zondag 13 juni 2021

#Voor de Tover in je Ogen!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Als hij kon toveren kwam alles voor elkaar.
Als hij kon toveren was niemand de sigaar.
Als hij kon toveren, kon toveren, kon toveren, kon toveren.
Dan hielden alle mensen van elkaar. 
Maar voor een toverspreuk van kwaliteit ben je zomaar duizend gulden kwijt.
En naar een beter toverboek ben je wel vijftig jaar op zoek.
En de hele cursus tovenaar duurt honderdvijfentwintig jaar.
Dat brengt hij allemaal niet op, ik denk dat hij voor ’t begin al stopt. 
Want zelfs de oma van zijn oma, had nooit een tovernaarsdiploma.
Als wij konden toveren, dan hielden alle mensen van elkaar.’
Uut ‘Toveren’ van Herman van Veen.

Moi, ben ik weer.
‘Voor de tover in je ogen, voor de klik van het moment.’ – De Dijk.
‘If it’s Magic, then why can’t it be everlasting. Like the sun that always shines.
Like the poet’s endless rhyme, like the galaxies in time.’ – Stevie Wonder
Call it magic, call it true. I call it magic when I’m with you…’ – Coldplay
Ach ja, zo ken ik er nog wel meer. Liedjes met magie in de titel of waar toveren voorbij slingert in de teksten.
Niets is een mens vreemd. Anders Hans wel, die van Kazan wel te verstaan….
Maar afgelopen zondag had ik gewoon ineens Herman, Huub, Stevie en Chris zonder Martin in mijn troebele gedachten die hun liedjes begonnen te zingen en kwam Donna Summer (Could it be Magic) uit de verte steeds dichterbij maar stond ze vast op de brug in Ommen.
Tja, wie niet in de zomer in het mooie Vechtstadje…haha.
De zondagmorgen was net begonnen of wij zaten al verwachtingsvol in een Magisch Theater in downtown Ommen. Gewoon aan de Strangeweg nummer 26, noem het maar raar, toch was het waar. Wij vonden het in ieder geval super, betoverend als je het ons vraagt!
Blijf het namelijk iets magisch vinden, toveren – dingen doen die niet iedereen kan- blijkbaar.
Zoals Stevie zou zeggen, het is een Wonder als je het maar wilt zien…
Jezus was de eerste tovenaar als je het mij vraagt. Doen jullie niet, maar toch…Hij maakte van water wijn en deelde met slechts enkele vissen en een paar broden complete maaltijden uit. Thuisbezorgd.nl maar dan heel iets anders. Wijntje d’r bij…?
Nog steeds weten wij niet hoe hij het deed, was het magie, was het toveren, was het een wonder?
Of is het gewoon allemaal verzonnen door iemand met een behoorlijke dikke duim, timmerman Jozef misschien..?? Hij freesde met grote Vrezen, of zoiets…
U was er niet bij, de basis van elk geloof!
Maar enfin, sorry dwaal weer eens af. We keken daarom onze ogen uit. We waren live aanwezig, we zagen het gebeuren maar konden het na afloop niet verklaren.
Acht keer twee paar ogen maar niemand die het ontdekte…Hoe deed Jan…euh John…euh Magic John het nu allemaal…??
Jan Bouwhuis is een echte goochelaar, wat ik oe brom! Vakmanschap is Meesterschap!
Als ik eens kon toveren…?
Mouna had tevens nog een goede suggestie. “Papa, K3 heeft ook een nummer over goochelen gemaakt.’ Ik rekende het goed, het was toveren schat, maar ik snapte de verwarring wel. Pas vier hè of al vier?
'Hocus Pocus, iedereen kan toveren. Néé, je hoeft geen tovenaar of fee te zijn of een leerling van Merlijn. Hocus Pocus, iedereen kan toveren. Met een mooie glimlach of een lief gebaar worden al jouw dromen waar.’
Noem mij een watje…Maar, waar Mouna mee kwam dekte wel de volle lading.
Het oog begon ineens te tranen, sterk spul hè.
Maar wat als wij nu eens met z’n allen konden toveren?
Want de zoetgevooisde stemmetjes van K3 waren deze ochtend nog niet klaar op Spotify.
Neuh, echt niet! Doorklikken naar een ander nummer was gezien de fronsende blik van mijn lieve dochtertje geen optie en dus zongen de meisjes van K3 nog even door en Mouna deed als beloning wel een nieuw dansje. Voor wat, hoort wat…?
Believer van de Imagine Dragons stond te trappelen in de wachtrij, Moos zijn muziek(!), maar onze zoon kon springen wat ie wilde….Mouna stond aan de knoppen te draaien. Zij was ff de DJ in the House! Wen er maar vast aan, lieve Moos haha….Voorlopig Belgische kleuterpop op zender Dorgeloos.
'Je vult je hart met zonneschijn maar er zijn nog van die huilbui-dagen. Dan voel jij je zo ontzettend klein, vol met duizend dagen! Alles wordt mooier als je lacht, jij kan mensen hoop en liefde geven met je eigen mega-toverkracht. Wat een magisch leven!’
Nou is dat niet mooi?
We kunnen zo nog wat leren van onze kinderen en de teksten van K3. Wij hoeven elkaar niet elke dag de tent uit te vechten. We kunnen ook gaan toveren met z’n allen of althans een poging er toe wagen…mag in een Lada of een Mercedes, maakt mij niet uit. Waarvan Akte!
Daar is echt wel op gesleuteld en mee geworsteld wat betreft die tekst, die is niet binnen 15 minuten op papier gezet, geen rijmerij alla the next level volkszanger. Niet iets in de trant van: Ik hou van jou en ik blijf je trouw categorie…Studio Brussel heeft er voor doorgeleerd!
Maar goed om je weer te zien, Magic John!
Je toverde onze wereld een mooi dik half uurtje buiten de gekleurde lijntjes.
Achteraf dacht ik nog, hadden wij veel, veel eerder moeten doen.
Maar ja, het laatste anderhalf jaar gooide Corona regelmatig roet in het spreekwoordelijke eten.
Toch ken ik Jan (Magic John duzz) al een hele tijd. Denk wel zo’n dertig jaar…
Nou ja, kennen…Ik weet dat hij al een hele lange tijd tovert en goochelt….en alle 52 kaarten schud!
Zag op Facebook dat hij zijn theater weer opende voor de komende (zomer)maanden.
Appte ‘m gelijk, afspreken?
Hij had wel zin in onze afspraak, dus kwamen wij hem meteen maar na. Water bij de wijn!
Strak om 12.00 uur zaten wij in zijn magisch theater….
Achteraf bleek het zijn try-out te zijn, de opmaak voor nog meer gegoochelarij als je het mij vraagt.
Het smaakte in ieder geval naar meer. De magiër van Ommen in hoogsteigen persoon!
Jan goochelt al zijn hele leven en niet onverdienstelijk, mag ik zeggen.
Ik mocht al meerde malen getuige zijn van zijn goochelaarskunsten en vingervlugheid.
Op bedrijfsfeestjes, openingen, bij de Rheezerbelten tijdens een overheerlijk pannenkoekbuffet, regelmatig bij Flater op de zondagmiddag, op scholen, zomaar in de open lucht!
Jan, euh Magic John, was er regelmatig bij. Vooral die middagen in Ommen bij mijn voormalig stamkroeg Flater waren legendarisch. Vraag het Rob de tandarts maar eens….schitterend!
Hij breekt nog zijn klomp er over…Hoe deed Magic John die truc toch?
Papa, is goochelaar een beroep?
Ja Moos, Jan heeft er zijn beroep van gemaakt. Je kunt er de klok op gelijk zetten, al zet hij hem toch weer uit de tijd.
Mooi toch! Moos vond het maar wat interessant. Je zag ‘m denken, familie van….Jezus?
Hij zei het nog net niet, maar je zag ‘m denken. Dat verhaal over die wijn en zo, hij kan het maar moeilijk geloven, of rijmen maar het dichtte die avond wel de bruiloft van Kana…mijn zoon!
Zonder die gast Jezus was er mooi geen wijn meer geweest en was de trouwerij met een kater afgesloten, wat ik oe brom!
Maar als je nog een leuk uitje wil deze maanden met of zonder kinderen boek dan een show bij Magic John in Ommen.
Succes gegarandeerd. Jong en zelfs oud zal versteld zijn van zijn (duivelse) goochelkunsten….
Het lijkt zo makkelijk maar van bijna alle trucs weet ik nu, ruim een week na dato, nog niet hoe hij het allemaal klaarspeelde.
Ok, je wordt besodemieterd waar je bij staat (euh zit) maar toch, je baalt ervan dat je het niet ziet, dat je er niet achter komt hoe Jan het doet. Hoe de vork in de steel zit. Het geheim van de smid.
Jan, Magic John eigenlijk, is meerdere keren Nederlands Kampioen kindergoochelen geweest en heeft na al die jaren nog niets aan kwaliteit ingeboet. Trots op onze lokale goochelboer!
Hij brengt zijn shows met humor en veel interactie met het verbaasde publiek.
Zijn laatste truc liet ons tevens in complete vertwijfeling achter, ff met Paping bellen?
Hij riep, toen wij zijn magisch theater verlieten, ons na:  tot ziens – fijne zondag nog – maar het knaagde meteen bij ons.
Hoe dan?
Voor de tover in je ogen!
Ok, hij zaagt geen vrouwen door of tilt auto’s op zonder daarbij zijn handen te gebruiken maar hij haalde wel overal speelkaarten uit de lucht vandaan…hij toverde wel tig wijnflessen op de tafel alsof hij Jezus zelf was op een bruiloft ergens in Ommen. History repeating?
Hoe dan?
Heeft Jan dan toch familie wonen in Nazareth…?
Zijn de voor-voorouders van Jan misschien ooit in Bethlehem geweest op zoek naar wat magie?
Je weet het niet, ik geloof het allemaal wel. Laat de kater maar komen….
Goed je weer te zien, Jan!
Het was genieten op de vierkante meter.
De afsluitende picknick op landgoed Het Laer ook…
De dames toverden zomaar op een zondagse morgen wat lekkernijen voor de dag.
Koelboxje mee, kleedje gedrapperd en genieten maar.
Ik toverde zomaar ineens een koel biertje uit de box, waar haal je die dan weer vandaan?
Tja, als ik kon toveren…dan hielden alle mensen van elkaar.
Outside the (koel)box denken hè.
Gelukkig houden er nog genoeg mensen van elkaar.
Ik noem het magie als ik met jullie mag zijn…
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten