zondag 6 juni 2021

#Hoe Is Het Om Jou Te Zijn?

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Oh, zit dat zo. Dat wee'k dan weer mooi.
Zo zie'j mar weer, niks is zoas 't lek.
'K heb altied dacht dat waorheid in 't midden lag.
En dat die waorheid soms hiel hard kan wezen.
Mar nou blek soms dat die waorheid hielmaol nergens lag.
En dan komp 't mie integen.
Zo zie'j mar weer, niks is zoas 't lek. 
Uut 'Niks Is Zoas 't Lek' van Skik

Moi, ben ik weer!
Ging ergens zitten om een plas te doen.
Keek wat om mij heen.
De WC of het toilet, dat mag ook hoor, is soms een vrijplaats voor mooie dingen.
Je bent even afgezonderd, even met je zelf, even geen gezeur aan de kop. 
Je loost als ware afval, soms bouw je iets op wat even later toch weer wordt weggespoeld. 
Geen moeilijk gedoe dus. Niemand die daar iets van vindt...
Je houdt er meestal geen nare (na)smaak aan over.
Je voelt je koning en hofnar tegelijk op deze paar vierkante meters, vaak de deur op slot.
Thuus heb je ondertussen elke centimeter van oen eigen tegels wel eens bekeken. 
Met een vage blik op zag je tegen het eind van de avond wel eens een schim van iemand weerkaatsen in die glanzende witte tegels, vaak was 2x knipperen met de ogen voldoende om je uit de droom te helpen.
Neuh, die beste man woont toch echt een paar verdiepingen hoger met Petrus als poortwachter.
Maar het zinnetje wat ik achteloos op een geel Post-It briefje las heb ik al een paar dagen in miene kop!
-Hoe is het om jou te zijn?- 
Zat ene Loesje hier soms achter? Ik vond het typisch zo'n Loesje uitspraak of een What's Up jouw Boterham uitspraak...
Heel veel mensen hebben uitspraken op de WC hangen wat mijn niet-goed-wies-knop vaak aan het denken zet. Wat is de boodschap? 
Iedereen kent wel de uitdrukking 'Shit Happens Here' maar deze was van een geheel andere orde. 
Hoe is het om jou te zijn? Euh...??
Wat denken wij daar van?
Of moet ik gewoon mijn boodschap doen, klein of groot, afvegen -, doortrekken, broek omhoog, handjes wassen
(doen jullie dat ook 9x van de 10 keer gewoon in de keuken ipv in die kleine wasbakjes in de wc?) en je weer voegen bij het gezelschap waar je even daarvoor rustig van weg was geslopen...
Hoe is het toch om mij of jou te zijn? 
Vond het wel grappig. De spontane VriMiBo ging vrolijk verder waar wij waren gebleven. 
Niemand die iets aan mij merkte. Ik was het helemaal eens, moeten we vaker doen.
Het maakt mij niet uit welke vrijdag in de maand het wordt. Mag de eerste zijn, of de laatste, of net die vrijdag er tussenin. 
Wat ik oe brom!
Blij Ei, kan niet anders zeggen. Blij worden van de simpelste dingen in het leven die je na zo'n lang klotenjaar gewoon weer leert waarderen. De sleutel van het slot, de deuren weer open!
Even een biertje op het werk, een spontane vrimibo duzz, 's avonds nog ff een drankje doen met de buuf en een fijn stukje worst afsnijden, dunne plakkies hè - behoud van een worst. Waarvan Akte!
Zaterdagmorgen eindelijk weer een bakkie doen bij Blij! op de markt, natuurlijk met een lange vinger en een toefje slagroom. Een verse boterham van bakker Battjes met een warm ei met liefde gemaakt door het mooiste in deze wereld, een kaasje kopen bij Jan, biertjes halen bij de Schenckerij. 
Kusje op je voorhoofd van Moun, een ingezeepte Moos retour halen van de Scouting.
Tja, hij kon nat worden hadden ze gezegd. De tweede sportochtend op de Padvinderij was nu glijden op een zeepbaan geworden...
Ze konden blijkbaar het bos niet vinden, haha...Hij gleed nu zo vanuit de auto de douche in.
's middag via Duitsland toeren naar het Twentse land. Lekker nuchter, nieuwe vorm van thuiskomen. Dinkelland, je mist de Iessel dan niet eens....
Tip van Bas en inderdaad een mooie speeltuin werd ons deelgenoot in het mooie Agelo bij restaurant Rouwers net buiten Ootmarsum. Weer een pareltje ontdekt. 
Netties heur. Kinderen kunnen mooi spelen in de keurig onderhouden speeltuin en compleet los gaan op de speeltoestellen. 
Zelfs binnen kunnen ze nog ravotten als ze dat willen, nu bleven ze lekker buiten en maakten al snel vriendjes voor een half uurtje of twee, drie. 
Wij zaten lekker knus bij elkaar, kom eens wat dichter bij mij zitten, sorry lief, ik schuif aan....
Onder het grote bruine pagode-doek was het heerlijk toeven. Koffie van Beukenhorst. 
Later nog even Goud van Othmar en een mooie Chardonnay. De eerste kwam niet van ver, die druivensap van een paar grenzen verder, schatte ik zo in.
Borrelplankje en een kan ranja, je had geen kind aan Moos en Mouna of aan mij euh...ons!
Alles ging in gepaste snelheid. 
Rustig an duzz. We hadden toch geen haast. 
Onder de rook van...zaten wij lekker van en met elkaar te genieten. Iets zei mij dat het niet voor het laatst was. We appten deze parel door naar onze vrienden, gaf een inkijk van de (bier)kaart maar dat was niet eens nodig, de foto had ze al overgehaald. Prachtig toch!
Via Ootmarsum, Nutter, Vasse en een stukje buitenland reden we terug naar ons huus. 
Alles op het gemak. Zag een foto van het Westerpark waar weer werd gevoetbald.
Het roodzwarte shirt danste voor mijn ogen. Je mocht er nog niet kijken maar ik keek toch stiekum mee....Lekker puh!
Het hart maakte weer een sprongetje, niet de eerste keer deze zaterdag. Anders zat ik nu een biertje te drinken in de veelbesproken 3e helft. Gek, hoe zal het volgend seizoen zijn....? 
Is dan de speeltuin achter het hoofdveld weer wekelijks ons domein in plaats die van Rouwers? 
We bestelden thuis Empanadas bij Tessa en Facundo van Facts Delicatessen en een mini Brownie Torta voor er bij, voor na....
Mmmmmmmmmmm. We smulden er weer van. Het lijkt wel net of de kwaliteit en de lat elke keer een stukje hoger komt te liggen. Het blijft genieten van die overheerlijke Argentijnse lekkernijen. 
Nam een Mafkees van de Brouwerij en even later de nieuwste IPA van de heren brouwers uut Dedemsvaart, net alsof het zo had moeten zijn dat het allemaal lekker bekte bij de Empanadas. 
Jan verkoopt ze trouwens allebei bij z'n Kaaskeldertje, klein stukje sluikreclame maar dat geheel terzijde!
San nam een mooie rooie. Fantastisch, hoe fijn is het om te zien dat onze kinderen bijna alles lusten.
Zelfs de Carne Cortada Picante ging er bij Moos in als Gods woord...Nou ja, je kent het wel!
Genieten op de vierkante meter. Net zoals de mini brownie taartje, afgetopt met dulce de leche en kleine alfajores. Straks nog een stukje bij de koffie. Ben er normaal niet zo van, maar van deze blijf je eten...
Zelfs ikke. Word weer tied dat ik ga wandelen...de bunders over!
's Avonds topten wij onze (zater)dag even lekker af met een mooie tripel en ik schonk San nog eens bij. Keken Take A Chance On Me terug. Die VrimiBo hè.
Nick & Simon met hun kompaan Kees dwars door het Zweden van ABBA.
Niet Arjan, Bert, Bianca en Angela deze keer....Neuh, dit was het origineel. Een dag later nog steeds geen Waterloo....
Gewoon lekker simpel. Een blokje kaas, wat komkommertjes en puntpaprika en ongezouten nootjes.
Een Netflixje er achter aan. Ook eentje uut Zweden. Iets met Cirkels rond...
Thank You For the Music. I have a dream, Knowing Me - Knowing You....Gimme! Gimme! Gimme!
Mooi dromen over leuke dingen. Nu een verse smoothie en een vers kopje gemberthee. 
Als je wilt kun je mooie dingen toveren uit de meest simpele dingen in het leven en dan gaan wij straks ook nog eens naar de Hans Kazan van Ommen. Strange wordt het niet, die weg kennen wij nu ondertussen wel....
Gewoon magisch deze Jan van oorsprong Bouwhuis en zo ben ik weer terug waar het deze ochtend allemaal mee begon.
Dus, #Hoe Is Het Om Jou Te Zijn?
Nou, dit dus.
Fijne Zondag.
Joah, mag wel zo...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten