zondag 19 maart 2017

Gewoon!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Niet alles wa'j verzinnen komp altied uut de varf. Dat weet ik as de beste mar dat is niet arg. A'k maar weet da'k niet verzaake met hoe ik vind dat 't moet. Zölfs ik krieg wat kloar. Deur te denken maak joe woar. Maak Joe Woar. A'j doen wa'j zeggen lieg ie nie. Maak joe Woar.'
Uut 'Maak Joe Woar' van Daniël Lohues 

Ik kan genieten van stromend bier uut een mooie tapkraan of een bijzonder flesje. Kan genieten van mooi dom ouwehoeren over werkelijk niets. Of dat nou gebeurt in een bruine kroeg of gewoon bij oe thuus. Mooi dom veur oe uitkieken met een goed glas bier voor jouw neus. Bijvoorbeeld de derde helft in onze voetbalkantine, ik maak 'm niet vaak meer helemaal mee. Dat geeft helemaal niet en ook al ben ik er soms maar even, ik geniet er van met volle teugen. Net zoals afgelopen donderdagavond. Ik zat in een kroeg van weleer. Interieur was veranderd maar mien gedachtengangen niet. Zat koffie te slurpen in plaats van het geestrijke vocht. Ik heb niet langer meer spraakwater nodig om toch krom te denken. Zocht naar een herberg en vond die makkelijk, draaide mij een kwartslag om en keek naar buiten. Hoe makkelijk kun je het hebben. Maar ik heb mien Herberg al lang gevonden. Ben inmiddels op mijn bestemming beland. De reis er naar toe was er eentje van mooie vergezichten en soms wat diepe dalen. De bus ondertussen dwars geparkeerd, maar ik heb 'm bereikt. Ook al ben ik een beetje verslavingsgevoelig en nog niet helemaal afgekickt. Ik wil voor geen goud meer terug. Zo eigenwies ben ik nou ook wel weer. Maar ik blijf het mooi vinden om mensen in een café of bruine kroeg te observeren. Nippend aan mijn eigen biertje luisterend naar dronkenmansverhalen. Prachtig, omdat het allemaal zo bekend in mijn oren klinkt. Eerder was ik er ook zo'n eentje. Zo zittend in mien stamkroeg, kreeg de hele wereld er vaak van langs. Geloofden wij nog steevast in onze eigen waarheden, leugentjes om bestwil. Helden op zwarte sokken. Moest daar aan denken toen gistermorgen Van Dik Hout langskwam tijdens Radio 2 XXL Platenbonanza. De tekst van stip aan de hemel....bijzonder grappig. Al zeg ik het zelf. Nu eens niet naar de kloten uit pure gewoonte. Neuh, gelukkig ontwaakte ik uit mijn hemelse roes. Een engel vloog voorbij en ik fladderde er straalverliefd achteraan....
Prachtig! Heb mij eindelijk een beetje waargemaakt. Doe nog steeds niet alles goed maar als je niet durft om fouten te maken heb je het gewoon goed mis. Genieten met een grote G. Het is net alsof ik dat de laatste weken weer wat meer doe. Genieten van de kleine dingen...Genieten van Lohues in de auto, genieten van Moos die spontaan mee begint te zingen. Maak joe woar....Wij zingen het nu ook samen, de CD Moi staat thuus op. Samen een appelsappie en een Twentse Bok drinken. Zo normaal misschien maar ik wordt er gewoon gelukkig van. Gek hè. En soms heb ik ook gewoon niet zoveel te vertellen maar wil ik gewoon genieten van al die liefde om mij heen. Van mien mooie meisjes en zo.....Waar ik vroeger weinig oog voor had en nu zoveel meer. Gek hè. Maak Joe Woar...Joah, mag wel zo....Ze zijn er al respectievelijk acht weken en bijna vijf jaar. Daar moet je gewoon van genieten. Ik tel mien zegeningen in deze herberg. 
Eindbestemming bereikt. Gelukkig wel!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten