zondag 18 oktober 2020

Klaver van Jansen!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Verkeerde bien as leste, dat gung alvast goed.
Koffie en de stoete, valt zoas 't moet.
Ik zat vannacht te denken, dat het ook wel weer 's mag.
Eben 'n prachtig mooie dag.
Nee, nee, nee...gien modder en gien maaiveld
Ik zweef der overhen, dat is alles wat vandage telt'

Uut 'Prachtig Mooie Dag' van Daniël Lohues

Moi, ben ik weer!
Dikkertje Dap zat vanmorgen op de trap, niet om kwart over zeven, hij was iets aan de vroege kant deze ochtend!
Dat heb je soms, heb je niet in de hand. Geeft ook niet...
Droomde vannacht iets anders maar ik reken het toch goed. Even een prachtig mooie dag!
Zijn er tegenwoordig niet zoveel meer van als ik de mensen om mij heen mag geloven.
Het grote chagrijn is bij vele mensen terug, tuurlijk de taal van de tijd spreekt ook niet in haar voordeel.
Is het glas halfvol of halfleeg? Zeg het maar...
Ik probeer het glas altijd halfvol te krijgen, lukt niet altijd, sorry - bier moet je drinken en soms zie je gewoon de bodem van het glas maar als je goed hebt ingekocht heb je vaak de mogelijkheid om je lege glas te vullen. Wat ik oe brom!
Het valt niet mee om altijd maar de zon achter de donkere wolken te blijven zien, ben ik met jullie eens!
Soms moet je dansen in de regen....
De maan stond vannacht ook niet meer op de plek waar hij zich normaal altijd parkeert.
Iemand anders had zijn plek ingenomen, één of ander ster stond daar nu te shinen....Uitslovert!
Vast Jupiter of Mercurius, die hebben het de laatste tijd het toch al op de heupen....Waarom?
Ach, het was gisteren een prachtig mooie dag. Je moet er iets van maken. Doe ik vaak in het weekend.
FF geen gezeur aan de kop, even zelf bepalen hoe je je koers wilt varen. Rust in mijn hoofd.
Niet tig kapiteins aan het roer die in de kajuit elkaar al de tent proberen uit te vechten.
Iedereen mag zijn eigen mening hebben maar het gros wil toch dat je hun visie vreet in plaats van je eigen!
Daarom genoot ik gistermorgen van onkruid trekken tussen de Ardenner steentjes voor ons huis.
Mouna hielp mee. Haar kleine handjes werkte helend ondertussen keuvelend over meisjeszaken....
Ik keuvelde ernstig mee, ja ja Mouna je hebt helemaal gelijk...
Moos was vrij van de scouting, herfstvakantie hè, we deden een potje pesten...Heeft ie net ontdekt.
Hij wil ook nog Klaver van Jansen leren (Klaverjassen) maar ik reken het goed, net zoals hij dat ene nummer wil horen op Spotty live (Spotify), dat reken ik tevens goed. Het was toch zo'n prachtige dag.
Telde de sterren voor haar, telde de sterren voor hem. Al die sterren van liefde.
Stef Bos zingt het net, ondertussen zag ik een mailtje van Maarten en co.
5 november gaat het weer niet door hier achter het huus. Stef blijft noodgedwongen thuus in België.
Ons theater zit minimaal voor 4 weken op slot. Je kunt niet open blijven voor maar 30 gasten, dat snappen ze in Den Haag toch ook wel? Alles gaat zo naar de kloten...
Sinds wij hier wonen in het centrum van Hardenberg zijn namelijk alle leuke dingen op de bon gegaan.
Want normaal gesproken had Hardenberg Proeft! dit weekend of het weekend ervoor plaatsgevonden op de Markt.
Lekker smullen van wat de plaatselijke Horeca allemaal voor ons in petto heeft euh...had!
Twee dagen pakten ze altied uut, culinair genieten op de vierkante meter en nu zou het op kruipafstand van ons huis zijn geweest. Op de kop naar huus van al dat heerlijke bo(c)kbier bijvoorbeeld. Opnieuw leren lopen.
Niet dus! Eeuwig zonde. Is de tweede semi-lockdown de doodsteek voor enkele lokale ondernemers..??
Ik hoop het niet. Van eten afhalen of bezorgen kunnen ze de vaste kosten van betalen maar de zomer viel ook al min of meer in het water...Geen evenementen in de stad, steevast die anderhalve meter. Minder stoelen in oen restaurant.
Gisteravond hadden wij daarom maar een kleintje Hardenberg Proeft! Daarom was het ook zo'n mooie dag.
De voorbereiding alleen al!
's morgens prachtige biertjes gehaald bij Chris van de Schenckerij, ik was er ruim voor acht uur. Je kunt maar beter op tied weh, voordat het alcoholslot op de deure giet.
Ik voel mij daar altijd als een kind in een speelgoedwinkel, wil dan bijna van alles meenemen.
Ja, die is ook lekker....Ja, die ook. Hier spreekt iemand die een liefhebber is. Kreeg tips van de oude buurman, ook al is hij nog maar midden veertig. Tongerlo moet je proeven...Wilde ook de bock van Maallust ff testen...
Moos kwam aanzetten met Dikke Bolle en Blonde Bertha van Brouwerij Avereest. Jochie weet ook al van wanten. Ze mogen altijd even proeven, even de vinger in het schuim....Turfbok van Avereest ging tevens mee in de fietsmand. Die is lekker heur. Bob had het over de bock van de Mommeriete, vanmiddag maar ff halen.
Zijn ze open, een zogenaamde Bier Take Away of BierMcDrive...mag ook, whatever, hoe dan ook gezellig- en lekkerheid daar aan het kanaal in Gramsbergen. Ik hield het bij Chris keurig bij zeven biertjes....Zette eerst de biertjes in de koelkast alvorens ik liep naar de Smederijstraat. Prioriteiten stellen heet dat.
Gewoon rechtsaf bij de voordeur en dan amper 300 meter verder was ik bij het tweede adres van deze ochtend. Visgilde Theun de Jong. Zag ik een paar mooie borrelboxen staan.
Heerlijke vis op een mooi plateau'tje. Van alles wat, keer wat anders! Een mooie mix wat er nog allemaal in de zee zwemt was keurig gedrapeerd op een keurig bordje. Smullen hoor bij een spelletje Monopoly.
Theun heeft het goed voor elkaar. Leuke mensen daar, liefde voor het vak en dat proef je.
Tuurlijk sloegen wij Jan niet over. Zijn Kaaskeldertje is bijna elke weekend een vaste stek.
Nu ging San even naar binnen, wij bleven buiten staan. Corona hè. Als Mouna en Moos de winkel binnen lopen is Jan zijn halve kaasvoorraad al kwijt. Ze proeven graag....Elk nadeel heb zijn voordeel haha...
Hardenberg proeft maar wij hier ook aan de Voermanstraat. Bij bakker Battjes had ik van de week al wat broden meegenomen, de vis kwam later. Het was uitdelen in het kwadraat. Was dat niet eerder een verhouding van 5 op 2? Vroeger deden ze wel meer gekke dingen. Had er nog over met mien Moe. Vroeger in de bijbel waren ze ook niet altijd roomser dan de paus. Reed David ook een scheve schaats en zo en was Thamar gewoon bij haar schoonva in bed gedoken...Jaja, toen proefden ze al van het goede leven.
Gelukkig hielden wij het bij brood van Battjes, Vis van Theun, Kaas van Jan en de biertjes van Chris.
's middags gingen wij nog even naar de boerenmarkt in Vilsteren. Iets van proeven in meerdere gradaties....
Mmmm...toch maar even wat biertjes meegenomen van de Vechtdal Brouwerij, tuurlijk de Bok maar tevens de Triple (Jan Van Dalfsen). Mooi dat Vilsteren heur....Daar snappen ze het goede leven ook al.
Ja, ja...en hier stiet de koelkast ook mooi vol. Het leven is mooi maar je moet het wel willen zien!
We begonnen vroeg, we hadden een gast aan tafel. Neefje Luc was een nachtje uut logeren. Daarom dronk ik een Weizenbock van Davo...Nu je er toch bent! Heerlijk....
Frietjes en frikandelletjes van de Appie in de Airfyrer...Niet te veel want Hardenberg proeft stond enkele uurtjes later op het punt van beginnen.
De kinderen smulden ervan...Eventjes later parkeerden wij Luc en Mouna een verdieping hoger.
We hoorden ze zachtjes ronken op de Babyfoon. Tied voor ons drieën om het bal te openen.
Hardenberg Proeft was aan!
Moos ging voor een mooie Cola uut een blikje, San voor een rode Italiaan uut een fles bij die leuke jongen van Gall & Gall (alles lokaal hè, nou ja bijna dan...) en ik trok een arsenaal aan mooie biertjes open.
Begon voorzichtig maar eindigde uiteindelijk toch in de echtelijke sponde aan de verkeerde kant...haha.
Heerlijk. De vis ging mooi bij de wijn en het bier. Moos verhaalde dat deze kaas uitstekend smaakt bij zijn 2e cola. Dat was een goed cola-jaar. Waarvan Akte!
Samen moet je toch de slingers ophangen, de plaatselijke middenstand steunen met je aankopen.
Even een keer wat vaker ff wat eten ophalen bij de Koffiepotten, Troubadours, Sevens, Dos Piementossen etc. van deze wereld hier aan de Vecht.
Samen de schouders eronder ook al ben je niet met alles eens, ook al wil je hoog springen en val je laag...ik hoop toch echt dat wij eind van het jaar van deze shit verlost zijn. Hoop sterft as leste hè. Hoe maakt mij geen bal uit.
Wil weer samen voetbal kieken op het Westerpark, wil weer uiensoep en een mooi stuk vlees eten bij de Markt en met zoveel mogelijk vrienden lol kunnen maken. Niet op anderhalve meter afstand maar knuffelen met de buurvrouw zelfs als mijn eigen vrouw er is....Als je snapt wat ik misschien bedoel.
Van die dingen, weer proeven van de mooie dingen in het leven. Van die dingen duzz.
Wij maken het beste er van. Samen ben je niet alleen!
Van al die Bock ga je niet alleen raar lullen.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....






 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten