zondag 19 februari 2023

#Jeruzalem!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I have been drivin' all night, my hands wet on the wheel. 
There's a voice in my head that drives my heel. 
It's my baby callin', sayin': I need you here.
And it's a half past four and I'm shiftin' gear. 
When she is lonely and the longing gets too much.
She sends a cable, coming in from above, don't need no phone at all. 
We've got a thing that's called radar love. We've got a wave in the air. 
Radar Love.'
Uut 'Radar Love' van Golden Earring
(Nr. 1 in de Top 770 van De Super 70's ) 

Moi, ben ik weer! 
Ben de schade een beetje aan het inhalen. 
Want vanaf vrijdagavond staat hier op de kleine JBL Speaker de NPO Radio 2 Top 80's zo'n beetje constant in de shuffle-modus!
Hij spuugt de ene knijtert na de andere jaren tachtig hit uit. 
Geweldig! Voortdurend kippevel. Wauw! 
Deze week had ik, muzikaal gezien, het beste van twee werelden.
Overdag de top 770 van de jaren zeventig op het werk en als ik 's avonds thuis kwam ging onder het koken meteen de Top 80's aan. Stond ik daar met de pollepel te zingen of luchtgitaar te spelen! Fantastisch. 
Bij Rekla 2000 aan de Kruiwiel 3 werd ik regelmatig bijgepraat door Henk & Jan over de artiesten en nummers. Allerlei (jeugd)herinneringen kwamen onder het stof vandaan. Mooi man. 
Thuis kon ik dinsdag- en woensdagavond mijn muzikale kennis overbrengen op Moos.
Hier werd de jeugd onderwezen. Hier werd ik blij van! Moos, net als ik, een spons! Zoog alles op! Hoe trots kun je zijn!
Met zijn 'Black Velvet', daar kan ik zo van genieten. Dat hij muziek (h)erkent, dwarsverbanden kan leggen. Dat hij bands en artiesten weet te noemen. Jochie was -33 jaar toen de jaren tachtig voor hem begon. Ik ben een kind van de jaren zeventig. Gemaakt met pijn en moeite in 1971 en geboren in '72.
Muzikaal gezien is er flink geïnvesteerd in mij door mijn drie oudere broers!
Met terugwerkende kracht: bedankt breurs! Onvoorwaardelijke liefde hè. De jaren er na vond ik zelf mijn weg in de muzikale jungle maar het fundament hebben jullie voor mij geplaveid. Top!
Want toen de jaren tachtig begon was ik acht maar had al een behoorlijke rugzak qua muziek op mijn schouders liggen. Prachtig! Nooit, nooit als vervelend ervaren. Een last die ik met liefde droeg!
Was van de week verbaasd hoeveel muziek ik eigenlijk kende van de jaren zeventig.
Moet je nagaan. 
Het tijdperk begon op 1 januari 1970, toen was ik -2 en eindigde op 31 december 1979. 
Wat een uniek decennium. Muziek van 53 tot 43 jaar geleden. Ruim 80% was bekend. 
Je hoorde van de week nummers waarover wij ons verbaasden. Komt dat uit de jaren zeventig joh??
Meen je niet? Hou je moeder voor de gek, ga grasmaaien in februari of zo!
OK, sommigen waren echt op het randje. Veel uit '79 natuurlijk. Maar geweldig. Voor mij had ik een geweldige achtergrondzanger zitten....Hij genoot tevens volop achter zijn bureau.
Aan Henk B. is een fantastische zanger verloren gegaan. Wat een muzikaliteit, wat een stem. Hij haalt met gemak de hoogste tonen waar Philip Bailey van o.a. Earth, Wind & Fire in het verleden gewoon moeite mee had. Waar was ie toen gisteren de jaren tachtig in al haar hevigheid hier uit de boxen knalde? Kwam qua stembereik er niet eens in de buurt, ik probeerde het wel maar het was vloeken in de kerk! Begon maar weer luchtgitaar te spelen en net zo te dansen als die kerel van OMD! 
Kijk niet raar op als je Henk B. straks op het podium ziet van het nieuwe muziekfestival in Banthum!
Iets met Stoete' Rock of zoiets, informatie volgt natuurlijk. Henk die Elvis naar de kroon steekt!
Gewoon in het dorp VKV (vijf kilometer verderop). Bandnaam: The Outside House Project!
Veltink op de drums en Jeannette als zangeres, Pullen op de gitaar en Seine op de bas....?
Je moet mij hier zien zitten, nou ja kan bijna niet stil zitten. Nu zingen en dansen Bowie en Jagger op de klanken van Dancing in the Street. Blijft toch een heerlijk nummer. Zie die clip zo weer voor mij. 
En zo gaat het steeds. Muziek herinnert mij aan zoveel dingen. Ik had het deze week het meer bij de jaren tachtig nummers dan die van de jaren zeventig. Dat is logisch. In de jaren tachtig ging bij mij ineens het gazon groeien, ontdekte ik van alles naast het plassen. Je snapt mij wel. Kreeg je je eerste kusjes en zoveel meer. Babooshka van Kate Bush....Dat verzin je niet. Staat nu op standje burenruzie. Is Jannie alweer terug uit Oostenrijk, wilde Annet vandaag uitslapen.....? Sorry Dames, it's a dirty job!
Geweldig. 51 jaar maar wordt gewoon blij van een stukkie muziek luisteren. Toen de gulden nog van hout was, Twix nog Raider heette en mensen nog bij elkaar bleven en droge worst aten! 
The Scorpions nu - beetje guilty pleasure - maar zo alleen, niemand ziet of hoort je, ongenadig meebleren...Weer kippevel! Stiekum vind ik het best wel goed. Kan er zo van genieten. Ik maak het feestje wel in mijn eentje! Hang slingers op. 
Bedenk er mijn eigen wereld wel ff bij. In gedachten zie ik mijn droomvrouw nu het ontbijt klaarmaken in haar spannendste negli....nou ja lange oversized, te vaak gewassen, t-shirt van de Hema. Ik reken alles goed!
Nu al zin in het weekend straks met ons Dijk-cluppie in juni! Staan, zitten en liggen wij enkele dagen met elkaar op de Besthemerberg. Alles mag dan, niks hoeft. Treed zaterdagavond in het geweldige Bostheater van Ommen de Edwin Evers Band op met weer een Flashback naar de jaren 80.
Ik heb nog een plek in de twijfelaar op Ommerland over! Meld je nu aan, heb je grote kans dat je straks inpandig bent. Je moet soms de dames met andere middelen over de streep trekken. Ok, je krijgt mij er gratis en voor niets bij maar je krijgt zoveel meer. Gratis paperclips bijvoorbeeld, een balpen met je eigen naam en misschien wel een Hoodie. Ik werk natuurlijk niet voor niets bij Rekla 2000. Het kan 's avonds wat kouder worden. Tuurlijk wil ik je wel warm houden maar ben niet altijd aanwezig als ik er moet zijn als je misschien snapt wat ik bedoel! Een hartstikke leuke vriendengroep verder, mien Moe (Thuus) die al 91 is maar ook nog wel graag haar nieuwe schoondochter wil ontmoeten voordat magere Hein arriveert. Wij hebben o.a. een chef-kok, een dominee en iemand die werkt bij de Provincië in de familie. Altijd handig. We kunnen allemaal lekker koken, gezellige neefjes en nichten die ook echt nichtjes zijn. 
Ga weer van de hak op de tak maar Gold van Spandau Ballet komt langs.....Ook zulke goede herinneringen aan, weet je nog dat sales-weekend op de Holterberg? Goud zou het worden....hahaha!
Goud was het vrijdagavond ook. Kom er al dik 25 jaar. Waar?
Bij Jeruzalem! Je dacht al, wat houdt die titel van je blog vandaag eigenlijk in? 
Wist niet dat je dat afvroeg, wellicht ben je al veel eerder afgehaakt. Lekker boeiend!
Maar vrijdagavond, na wederom een zeer gezellige Vrimibo op de zaak waar wij gezamenlijk naar de laatste tien nummers van de Super 70's Top 770 luisterden met op 1 natuurlijk Radar Love van de Golden Earring, moest ik nog ff wat eten. 
Had van de week al overheerlijke zelfgemaakte Tomatensoep gemaakt, tuurlijk met ballen van Mouna en Moos, en ondermeer Chili Con Carne (naar een oud recept van The King himself). Ik maak 't trouwens een stuk gezonder Papa....haha. Mooi man!
Maar had geen zin in koken. De Top 80's stond aan, daar waren ze ook aan het aftellen naar nummer 1. 
Ze begonnen op 10 met U2's Sunday Bloody Sunday, kan nog steeds het nieuws niet geloven, en op 1 stond A Forest van the Cure. Geweldig dansnummer....Je moet die vent niet zien maar zingen kan ie!
Bel ik met Jeruzalem of ga ik via de klaagmuur hoogstpersoonlijk naar kornuiten Ewald en Lahdo?
Koos voor het laatste want ik kan zo genieten als ik daar eens zelf wat bestel. De heren hebben een bepaald temperament. Dat is in al die 25 jaar nog niet veranderd. Gelukkig maar, ik kan er zo van genieten. Heerlijk!
Naast het eten, dat gewoon altijd top voor elkaar is, schotelen ze jou tevens een mooie show voor!
Dat personeel kan tegen een stootje hoor en tegen een goedbedoeld advies! Die zouden het gemakkelijk jaren hebben volgehouden achter de schermen bij Matthijs van Nieuwkerk.  Die waren van zijn getetter niet van onder de indruk geraakt. Echt nie! In mijn staptijd werkte daar een meisje uit Bruchterveld, volgens mij dochter van Hans en Ans, maar die had de heren Ewald, Lahdo, zijn broers en ander gespuis goed onder de duim! 
Bestelde een pizza nummer 11, Artista met extra gorgonzola....Ging zitten en genieten. Ze stelden wederom niet teleur. Ze waren in bloedvorm. 
Zat warempel eerste rang. Kwam net toen het spitsuur was. Het hoogtepunt van de avond!  
Ze hadden in amper drie kwartier een kleine 140 pizza's er door heen gejaagd. Dan kan de stress een bepalende factor zijn. Het hoort er gewoon bij, het vreet - volgens mij - ook niet in. Zo gaat het al ruim 25 jaar bij Jeruzalem. Je verwacht ook niet anders! Ik vind het genieten. Het werkt ontspannend. 
Het is daar nooit rustig in de keuken. Ze staan dan ook met 8/9 man op een paar vierkante meters! 
Maar je krijgt altijd de pizza mee die je hebt besteld. Heb ooit verkering gehad met een meisje die een tijdje boven de shoarmazaak heeft gewoond. Heb de heren ook anders leren kennen. Ewald heeft altijd tijd voor een praatje, Lahdo ook en die andere broer! Pizza's zijn er goed en verduveld lekker! Broodjes shoarma ook! Mooie kerels! Hart van goud! Hebben hier in Nederland flink wat opgebouwd! Hebben zich aangepast aan ons Nederlanders, dat moet je maar willen. Praten soms al een beetje plat! Ewald steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Geweldig! 
Het was de perfecte afsluiting van een geweldige muzikale week. Moet nog een paar uur dan heb ik alles wel een beetje geluisterd! Wat een herinneringen, wat een muziek is er gemaakt. Geweldig!
Perfecte toppings! Het was zo'n week dat het klopte! Niet alles klopt, dat zal ook wel zo blijven!
Maar muziek maakt veel dingen goed! Bijna alles! Kon zelfs muziek horen van de week die mij aan haar herinnert. Je bewaart het goede, het slechte gooi je weg in de vuilniszak want morgen moet de grijze bak aan de weg! Ik klaag genoeg maar koester soms ook de momenten die ik heb. 
Geluksmomentjes. Een zingende Henk, een Moos die Bono herkent in een nummer van Clannad, het voetje van Jan bij de Troubadour. Robert en ik bij the Police, Bad van Bert en smakgans, Mijn Brown Eyed Girl, Real Men van Joe maar ook van Wim. Rosanna van Toto, zo heette ze niet maar ik lag wel in haar twijfelaar. Onverwachts, niemand die het ooit is komen te weten...Omdat ik toen net een gevoelige snaar raakte terwijl ik niet eens wist hoe je gitaar moest spelen laat staan de bas.  
Het mooiste meisje en ik mocht mee. Soms ben ik net op die plek waar ik had willen zijn.
Geluk dwing je af hoor het Slot zo zeggen. Die komt tevens uut Banthum, kan ook niet zingen maar toch! Van die dingen duzz.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten