zondag 6 maart 2022

#RUIM(te)!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I know a girl, mess with your mind. She'll come to you in the summer sometime.
She'll talk about things you don't understand.
But you better keeps to the matters at hand.
Before the whole damn thing unwinds.
She is beautiful, she is small. She don't wanna play basketball.
But there's no tellin' what she might do before her doin' days are through.
But right now she can't even crawl. 
Georgia Rae, okay, Georgia Rae.
Georgia Rae, what'd I say Georgia Rae.
C'mon. Georgia Rae.'
Uut 'George Rae' van John Hiatt.

Moi, ben ik weer. 
Moos eet blauwe muisjes met flink wat boter. Een kleinigheid hou je altijd. 
Maar met liefde gemaakt door zijn zusje Mouna die net (helaas) een nieuw pak lijnzaad per ongeluk liet vallen in de keuken. Vanmorgen geen lijnzaad (meer) in mijn volle yoghurt maar de vloer ligt er ondertussen wel bezaaid mee. 
Wat ik zeg, een kleinigheid hou je altijd. Een mooie wijsheid uut goddeloos 'n Ham. Maar Mouna wilde zo graag mijn ontbijtje maken. 
Ik reken het goed. Straks maar de Miele aan, zuigen we alles zo weer op, de enige voorlopig die hier ook nog achter de randjes haar werk doet. Geen plintentrapje voor nodig, wat ik oe brom! 
We zitten gezellig met z'n drieën aan tafel. Het is Mouna gelukt om zonder te knoeien een half pak hagelslag op haar boterham te deponeren. Wel op een boterham van bakker Battjes. Dat dan wel weer!
Lekker knus zo. Met z'n allen aan tafel en toch niet compleet. Mouna neemt haar (zelf opgelegde) taakjes bloedserieus. Heeft de kunst afgekeken van Mama, ik ben nu het enige meisje in huis hè. Klopt Mouna, maar ik maak zelf straks wel de tomatensoep met balletjes hoor. Hoef jij niet te doen. Mag ik je wel helpen met snijden, Papa. Tuurlijk schat maar dan al niet de halve wortel opeten. We hadden net ook al zo'n leuk gesprekje in bed. Was al een tijdje wakker, was mijn zegeningen aan het tellen. Kwam vingers en handen te kort. Ze draaide zich naar mij om, kwam dicht tegen mij aan liggen. Zeldzaam geluk op een mooie koude zondagmorgen. Langzaam begon ze zachtjes te praten want Moos sliep nog, je hoorde z'n ademhaling want de deuren stonden tegen elkaar open. 'Jammer Papa, dat ze gisteren niet scoorde hè.' Voor het eerst waren ze allebei mee naar het Westerpark. Mooi weer, de speeltuin lonkte al moet gezegd dat Mouna de meeste tijd bij mij op het bankje zat of stond. Je wilt dat de roodzwarten een doelpunt maken, hè Papa? Klopt Mouna, maar dat zat er gisteren niet in. Mag de scheidsrechter wel een gehaktbal dan, Papa? Geen enkel probleem. 
Haha, schitterend. Ze heeft vast met haar broer gepraat over het feit wat haar Papa altijd aan de zijlijn uitkraamt. Veel onzin, meestal alleen maar onzin. Mooi dom ouwehoeren....Alles voor de zege hè.
Vorige week ging het al niet door. Mag eindelijk alles weer hadden ze bij de voetbal teveel jongens met corona. Weer die streep er door heen. Gelukkig gisteren niet + een puntje, je hoorde mij niet klagen!
Zou van de week ook weer langs de zijlijn in het theater zitten. Donderdag bij Lohues en vrijdag bij een coverbandje van the Police en Sting. Vorige week belde Ina mij al op, met de buurvrouw zei ze nog enigszins lachend, maar als een boerin met kiespijn en dinsdag had ik Anita, de andere buurvrouw van het theater aan de lijn, Zij mocht mij vertellen dat de vierde of vijfde voorstelling, alleen al van deze week, geen doorgang kon vinden. Eén van de bandleden van The Legends Remasterd was nog niet voldoende hersteld van de corona. Kloten. Wat balen, ook voor de lieve mensen van ons mooie theater hier achter het huus. Mag eindelijk bijna weer alles haalt de realiteit je nog te vaak rechts of links in. Hopelijk gaat het volgende week beter, zaterdag heb ik kaartjes voor Frank Boeijen. Gelukkig begint ie pas om kwart over acht en niet al om HLF8....
Johan Derksen zal er wel niet zijn of Gijp. Staan beide te lallen voor de plaatselijke HEMA, haha..
Trust me, zaterdagavond is ie weer ouderwets in vorm mien muzikale held. Wat ik oe brom! Lekker belangrijk, lekker boeiend. Ina of Anita hoeven mij van de week niet te bellen. Mag wel hoor maar dan graag voor andere zaken. Daarom kwam het appie van Reinoud Hofsink vrijdagmorgen als een godsgeschenk. Toch een beetje in zak en as, ik had er zo naar uitgekeken. Weer live-muziek en dat notabene in mien achtertuun. Echter, ging er door beide concerten een dikke vette streep! 
Maar op de valreep nodigde het leuke bandje Random Five uut Hardenberg mij uit. Ze gingen nog één keer een live-stream verzorgen. Of ik zin, tijd en ruim(te) had om daarbij aanwezig te zijn. Het was kort dag, las het appie vrijdagmorgen terwijl Reinoud het donderdagavond al had verstuurd. Eerst dacht ik, jammer maar lukt niet. Ik heb de kids namelijk dit weekend. Maar potverdikkemei, een fijn stukkie muziek, wat hapjes en koude biertjes. Een overheerlijke mix en dito muziek. 
Het was inderdaad kort dag maar belde toch maar mijn 90-jarige steun en toeverlaat in deze hardvochtige tijden. 
Moe, zin om op te passen zus en zo....? Moe snapte de noodzaak en waar de pijn zit van haar jongste zoon. Muziek is mijn absolute medicijn in deze wonderbaarlijke tijden. Breng ze maar...Eet eerst maar thuus en dan: breng ze maar. Ik red mij er wel mee. Wat lief. Dikke kus, Moe!
Vrijdagavond fietste ik als een jongen zo blij op het fietsje richting de Nieuwe Haven. Ik voelde mij als een koe die voor het eerst de wei weer in mocht na een lange herfst en winter op stal te hebben gestaan. 
Echt, zo voelde ik mij. Had de verkeerde jas aangetrokken want de temperatuur kelderde al naar het vriespunt maar ik voelde mij de koning te rijk. Niemand deed mij wat vanavond. Ik had de bande vol met wind en ik ging naar één van mijn favoriete bezigheden toe. Luusteren naar mooie muziek!
Ze traden op in RUIM. Dat staat er al een tijdje. Was er voor enkele maanden al even geweest bij één van de creatieve geesten die daar huist. Jan Ekkelenkamp bracht ik destijds een kort bezoekje. Hij leidde mij toen met gepaste trots rond in de voormalige fabriekshal van Henk Wiersma waar nu met liefde zijn mooie dochter Leone de scepter zwaait. Koffie? Hier werken andere mooie mensen aan dito projecten vanuit verbouwde zeecontainers. RUIM vol creatieve(n) geesten en ondernemers. Goh, San had ook jaren terug zo'n mooi idee met containers en zo. Ze zou zich hier thuis voelen, net zoals ze zich hier altijd thuis voelde. Slik...emoticon van huilend mannetje...Ruimhartig!
Industrieel meets zakelijk meets ontspanning meets lekker tegen de draad in. Een hippe tent is RUIM. Ik kende het normaal gesproken van de Amsterdamse Zuidas waar veel van die bedrijven zich verzamelen in moderne en hippe gebouwen. Trendy zekers maar nooit verwacht in downtown Hardenberg waar onze kracht ligt in 'gewoon' doen. Toch? Maar ik was destijds onder de indruk net als vrijdagvond weer. Net ff anders. Niet alles was weggehaald uit de oude fabriekshal van Itter. Een soort van hefbrug stond er nog en afgesloten drukpersleidingen. Mooi man. Menig kroeg of eetcafé zou jaloers worden op deze aankleding, met zorg aandacht aan besteed. Als je bij RUIM niet creatief wordt dan wordt je het nergens meer. Waarvan Akte! Deze omgeving inspireert je gewoon tot mooie dingen.
Gewoon verrekte stoer dat de familie Wiersma dit aandurfde, uniek ook. 20 ft containers, half opengebroken met een centrale ruimte waar mensen elkaar ontmoeten, zaken kunnen doen. Hier in Hardenberg doen wij niet onder voor de rest. 
Hier had Random Five voor de gelegenheid haar tenten opgeslagen. Nog één keer online knallen, het feit vieren dat ze vijf jaar bestaan. De moeilijke periode rondom het overlijden van Ludwig op een gepaste manier afsluiten. Hoe kan het ook anders dan met een fijn stukkie muziek. De rock 'n rollende muziekmeubel waar ze vijf jaar lang mee rond hadden getourd hadden ze ritueel verbrand op een groot verlaten weiland, we zagen de beelden dus moest het wel zo zijn. 
Ik voelde mij er meteen thuis. Koffie verruilde ik later voor een frisse Hertog Jan. Wim kwam naast ons zitten met zijn lieve vrouw Sandra. Ouwe jongens krentenbrood, wij kennen mekare al bijna vijftig jaar. Woonde vroeger in dezelfde straat waar mien Moe nog steeds woont. Alles kwam toendertijd voor de bakker en anders zorgde Jan daar wel voor. Bint mooie jongens vertelde mijn moeder een dag later, hoe heten ze ook allemaal al weer. Theo was de jongste en dan had je Henk, Arend, Wim en ze hadden ook nog twee meiden....Moe kwam aan het denken, dat valt nog niet met (mee) als 90-jarige. Kwartje zal ondertussen wel gevallen zijn. Jan was er ook van het Kaaskeldertje en het brouwers-echtpaar van de Mommeriete. Sponsoren van het eerste uur die Random Five een warm hart toedragen. Het tapasplankje stond gebroederlijk naast het bierkratje. Mooi. Voor het drumstel van Gert Mink stond natuurlijk Meneer de Groot. Hij keek trouwens ook vast van boven trots toe. Het straalde gezelligheid uut maar we kwamen voor de muziek en die was dikke in orde. Nummers die je niet vaak meer hoort van live-bandjes. De krukken waren tevens in de kliko gegooid. Jan bracht veel nummers in vertelde Arjan Schepers, de zanger van de band. Arjan deed mij denken aan Jelle Paulusma, tegenwoordig één van de heren van Her Majesty maar vroeger de zanger van Daryll-Ann. Zo'n typisch Nederlands jaren '80 bandje. Net als Arjan heeft Jelle ook zo'n stoere baard en dito uiterlijk. Hij zwaaide nog even naar zijn vrouw die jammer 'ziek' thuis zat. Hallo Lieverd (Ellen zei Reinoud).
Maar Random Five is gewoon zo'n bandje die ik meteen zou uitnodigen als ik een reden had voor een feestje. Nummers als The One I Love van R.E.M., lekker man! Superbeau (Feel like making...), Talking Heads - Psycho Killer...Kippevel. Nummers van U2, All i Want is You - Tja....John Hiatt met zo'n vergeten pareltje - George Rae. Make Me Smile , een klassieker uut Ommen van Cockney Rebel en Steve Harley. Daarmee sla je nooit een flater bij mij. Doet mij altijd terugdenken toen het leven mij nog toelachte, geen moeilijk gedoe. Geen potje rummikub of iets dergelijks. Potje janken eerder....
Dit was genieten op de vierkante meter. Mijn gedachten hadden het aan de RUIM(te)! Voor even kon ik alle ellende van mij afschudden. Voor even was ik beland in Utopia, waar dromen waarheid zijn. 
En toch, toch dacht ik weer aan mijn Brown Eyed Girl. Hoe dichter wij bij de handtekening komen hoe liever ik het heb dan het (toch) anders zou zijn. Gek hè. Droom maar lekker verder, gaat niet gebeuren vriend!
Straks geen ons meer terwijl we nu al niet meer met z'n vieren zijn. Nogmaals Random Five met zijn vieren is ook anders met zijn vijven. Er is niemand dood bij ons maar toch sterft er elke dag een beetje meer in mijn eigenwieze donder. Handle with care....The Travelling Willbury's.
Deze oude diesels mogen wekelijks mijn tank volgooien. Muziek heelt bijna alle wonden, Random Five maakte dat het weekend van mij meer dan uitstekend begon. Thuis gekomen pakte ik nog een pretkegel en een fijn stukkie worst van Jan. Ging zitten in de stoel en ik vreesde magere hein dit keer niet maar hij stond wel geparkeerd op de JBL speaker. Knikte naar boven. Was net of Meneer de Groot wat wilde zeggen. Chasing Cars, Alfred. Denk aan jouw Chasing Cars....Chasing Cars jongen, Komt het goed. 
Zaterdag 11 juni toch maar ff kieken of wij aanwezig kunnen zijn op Random Live Outdoor. Denk het wel, aan de tijd kan het niet liggen die ontbreekt meestal niet. Gewoon weer op fiets die kant op, tis in Loozen ja....Kieken of ik dan de kids heb en anders gaan ze gewoon mee. Ze houden daar ook van, happie en snappie, lekker in het zonnetje luisteren naar fijne muziek. Om acht uur alweer thuis. 
Geen nachtwerk ook wel eens lekker. Jij bent ook geen 49 meer. Ga maar stofzuigen, ga proberen om duizenden en duizenden stukjes lijnzaad in mijn oude Miele te krijgen. Kieken of het lukt. De laatste zitten al in mijn bakkie Yoghurt. Mouna wacht al eeuwen dat ik eindelijk eens ga eten want ze heeft het met liefde klaargemaakt.
The One I Love, maar iemand trapte op de REM. Ach, we hebben altijd Jackson Browne en al die andere fijne artiesten nog die helpen mee om mijn zegeningen te tellen.
Stay! zit er vandaag niet in maar speelt zich wel af op Spotify. (Random) Live is het allemaal zo veel beter. RUIM(te) zat, of niet dan?
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten