zondag 28 november 2021

#KouKleum 9,0%!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'A hand upon my forehead, the joking and the laugh.
Waking up in your arms, a place to call my own.
Word of reassurance but only if they're true
Just some simple kindness, no vengeance from the gods. 
This is all I ever wanted from life......
To share what I've been given, some kids eventually
And be for them what I've had, a father like my dad.
This is all I ever wanted from life, This is all I ever wanted from life.
Tja....Das war Einmal'
Uut 'Life-ning' van Snow Patrol

Moi, ben ik weer! 
De leukste stemming van het jaar is gisteren weer geopend. De opmaat naar de 23e editie van de Top2000 van NPO Radio 2. 
Reed over de Hardenbergerweg toen om klokslag half twaalf de stembus open ging, naar een vrouw die op mij wacht. Sorry, Lohues kwam net langs met een prachtig mooie dag!
Keuzestress, bedacht ik mij ineens in de auto van Leen....want welke 35 liedjes komen op de uiteindelijke lijst? 
Werd er koud van, de auto warmde maar langzaam op. Ben de laatste tijd toch een soort van #KouKleum! aan het worden. Ik krijg het niet zo snel meer ergens warm van. Vaak een extra jas aan.
Geen korte armen maar blousjes met lange mouwen. Brrr...Last van de doorbloeding? Neuh dat niet.
Het bloed pompt nog als een waanzinnige rond richting mijn hart, dus dat klopt. Regelmatig gewoon koude voeten ondanks het feit dat ik gisteren met Noorse gebreide sokken op Moscou stond te blauwbekken. Waarvan Akte!
Hoogstwaarschijnlijk voor de laatste keer dit jaar, sowieso inpandig te zijn geweest op de thuishaven van Banthum maar ik denk dat het vertrouwde Westerpark voor het verdere verloop van 2021 tevens een brug te ver is. Een virus waait rond....
Verwacht dat het almachtige apparaat, de KNVB, morgen de stekker voortijdig uit het amateurvoetbal trekt. De (voetbal)schoenen kunnen onder de kerstboom. Zo is er geen bal meer aan. Na 17.00 uur niet meer trainen door de week? wie verzint dat nou weer? Denk dat die knuppels in Den Haag zelf weinig in het verleden hebben gesport, laat staan gevoetbald. Die weten zo langzamerhand van gekkigheid ook niet meer wat ze moeten, de draad al maanden volledig kwiet. Wat ik oe brom!
Niet tijdig anticiperen maar kut met hele grote peren....
Ach, het zal mij allemaal worst zijn. Sommigen hebben daar ondertussen ook tabak van en roken we met z'n allen een zware pijp. Niets krijg ik meer in de brand, laat staan een sigaar. Tja, eentje uit eigen doos. Liet George Kooymans gisteren zingen. Hold Me Now. Dreaming 'bout the future and drinkin' on the past. Thinkin' bout the things that been forgotten. Tryin' to remember and tryin' to forget. That my life is empty without you. Close your eyes now little girl. Cause tomorrow hides a whole different world. Hold me now, you gotta guide me through the night. Hold me now, make my ice-cold blood turn warm. George had het blijkbaar ook koud toen ie voorbij kwam op Spotify. 
Kreeg het er koud van, dronk een laatste slok van mijn KouKleum, Seizoen 21/22. Het winterbier van Brouwerij Avereest. 9,0% op de teller. De strenge winter houdt dus nog even aan....Dacht aan vorige winters, een winter in Hamburg en een concert van Snow Patrol in de O2 Arena vlak naast het Volksparkstadion wat in '88 nog van ons was....
Pantarei. Alles stroomt, niets blijft, alleen vage herinneringen maar die avond dat van Basten ons naar de finale schoot blijft zekers op mijn netvlies hangen. Daar kreeg ik het ook koud van en warm tegelijkertijd. Tis net een medaille, die heeft ook twee kanten. Winst en verlies liggen soms dichterbij elkaar dan je in eerste instantie denkt. Gelukkig speelden we gelijk. 
Net zoals zo vele dingen die ik in mijn bijna halve eeuw Alfred zijn zal blijven koesteren. 
Wat ik eigenlijk wil zeggen. Mijn top2000 van dit jaar zal er behoorlijk anders uit zien, denk ik....
Moet 'm nog invullen hoor. Blind vul ik er zo 20 in die elk jaar de revue passeren, maar ik ben er niet meer zo zeker van. Zit veel in de afscheid modus. We hebben dit jaar helaas veel mensen moeten uitzwaaien....Sommigen die imiddels wachten op een vroegtijdig afscheid en je weet dat er meer ingrijpende zaken op stapel staan. Gevalletje voorkennis. Het voedt mijn gemoedstoestand. Misschien daarom dat ik het de laatste tijd zo koud heb. Het was lekker warm bij Bert en Ina, het haardvuur knetterde. Bert gooide nog een blokkie op het vuur en ik nam een slok van mijn Bokkie. Brand dubbel....Alles gaat vroeg of laat in de fik. Maar het was even fijn praten met vrienden aan het kanaal.
Zat gisteren op het vinkentouw, koptelefoontje in...De verdieping, een etage hoger, moest gewoon blijven slapen. Vooral niet wakker worden, zat namelijk in mijn eigen wereld. Alles wat ik ooit van het leven wilde lag boven te snurken. Gary Lightbody zong het destijds in Hamburg, ik had niet als een kip zonder kop (Chasing Cars) achter iemand aangelopen. Ik had de jackpot gewonnen, dacht ik! Dertig jaar lang + de bonusjaren elke maand een vast gegeven. Maar deze auto stopte gewoon en samen reden we ins blaue hinein. Ludwig vond het een mooi stukkie van mij, wat ik destijds schreef in juli 2018. Ludwig de Groot van het tankstation, hier in Hardenberg. Van Gasoline Station. Dit jaar moesten wij hem op 22 april laten gaan. Mooie man, beste kerel. Gesneden uit het zuiverste hout. Waarom moeten de meeste goeien altijd het eerst gaan? De hemel zit ondertussen vol met zulke mensen als Ludwig.....
Ik denk eigenlijk elke keer aan hem als ik langs de AVIA rij. Stukje weemoed, stukje dankbaarheid. 
Toen ik nog niet wist wat ik nu allemaal weet. Tanken was maar bijzaak, besef ik mij nu pas achteraf. 
Je kwam even voor dat praatje, beetje dom lullen over een gezamenlijke hobby. Namelijk muziek. 
Iedereen heeft of had baat bij muziek. Denk dat hij boven zijn lijstje al klaar heeft liggen. 
Door al het gedonder dit jaar heb ik het misschien wel vaker koud dan normaal gesproken....
Ben gewoon een koukleum, als mijn voeten onder een bepaalde temperatuur dalen kan ik stoken wat ik wil maar krijg ik het echt niet meer warm. Via zijn bandje, Random Five, kwam ik op de Facebookpagina van zijn grote broer. 
Wim (en Diny) de Groot plaatsen een mooi verzoek. Kreeg er koud van maar op de manier zoals ik het graag zie. Koud krijgen, kippenvel overal op je behaarde armen maar dat je hart wel in brand staat. 
Wim schreef: Een jaar geleden hoort Ludwig (58) dat hij dood gaat. Bang is hij niet, nuchter accepteert hij zijn lot. "Ik vind het heel erg voor mijn nabestaanden, maar helaas wordt niet iedereen 85!'
Ludwig ten voeten uit. De twee maanden die hij krijgt van de arts worden er bijna vijf...
Bij zijn muzikale afscheid in april speelt zijn band Random Five het toepasselijke en door hem in het repertoire ingebrachte (Don't Fear) the Reaper. Het werd een ontroerende en indrukwekkende vertolking verhaalde Wim. Kan ik mij iets bij voorstellen, op de begrafenis van een (muzikale) vriend, zoiets te mogen spelen. Wauw, knap dat je het dan kunt. Iedereen heeft baat bij muziek....Krijg er nu zelfs kippenvel van en het moet nog licht worden. Moos slingert er ondertussen een nummer van Flemming in, de appel valt niet ver van de boom. Hij weet ook wel waar Abraham de mosterd haalt. Soms heeft ie bagger muziek maar gelukkig niet altijd.....wat is baggermuziek, papa? Hij moet lachen. We zitten niet altijd op dezelfde golflengte maar die kerel op Erica kan hij net als zijn vader bijzonder goed pruimen. Leuk hoe zo'n jochie muziek ontdekt. Hij komt soms met nummers op de proppen die mij verbazen. Stukje opvoeding hè. Sorry, dwaal af. Ik dirigeer hem naar de kamer voor de TV. Vertel je nog even dat ik ook een eigen playlist heb op Spotify, papa. Trots op dat mannetje. Hij google't zich soms zelf, weet nu dat ik Derfla heet van voren en Olegrod van achteren. Dan ben ik dus Soom Olegrod, zoon van. Haha. Hij is niet dom! Vaak druk in zijn hoofd maar op een zondagmorgen als deze de rust zelve en voor de duvel niet bang. Lief voor zijn zusje die trouwens in de Kinderen voor Kinderen fase zit. Krijg er koud van, opnieuw, als je begrijpt wat ik misschien bedoel. 
Sorry, dwaal af. Gedachten gaan soms alle kanten op en negen van de tien keer eindig je altijd op een plek die je van te voren niet bedacht had. Met mooie en mindere mooie vooruitzichten!
Maar Wim en Diny hebben een mooi plan bedacht. Als een soort van eerbetoon aan Ludwig, hun kleine broertje en lieve zwager, willen ze dat wij allemaal gaan stemmen op (Don't Fear) the Reaper van the Blue Öyster Cult in de top2000 om zo dit verschrikkelijke mooie nummer in de lift te krijgen. 
Dat ie stopt op verdieping Hemel en Ludwig 'm nog even kan spelen op zijn gitaar in Café Paradijs. 
Ludwig, die goedlachse pomphouder van AVIA Hardenberg die iedereen 'Geluk hè' toewenste. 
Wim en Diny beschrijven hem vooral als die lieve man, (bonus)vader en opa. Broer, oom, vriend en ik als muzikale gast. Een fijne man waar het mooi praten mee was. 
Het eerste nummer staat al op mijn lijstje, niet met potlood maar met onuitwisbare inkt!
Net zoals nummers van de Golden Earring. Denk Hold me Now waar Kooymans de longen uit zijn lijf schreeuwt want ALS die ziekte niet was gekomen hadden ze nog steeds op dat podium gestaan. 
Leven is soms niet eerlijk. Hij is er nog maar wel onderweg naar de uitgang. Kloten (Kooy)man!
Eddie Vedder zal tevens op de lijst staan en Procol Harem met hun Whiter shades of Pale. 
Laat mijn lijstje altijd afhangen van mijn gemoedstoestand op het moment. Jammer genoeg is deze dit jaar compleet anders dan al die voorgaande jaren. Dronk het laatste slokje uit mijn Koukleum 9,0%! 
Dat kunnen ze wel, bier brouwen bij Brouwerij Avereest. Deze editie is ook weer goed te doen!
Biertje, wat muziek on the side en de bovenkamer die het huidige leven probeert te snappen. 
Het mooiste meisje van de klas komt buurten....Maak je zo een boterham met appelstroop, Papa - met liefde schat! Nummer van Snow Patrol stond op haar geboortekaartje in een vrije vertaling. Ben geen Jan Rot maar ik vond 'm wel kunnen en bovendien geslaagd, natuurlijk met bronvermelding. Moos had een tekst van Acda en de Munnik. Ben bang dat een tekst van de heren nog wel voorbij komt als ik uiteindelijk afscheid moet nemen. Ben benieuwd...of ik nu wel mee mag, haha. 
Top2000 is tevens een vorm van terugkijken, wat ging er goed en wat kan er beter! De balans opmaken en maar hopen dat ie positief uitvalt. Dat je niet onder water komt te staan. 
De hulptroepen zijn nooit ver weg maar je moet het eerst wel eens worden met jezelf en dat is soms nog een hele opgave. Daarom slinger ik de muziek maar weer aan. Drink een Koukleum 9,0% op Ludwig en al die anderen die er niet meer zijn.....Er gaan er veel te veel vandaag de dag. Sommigen wil je eeuwig aan boord houden maar flikkeren alsnog van bak- of stuurboord. Kiezen het ruime sop...
Handle with Care....Dat nummer zongen ze ook, de heren van Random Five. Ook zo'n tekst met een diepere laag en betekenis. Ach, zelfs in een nummer van Kabouter Plop kun je wat van je gading vinden. Als je maar blijft zoeken vind je achter elke deur wel wat. Afscheid nemen is een heel rouwproces!
Las het ergens gisteren...Lees veel te veel de laatste tijd. Op zoek naar antwoorden, maar enkele hoofdstukken moeten nog geschreven worden. Weet wel ongeveer hoe het boek zal eindigen als wij 'm sluiten. One Shot Away from Paradise....haha die Barry van Hay toch!
Wordt nog een hele bevalling om 35 nummers op papier te krijgen maar als eerbetoon aan Ludwig zal (Don't) Fear the Reaper zeker niet op het lijstje ontbreken. Geluk hè daarboven, als je Wish You Were Here wilt zingen als je zo'n oude grijze kerel in een OAD-bus tegen het lijf loopt maak je echt mijn dag. Het is met die ouwe van mij ook altijd goed (bij)tanken....Is net zo'n oude diesel. 
Nu die andere 34 nummers nog. Handle With Care.
In the encore of life, there's no end of the show. The music won't stop and memories won't fade.
Though our times will come, but our songs will stay. 
Been beat up and batterend around. Amen!
Fijne zondag. 
Joah, mag wel zo!



1 opmerking:

  1. Ach die Ludwig. Woon al een aantal jaren niet meer in Hardenberg maar de tijd dat ik er woonde tankte ik altijd bij Ludwig. Kende hem niet echt persoonlijk maar die keren dat ik hem kort sprak. Wat een innemende man. Altijd goed gehumeurd en een mooie lach. Een mooi mens is heen gegaan uut de tied

    BeantwoordenVerwijderen