zondag 17 juli 2016

Lelijk!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'De wereld is lelijker dan ik dacht. Aan wie vraag je hier de weg. In alle ogen lees ik angst. Doe de deur op slot en gooi de sleutel weg. De wereld slaapt, De wereld ontwaakt, De wereld draait zich om in haar modderbad. Haar verleden is pijnlijker dan ik dacht. Bladzijden lang, Strijd na strijd om de macht tot men haar bezat. Van haar bestaat er maar een en wie eigent haar toe. Waarom werd haar prijs zo vaak betaald in bloed. De wereld is lelijker dan ik dacht en ik had al niet veel hoop. De wereld lacht haar ondergang tegemoet'
Uut 'De Wereld' van Frank Boeijen....

Via de achterdeur liepen ze weg. Mijn beide kleine grote neven, Guus en Frank. Vrijdagavond verlieten ze onze vertrouwde wereld via de schuttingdeur. Achter het huus voel je je toch echt wel heel veilig. Luidruchtig liepen ze hun wereld weer in....Onderweg naar de kroeg, onderweg naar vrienden en misschien wel zoekend naar de toekomst. De één is 25, de ander moet het nog worden. Grote mannen die ik reeds als oom zijnde ken vanaf het moment dat ze ter wereld kwamen, van baby tot volwassene. Maar wat is het toch allemaal anders geworden sinds het jaar dat ik 25 werd.  Zij zijn het in 2016 of bereiken later die mijlpaal. Ik was het in 1997. Destijds was de wereld nog niet zo lelijk, destijds was die wereld nog niet zo ontzettend Kilo Utrecht Tango! Want de wereld is nu stuk! Wilde gisteren een nieuwe wereld kopen maar de wereld was compleet uitverkocht. Overal zag ik lege schappen, overal kreeg ik nul op het rekest. Dan maar via Bol.com of Wehkamp, dan had ik 'm vandaag nog in huis. Maar kwam mooi op de koffie....Thuis achter mijn PC kreeg ik telkens het bordje uitverkocht op de laptop gespeld. Want iedereen wilde een nieuwe wereld kopen, bij iedereen was deze aardkloot pardoes stuk gegaan. In duizenden stukkies en de scherven vielen niet te lijmen. Zelfs niet met de sterkste lijm die er bestond. Pattex en die secondenlijm was tevens op de bon. De angst regeert....De hashtag #Nice is niet zo fijn. Rare hashtag eigenlijk als je het nuchter bekijkt. Die aanslagplegers zijn het ook maar ik vind het allemaal behoorlijk bezopen. Ze kennen het 13e gebod niet. Geniet van het leven. Wij doen het stilletjes aan niet meer. Kijk je naar vuurwerk maar de echte bommen slaan pas later in. Ongelooflijk. Had de krant al opgezegd, wilde het verschrikkelijke nieuws 's morgens niet meer vinden in de brievenbus. Maar de haat slaat dubbel zo hard terug. Het is niet leuk meer om 25 jaar te zijn in deze tijd, of dat je het nog moet worden. In 1997 was het toch ietsie anders, Opa spreekt.... inderdaad. Maar verlang wel eens terug naar sommige tijden. Nu zijn het alleen slechte tijden. Nice, Turkije....De ene gek is nog gekker dan die andere gek. Copycat is anno 2016 gemeengoed geworden. Welk geloof verheerlijkt al dat geweld toch? Ik denk geen enkele en volgens mij draait God daarboven overuren om de wereld van zijn ondergang te redden. Maar daar is geen overuren tegen te schrijven en geen enkele boekhouder zal je verdiende loon op tijd uit betalen. Niet alles loopt altijd op rolletjes. 1997 was het allemaal zo veel mooier. Natuurlijk liep er wel eens iemand aan tegen een verdwaalde kogel maar werden er nog niet duizenden mensen onschuldig vermoord vanuit een idiote ideologie, blijkbaar een nieuwe religie van mensen die niet langer na willen denken maar alleen maar haat en verderf willen zaaien. 
In 1997 deed Monica Lewinski iets met de toenmalige president Bill Clinton en kreeg de sigaar een heel andere betekenis. In 1997 werd de Elfstedentocht weer eens verreden en won die spruitjesboer. In 1997 kwam Titanic uit, de film dan die ik nog altijd een keer moet gaan zien...Weet de afloop al, dat schipt zinkt toch! In 1997 won een Duitser de Tour, Jan Ullrich en zagen wij dat gebeuren op een Grieks eiland waar wij elke avond dronken werden en één iemand een alcoholvrije dag inlaste en ik was het niet! In 1997 werd BSE geconstateerd en de ziekte van Creuzfeld Jakob en het was geen slager! Werd Doodstil gekozen tot mooiste plaatsnaam van Nederland, tegenwoordig worden wij doodstil van het nieuws. in 1997 verongelukte Prinses Diana uut Engeland in Parijs. Nog steeds overschaduwd door allerlei complottheoriën. In 1997 vochten Ajax en Feyenoord elkaar de pan uit op een weiland in de buurt van Beverwijk en vond een Ajax-Fan de dood. In 1997 werd Koffi Annan benoemd tot Secretaris-Generaal bij de Verenigde Naties....Werd PSV toen ook al landskampioen. Kortom, er was best wel veel leed. Maar meer ingecalculeerd....Je liep zonder zorgen over straat. Ik werkte op mijn 25e bij de Wavin of wisselde net van baan en werd Jobcoach. Ingehuurd om mensen te coachen op de werkvloer. In 1997 werd Max Verstappen geboren, zijn moeder deed niet lang over de bevalling. Zara Larsson zag ook in 1997 het levenslicht en haar cameltoe, volgens vele twitteraars het hoogtepunt van het afgelopen EK in Frankrijk. In 1997 overleed moeder Teresa, Dolf Brouwers en kwam John Denver om bij een vliegtuigongeluk en deed de zanger van INXS zelf het lichtje maar uit. Maar verder was het leuk leven in 1997. Deed ik volgens mij verwoedde pogingen om mijn droomvrouw te vinden. Maar ik zocht wel maar vond nooit wat in mien stamkroeggie. Toen wist ik nog niet dat het nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang zou duren voordat mijn TomTom een update zou krijgen. Maar het was het wachten meer dan waard. Isn't she Lovely, Isn't she wonderfull......Van die dingen denk ik zo als twee neven van mij ons veilige huussie verlaten op een bijzonder gezellige vrijdagavond waar wij het 37e levensjaar vierden van mijn grote liefde San. Ik wil niet meer terug naar 1997, neuh....Ik heb het nu zoveel beter met Moos, San en het volgende spruitje op komst. Maar ik maak mij wel zorgen....Deze wereld is flink stuk en wij hebben echt niet zoveel lijm om de scherven en brokstukken te lijmen...Dat moeten die halvegaren toch eens gaan snappen. Ga uw laven aan het 13e gebod. Geniet van het leven....Ik wil weer terug naar 1997, toen gingen er ook mensen dood en was het niet allemaal hosanna....Maar hoefde je niet bij elke straathoek over je schouder te kijken en was niet elke man met baard en lang gewaad verdachte nummer 1. Frank Boeijen zong het al veel eerder....De wereld is lelijker dan ik dacht en ik had al niet veel hoop. Toen werd hij bestempeld als een pessimist maar anno 2016 zit hij niet zo ver beneden de waarheid. Ja, beneden de rivieren waar de 100e editie van de Wandelvierdaagse ook al als risciovol word beschouwd en dan niet vanwege de tropische weersverwachtingen.....Binnenkort krijgen wij terroristenverwachtingen....Weet je waar je niet moet zijn. Code Terror, maar weet jij wanneer ze toeslaan....?? Zet nu maar Stevie Wonder op, hij ziet gelukkig niets van deze wereld maar hoort het helaas wel. Isn't she Lovely....want uiteindelijk overwint de liefde....(hoop ik dan maar). Joah, mag wel zo.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten