zondag 15 september 2019

Henk & Jan!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I am the Keeper of the old ways. And I remember the younger days.
I look to the east for the risin' sun. And bow to the west when the day is done.
I keep the love and I keep the hate. I keep the dignity and faith, I keep all the reasons why.
So many millions have to die. I keep the dreams and I keep the fears.
I keep it all, I keep the tears.'

Uut 'The Keeper' van The Brandos.

Hoi, ben ik weer!
Bijna Hollandser kun je de namen eenvoudig niet bedenken.
Neuh. Henk & Jan, Jan of Henk, mannen van de bruine gestampte pot!
Vorig jaar was Henk trouwens nog de minst gegeven meisjesnaam, bungelde samen met Jan ergens onderaan de lijst. Ver verwijderd van de absolute top 10. Ver weg van Julia, Tess, Sophie, Zoë, Mila of Emma. Ze scoren by the way ook geen hoge ogen bij de top 10 van jongens...Neuh, verre van dat.
Daar staan gasten als Luuk, Daan, Levi, Bram, Sem of een Milan al jaren op eenzame hoogte!
Vroeger, eerder....waren namen als Jan en Henk gewoon gemeengoed. Ome Jan en Ome Henk. In elke familie kwam je ze wel tegen of soms als olijk duo tegelijk. Zeker in deze regio. Ouders hadden geen dagen tijd om een naam voor hun nieuwe kroost te verzinnen....Volgend jaar moesten ze namelijk alweer. De vrouw als melkkoe, hierover later meer.
Neuh, vooral niet moeilijk doen. Weet je Henk, wij noemen hem gewoon Jan. Prima lieverd, zo ging dat....Vroeger volgde een Henk zijn vrouw ook al! Was je een beetje modern in die oude tijd, noemde je je zoon Henk-Jan of Jan-Henk. Een dubbele naam, dan had je wilde plannen met je nieuwe wereldburger. Wat ik oe brom! Ging ie vast op Hockey of zoiets....Henk-Jan Bovelander, of was dat nou Floris-Jan?
Daar was ik zo over aan het nadenken afgelopen vrijdagavond terwijl ik fietste in het donker langs de Jachthuisweg richting huus.
Onbekend terrein, dat wel. Gelukkig lag het asfalt er nog. Anders zou het even daarvoor geconsumeerde Grolsch flink gaan klotsen, misschien wel opnieuw gaan gisten met alle gevolgen van dien.
Passeerde Vaders Erf, er klonk muziek uit de verlichte koeienstal. Een boer ploegde hier gelukkig nog vredig voort. De lokale politiek laat hardwerkende agra....euh mensen hier (nog) gewoon met rust. Volgens mij stond er Adele op. Schijnt dat deze prachtige viervoeters hierdoor beter melk gaan geven. Geweldig toch....Rockende koeien die 's nachts, terwijl wij liggen te ronken, misschien wel staan te dansen op Herman Hermit's 'No Milk Today'. Uut lang vervlogen tijden. Misschien is boer Veltink (eerder boerde hier de familie Odink) wel één van de zeshonderd geselecteerde boeren die van Campina het keurmerk 'On the way to PlanetProof' hebben gekregen. Onderweg naar een betere wereld voor zolang het (nog) duurt.
Want partij D33 kwam met het onzinnige idee om de Nederlandse veestapel te halveren. Om zo minder stikstof te produceren. Ik praat soms warrig na wat versnaperingen elders maar de groene politici van D33 moeten in het vervolg ook maar met hun groene vingers van enkele groene planten afblijven.
Plus en Plus, Groen en Groen in dit geval, wordt min hè. Teveel files, we gaan de auto's in Nederland maar halveren....? Teveel afval, halveer het aantal mensen...? Teveel eikels, halveer het aantal kastanjebomen...Van die geijkte strekkingen, duzz??.
Het (boeren)verstand is ver te zoeken daar in het Wilde Westen. Hebben blijkbaar nooit een koe recht in de ogen gekeken. Proefballonnetjes oplaten tot kunst verheven maar zonder lachgas! Ze snappen niet veel van onze cultuur en wat hardwerkende boeren allemaal voor ons koude kikkerlandje doen. Denken zeker dat melk, kaas en yoghurt gewoon uit de Albert Heijn komen. Niet dus...Herkauwen die gasten!
Nou ja, minder drinken is ook niet verkeerd, denk ik dan. Ga ik vaak raar van praten of hallucineren. Stijgen op een donkere parallelweg langs de Jachthuisweg ook zomaar ineens van die gekke proefballonnen op. Zie ik ze vliegen verlicht door een halfvolle maan die even verderop de watertoren in de schijnwerpers zet.
Wetende dat ik op de goede weg zit, daar moet ik wel naar toe. Ondertussen rare gedachtengangen fantaserend op mijn vertrouwde Cortina met 3 versnellingen langs Vaders Erf. Het tuinpad van onze Vaders was eens...
Maar Henk & Jan, sorry dwaalde weer eens ernstig van het onderwerp af. Oorzaak van het gevolg!
Mooie kerels zijn het. Henk Outside The House en die Jan Allman Breur uut goddenloos 'n Ham.
Ken ze al meer dan twintig jaar. Henk zag ik vaak buiten zijn eigen deur langs de groene voetbalvelden. Jan eveneens soms met een frisse Holsappel aan zijn hand. Een gemeenschappelijke hobby, mooi man.
Een bal dat mannen aan elkaar bindt, soms is er echt geen bal aan....
Jan en Henk, Salland meets het Vechtdal en andersom. Raalte kwam tot bezinning in Hardenberg of de kracht van gewoon doen! Geen kruiwagen nodig op 't Kruiwiel. Ze vonden ook niet opnieuw het wiel uit. Neuh, Samen is meer dan alleen. En twee weten meer dan één. Twee promotionele tijgers doen het vanaf 1 april (geen grap) het lekker samen met daarbij vakkundig personeel.
Ik mocht er getuige van zijn. Over iets met cirkels rond. Over zo had het gewoon moeten zijn. Ons allemaal ontmoet bij de leerschool voor het promotionele vak, een harde maar fijne leerschool. Gepokt en gemazeld daar aan het kanaal in Banthum langs de spoorlijn toen iedereen nog wel spoorde!
Toen het opperhoofd nog wel luisterde naar die welbekende namen. Sommigen gingen alleen verder, soms op vrijdag de 13e gaven zij er spreekwoordelijk de brui aan. Jan ging ook solo verder, Henk ook....Nou ja. Jan eerst met Jan en Henk eerst met Henk. What's in a name..??
Maar begin dit jaar kwamen beide wegen, die wellicht via Rome liepen, gewoon samen uut in Hardenberg of all places. Moi, Hoi...Hoe is het....? Hallo Rekla2000! Twee nuchtere heren, nou ja niet altijd. Ik kan je daar mooie verhalen over vertellen. Wel steevast gepaard met een fijn stukje muziek. Voetbal, muziek, promotionele artikelen en op zijn tijd een mooi glas gemeentepils.
De kracht van gewoon doen!
Ze waren, hoe je het ook wendt of keert, mijn (leer)meesters. Onbewust en met terugwerkend kracht heb ik veel van beide heren geleerd....Mooi om ze dan afgelopen vrijdagavond trots te zien rondlopen in hun beider gezamenlijke toko's. Al het goede van het Salland en het Vechtdal verenigd in Rekla2000, een sterke speler! Waarvan Akte!
Soms moet je net als de schuur van je moeder wat ballast opruimen in je hoofd. Kom je soms vergeten dingen tegen. Ik kwam in mijn geheugen Henk & Jan tegen....Mooie gesprekken vond ik terug! Tussen Henk en mij, tussen Jan en mij. Laatst nog in Antwerpen....Ik gooide de hand en Jan pakte 'm op. Iets met werpen daar in het Belgische land. Een Toekan bleef zelfs zitten. De appies van Henk op een zaterdagavond....Zeer waardevol. Niet altijd met elkaar eens, maar dat hoeft ook niet. Wij blijven hele Henken en hele Jannen, wij opteren niet voor halve veestapels of halve partijen. Als je 100 stuks had besteld krijg je ook 100 stuks geleverd. Van die dingen...Hier is een ei geen lege dop!
In de schuur van mien Moe vond ik gisteren een mooie fles van eerder....Iets wat mij vroeger veel bracht!
TorwartHandSchuhReiniger....3x woordwoorde bij Scrabble...
Wreef het stof van de fles. Had jarenlang in de schuur gestaan wachtend op een nieuwe eigenaar. Gaf het flesje gisteren aan Thijs die zich niet al te naar maakt.....Wie weet heeft hij er wat aan.
Net als Henk&Jan wil deze oude keeper zijn wijsheid doorgeven aan the next generation of zoiets...haha.
Soms denk ik dat wij in Nederland de grip aan het verliezen zijn. Wassen onze (hand)schoenen in onschuld en weer door....Ik hoop dat wij eens netjes de handschoentjes wassen, misschien wel met TorwartHandSchuhReiniger van Uhlsport....Misschien krijgen wij zo de grip op de wereld een beetje terug.
Het glipt ons soms uit de handen met halve waarheden en halve partijen....wat ik oe brom.
Komen afspraken niet na. Henk & Jan wel!
Daarom hou ik soms enkele ware zaken gearchiveerd in mijn gedachten. Henk&Jan hebben de grip en de focus op de promotionele handel in deze regio. En anders heren, heb ik ergens nog wel een fles van het één of het ander liggen. Je moet schieten om te scoren en dan maar hopen dat de keeper een keer zijn dag niet heeft. Remie had er ook veel van in zijn kuip!
Met mij had je vroeger wel vaak die kans hahahaha.....Alfred prijkt ook al niet in de top 10 van bekende namen. Lekker boeiend. Moos, Mouna en Sanneke ook niet!
Maar wij hebben wel TorwartHandSchuhReiniger van Uhlsport, dus wie dut ons wat vandage....
Het medicijn voor elke kwaal.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten