienst, heeft alles altijd netjes doorbetaald maar de bodem heeft ie al gezien. 
Van Dijk krijgt steun, maar het is een druppel op een gloeiende plaat. Voorraden, huur etc. het loopt allemaal door en er staat bijna geen verkoop meer tegenover. 
De aanpak deugd niet. De winkels moeten open en kunnen ook weer open. 
In landen om ons heen gaat alles weer voorzichtig open of is al open. Waarom kan een Appie wel open, staan we met drukkende karretjes in de file, waarom staan wij met de mondkapjes op elkaar bijna op de tenen als wij een pak Yoghurt willen pakken?
Waarom kan dan een kledingwinkel of een kapper dan niet open, waar de doorloopsnelheid veel minder is. Ze veel beter kunnen anticiperen op de juiste veiligheidsmiddelen.
Ik dacht daar ook aan toen ik voor een maandje terug bijna anderhalf uur in de stoel lag bij de mondhygiënste, wel een lieve dame hoooor...
Waarom kan dat wel en waarom kan ik mijn wilde haardos niet laten knippen bij een kapster die voor mijn coupe hooguit twintig minuten nodig heeft. Er groeit namelijk steeds minder haar op dat koppie van mij. Ooit geleerd waar haar zit kan geen verstand zitten maar dat gaat helaas niet (meer) op....
Als je begrijpt wat ik misschien bedoel. 
Maar met dit regeerloze FC Knudde elftal gaat de boel naar de kloten. Met de inmiddels 3e lockdown gaan veel ondernemers definitief op de fles. Gaat de geest eruit en vrees ik het ergste. Als je al niet depressief bent wordt je het het ondertussen wel met alle gevolgen vandien.
In de omringende landen met gelijkwaardige besmettingscijfers zijn de winkel grotendeels open, de kappers sowieso en blijven de cijfers gelijk sowieso parallel aan die van ons. We spiegelen ons vaak aan Duitsland maar waarom nu dan niet...??
Wat we nodig hebben is een soort van nieuwe Jopie Druijff die ons bij de hand neemt en ons door de huidige crisis leidt. Steeds meer (grote) ondernemers, economen en mensen die er wel verstand van hebben ageren tegen het huidige beleid. 
Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome leiden...Zo gaat op den duur iedereen er aan. 
Want dat FC Knudde elftal van Mark Rutte en co neem je toch niet meer serieus. 
Nadat eerst Ferdje Gapperhaus zijn schoonmoeder iets te vrolijk om de nek hing en Ank trouw een volle kerk in Coronatijd bezocht trok nu onze Wopke van de week een paar baantjes met onze voormalige schaatskoning Sven. Kramer vs Kramer....haha.
Welke oetlul bedacht dit, dat het wel leuk zou zijn om een paar rondjes te schaatsen in een verder leeg Thialf waar al geen maanden publiek laat staan recreatieve schaatsers mogen komen.
Dan heb je toch dikke schijt aan het volk....Ik snap het wel maar ik snap het niet. Politiek mensen...Politiek!
Teveel tikkies terug van Jaap, teveeel Dirken die over ballen heen duiken en mistasten bij diezelfde hoge ballen. Een trainer die er geen bal verstand van heeft, een voorzitter die alleen maar dikke sigaren zit te roken en de chaos troef op het groene veld maar gewoon laat lopen. Na hem de zonvloed......
Wij hebben een nieuwe messias nodig. Een soort van Jopie Druijff die morgen van de preekstoel verkondigt dat het land weer grotendeels open kan. El Salvador!
De zwakkeren gaan we beschermen, we houden ons zoveel mogelijk aan de regels maar wel met tig versoepelingen zodat de horeca weer open kan, de kappers de deuren weer kunnen openen en dat ik bij wijze van spreken bij de Hardenbergse Okay-vestiging weer een mooie spijkerbroek uit kan kiezen.
Dat kontje van mij past nu ook in die kleding....Waarvan Akte.
Geen corona-kilo's aan mijn lichamelijke polonaise....of zoiets.
Tuurlijk, ik ben ook zo'n roep- en misschien wel droeftoeter. Ik sta ook maar aan de zijlijn. Weet wel dat de huidige maatregelen in het afgelopen jaar ook niet het soelaas brachten waar wij met z'n allen op hadden gehoopt. Andere strategie nu graag! 
Het geloof in een overwinning met dit FC Knudde elftal is tot een dieptepunt gezonken, althans bij mij.
Ik hield en hou mij keurig aan alle regels, if you can't beat them - join them. Maar in godsnaam laat onze hardwerkende en goedwillende ondernemers niet het loodje leggen. 
Voor de meesten onder hen is het misschien net niet te laat. Volgens mij was de VVD toch van oudsher een partij voor de ondernemers? Mark, laat je achterban niet in de kou staan en stook het vuurtje op.
Gooi van Dissel in de wissel, laat je bijpraten en informeren door een ander elftal aan deskundigen. 
Samen kom je er altijd uit, je tactiek moet anders...Meer over de vleugels sowieso, het systeem moet op de schop. 
Niet meer Hugo of Ferdje in de spits maar gooi een type Jopie Druijff in de voorhoede. 
Andere Dirk onder de lat, Kuyt is ook al niet meer dezelfde Dirk van vroeger. Re(a)geer!
De wereld en vooral onze wereld moet veranderen om de boel niet naar de kloten te helpen. 
Vele banen staan op de tocht en ik begin ook nattigheid te voelen....Duzz, kop op, verman je zelf en maak Nederland weer kampioen. Laat Nederland weer Oranje kleuren. 
Met het vernieuwde FC Knudde laten wij de wereld een poepie ruiken......
Herstellen die bende.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten