zondag 8 november 2015

De Baard Er Weer Af Maar Dan Anders.....!!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Everybody knows that the dice are loaded. Everybody rolls with their fingers crossed. Everybody knows that the war is over. Everybody knows the good guys lost. Everybody knows the fight was fixed. The poor stay poor, the rich get rich. That's how it goes. Everybody knows.'
Uut 'Everybody Knows' van Leonard Cohen.

Kon vannacht eens weer niet slapen. Er spookte teveel dingen door miene kop. Geen dingen om je zorgen over te maken. Soms heb ik dat, soms maanden helemaal niet en dan enkele dagen weer wel. Teveel leuke dingen proberen weg te moffelen in te weinig tijd. Op een zaterdag die gewoon 24 uur bevatte maar waar de wijzers ongelijk bleven staan en het nooit geen twee voor twaalf zou gaan worden. San en Moos als rode draadjes door alle ongeweven touwtjes heen. 's Nachts hele zinnen dromen maar waar je 's morgens nog maar enkele woorden aan het papier wilt toevertrouwen. Gewoon omdat ze te persoonlijk zijn of mensen pijn kunnen gaan doen of dat ze horen bij de al eens eerder opgevoerde ballast. Een pratert ben ik langzaam aan het worden, een dromert die vaker opschrikt dan hem lief is. Ja, het zal allemaal wel. De baard er af krijgen en hem ook weer gewoon laten staan. Niets is wat het lijkt...Zo gaat dat al bijna 44 jaar. Waar ik eerder de rotonde nam sla ik nu eerder af. Mijn eigen TomTom in miene kop vaak negerend, indien mogelijk hier keren....Ja, Ja.....Je zoekt het maar uit. Echt niet! Kwam er vroeger veel vaker. In de tijd dat je vaker Loos was dan Van Gend. Nooit geweten dat ze vroeger tegenover Smitty's Palace in de loods aardappels stalden die de goederenwagons dan weer meenamen en verdeelden onder de pieper-adepten in Coevorden en Drenthe. Sinds ik van de zomer mijn baard heb laten staan betreed ik soms een andere wereld. De wereld van mannen met baarden. Die is toch anders, ben nog een ontwetend groentje en pas gisteren werd ik ontmaagd en voelde mij de Koning te rijk! Betrad voor het eerst een Barbershop. Niet met knikkende knieën, toch moest ik ze buigen om de voormalige loods van Van Gend en Loos binnen te geraken. Betrad een andere wereld. Een wereld die tot kort voor mijn onbekend was. Een echte mannenwereld....De wereld van de welbekende Nozems en Barbers, maar in Downtown Coevorden heet zoiets gewoon Be's Barbershop. Een uitgestoken hand van Bé Nijland en een vers kopje koffie werd meteen mijn deelgenoot. Een korte knik naar de reeds aanwezige mannen aan de stamtafel. Je voelde meteen al een band, zo'n band die je hebt bij een voetbalteam en bij mannen met baarden. Die van mij zag er natuurlijk een beetje onverzorgd uut....Ben niet zo handig met de schaar, prik vaak opgelaten ballonnetjes lek en ik zocht mij de laatste weken wezenloos naar een zakkammetje....De vergulde hand van mien Pa kwam niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk langs. Mien Pa en zijn scheerborstel...Hoe vaak had ik dat ritueel niet gezien. Met de borstel door de Vergulde Hand en hoe hij zijn stoppelbaard van amper een dag wit verfde....Een scherp mes maakte de baard weer glad, wat old Spice of aftershave van de Vergulde Hand erop, zijn blik verraadde toch altijd dat het best wel prikte maar wist ik veel als jochie van amper drie turven hoog. Daar kwam ik later wel achter dat je niet alles weg kon scheren....Sommige dingen blijven je dagelijks achtervolgen. Levenslessen die elke dag wel eens de revue passeren. Maar ik dwaal af van het onderwerp wat ik 5 minuten geleden nog in mien kop had. Op de één of andere manier kwam ik tot rust in Be's Barbershop in Coevorden. Betrad een wereld waar ik even man kon zijn. Moest lachen om het boekje 101 redenen om zonder vrouwen te leven. Elke dag vind ik zeker 102 redenen om het wel te doen met mijn ontzettende lieve Sanneke....Eentje uit miljoenen die welgeteld op mijn netvlies belandde en die bij mij het vuur aanwakkert. Zag mooie flessen drank staan...Goeie Whisky's en dito flessen gevuld met bier. Een oude maar nog uitstekende werkende Smeg-Koelkast. Hier was over elk detail nagedacht. Veel hout en veel dingen waar je vrolijk van wordt. Las Lohues gewoon in het Dagblad van het Noorden, hij had het over ene Paul die de wereld had gezien maar op zijn oude versleten dag, berooid en kaal geplukt weer zijn geboortestreek terugvond. Daniël Lohues lezen in zijn eigen provincië is toch anders. Nu hoefde ik niet te wachten tot maandag als hij de link op Twitter en Faceboek slingerde. Het was net of hij bij joe aan de stamtafel zat. Moi, hoe ist met joe dan. Biertje? Het was nog vroeg maar ik kreeg wel zin aan zo'n pretkegel. Maar om een kort statement geen lang verhaal te laten worden. Ik heb genoten van mijn ontmaagding bij Be's Barbershop. Een goed en mooi adres waar ik de baard er af kreeg...Ik lag nu eens niet achterover bij mijn vriend de tandarts. Nee, hier kon ik de mond dichthouden en werd in de zalvende handen gelegd van Michell die mij kort hield en de haartjes milimeter voor milimeter een andere uitstraling gaf. De trotse eigenaar, Bé Nijland, ademt de liefde voor het kappersvak uit. Ik heb er de ballen verstand van maar zoiets voel je. Zag een fles wijn staan met een mooie titel : Soek die Geluk....Zo is het maar net. Zocht naar iets of iemand die mij eens de baard er af wilde doen...Niet letterlijk maar figuurlijk....Uit de boxen knalde muziek van Bowie, Thin Lizzy en the Knack, hoorde vaag Leonard Cohen....Everbody Knows....Nog niet iedereen. Want ze zijn amper een week open. Las de advertentie in de Toren en spoedde mij dus gisteren naar Coevorden. Gijs Gans begroette mij en vele mensen meer....Had het vandaag willen hebben over Sesamstraat, hoe ze Pienjo en Meneer Aart de nek omdraaiden....Had het willen hebben over Blind die niet meer helder ziet...Je serveert een topscoordert niet af, die veeg je niet zomaar van het tafellaken als je zelf nog te klein bent voor het servet. Maar liggend in de stoel, kwam de hang naar vroeger en ontspande ik maximaal. Even binnenkomen in mijn eigen mannenwereld. Ik dronk zwarte sterke koffie maar in gedachten nam ik een ouderwets biertje en een mooie sigaar. Keek ff naar boven, bracht een saluut en bewonderde nogmaals de voormalige loods waar eerder van Gend en Loos onder andere piepers bewaarde in jute zakken....Sloot ff mijn ogen terwijl ik werd geknipt en geschoren.....Heerlijk. Zelf iets vinden en ervan kunnen genieten. Everbody Knows maar helaas doen er veel mensen niet aan mee...Ze laten de baard wel staan maar scheren zich vervolgens weg. Ik raad jullie aan als je de baard toch wilt laten staan weet ik nog wel een adresje waar je in ieder geval voor even binnen kunt stappen in een voormalige wereld. Vroeger vaak het spoor bijster, nu aan de andere kant van het perron gevonden waar ik misschien destijds wel naar op zoek was. Soek die Geluk, ik heb 'm inmiddels gevonden maar mag het spoor nu niet meer kwijtraken. Fijne zondag, Joah mag wel zo.....Ga eerst maar op zoek naar wat slaap....Ontkurk op een gewone dinsdagavond eens die Soek die Geluk....


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten