zondag 27 augustus 2023

#SJTEGELKES (Draaipoortjes!)

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I, I'm a new day rising, I'm a brand new sky.
To hang the stars upon tonight, I am a little divided.
Do I stay or run away and leave it all behind?
It's times like these you learn to live again.
It's times like these you give and give again.
It's times like these you learn to love again.
It's times like these time and time again.'
Uut 'Times like These' van The Foo Fighters.

Moi, ben ik weer! 
Heb de wereld echt wel in de zunne heur.
(Voor mensen links van de Iessel: heb de wereld echt wel in de zon hóór...!)
Maar soms hangen er wat grijze en donkere (donder)wolken voor.
Potverdikkemei.
Niets veranderlijker dan of als het weer, ofnie? 
Een zuchtje frisse wind wil soms al helpen, verdwijnen de wolken ineens als sneeuw voor de zon. Fijn hoor. 
Want als een 69-jarige man (Paul) verkering vraagt in een Spaanse B&B vol liefde aan een 62-jarige Debbie en dat zij na al hun gezamenlijke weken van zwoegen en wikken toch zijn meisje wil zijn. Super toch! Het leven is mooi maar je moet het wel willen zien (nieuwe bril hè).
Bijvoorbeeld het nieuwe ingezaaide gras op het Westerpark van mien cluppie.
Of dat ik mijn slaapdronken dochter 's avonds uit mijn bed til om haar naar haar eigen bedje te brengen en Mouna zich vervolgens als een klein koala-beertje aan mij vastklampt, heb ik verder niet zo veel meer nodig.
Of als Femke Bol zweeft over 400 meter horden en met gemak bij de eindstreep de gouden plakt ophaalt. 
Moos een fijn worstje met truffel voor je afsnijdt en een mooie tripel (eigen keuze) van Brouwerij Vakwerk neerzet tijdens een verlate live-registratie van Concert At Sea.
Is het biertje die je van Jan hebt gekregen hé, Papa? 
Klopt jongen! Stuur je mijn selfie met die kazen nog even door, Papa....? Doe ik!
Voor enkele maanden terug luisterde ik hier achter het huis via Radio 2 al live enkele optredens van CAS.
Gisteren deed RTL4 het nog even dunnetjes over met ditmaal de beelden, het beeld wat ik destijds in mijn hoofd liet afspelen klopte redelijk met de uiteindelijke werkelijkheid. Ervaring met boeken hè.
Concert at Sea: Di-rect met het Residentieorkest op de Brouwersdam. Kippevel! Lekker bandje hoor, zijn behoorlijk volwassen geworden!
Of even later op Nederland 3 Dave Grohl met zijn Foo Fighters die je welkom heette in een kolkende Wembley Stadium toen drummert Taylor Hawkins nog op aarde was. Tja. Er zijn mindere avonden.
Drum je bij één van de leukste bands in de wereld en help je jezelf toch naar die andere.....?!?
Zat er toch een drumstokje of twee los bij Hawkins! Mag je niet over oordelen. Snap het nu allemaal wel een beetje beter, boekjes lezen, met iets van schade en schande en met de kennis van nu. 
Volg op Instagram een andere drummert. Jim Bogios van the Counting Crows, wordt blij van deze beste kerel. Hij ramt er lekker op los, liefhebbende vader die op 't werk zijn dochter mist. Hij deelt vaak lekkere live-beelden van één van mijn favoriete bandjes. Lekker hoor.
De tellende kraaien zijn nu op tournee door Amerika, hopelijk binnenkort weer in The Fucking Heineken Music Hall (AFAS Live, red.), ik mag het hopen. De ene wereld is die andere niet! Blijkbaar.
Hoe sommige appies je even weer mens, weer man kunnen laten voelen. Lekker man!
Stak gisteravond hier tussen twee biertjes door even mijn hoofd buiten de tuindeur. Zelfs Gerard Joling, die enkele meters verderop op de Markt tijdens het Pleinfestijn een uitzinnige menigte toezong, maakte mij zelfs blij. Moet niet gekker worden, ik had er ineens de kracht weer voor...haha. Maak mij gek!
Sloot weer snel de achterdeur. Toch niet echt mijn muziek, daar is Buurman beter over te spreken...45 jaar alweer die kerel. Binnenkort gaan wij jou nog wel natter maken, nu moest ik eerste droge kleren aantrekken. Dankjewel Moos! Zullen we nog even gaan kijken op de Markt, Papa? Dat is een goeie Moos, Mountje slaapt boven hè. Ach, die wordt toch niet wakker. Hij moest eens weten. Want vannacht stond zij klokslag half vijf klaarwakker in de badkamer...Hallo, ze had dorst en had even daarvoor mijn oude en kapotte Samsung telefoon weer laten vallen in haar slaapkamer. Slaap op één oor hè.
Schitterend. Ding werkt voor geen meter meer, zwart scherm en grote barsten maar zij kan er mee bellen met haar lieve vriendinnetjes, er foto's mee maken en die vervolgens in de Familie Dorgelo app zetten, heb je ze gezien, Papa? En op dit godvergeten uur maakte ze nog even een filmpje van haar net gekamde haar. Voorbeeldige fantasie! Hou er van. Deed een plas nu ik er toch was. Mag ik bij jou in bed, Papa? 
Moos lag er al. Ik kan moeilijk néé zeggen vooral als twee mooie Bambi-ogen van beide zes jaar oud dat aan mij vragen. Tuurlijk, lieverd! Lagen we weer met z'n drieën in de grote springbox. Lekker toch! 
Maakte vanmorgen foto's met de nachtcamera, op zulke momenten kan mij de hele wereld gestolen worden. Op momenten als deze snap ik waar het eigenlijk bij mij om moet draaien. Onvoorwaardelijke liefde! Onder de streep zijn zij toch wat ik netto over heb gehouden aan het tienjarige avontuur! 
Ik lag er zelf voor geen meter bij. Mouna had mij min of meer vastgeketend. Haar beentjes hielden mijn knie op slot en ze had in haar slaap mijn linkerarm onder haar tengere lichaampje weten te draaien. Hoe dan? Blijkbaar maakt speciaalbier mijn armen behoorlijk slap. Slap gelul sowieso... 
Lig je dan, klaarwakker en gekidnapt door je eigen kinderen...! Fantastisch. Moos kreeg niets mee van mijn halve geworstel in de twijfelaar. Hij ronkte een eind de Hardenberger morgen in waar net een koppel vogels vertrokken vanaf de Vecht, arme inwoners van het centrum. Ze kenden mede door het Pleinfestijn reeds een kort nachtje en deze vroege vogels kenden geen genade als je je bekommerde over je verdiende nachtrust, vanavond maar weer een nieuwe poging. Wat ik oe brom. 
Ik scrolde op mijn telefoon. Ja, ze is leuk! De Paul in mij ontwaakte! Ik moet een move maken...haha
Ja, prima zou Olof zeggen. Alle lof voor Olof. Ga B&B vol Liefde echt missen. Mijn guilty pleasure is afgelopen, alleen vanavond nog de reünie. Zijn Paul en Debbie nog een stel? Of is die gozert uut Zweden nog samen met Carolien. Ik kan vooruitkijken maar dat doe ik niet! Ik hou de spanning er graag in!
Heb ook geen Videoland! Eerder hadden we Videotheek Willem, daar wilde ik het bij laten....
Kreeg gisteren van Kaaskeldertje Jan een mooie tripel uut Limburg. Moet je eens proberen. 
Jan was voor enkele weken terug hoogstpersoonlijk met zijn Caddy vertrokken om dit gerstenat op te halen uit het land van André Rieu. Een lange rit, Limburg ligt niet bepaald naast de deur! Ach, hij maakte er meteen een weekendje weg van. Zo is Jan. 
Jan weet waar Abraham ondertussen de Mosterd haalt! 
SJTEGELKE was de titel van dit 9,5% biertje....Las de info op het etiket.
Wie gaat wandelen door de Zuid-Limburgse heuvels kan er blijkbaar niet omheen. 
Sjtegelkes! 
Handige draaipoortjes die weilanden met elkaar verbinden. In deze fles: een serieuze tripel met een stevig karakter. Vol, fris en sprankelend van smaak. Een echte verbinder. 
Jan zocht de verbinding tussen Overijssel en Limburg. Hij verbond deze twee provinciës met bier! Zo kan het ook. Den Haag, lees je mee...??
Lekker man! Gebrouwen met liefde. Dat proefde je. Dat blondje was al goed te doen en met deze tripel troffen ze weer doel aan de Voermanstraat. Jan van het Kaaskeldertje, in het lekkerste straatje van Hardenberg, heeft verrekte mooie biertjes liggen. Moos zei al: Jan, je moet ook op je recleme-uitingen zetten dat je bier verkoopt. Ondernemertje in de dop onze Moos! Hij maakte nog een foto van de zaak van Jan. 
Hij wilde er wel werken, hoefde hij 's morgens niet te ontbijten, kon ie mooi de hele dag kaasjes proeven!
Maar dit bier uit het Heuvelland van Zuid-Limburg is echt lekker! Volgend jaar er naar toe met vakantie? Mooi wandelen door die Sjtegelkes!
Brouwerij Vakwerk ligt in het meest zuidelijke puntje van Nederland. Gekenmerkt door haar heuvels, dalen, bossen, groene omgeving, weilanden met draaipoortjes duzz - kortom een ongerept mooi landschap. Geliefd vanwege haar kleurrijke vakwerkhuisjes, oude boerderijen, meanderende riviertjes zoals de Geul en de Gulp en tal van kleine dorpjes en gehuchten. Daar staan tradities nog hoog in het vaandel, kent iedereen elkaar en elke inwoner haar of zijn leefstijl omschrijft als Bourgondisch.
Drie vrienden - Twee Fysio (!) - en 1 Ergotherapeut (dat verzin je niet) - met een grote (voor)liefde voor brouwen en speciaalbieren sloegen de zalvende handen inéén. 
Sinds 2021 brouwen ze bier. Vakwerk, dat moet je proeven vinden ze. Dat doen wij dus hier ook in het Oosten links van de Iessel. Gisteravond de tripel geproefd! Tien met een griffel hoor.....
Die is lekker. Jan kan binnenkort weer naar Zuid-Limburg karren. Ik gaf mijn jarige buurman afgelopen vrijdag een kadobon van 't Kaaskeldertje. Hij is tevens liefhebber van speciale bieren, nou GJ ik weet wel enkele biertjes die je kunt kopen! Samen opdrinken...? Borrelplankje on the Side? 
Je wordt niet elke dag 45, ik ben de vijftig al gepasseerd. 
Weet je wie ook de vijftig is gepasseerd. Radar Love van The Golden Earring. Mouna lag nog steeds op mijn arm, dus kon geen kant op! Dan luister ik graag naar muziek en ondertussen beetje nieuws opsnorren. 
Deze maand is het precies 50 jaar geleden dat in 1973 de song 'Radar Love' het levenslicht zag. 
Geschreven door gitarist George Kooymans en zanger Barry Hay. 
Het werd een wereldwijde hit. Het liedje is in verloop van tijd op meer dan duizend complilatiealbums verschenen in meer dan vijftig(!) landen. De tekst van 'Radar Love' gaat over een man die zich op grote afstand bevindt van zijn vriendin en onderweg naar haar is. Haar liefde is zo sterk dat het hem op de automatische piloot naar haar toe leidt. Mooi toch! Het nummer wordt als gevolg van de tekst en de groove beschouwd als de ultieme carsong, toch mooi in het weekend van the Dutch GP!
Er is zelfs een boek verschenen, 25 augustus kwam die uit (afgelopen vrijdag dus), waar in 248 pagina's de geboorte van het nummer, de wereldwijde impact, het gebruik in commercials, films, televisieseries en de meer dan 800(!) coverversies door artiesten als U2, Def Leppard, Centerfold en James Last wordt beschreven. 
Geweldig! Dat had ik anders niet geweten als Mouna niet op mijn arm had gelegen.
Ondertussen heb ik mij los geworsteld. De kinderen zijn ook wakker, Mouna ligt alweer onder haar schapendeken te kijken naar de TV. Moos hangt half lui op de bank en vraagt wat wij gaan eten....
Blijft een Dorgelo hè. 
SJTEGELKES....Draaipoortjes.
De ene keer draait mijn wereld zo en de andere keer weer andersom!
Het kan verkeren, Bredero zei het niet voor niets! 
Zal Paul nog bij Debbie zijn, of andersom? 
Hoop dat de wereld ten goede voor hen is gekeerd en/of gedraaid! 
We've got a thing that's called Radar Love. 
We've got a wave in the air. Radar Love! 
Je weet het nooit....
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


5 opmerkingen:

  1. ....ie als muziek liefhebber,....dit is toch wel een mooie ode aan de mannen 👌....groet uut Füssen https://youtu.be/9514Qc0TLvA?si=ygvPInCtcUnVCTVj

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Willem, bedankt voor oen tip. Veule Wille nog op vakantie

      Verwijderen
  2. Ik keek ook altijd naar de B&B, schaam me er niet voor. De laatste weken een mooi opwarmertje voor Vandaag Inside en dan naar boven, nog wat rommelen op de computer en dan sloapen.
    Inderdaad een domoor die drummer van de fantastische Foo Fighters. Laten wij het maar bij een biertje houden ipv al die drugstroep. Blij dat de voetbal weer begint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze redding is de voetbal, haha....Je had weer een mooi verhaaltje deze week mais, onkruid en de burgemeester

      Verwijderen
  3. Mijn volgende column gaat ook over het ons zo geliefde spelletje (en dan met name de amateurs). Het (voetbal)feest gaat weer beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen