zondag 29 mei 2022

#Tindør, U2 vs. 2A's!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'From the first time I saw you or I guess that I should say.
From the first time I saw you look at me. 
It was there on your face, you saw me not just as I am.
But the way I've always wanted to be.
..From the first time I held you or I guess that I should say.
From the first time I felt you hold on me.
I was lost, I was found, yeah you turned me upside down.
In a way I've always wanted to be.
What I felt there and then (I feel here and now)
And I feel like you've given me a card to get out of jail free.
I wanne be the man you think I am.
Wanne be the man you think I am, think I am'
Uut 'The Man You Think I Am' van Venice!

Moi, ben ik weer!
Allereerst een welgemeend dankwoord aan de KLM, luchthaven Schiphol en de luchtverkeersleiding in Amsterdam. Het was voor enkele weken gewoon erg druk in de vertrek- en aankomsthal. Je stond veel langer in de rij bij de check-in balies, security en paspoortcontrole. Het was gewoon complete chaos op wat ooit het grootste en beste vliegveld ter wereld was. Directeur Benschop van Schiphol had en heeft zijn zaakjes gewoon nog niet in orde, wat ik oe brom! Die kerel heeft wel vaker dingen in de soep laten lopen....Waarvan Akte! Maar je hoort mij niet klagen. 
Een kleine duizend kilometer verderop op de luchthaven Göteborg-Landvetter merkten wij het ook. Jan en ik waren mooi op tijd gearriveerd, klaar voor de terugreis naar goddeloos 'n Ham en Hardenberg.
Nog efkes en we zaten in de blauwe vogel terug naar huus! Niet dus....!
Försenad stond al op het bord met de vlucht- en vertrektijden toen wij, goedgemutst, de vertrekhal binnen liepen.
Vertraging op zijn Zweeds. Dacht al zoiets. We konden ons uren gaan vervelen, beetje Tax-Free shoppen, een dikke boterham eten met die typische Zweedse balletjes. We konden zelfs nog een ritje met de Volvo naar de IKEA ondernemen. Tied zat, het vliegtuig moest namelijk nog vertrekken uit Amsterdam. 
Zat derhalve een beetje te pielen op mijn telefoon. Spelletjes van Moos te bekijken en foto's die ik gisteren had geschoten van het mooie Zweden. Appies lezen maar na een kleine 10 minuten was ik daar ook wel mee klaar. 
Naar goed Zweeds gebruik hadden ze ons de avond ervoor de bijzondere functies en de ongekende mogelijkheden van Tindør uitgelegd onder het genot van een mooie rode wijn. 
Ja, een dating-app. History ging repeaten in mijn hoofd. Stemmetjes kwamen terug, moet jij niet eens op een dating-app? Ik hield al maanden die boot af. Niks voor mij en we gingen toch met het vliegtuig?
Maar ja, dat moest eerst nog landen in Göteborg voordat ie kon vertrekken. Rekenen is nooit mijn sterkste vak geweest op school maar een kleine rekensom leerde mij wel dat het nog tenminste twee uur ging duren voordat we uberhaupt konden gaan boarden. 
Toch maar Tindør døwnløaden...? Gewoon doen joh, lachte Jan. Wat maakt oe het uut...?
Denk dat Tindør Zweeds is voor 'uitstelgedrag' of voor 'Toeval bestaat niet', een Zweedse puzzel is het sowieso (niet). Snapte er niet veel van, er popte meteen vrouwen op. Ze kwamen uit alle hoeken en gaten uit het bosrijke Zweden. Ze hielden allemaal van klussen en bezoekjes aan de IKEA met de Volvo. Wilden blijkbaar allemaal een kast in elkaar timmeren. Waar zaten die addertjes onder het gras? 
Nadat de blauwe vogel van de KLM ons keurig had afgeleverd op Schiphol veranderde het taalgebruik, Zweeds werd weer vertrouwd Nederlands. Al bleef het Tindør-Gold abonnement op Zweedse Kronen staan. Ach, een kleinigheid hou je altijd. 's Avonds thuis ging ik er eens goed voor zitten. Was toch alleen en Astrid kon de vragen ook wel stellen terwijl ik zat te multitasken.....Het was nog lang niet twee voor twaalf voor ondergetekende, wat ik oe brom! Maar toch!
Zag het meer als een uit de hand gelopen gimmick. Even kijken wat het is, maar nogmaals was mijn heldere gedachte, dit is niks voor mij hoor. Het is geen kroeg hè dat Tindør gedoe... 
Maar toeval bestaat niet! Alsof het zo had moeten zijn. Want later, afgelopen vrijdagavond eigenlijk bedacht ik mij in alle eerlijkheid. Als de KLM niet zo had lopen kutten in Amsterdam had ik nooit, uit verveling, een dating-app op mijn telefoon gezet. Kan er 'm ook weer afgooien want het lijkt er verdacht veel op, potverdikkemei, dat ik mijn droomvrouw heb gevonden.
Jemig, gewoon uut het land van Daniël. Bijna om de hoek! Nou moe, wat heb ik aan mijn fiets hangen.
Geweldig! Wat een vrouw niet kan doen. Ze laat mij inderdaad zweven en voorlopig nog niet vallen. 
Na een klein jaar is het kleine grote geluk weer op mijn pad gekomen. 50 jaar maar ondertussen weer trillend op mijn benen als een jongeman van 32 jaar. Doe Maar....Ik doe het ook, het voelt allemaal zo vertrouwd. 
Dus ik ben gewoon dankbaar dat Schiphol er al weken een zooitje van maakt(e). Zonder vertraging op mijn vlucht had ik mijn mooie blonde weldoen(st)er nooit gevonden, nooit ontmoet. Echt nie.
Wat ben ik blij met die Benschop, een toffe peer die directeur van Schiphol dat ie alles zo mooi in de soep heeft laten lopen. Moet je eens kijken wat het mij allemaal heeft opgeleverd. 
Toeval, het bestaat niet...Ik denk het wel. Misschien is de grote baas boven wel drie weken met vakantie, retourtje Hemelvaart of zo en zit mijn eigen King tijdelijk aan de knoppen. Hij was altijd al zo'n regelneef en kon goed organiseren. Misschien heeft hij de boel daarboven wel op scherp gezet. 
'En nu ff kappen met al die onzin. Eerst geef ik mijn jongste zoon een duwtje in de goede richting.' 
Iets met de Hunebed Highway, die snelweg die notabene bijna langs mijn huis loopt. De N34. Ik hoef maar een klein eindje naar boven om te geraken waar ik nu, as we speak, bijzonder graag wil zijn. 
Heeft de hemelpiloot toch zijn gelijk gekregen. Maar nooit gedacht dat het zo zou gaan. 
Speelde ongelovige Thomas, ik geloofde er niet in maar moet toch be-amen dat ik het weer eens mis had. Er is meer tussen hemel en aarde. Wat het is...? Zeg het maar. Ik denk, dat Pa boven ff met de bezem door een porceleinkast is gaan lopen vegen. Net zo lang dat alle scherven van geluk in het daarvoor bestemde (vuilnis)bakje waren gedeponeerd. Weet ik veel....Alle ballast weg, het verstand en het gevoel weer op één lijn zitten. Elkaar de hand hebben geschud. 
Heb gewoon na een klein jaar weer een glimlach op de lippen. Het leven heeft weer zin. 
Daar heb ik lange tijd niet aan gedacht. Was niet radeloos, ook niet hopeloos maar het deed wel ontzettend veel met mij. Nu, denk ik nog een beetje: Waar hangen die camera's maar het is gewoon allemaal echt! Dit is niet meer die slechte film, zekers niet Oscar-waardig!
Haar al missen als ze bij jou de straat uit rijdt. Blij worden als ze een filmpje of foto stuurt. Haar zien dansen op Dauwpop en het filmpje nog eens kijken, en nog eens....en 's nachts nog drie keer! 
Mooierd. Lieverd! Het voelt niet vreemd, het voelt vertrouwd en wat als Schiphol de boel wel op orde had, Zweden geen Tindør had uitgevonden....?? Tja, als ik destijds niet was gaan fitnessen op de Beerze Bulten. Tja, zo kun je alles wel analyseren totdat je een ONS weegt. Soms gebeuren dingen gewoon, toeval of niet...! Wen d'r maar an. 
Voel weer dat wij hetzelfde zijn. One, but not the same is weer gewoon een nummer van U2.
Jemig, wilde Jezus zeggen, maar soms hoort mijn moeder ook af en toe wat ik allemaal schrijf...
Dus Jemig. Wat waren ze goed, nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar de 3J's is een wereldband. Tenminste als ze U2 zingen, haha....Ach, ik zet de muziek ook niet zachter als zij Nederlands beginnen te zingen. Maar eerlijk is eerlijk, kreeg regelmatig kippenvel van de 3J's plays U2. 
Wat geweldig. Niet vaak zo'n concert meegemaakt in de Voorveghter, het dak ging er bijna echt af!
Vanaf minuut één was het echt Memory Lane. Terug naar de jaren tachtig, terug naar I Will Follow, Sunday Bloody Sunday en Bad. Smakgans en Bert kwamen ff huizen in mijn gedachtengang. 
Bij Bad van U2 denk ik altijd aan onze eigen Bert! Onze Moat, onze nummer 14.
Pride, in the name of love. Wat een band, wat een geweld. Jaap Kwakman die zijn gitaar bespeelde alsof zijn leven er van af hing. Die drummert, wat een gast zeg! Want Larry Mullen Jr. heeft een hele aparte manier van drummen, dan moet je van goede huize komen om hetzelfde geluid uit jouw trommels te produceren. Lijkt zo simpel allemaal. Snap ook waarom Lian die andere gitarist van de 3J's, Robin Küller, zo'n lekker ding vind maar hij weet ook lekker aan de snaren te plukken. Wat een leukerd hè, of nie Irma....haha. Geen enkel nummer was verkeerd. De plaat van die Ierse gasten uit 1987, The Joshua Tree, werd helemaal gespeeld. Dat was de rode draad in het programma maar ook nummers van Rattle and Hum en bijvoorbeeld als afsluiter Beautiful Day. Maakte een filmpje, vanmorgen hoorde ik iemand behoorlijk vals zingen. Ik weet nu ook, als je zoiets filmt - bek houden Dorgelo.....! Klinkt werkelijk voor geen meter. 
Maar ik ben echt onder de indruk geraakt. One klonk weer anders in mijn hoofd, kon nu weer lachen om de woorden die ik destijds gebruikte om iets behoorlijk kuts te duiden. Voel dat ik één aan het worden ben met haar. Gaat het te snel? Ik weet het niet, het gevoel zegt hele andere dingen. Heerlijk....Verliefd zijn! 
Om wie ze is, hoe ze is...! Raakvlakken te over. Ze kan meezingen met de CD 'Naakt onder de Hemel' van Blof uit 1995. Verbazing alom en loepzuiver ook nog eens....Altijd vanavond! Prachtig. Dat verzin je niet. Muzikaal zit het sowieso snor. 
Lohues zong het gisteren al. Dat het wel weer eens mocht, even een prachtige mooie dag!
A Beautiful Day, zong het woord voor woord mee met Jan Dulles. Wat een strot heeft die Volendammer....
Heeft ook een kutperiode gehad maar muziek heelt bijna alle wonden. Of zoiets, weet ik veel!
Maar nogmaals, niet vaak zo'n concert meegemaakt. Zo intens beleefd. Misschien komt het ook wel door het feit dat ik weer leef, dat ik het weer tijd vond om te gaan leven zoals ik het graag wil. 
Dit voelt zo als mijn eigen beslissing. Nu had ik en heb ik zelf de keuze gemaakt, zelf weer het stuur in handen hebben. Wat fijn! Zo bijzonder. Als ik wil afslaan doe ik dat en anders rijd ik door. Maar nogmaals lieve vriendinnen en vrienden, dank voor alle adviezen. In zo'n periode leer je ook veel, bij welke mensen je wilt horen bijvoorbeeld en bij welke niet (meer).
Onderweg naar een nieuw, ander en misschien wel beter later! Ik weet het niet....!
Maar ging Onderuit in een t-shirt van haar. Nu voert muziek wederom de boventoon en nu vooral in goede dagen en intens mooie momenten. Creating Memories.....Ook geleerd in Zweden, trouwens. 
Nu ging niet alles verkeerd, ook al ben ik een man. Maar ik kan het niet alleen en gelukkig mag het weer samen want ik kan het niet alleen. Geen 3J's meer in mijn hoofd maar de 2A's!
U2 vs. 2A's. 
Met dank aan vertraging van de KLM. Zo vloog tijd weer eens de goede kant op!
Dansen op de vulkaan! Potverdikkemei, wat heb ik dit gemist, zeg! 
Samen is niet alleen. Jij maakt mij de man die ik zo graag wil zijn. 
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten