zondag 4 oktober 2020

Mag Het Licht Uit!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Te veel mensen, te veel draaien, te veel mensen draaien er om heen.
Te veel mensen, te veel zinnen, te veel woorden voor een mens alleen.
Mag het licht uit, als ik je in mijn armen sluit'
Uut 'Mag het licht uit' van De Dijk

Moi, ben ik weer.
A'j d'r bint mo'j d'r ween.
Dat was ik van de week, kan ook vorige week zijn geweest.
Reed door de Achterhoek. Van Doetinchem naar Vorden, onderweg kwam ik een rotonde tegen.
Zag het bordje hangen, Hummelo 2 kilometer, kan ook 3 kilometer zijn geweest.
Dacht, ben er nu toch en ik was mooi op tied. Reed op schema, zoon van een buschauffeur hè. Giet er niet uut.
Pa zou trots zijn geweest. Kwestie van gewoon eerder vertrekken. In plaats van rechtdoor sloeg ik bij de rotonde driekwart af. Efkes naar Hummelo, 'm naar dat standbeeld van Normaal.
FF Bennie en consorten de groeten doen. Ik was er nu toch. Zo vaak ben ik hier niet te vinden.
Kwam Hummelo binnen en het bordje langs de weg wees mij verder de weg. Veur het standbeeld van Normaal moest ik rechtsaf slaan. Midden op het plein in Hummelo stonden de vier heren van de band die altijd gewoon normaal zijn gebleven. Zekers in hun doen en laten. Misschien dom maar ik groette de heren, Moi...hoe is het...? Verwachtte eerlijk gezegd geen antwoord terug, te veel vragen tegenwoordig en de antwoorden zijn er niet. Mag het licht uit...? Via De Dijk reed ik Hummelo uut onderweg naar later.
Toch een beetje jeugdsentiment. Ik heb geen enkele plaat van Normaal in huus maar kan bijna alle teksten van Jolink en zo meezingen als ik ze een keer langskomen op de radio of zo. Mooi man. Trots op mien roots.
Dacht aan hun nummer Deurdonderen....Verwacht van ons geen wonderen, wij gaan gewoon deurdonderen.
Tja, doe eens normaal allemoal. Wij mut vandaag de dag gewoon deurdonderen, links of rechtsom. Wij hebben allemaal hetzelfde doel. Toch? Nam een foto van de heren. Ging er ff bij staan. Ditmaal geen liters bier over miene kop zoals vrogger. Je moet het ook opdrinken, zunde van dat gerstenat. Daarvoor brouwen de brouwers het niet! Zunde van al dat water...
A'j d'r bint mo'j d'r ween.
Was er gisteren wel maar toch ook weer niet. Bevond mij op vertrouwde grond. Dat wel, het Westerpark.
De thuishaven van mien cluppie. Was er wel maar toch ook weer niet. Miste mien moaten, miste mien voetbalkameraden. Er stond niemand naast mij, geen dom geouwehoer. Geen geschreeuw of gezeur. Ik was er wel maar toch ook weer niet. Zat met mijn hoofd meer tig kilometer verderop. Moos had zijn installatiekamp van de Scouting en terwijl hij zijn eed en belofte opdreunde uit zijn knappe koppie stonden wij al achter met 0-2. Lekker dan!
Kreeg het allemaal wel mee, San stuurde filmpjes en misschien wel goed dat ik alleen op het sportpark stond. Ineens traande mijn rechteroog of begon het net te regenen...?
Welke slimmerik in dat Management Outbreak Team, of hoe dat ook mag heten, deze onzin heeft bedacht heeft niet veel op met voetbal. Wat ik oe brom! (amateur)Voetbal op zater- of zondag speel je gewoon met publiek. Punt, Komma. Uitroepteken. Of niet dan?
Voetballen zonder supporters is als bier zonder schuim, is als tomatensoep zonder ballen of stamppot zonder worst. Geen bal aan duzz. De KNVB loopt mooi mee in de pas. Had toch al die voetbal eruit gegooid voor de komende 3 weken. Geen entree, geen verloting waar je een kistje bier kunt winnen of een worst, kantine gesloten en daarom ook geen 3e helft. Toch de kurk waar bijna iedere amateurclub op drijft.
Nu kregen wij er een spookachtige ambiance, voetballen op een sfeerloos sportpark voor terug. Getverdamme! Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Mistroostig, zelf de Mais stond er verloren bij.
Die zaterdagmiddag is ook een stukje ontspanning hè, zekers in deze klotentied.
Want voetballen, zekers de vlaggenschepen van een club, doen het toch ook voor het hondstrouwe publiek.
Voor het applaus, voor the love of the game.
Toch het uitje van de week. 2 x 3 kwartier kieken naar 22 acteurs die achter een bal aanhobbelen en soms nog geen pass kunnen geven over pak 'm beet 5 meter. Ik mocht er zijn. Mocht via de sociale kanalen van de club de supporters thuis op de hoogte houden. Het was niet best...Wij waren er al niet met z'n allen maar toch keken wij, zowel binnen als buiten de lijnen, toe hoe zo'n cluppie uut Nijverdal met de eer ging strijken.
A'j d'r bint mo'j d'r ween.
Nou, wij waren er wel maar toch ook weer niet als je begrijpt wat ik bedoel.
Geen bal aan en dan ook nog kansloos verliezen met 0-3. Sprak 's avonds Niels nog ff via de app, die had de smoor er nog behoorlijk in. Ach, soms vind ik het allemaal wel best. Schrijf wat op het papier over zo'n duel en na mij de zondvloed.
A'j d'r bint mo'j d'r ween.
Zijn wij er momenteel allemaal wel? Kan toeval zijn maar meer mensen delen het gevoel. Hoorde Edwin Evers er al over zingen. Dat je soms niet ergens de vinger op kunt leggen. Dat je je soms kloten voelt maar geen aanwijsbare oorzaak aan kunt wijzen. Dat heeft deze tijd wel een beetje. Had ik van de week ook.
Ik heb het wel eens vaker, hoor ik. Dat ik er wel ben maar ook weer niet! In een andere wereld met mien gedachten en spinsels....
Van de week ook. wel goed te pas maar toch ook weer niet! Lichamelijk wel in orde, hier boven volgens mij ook wel. Althans, dat geloof ik wel haha...
Dat klotenvirus zit mij soms veel te veel in de kop. Kan ik wel zo'n masker dragen maar daar gaat het gevoel niet mee weg. Dat hide and seek heeft geen zin. A'j d'r bint mo'j d'r ween. Ben er niet altijd merk ik, als ik er toch wel ben...of ergens was.
Dat ongrijpbare...Heel apart als je het mij vraagt. Niet wetende waar wij onderweg naar toe aan zijn...?
Gaan wij de goede kant op, moeten wij niet ergens afslaan. Hadden wij niet de rotonde nog een keer moeten nemen. Ligt aan de horizon eindelijk de pot met goud? Heeft die gelijk, of jij...of toch ondergetekende.
Als je altijd op zoek bent naar je eigen gelijk heb je grote kans dat je het grotere geluk misschien mist.
Lohues had van gelijke woorden een strekking gisteren in zijn column. Net als Evers is hij d'r ook niet altijd.
Wij zijn op de loop maar voor wat....?? Zeg het maar.
Tis raar, de helft van Nederland loopt met zo'n mondkapje op, de andere helft niet of heeft dat ding vergeten.
Nederland op zijn smalst, alleen maar adviseren. Dat doen die Pruisen toch beter...verplichten die handel!
Je doet het goed of niet....Niet dat halfbakken gedoe. A'j d'r bint mo'j d'r ween. Ze zijn er wel maar toch ook weer niet. Wel met z'n allen in de Efteling maar langs de lijn blijft het leeg. Tegenstrijdigheid ten top.
Ik weet ook wel, je moet ergens een grens trekken maar snappen is vers twee.
Ja, de Pruisen...Zo noemen sommige mensen aan deze kant van Nederland de Duitsers...
Wie doet het goed en welk land minder. Dat één Europa kunnen wij zo langzamerhand ook wel van de kaart vegen, iedereen dut toch wat 'm goed lijkt. Iederiene denkt dat ie geliek hef.
A'j d'r bint mo'j d'r ween.
Finkers was ook op de loop, op de löp voor de leefde in de prachtige film, De beentjes van Sint-Hildegard.
Niet het leven maar voor de liefde of misschien ook wel voor het leven. Finkers laat de antwoorden in het midden.
Wat een schitterende film. Genoten, wat een herkenbaarheid. Mooi taaltje dat Twents.
Wij waren er gisteravond wel toen wij er ook moesten zijn. De film begon op onze eigen tied. Moe snapte er niks van. On Demand Moe. Watte...? Dat wieffie was gisteren bij ons, ouderwets filmavondje.
Zij zat ook te genieten in de grote stoel. Ze had zelfs haar eigen advocaat meegenomen, neuh niet Dick maar er ging wel slagroom op. Plankje met worstje, olijfjes en kaas on the side.
Wij hadden al gesmuld van het overheerlijke stoofpotje met eigen gemaakte frietjes en ovengroenten van San.
Toen was ik zekers present. Voor herfstig eten ben ik er altijd wel.
Maar Finkers was in Bad Bentheim, ging verder op bezoek bij de Lorely en bij Hildegard in Rüdesheim.
Een soort van reis afmaken die zien schoonva ooit was begonnen maar die was niet verder gekomen dan het kasteel van Bad Bentheim. Ging hij tegen de vlakte...
Echt een geweldige film. Feelgood movie, herkenbaar. Zo gaan die dingen....
Prachtige Twentse uutspraken. Wij wonen helemaal niet zover van Twente maar het Sallands is toch weer heel anders met de taal en zo dan het Twents van Finkers...Wij kuiert hier ook wel maar dan zijn wij aan het wandelen, Herman is dan met iemand aan het praten. Van die dingen duzz. 
Dichtbij het huus voel ik mij toch het meeste thuus. Gisteravond dacht ik ff niet na over die wereld hier iets verderop. Ik was er gisteren...Genoot van de twee belangrijkste vrouwen in mijn leven, herstel drie...
Eentje lag namelijk al boven te slapen. Had tijdens het eten het hoogste woord. Mouna is er altijd als ze er is.
Staat nooit uit maar constant aan als zij haar oogjes open heeft. Lief mooi meisje inclusief eigen willetje.
Straks Moos ophalen van zijn installatiekamp. Maakt zulke stappen dat ventje, hij is er ook altijd als hij er is.
Hoe jaloers kun je soms zijn op je eigen kinderen. Nog zo onbevangen, niet wetende wat er hun allemaal boven het hoofd hangt. Misschien maar beter ook.
Je hoeft er niet altijd te zijn, droom soms maar even weg. Welkom in Utopia....
Mag het licht uit als ik je in mijn armen sluit. Café de Wereld heeft zijn openingstijden ook al aangepast.
Tijdelijk hopelijk.
Lopen voor het leven, wij moeten deurdonderen maar wel normaal blijven doen.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten