zondag 4 september 2022

#Per Seconde Wijzer!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Betrouwbaar, onzeker. Met prachtig en lelijk kan ik leven.
Maar wat als alles is beloofd en verbroken? 
Vermeden en besproken, gekregen, ontnomen. Wat blijft er dan overeind?
Blauw was de lucht waar ik onder sliep, groen was het gras waar ik over liep. 
Er konden wolken vol zorgen zijn uiteindelijk dreven ze toch voorbij.
Oh, ik ben op zoek naar de rode draad, iets wat het allemaal logisch maakt. 
Ik wil weer zien zoals ik zag, toen ik jou nog had. Want alles is grijs.
Alles is grijs.'
Uut 'Grijs' van Nielson (sorry....soms pakt jou iets...)

Moi, ben ik weer! 
Geef toe, jullie hebben er vast ook wel eens over gedroomd. 
Over dat bandje in de wolken. 
Hier op deze aardkloot hebben wij fantastische artiesten rondlopen maar daarboven zitten ook enkele prachtige exemplaren vast en zeker te musiceren op de blauwe en roze wolken. 
Wat zou het toch bijzonder zijn als je je eigen band mocht samenstellen. 
Krijg er al spontaan keuzestress van.
'Als mijn adem op is, het gedaan is met mijn leven. Reis ik naar de hemel om een concert te geven.
Want ik was nog lang niet klaar, mijn bas niet uitgeklonken. Ik klop aan en meld me daar, bij het bandje in de wolken.'
Wat een geruststellende gedacht lijkt mij dat. Dat je zo je leven na de dood kunt arrangeren. 
Geen moeilijk gedoe, rustig aankloppen en gewoon door blijven spelen wat je al je hele leven hebt gedaan.
En verdomd, ik denk dat Henny Vrienten dat boven ook gewoon doet. 
Voor enkele maanden terug verhaalde ik hier al over zijn drieluik, zijn muzikale biografie. 
Bij 'Matthijs Gaat Door' brengen ze de komende tien weken een verkapte ode aan Vrienten, lichtjes gebaseerd op zijn nummer 'Bandje in de Wolken'. Dode muzikanten komen op 1 tot leven. 
Elvis Presley trapte gisteravond af. Jet Rebel kweette zich uitstekend van zijn taak. Kippevel!
Doe Maar kennen wij allemaal maar het solowerk van Vrienten is tevens heel bijzonder!
Misschien nog wel beter. Tekstueel sowieso. Zal Henny vandaag nog spelen met Brood en Muskee? 
'Dan de wolk van Nederland, op piano speelt Rob Hoeke. Andy Tielman op gitaar, Brood loopt zijn dope te zoeken. Harry Muskee zingt de blues want Hazes is nog dronken en ik speel bas voor eeuwig bij dat bandje in de wolken.'
Prachtig als je zo dood kunt gaan wetende dat boven de band verder zal spelen voor eeuwig.
Zat te genieten van seizoen vier, aflevering 1 van 'Matthijs Gaat Door', een mooi slot op een perfecte dag, dronk er iene van eigen bodem bij. 
Ilse DeLange mag altijd hè, stiekum best een beetje verliefd op dat mooie lieve meisje uit het Oosten. 
Baalde er toch van dat ik geen kaarten had voor het concert wat ze gaf gisteravond in het Bostheater Ommen. Zag gisteravond laat allemaal leuke filmpjes voorbij komen op mijn tijdlijn. 
Ik had er heen gekund. Maar je kunt niet alles hè. Een pleister op de wonde was het feit dat zij gisteren thuis Willing zong bij Matthijs. Wat een mooi mens. Verliefd is misschien niet het het juiste woord, zij geeft mij altijd een heel speciaal gevoel. Pruim het meeste van haar muziek. Met haar mocht ik eerder altijd thuiskomen net als met Chantal Janzen. Daar viel over te praten, Lenny Kravitz was tevens welkom.
Tja, nu mag ik met iedereen thuiskomen, het maakt toch niets meer uit, ja de brandweer! Toch brandt er hier steeds vaker weer licht als ik 's avonds thuiskom. Heerlijk. Desondanks valt de naam Chantal nog vaak, gek genoeg. Van Lenny hoor je niks meer van. Ilse wel. Zag gisteren nog een andere Ilse langslopen, haar kerel heeft nu een indrukwekkende baard en een mooie kale plaat. Zag gisteren zoveel meer mooie dingen. Blij dat mijn ogen het doen al heb ik versterking nodig maar achter mijn kijkers zie ik mooie dingen ontstaan. 
Het was zo'n dag dat alles mooi was of ik maakte het wel mooi. Niemand kon mijn humeur bederven. 
Wakker worden naast Moos was al een prima begin. Wat hebben we leuke dagen gehad. Hij zou 1 nachtje slapen maar hij wilde er nog twee bij. Ik rekende het goed! We begrijpen elkaar steeds vaker, steeds beter. Onbewust neemt hij mij bij de hand. Stuurt hij mij een beetje bij...
Samen is zoveel leuker dan alleen. Samen even eten bij Senso, het Sushi- en grillrestaurant in Hardenberg. Hartstikke lekker man. Hem sushi zien eten, kan nog geen bal trappen over drie meter maar stokjes vasthouden is ie kampioen in. Kijk soms met verbazing naar hem. Hoe trots kun je soms zijn. De leuke weetjes tegen de meisjes in de bediening. Hij zorgt er voor dat ik beter op de kaart komt te staan met vier gerechtjes tegelijk. Haha....Maar het viel mij echt niet tegen, gewoon lekker gegeten. 
Het gezelschap was natuurlijk uit de kunst maar de hele ambiance is prima in orde boven het wokrestaurant, wat nou niet echt mijn voorkeur geniet. Maar Senso is een aanrader, kan ook mijn gevoel zijn!
Hij wordt echt per seconde wijzer! Wat hij nu al weet met zijn negen jaar en wat ik toen wist, een wereld van verschil bedacht ik mij weer eens deze week. Tuurlijk, vroeger had ik geen internet maar ook niet zo'n spons. Hij absorbeert alles wat ie maar kan. Hij is een lopende verzameldoos, slokt alle data op alsof het broodkruimels zijn. 
Donderdag verbaasde hij mij weer volkomen. Ik weet ook best veel...maar hij?? 
Er was een vraag over vlaggen van allerlei landen bij de kennisquiz Per Seconde Wijzer met presentator Erik Dijkstra, ook zo'n leuke Twent maar dat terzijde.
De kandidate moest aan de hand van alleen een symbool het land raden. Ok, het esdoornblad in de Canadese vlag of de Davidster in de vlag van Israël weten we allemaal nog wel te benoemen. 
Maar weten jullie de symbolen in de vlaggen van landen als Zuid-Korea, Slovenië, Libanon, Turkije, India, Kirgizië en Cambodja? 
Nou, ikke nie. Kwam eerlijk gezegd tot zeven stuks net als de kandidate en Moos....? Moos had ze allemaal goed, hij verbeterde zelfs de vrouw op TV. Geweldig! Stond echt ff met open mond te kijken, deels van verbazing en nog meer van trots. Hoe dan? Ok, je wint er de TOTO niet mee of je mag niet voor bij de Albert Heijn, maar toch....Hij lepelt het allemaal zo op. Hey Papa, Mr. Jones is er op van The Counting Crows....Even later speelde Adam Duritz en zijn kornuiten 'Big Yellow Taxi' bij de HEMA notabene...Hey Papa, zijn ze weer hè. The Counting Crows. Wist je dat Mr. Jones van de CD August and Everything After komt....?? Draag mij maar weg. Dat weet ik toevallig ook, maar dat hij dat weet...? Hoe dan en waarom? 
Inside Information waar je soms werkelijk niets aan hebt, maar dat hij ook zulke dingen weet. 
Het bevalt hem goed op zijn nieuwe school. De Oase is een bron van rust voor het mannetje, hij lijkt lekker in zijn vel te zitten. Praat er enthousiast over. Heeft hier ook wel weer zijn favoriete juf en eentje wat minder. Een kleinigheid hou je altijd maar hij doet het gewoon. Ver weg van al zijn vriendjes en vriendinnetjes is hij bezig aan zijn nieuwe schooljaar 2.0, alles nieuw voor hem maar misschien onbewust weet hij dat dit voor hem de juiste weg naar later is...August and Everything After. Zoiets....
Zal mijn moeder ook nog steeds per seconde wijzer worden? Potverdikkemei, ze tikte afgelopen maandag haar 91e levensjaar aan. Still Going Strong! Zondagavond gezellig met mijn broers en die ene aangenome (sorry Robert) uit eten geweest bij de Witte Hoeve in Nutter! 
Super gezellig. Moe apetrots op haar vier...euh soms vijf zonen! Tuurlijk wordt ze ouder, de rimpels worden wat dieper maar het mensje is er nog steeds. Al veel tegenslagen overwonnen en toch blijft ze maar aan de tafel zitten, je krijgt haar er nog niet onder! 
Tuurlijk, je merkt dat ze soms al 91 is maar mag het ook? Hallo....
Hoe vaak heeft ze wel niet gezegd, dat is iets voor oude mensen. Moe, jij bent 91 zeg....Jij bent ook al op leeftijd. Zij ziet het dan toch anders. Eigenwijs hè. Maar op de één of andere manier wil ze nog niet met de VUT. Zij hoeft van mij ook nog niet vut, ik zie haar nog veel te graag! Ongemerkt is zij en was zij er altijd als ik het moeilijk heb of had. Het afgelopen jaar kon zij soms ook niet meer zijn dan alleen een troostende schouder of een luisterend oor, maar toch. Ik kom er vaak en graag!
Heeft zij straks ook een bandje in de wolken net als Henny? Voor mij hoeft ze nog niet te vertrekken naar elders, misschien puur eigenbelang, maar dat trek ik echt nog niet! 
Als nog zo'n belangrijke vrouw uit mijn leven verdwijnt. Neuh, echt niet! Dood ben je pas als wij je zijn vergeten. Allemaal leuk en aardig, Bram Vermeulen, maar die vlieger gaat bij haar nog niet op!
Ze moet 92 worden en misschien wel 100. Oma weet het beter! en anders weet Moos het wel, Oma!
Toch mijn drie-eenheid van de laatste tijd. Oma, Moos en Mouna....!
En ik, word ik nog steeds per seconde wijzer? Denk dat ik het per dag doe, soms wil ik niet alles weten. Sla ik bewust informatie over. Archiveer ik het niet met opzet in mijn hersenloze brein! 
Gisteren was zo'n dag dat ik weer de indruk kreeg dat het wel goed komt. Alle cliché's zijn waar!
Dooddoeners ten over maar je moet zelf wel de slingers ophangen. Biertje doen met Ard bij Sevens, ja - waarom niet! Wat een ontzettende leuke kroeg is het toch dat Sevens!
Die verdwijnen steeds vaker uit ons straatbeeld. De echte (stam)kroegen, heel veel café's van eerder gaan over op een andere formule. Steeds vaker eten aan tafel en minder drinken aan de bar. Waarom? Zit daar de meeste winst? Maar als je een leuke barkeeper hebt is het verdomd gezellig bier drinken aan de toog. Wat ik oe brom!
Sevens....Sinds 7 juli 2007 (snap je hem? Sevens....7 - 7 - 7), vind ik weer bijzonder grappig. Net dat het telefoonnummer van Sevens eindigt op 777. Dan heb je mij al. Toeval bestaat niet!
Gewoon leuke vent die Jan. Last van zijn rug maar schoffelt mooi deur achter de bar. Fijne proat! 
Gezellige kerel maar vlak die Marjanne ook niet uut. Gewoon een super leuk stel met een kroeg zoals in mijn ogen een kroeg hoort te zijn. Waar je altijd welkom bent en waar altijd wel iemand zit waar je gezellig mee keuvelt en de toestand in de wereld kunt bespreken. Op een bierviltje lijkt de wereld altijd een stuk simpeler te zijn. Als ze dat pluche in Den Haag nou zo en af toe eens zouden verplaatsen naar de houten barkrukken aan de Stationsstraat 4 heb je misschien maar twee bierviltjes nodig. Tja, want die Skuumkoppe moet ook ergens zijn plekkie hebben. 
De kapsalon van Marjanne was top! (H)eerlijk eten! Wist ik wel maar je moet het zo af en toe weer even zelf ervaren. Zag een leuke vrouw zitten, ze liep een paar keer rond in haar witte jurk. Kan het toch nog anno 2022, iemand ontmoeten in de kroeg? Schaamteloos van je afkijken, misschien is ze wel getrouwd met de grote kerel die naast haar zat, weet jij veel? Bovenkamer maakte overuren....
Als je maar kansen blijft zien tref je one fine day wel eens doel! Lang genoeg keeper geweest!
Op ontdekkingstocht maar niet echt! Gewoon een biertje doen op loopafstand. Ajax voor zien staan en PSV achter. Max op pole en Mariënberg wint weer eens. Moos gtp en Mouna ook! Boterham eten bij Moe, biertje doen op de voetbal. Plannen maken voor een gezellig feestje...Ilse luisteren op de zaterdagavond, Henny zien spelen bij zijn bandje in de wolken. Brood halen bij Battjes, met Moos filosoferen over meisjes. En toch weer die muziek hè. Nu Arrow Classic Rock luisteren, had Jan gisteren ook opstaan. Nu eens geen Spotify maar Diesel en Superbeau. Herontdekt, wist niet eens dat het nog bestond, luisterde vroeger veel vaker naar....
Stiekum toch een beetje wijzer worden. Want elke dag leer je wel wat, soms hoe het niet en soms hoe het wel moet. Zo'n zaterdag is gewoon kostbaar. Biertje doen met Ard, het broertje van oen Moat, die met zoveel liefde praat over zijn kleindochter- en zoon. Geweldig toch! Kippenvel. Hoe het leven ook anders in elkaar kan steken. Niet mokken over wat je niet meer hebt maar ondanks alles blijven zien wat je misschien straks op den duur weer in je handen kunt houden en vasthouden dit keer!
Zou mooi zijn als ik die Hunebed Highway weer op kan maar kan net zo goed afdwalen via de Stationsstraat. Ach, je denkt dat ik alleen maar aan het lullen ben geweest deze ochtend maar zo'n dag als gisteren was uitermate geschikt voor mijn gemoedstoestand. 
Op zo'n zaterdag als gisteren kan ik weken teren......Misschien asfalteer ik wel zo mijn eigen pad onderweg naar later. Je weet het niet, wellicht het begin van opnieuw iets moois....
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten