zondag 11 september 2016

Ego!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

I'm gonna make a change. For once in my life. It's gonna feel real good. Gonna make a difference. Gonna make it right. I'm starting with the man in the mirror. I'm asking him to change his ways. And no message could have been any clearer. If you want to make the world a better place. Take a look at yourself, and then make a change.'
Uut 'The Man in the Mirro' van Michael Jackson.

Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Al lachte ik als een boer met kiespijn. De column van Peter Heerschop op radio 538 in het programma van Edwin Evers werd afgesloten met een nummer van Michael Jackson. 'Man in the Mirror', de reden was een stuk minder. Hier ging er echt eentje dood. Het liedje van the King of Pop volgde na Peters laatste woorden uitgesproken in zijn altijd vermakelijke weekoverzicht. 
Heerschop had het over de zinloze dood van de man uit Voorthuizen die tijdens een vrijgezellenfeest probeerde een ruzie te sussen. Op de Amsterdamse Wallen sprong hij en zijn vrienden tussen twee vechtende groepen mannen. Mannen die reeds de bodem van het glas hadden gezien. De 32-jarige vader van twee jonge kinderen liet een dag later het leven. Hij overleed aan zijn verwondingen.......
Hier ging er wel echt één dood. Dit ging weer eens alle verstand te boven. Ik zoek nu naar een bruggetje om mijn verhaal te openen maar dat vind ik niet echt gepast....Verhalen als hierboven mag je niet echt afsluiten. Dit blijft gewoon zinloos en wat zou jij doen de volgende keer....? Want bij mijn keuze van het nummer deze morgen ging er niemand dood, neuh niet echt.....Geen zaak van leven of dood. Neuh, het valt allemaal wel mee maar toch. Een man in de spiegel. De één kijkt er iets vaker in dan een andere. Denk ik, weet het niet. Kan niet in iemand zijn ziel kijken en zekers niet binnen de muren van een (t)huis. 
Deze week kreeg ik er weer eens mee te maken. Mensen met een groot Ego. Dacht dat het iets was voor mensen die wonen in het Westen, Noorden of Zuiden. Maar toch niet in het Oosten? Nuchter als we zijn....
Ego komt uit het Latijn en betekent letterlijk 'IK' Het indentificeert iemand met een onjuist denkbeeld die niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ik lepel gewoon Wikipedia op hoor....maar lees nog steeds geen onzin alhoewel je sites als deze zelf van informatie kunt voorzien. Ik bedenk mij ineens dat mensen met een groot ego al binnen twee seconden zullen stranden bij het spelletje van Gijs Stavermans (ja, die ja Laura, die zoveel praat) op radio 2 waar de deelnemers een minuut geen IK mogen zeggen....haha
Men spreekt van een groot ego als een mens bijvoorbeeld van zichzelf vindt dat hij erg belangrijk is terwijl misschien heel veel mensen dat niet eens vinden. Een verminderd vermogen om zich in een ander of diens standpunt of gevoel te verplaatsen. Het gevolg is dat die persoon zijn eigen visie en belangen centraal stelt en er vaak van uitgaat dat zijn visie ook de visie van anderen is. Bingo! Ik heb alle nummertjes goed....Moest lachen bij het nummer van Michael ook al had het een bepaalde lading, sorry daarvoor....en ik moest lachen deze week toen ik achteloos Ego intikte op google....(gebruik startpagina niet meer....)
Het levert mij in ieder geval iets meer vrije tijd op en bij mij blijft de zon gewoon schijnen ook als het regent....Als je zo graag een wedstrijd wilt winnen ben ik de eerste om iemand te feliciteren. Maar of ik het allemaal begrijp. Stond van de week in mijn hemd, zowel letterlijk als figuurlijk. Stond gisteren reeds aan de zijlijn en keek toe als die bekende stuurman aan wal. Moest lachen, moest ineens heel erg hardop lachen. Niet alleen om Moos die de reden was dat scheidsrechter Henk Waterink de wedstrijd op het kunstgrasveld ineens stil legde aangezien dat kleine ventje vrolijk door de zestien wandelde van SV Gramsbergen. Zich gelukkig van geen kwaad bewust. Gewoon omdat hij wilde spelen, zin had in het spelletje en wilde spelen met de grote jongens. Hij keek mij dommig aan toen ik hem uitlegde dat groenwit niet onze kleuren waren....Maar hij liep niet naar RoodZwart....Dorgelo, hou die jongen bij je....Ik wilde deze middag zijn vrijheid nog niet ontnemen. Hij liep te drentelen in zijn grote wereld waar ondermeer Ego's niet telden en waar zeker geen mensen stierven die opkwamen voor anderen. Neuh....ik moest lachen. Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig. Zonder een Ego ben je nog steeds een grote jongen met al je sporen die verdiend op je palmares staan. Nu denken misschien veel mensen, waar heb je het over....? Ik heb het gewoon over the Man in the Mirror. Joah, mag wel zo.......Fijne zondag
Kort stukkie hè, dit keer ofnie....Heb deze teveel woorden gesproken en teveel woorden retour gekregen. Ben een beetje murw gebeukt. Als ik dingen niet snap ga ik mij dingen afvragen maar gelukkig is er niemand dood. Gelukkig niet, het ging helaas niet over mensen. Het ging niet over ver-enigen.....Maar over status, macht en over Ego's. Behoorlijke grote Ego's. Ik ben lang, 2 meter punt zes komma vier....Maar blijkbaar nog steeeds niet groot en oud genoeg voor het hebben van mijn eigen Ego! 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten