zondag 22 juli 2018

Zondag & 20 Boterhammen!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'When I go to cross that river. She is comfort by my side. When I try to understand, She just opens up her eyes. There's a big, a big hard Sun. Beaten on the big People in the big hard world.'
Uut 'Hard Sun' van Eddie Vedder

20 Boterhammen!
Nog 20 boterhammen met oude kaas en achterham nuttigen in de pauze op het werk en dan hoppakee:
Vakantie! 3 volle weken in de ruststand, nou ja - bij wijze van spreken dan. Met kleine kinderen sta je altijd Aan....wat ik je brom. Ik sta soms wel eens ff half uitgeschakeld, hoor niet alles meer - oortjes gaan achteruit met de jaren hè...ahum - maar San is altijd 24/7 paraat.
Bij ons geen grote Off-knop, zeg maar ff drie weken totale rust. Je hoort ons niet klagen hoor, integendeel maar soms verlangde je wel eens dat die belhamels ff een ochtendje zichzelf konden redden. Dat je nog ff om kon draaien in je grote springbox, gewoon ff je eigen gang kon gaan zonder dat er eind van dezelfde gang je kinderen ongeduldig staan te wachten. Mama, Mama, Mama en dat in honderd- nou ja duizendvoud...Papa, Papa, iets minder in veelvoud. Gewoon ff totale vrijheid voor enkele uurtjes. Dat je zelf je eigen dagprogramma kon invullen, opstaan als je dat zelf wilt, of gewoon blijven liggen als de situatie erom vraagt. Van die dingen. Maar nogmaals, het is geen klagen hoor, die muur staat sowieso veel te ver voor ons weg. Moet je wel 3x tanken en dan ben je er nog niet....Neuh, laat ons maar lekker thuis. De brandhaarden in die andere werelden kunnen mij gestolen worden...Die dief hou ik niet tegen!
Zo langzamerhand vinden mensen dat je echt wat moet gaan vinden van de wereld om je heen, nou als het niet hoeft. Ze doen maar waar ze zin in hebben....Aan al die inlichtingen, diensten en egotripperij heb ik echt geen zin in, heb genoeg aan mijn eigen sores....Ben niet zo van spelletjes, zeker niet van politieke spelletjes en veel achterkamertjes politiek. Ze worden echt niet per seconde wijzer, jammer genoeg. Teveel dezelfde ezels, teveel van die halsstarigge koppige stenen......en veel te weinig spiegels met inhoudelijke ruimtelijke inzichten!
Neuh, het is/was goede vriend Bert die mij leerde aftellen in boterhammen. Hij begon er eerder al eind mei mee. Wist ie op de voetbal te verhalen dat hij bijvoorbeeld nog 72 boterhammen moest veroberen alvorens het vliegtuig stond te wachten naar weer een mooie bestemming. Ik heb nog 20 boterhammen van bakker Battjes te gaan. Nog 5 daagjes werken en dan ff drie weken de accu in de revisie, opladen...zoals dat zo mooi heet. Yep, ik eet tijdens mijn lunch vier boterhammen! Vrijdags komt daar soms een lekker visje bij. Aanstaande vrijdag begin ik mijn vakantie met de jaarlijkse bouwvakborrel. Nou ja, bij ons is dat de laatste jaren als ware een culinair orgasme. Om je vingers bij af te likken. Wij laten namelijk ene Erik Hakkers uut het verre Baalder komen....Heerlijk!!
Hij maakt de meest fantastische gerechten klaar op zijn grote indrukwekkende Webertjes. Vlees of vis, zeg het maar. Hij tovert net zo makkelijk een mooi stukje rund,stukkie kip op je bord alsmede een mals visje of gegrilde groente. De apparatuur en Eggs heeft hij bijzonder goed voor elkaar. Wauw, als wij lekker zitten te chillen aan de doorzakkende picknicktafel gaat Erik lekker voor ons grillen. Zou maar zo zijn slogan kunnen zijn. Ik wist het wel. Al een paar jaar staat hij heerlijk voor ons te kokkerellen. Hij maakt ware pareltjes klaar op de hete kooltjes...Ze komen om de zes maanden er zelfs ruim acht uur uit het Duitse Günzburg voor terug. Nou, als je enkele Duitsers uit hun zorgvuldig opgetrokken kampen kunt lokken ben je een echte Grill-Meister! En als je veel bier drinkt kun je je 's avonds zelfs nog verstaan, hebben wij aan een half wort genoeg! Alle Menschen werden Brüder, van Münchener Freiheit nach Die Toten Hosen an Tage wie Diese!
Kijk er nu al naar uit. Vorig jaar had hij nog een mooi stukkie vlees voor mij in petto na gedane zaken met de gesloten beurs. Een Porchetta van dik, dik twee kilo, ingerubd met ondermeer Venkel en Anijszaad. Met de kerst hadden wij namelijk de gehele familie inpandig. Dan wil je niet beslagen ten ijs komen. Erik bracht ondermeer Soelaas, Guus deed ook nog een duit in het zakkie. Vier uur heeft het malse stukkie varkensvlees op mijn eigen Weber BBQ gelegen. Indirect gegrild hè. Aan de ene kant de hete kooltjes, aan de andere het sappige vlees. Regelmatig keren maar wel met de deksel gesloten....Mmmmmmmm
Lekker eten, daar kun je mij voor wakker maken. Vrijdag wel tropische temperaturen hoorde ik Gerard Hiemstra gisteravond vertellen in het 8-uur NOS Journaal. Zal ik het opblaasbadje van Moos maar meenemen? Kunnen de dames nog even plonsen....ff afkoelen. Of de ijsblokjes voor de Gin maar deponeren op de voorhoofdjes van mijn lieve collega's. Het wordt afzien. Ambulance maar stand-by? Want wij lekker chillen maar Erik moet wel boven de hete kooltjes uren grillen.....komt dat wel goed.....???
Kortom, voor een lekkere en goed verzorgde BBQ moet je ff Erik bellen. Of je gaat ff naar Jannemans, slow cooked Spareribs. Met Honey en Garlic. Dat kan natuurlijk ook.
Vrijdag waren wij daar ff aangemeerd. Het is een traditie geworden. Als één van ons gezin de zomervakantie aantikt moeten wij dat ff inluiden. Dit jaar had onze Moos de primeur. Hij zwaaide uit bij groep 2 en mocht zijn keuze maken. Het werd het hamburgerrestaurant in de Voorveghter. Normaal gesproken het Theater waar wij ons vaak nestelen in het rode pluche maar nu parkeerde wij ons gezellig op het terras.
Kids goed te passe. Vrolijke en vlotte bediening. Lekkere koude Weizen van Meneer Hertog Jan, San een droge witte, Moos en Mouna aan het water. Moos ging voor de Jannemans Burger, hij vrat 'm bijna met huid en haar op, wat kun je genieten van zo'n klein ventje wat zo snel groot wordt. De Frederique's Summerburger van San was tevens fingerlickin' good. Wat zag het er allemaal goed uit, de hamburger ook hoor....Begrijp mij niet verkeerd. Maar ja, vlees van Slagerij Hof, dan kan er weinig meer mis gegaan.
Want die ribs van mij, gemarineerd met zoete honing en knoflook, vielen mooi van het bot. Gegaard tot in perfectie. Tien met een griffel. Goede wijn behoeft geen krans, maar echt.....Hier kom je graag nog eens terug. Mmmmmmmmmmmm
Ach ja, loftrompetten blazen....Het is zo makkelijk. Maar chapeau voor onze gemeente. De koopzondagen komen er nu doch werkelijk aan. Komende zondag, 29 juli, beleven wij hier de primeur. Niet er was eens maar in Den Beginne....En We Leefden nog lang en gelukkig en iemand zag dat het goed was....Ik neem mijn pet af. Ik dacht nog, wij zijn hier weer een roomser dan de gebruikelijke paus. Dat wordt wel 2019 maar komende zondag 29 juli gaan hier toch echt de winkels gewoon open. Niet iedereen, dat hoeft ook niet, wij leven in een vrij land daar mag je zelf over beslissen. Zondag, vandaag blijf ik de hele dag gewoon binnen. Nou, Robbie....dacht het niet....Vroeger, kon je niet pinnen op zondag. Ging zaterdagavond klokslag om 00.00 het pinautomaat op zwart. Een FB-vriend refereerde er deze week nog ff aan. Of werd de Haan zondags uit het kippenhok gehaald. Op de dag des Heren geen gewipperij op de vierkante meter. Moest het breiwerkje 's avonds weer uit elkaar worden gehaald. Alleen fietsen als het een doel had....Van die dingen....Petje op, Petje af rest van de week. Hardenberg wordt volwassen, Panta Rhei, alles stroomt - niets blijft...Nou ja, bijna niets. Heraclitus, de Griekse filosoof, had het nog niet zo gek bekeken met deze oeroude uitspraak. Ik drink er volgende week maar eentje op hem. Nu ook het voormalige Chinese restaurant in de Voorstraat wordt afgebroken en verbouwd tot een lunchroom en vier moderene appartementen zeg ik....Mooi man. We gaan het leren...!! Waar ooit slagerij Leman en melkhandel Eggengoor was gevestigd krijgt langzaam de allure van weleer terug. Mooi man. De winkels in de Spinde verhuizen binnenkort ook naar het centrum....Hardenberg is in beweging. Panta Rhei! De kracht van gewoon Doen!
Ik had het allemaal niet verwacht. Dacht dat ik nog ontelbare boterhammen moest blijven kauwen tot ik deze dagen werkelijk zou gaan beleven. Een roepende in de woestijn zou bleven, een paria in vele mans ogen....
Duzz niet! It giet Oan! Kieken of iedereen daar zo blij mee is....De (zondagse) rust wordt niet verstooord maar je kunt gewoon kiezen wat je allemaal met je belhamels gaat doen.....Of gewoon blijven liggen of gewoon ter kerke gaan....Het is aan jou. Je mag alles doen wat je wilt, de keuzes worden alleen wat groter.....
De uitkomst van de algemene grote deler, water bij de wijn doen.....Zo slecht is de plaatselijke politiek ook weer niet! Amen....Laten we het niet beschamen en elkaars meningen respecteren!
Fijne zondag. Ga de woorden van Robbie de Nijs ff in de praktijk brengen...Oh néé...toch niet!
Mouna ligt half geparkeerd in de Springbox hoor ik net en Moos vraagt of ik samen met hem zijn puzzel af wil maken...Er liggen nog genoeg uitdagingen te wachten....Wat ik oe brom! Carpe Diem!
Nogmaals fijne zondag. Joah, mag wel zo!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten