zondag 24 maart 2024

#Moos, Elf Jaar!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Zingen is twee keer bidden, dus zing je hoogste lied. 
Wie je bent of wat je zingt, daaraan ligt het niet.
Zingen is twee keer bidden, probeer het tot je ziet.
Het is het beste medicijn, bij leegte en verdriet. 
Als ik de berichten lees, de wereld staat in brand.
Dan weet ik: het komt nooit meer goed en zing zo hard ik kan,'
Uut 'Zingen is Twee keer Bidden' van Daniël Lohues.

Moi, ben ik weer! 
Was van de week in een kerk, komende woensdag trouwens weer.
Afscheid nemen van mooie mensen, het bewijzen van de laatste eer. 
Nooit leuk, het went in ieder geval niet. 
Kom er verder niet vaak. Neuh, het geloof verliet mij rond mijn 18e en ik heb haar blijkbaar nooit meer teruggevonden. Heb ook niet echt lopen zoeken.
Toch kom ik graag in een kerk, het geeft mij een stuk rust. 
Het is net als binnen de muren van een kerk de vaak boze buitenwereld niet bestaat! 
Alsof er iemand anders daarbinnen aan de touwtjes trekt. Kaarsje branden, even naar boven kijken...
Ben zekers geen atheïst, neuh. Er is wel iets in dit grotere geheel. Dat moet haast wel. Maar wat?
Tuurlijk de oerknal en zo'n wereld in 7 dagen maken is een beetje kort de bocht. 
Dat snap ik ook nog wel. 
Maar toch. Mocht/moest donderdag in de Vrijgemaakte Kerk in mijn geboortedorp zijn. 
Officieel is dat nu de NGK Ontmoetingskerk. Ze hebben net de boel grondig verbouwd. 
De preekstoel en het orgel stiet nu aan de andere kant. Het geloof is hier niet van haar sokkel gevallen.
Zette de auto bij mijn Moe op de dam en wandelde langs het steegje tussen Jaap (van Tuil) en Odink deur. Keek even naar de vervallen Coöperatie. Veel kwattekaad uitgehaald. Mooie tied!
Een kenmerkend gebouw. Het aangezicht, de skyline van Mariënberg. Als je mijn dorp zou moeten uittekenen kwam deze zekers op het papier met ondermeer de twee kerken (De Sionskerk ook), het station en de kroeg van Mans. Het café en de kerk staan nooit ver van elkaar verwijderd. Huh?
Is dat bewust zo gedaan of enkel toeval? Als ik voor elk bezoek aan café Mans een duit in het naastgelegen collectezakje had moeten doen hadden ze eerder aan de verbouwing kunnen beginnen. Wat ik oe brom. 
Ze moesten het allemaal zelf gewoon ophoesten. Geen bank die een kerk een lening wil schenken. 
Gek toch? Hier in Mariënberg zijn het allemaal nog van die trouwe kerkgangers. Iedere zondag zie ik ze terug lopen via de Clemmestraat als wij koffiedrinken bij Moe. Hand opsteken, Moi!
Belandde na het condoleren in de kerk. Lohues begon in mijn hoofd te zingen, zingen is twee keer bidden. Nam even de tijd om rond te kijken. Meteen die rust hè. Moet ik iets mee doen...
Werd uit mijn gedachten gehaald door Ingrid, de leuke kosteres van deze kerk. Kijk, dat zou al een begin zijn voor een mooi einde.
'Mooi geworden', Bliede mee, Snap ik. Het leverde een mooi staaltje saamhorigheid op hoorde ik later van een nu tijgerende leeuw op de Beekse Bergen. Het was een project die mensen weer samen bracht! Mooi toch! Waar een klein dorp groot in kan zijn. Samen de schouders er onder.
'Zingen is twee keer bidden'. Van zijn nieuwe album 'Nou'. De tekst dwaalt al enkele weken in mijn hoofd. Hoe hij erover vertelde. Mooi man! 
Het schijnt dat kerkvader Augustinus het gezegd moet hebben. 'Qui bene cantat bis orat'
Ja, ja..ik spreek mijn talen haha, waarvan akte. Wie goed zingt, zingt dubbel. De schriftgeleerden twijfelen nog of het echt deze beste kerel was die het vertelde. Lekker belangrijk toch.
Tja, maar niet iedereen zingt even zuiver, sommigen zelfs ronduit vals (waaronder ik dus).
Kan ik dan niet beter gaan bidden in plaats van zingen? Ik zing vaak in mijn hoofd, hele teksten passeren dan de revue. Lohues kreeg de tip van de pater destijds, die predikte op Erica. Na een begrafenis was Daniël een beetje verdrietig. Hij deed toen dienst als misdienaar. Rustig maar, als je naar huis gaat op je fiets doe dan wat ik je nu leer. Zing met de vogels mee en dan voel je je zo weer beter...
Het werkt. Fietste gisteren even iets buiten de stad. Zat vol met allerlei zinnen en vragen? 
Ik begon zachtjes te zingen, hoefde ik avonds niet meer te bidden. Ik schoot er zelfs niet op...
Terug in de auto was er even een zeiknummer op Radio 2, A Deeper Love van Clivilles & Cole.
Not my kind of thing. Zette m'n Spotify lijstje op en wie dacht je wie er over bidden en twee keer zingen begon. Juist ja. Toeval? Tuurlijk niet! Waar hangen die camera's, of er is toch meer tussen hemel en aarde. Houden ze mij en al die anderen in de gaten..?
Twijfel de laatste tijd wel vaker. Hoe mensen soms worstelen maar het ook fijn hebben met het geloof. Dat ze ergens op kunnen bouwen/vertrouwen. Niet bang zijn om naar boven te gaan. Lijkt wel of ze boven de boel beter voor elkaar hebben dan hier beneden. De wereld hier is behoorlijk in de war. Re(a)geert boven gewoon het nuchtere verstand. Is de hemel één grote kerk waar je tussen de vier muren rust vindt...? Vinden daarom mensen niet erg om te gaan?
Weet het niet hoor, vraag dit natuurlijk voor een vriend! Dat snappen jullie ook wel....
Vriend! mijn grote vriend (Freund) is morgen jarig. Moos wordt elf, potverdikkemei.
Hij groeit. Is bijna geen kuuken meer maar een halve haan aan het worden. 
Straks vieren wij alvast zijn verjaardag in kleine kring. Hij vroeg aan Oma een pan kippensoep!
Ja, die soep van Oma is niet te versmaden. Ze moet even een keer opschrijven hoe ze die maakt, straks is ze er namelijk niet meer. Op zoek naar eeuwige rust, wat ik oe brom. Eeuwig koffie drinken met Pa. Denk iets met kippenpoten laten trekken en veel liefde. Zal haar vanmiddag ff een briefje onder de neus douwen. Voorkomen is beter dan genezen. 
Maarre, elf jaar! Dat wordt vandaag zelfs 2x gevierd. Het voordeel van een goed lopende scheiding. 
Ik had er eerst geen zin aan. Niet zo van zelf de slingers ophangen maar ik begon te zingen en dan weet je het wel. Neuh, gisteren gebak van Dorgelo gehaald. Het is er iene van Dorgelo dat zie je zo...
Het is echt wel mijn zoon. Niet onbevlekt ontvangen. Hij heeft behoorlijk wat kenmerken van mij. 
Trots maakt hij mij. Elke keer weer. Ik krijg vaak het verwijt dat ik vaak over mijn kinderen heb maar ze zijn mijn ketchup en mayonaise, mijn jut en jul, mijn yin en yang. Weet ik veel, sowieso mijn alles.
Gisteren ook weer. Mooi daggie gehad. Hij won met de basketbal, ik met de voetbal. We maakten het met zijn drieën mee want Mouna was ook op het Westerpark inpandig. 
De leuke verhaaltje, die fijne weetjes. Hun nooit onophoudelijke bron aan watervallen. 
Patatje eten bij Eric. Moos weer een burger. Mag je nog rijden, denk het wel. Misschien wel tot Berlijn aan toe in plaats van naar Rome. Eric kon 5 minuten over vijf alweer naar bed deze ochtend. Max was er toen al klaar mee. Genieten gisteren. Tuurlijk, een overwinning is altijd fijn meegenomen maar ik nam nu ook de kruimels mee. Het leven met een lach en een traan. 's Morgens was het even verdrietig, al lag ze er mooi bij. 's Middags weer samen juichen...Denk soms wel eens dat mijn kerk de voetbal is. 
Denkbeeldige muren langs het sportpark. Vind er vaak mijn rust en redelijk vaak ook mijn onrust! Dit geloof is wel eens van zijn sokkel gevallen maar blijf zingen, twee keer bidden en mis nooit mijn doel! 
Tikte Moos in op Google. Hij heeft ook een restaurant annex kroeg in ondermeer Amsterdam en Utrecht las ik. Mooi. 
Voel een soort van tienertoer aankomen. Dagje treinen met zijn tweeën of samen met Mouna. 
Dagje Hoofdstad, dagje Utreg. Slenteren door de stad en eten bij Moos. Biefstuk Moos of een Moos Burger. Heb de menukaarten al even bekeken. Weet wat je eet. Belangrijk hoor...
Heel veel mensen noemen hun hond tevens Moos. Tja, het is gewoon een mooie naam. Wel een trouwe tweevoeter.
Moos is Moos. Zou 'm niet willen inruilen voor een Sam. Neuh, het jochie wordt langzaam een vent.
Mouna is al bezig met de kamer te versieren. Blaast de beide 1'en op. Ik reken het goed!
Voor de grote ballonnen hebben wij zo'n pompje nodig, straks maar even kijken op zolder.
Wie döt ons wat vandage....We gaan straks zingen en krijgen zelfs de dominee op bezoek.
De wijn staat daarom al te ademen. Breur Hattem idem dito. Voorbereiding is het halve werk hè. De banden vol met wind..
Toevallig is mien breur hemelpiloot. Vragen of hij die Augustinus kent, vast wel. 
Lijkt mij wel een mooie kerl, net als die zoon van mij. Gefeliciteerd jongen!
Wou wel dat ik jou het ultieme kado kon geven. Hoop dat die wens van jou, One Fine Day, uitkomt.
Morgenavond gaan wij op fietse, allebei met de pet op, lekker sushi eten. Kan d'r zo van genieten. 
Hoe jij jouw papa dan alles uitlegt over de tablet en wat allemaal wel niet lekker is...
Zin an. Zingen is twee keer bidden. Kan niet goed zingen, goed bidden al helemaal niet.
Maar blijf het gewoon proberen en misschien wel allebei. Zoiets verleer je toch niet? 
Het is net als met fietsen of zoiets, denk ik...?
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


1 opmerking:

  1. Wel wat laat, maar donders gefeliciteerd met je jochie. Wordt al een hele keerl! Mooie pette! Enne..., blie'm zing'n!

    BeantwoordenVerwijderen