zondag 13 november 2022

#Alles Komt Terecht!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'In de diepste duisternis, leert de geschiedenis.
Ontstaat er elk moment, nog steeds een nieuwe ster. 
Dus met genoeg geduld, wordt de lucht met licht gevuld. 
Wordt het helder waar we zijn, maar we zijn nog niet zover. 
In het eeuwige gevecht wint uiteindelijk goed van slecht. 
Alles komt terecht, kan het al bijna zien.
Kan het al bijna zien, kan het al bijna zien...'

Uut 'Kan Het Al Bijna Zien' van Musketiers.

Moi, ben ik weer. 
A'j d'r bint, muj d'r ok weh'n (als je er bent moet je er ook wezen/zijn).
Dit gezegde uut het oude Sallandse/Twentse dialect, ook vast verbasterd in het mooie Drents, werd mij eerder nog wel eens regelmatig voor de voeten gegooid. 
Ik was soms wel ergens aanwezig maar mijn gedachten waren dan soms totaal ergens anders!
Dorgeloosheid? 
Volgens mij vaak gespuid door een vrouwelijk lid van mijn voormalige bonusfamilie.
Een kleinigheid hou je altijd, wat ik oe brom. Heb het nog wel hoor, ben er niet altijd bij.
Maar Daniël Lohues, ie weet wel die troubadour van Erica, lukte het precies andersom!
Hij was afgelopen donderdagavond niet lijfelijk aanwezig op het podium van theater de Voorveghter, hier achter het huis, maar je voelde bijna aan werkelijk alles dat hij gewoon rondkuierde tussen Bertolf, Paskal, Paul, Dirk en Dave. Hij was er gewoon bij. Hoe dan? 
Als een soort van modern sprookje waaide zijn geest wel degelijk rond en hield hij zijn mede-broeders in een muzikaal evenwicht. Het was net of hij elk moment zo uit de coulissen kon komen wandelen. 
Moi. Jullie hier? Want het was genieten pur sang tijdens het concert van (de) Musketiers. Ik heb reeds tal van voorstellingen gezien in ons mooie en knusse theater, veel rood pluche hangt derhalve aan mijn kont, maar dit optreden archiveerde ik thuis meteen in mijn top 3. Kippenvel! Ik hoorde teksten die hout sneden. 
Ik ben niet graag iets zomaar kwijt, ik leef niet voor de aardigheid. Toch gebeurt er nu iets, wat ik van mijzelf niet ken. Ik weet niet eens meer wie ik ben. 
Onbewust gaan liedjes, teksten etc. in je hoofd zitten. Je denkt vervolgens dat je, als je het hebt toevertrouwd aan het spreekwoordelijke witte papier, dat je het zelf hebt verzonnen maar donderdagavond hoorde ik de daadwerkelijke auteurs het fraai meerstemmig zingen. Waarvan Akte!
Wauw. Wat een prachtige avond. Het begon al fantastisch natuurlijk. Zat naast de 'oude' maar jonge juf van Moos. Juf Wendy. Groetjes gedaan hoor. Naast mij de buurman, mijn partner in crime deze avond. GJ had wel de lengte van haar, verder was alles anders. Dat 'Licht boven Jou', mijn droom van een vrouw. Nogmaals, een kleinigheid hou je altijd. Klein was ze zekers niet, ze blijft rondspoken in mijn hersenloze brein, ze fladdert vast binnenkort uit. 
Wat een skik hadden de heren op het podium. Bijna twee uur stond het als een huis. Je merkte aan alles dat het goed zat. Dat ze iets deden waar ze blij van werden. Ze hoeven zich ook niet meer te bewijzen want Paskal Jakobsen (Blof), Paul de Munnik (voorheen Acda en de Munnik) en Bertolf (o.a. Her Majesty, Ilse Delange en een paar geweldige solo-platen) hebben hun sporen allang verdiend. 
Daar zaten ze in een huisje in Drenthe. Dat huisje, zonder vrouw en kinderen, was gewoon bij Lohues thuus, denk ik. Mooie wijnen en spijsen op tafel, gitaren in de aanslag, pen in de handen en hoppakee gaan met die banaan. Mooi dat het zo kan. Prachtig! Daniël Lohues was de 4e musketier maar zeker niet het vijfde wiel aan de wagen. In veel nummers hoor je gewoon de signatuur van Lohues door. 
Ook de Drentse nuchterheid alhoewel Paul en Bertolf van oorsprong gewoon de roots in de polder (Dronten) hebben liggen en Paskal een nuchtere Zeeuw is die graag over mosselfeesten en de zoute zee zingt. Heerlijke die humor en het onderlinge leuke afzeiken. Paul was het gewend met Thomas maar vond in Paskal ook een heerlijk slachtoffer. Hij kaatste de bal tevens keurig terug. Ook mooi hoe de heren over de af- maar tevens aanwezige Lohues praatte. Met respect! Zij zorgden ervoor dat je elk moment Daniël op het podium verwachtte, had ook makkelijk gekund. Dat stukkie van Erica naar Hardenberg had ie bij wijze van spreken op de fiets kunnen doen. Kromgebogen over zijn stuur, tegen de wind, zichzelf een weg banen...Maart 2023 kuiert hij sowieso weer ouderwets rond op het podium.
Wat een team. Ze speelden zelfs met twee invallers hoorde ik later van Paul en Bertolf die na afloop iedereen te woord stonden met Paskal in de foyer. Totaal geen poespas. Bassist Dirk Schreuders (tevens uut Zwolle, buurman van Bertolf) en drummert Dave Menkehorst vielen totaal niet uit de toon. Dirk is altijd goed te passe op het podium (Her Majesty) en Dave zat prinsheerlijk achter zijn drumkit, daar is ie thuis. Kan absoluut niet stilzitten. 
De nummers op de plaat waren al lekker. Redelijk grijsgedraaid hier aan de Voermanstraat maar live rocken ze echt de pan uut. Vooral het scheurende gitaarspel van Bertolf die af en toe zijn instrument liet janken...Heeeeerlijk, Zo'n avond zijn echt de krenten in de pap! 
Ze speelden naast hun album ook nog ieders een persoonlijk nummer. Paskal zong 'Ogenblik' over zijn kinderen. Paul 'Mooi' van Maarten van Roozendaal, God hebbe zijn ziel en Bertolf ontroerde mij weer met een verstild eerbetoon aan Henny Vrienten. 'Er zijn duizend zangers maar dit doe ik'. Henny had het zelf ook nog gehoord, mooi man! Als ik een vrouw was zou ik zomaar verliefd kunnen worden op Bertolf. Wat een coole gast. De jongste van de drie, herstel vier musketiers, maar reeds genoeg kilometers gemaakt. Niet voor niets haalt ie altijd koffie en een broodje bij Vanenburg. Als liefhebber van Ajax een beetje thuiskomen....Bijna Thuis! Het gaat niet om de bestemming maar om de reis!
Dronk gisteravond een biertje wat ze maakten ter gelegenheid van hun gelegenheidsbandje Musketiers. Hoop niet dat het bij deze ene plaat blijft, kan mij ook bijna niet voorstellen. Genoeg voorstellingen in het verschiet als je het mij vraagt. Eva/Ave - één voor allen, allen voor één. Zoals vier stemmen moeiteloos samensmelten in de liedjes van Musketiers, komen het Belgische gist, de fruitige hop en het aardse, granige zoet van de mouten samen tot deze sprankelende blonde dorstlesser. Ze brouwden het met veel liefde om van te genieten met goede vrienden, muziek en een stralende zon!
Het wordt toch niet beter dan dit! Nou ja, gisteravond dacht ik de goede vrienden er ff bij, had wel muziek op staan. Natuurlijk van Musketiers, de stralende zon was de vroege nacht geworden. Emmen - Ajax stond zonder geluid op de TV aan. Baalde alweer van Alfred's opstelling, zo wil je de kerst niet halen...
Het was tijd voor een biertje. Het blikje was inmiddels koud genoeg, temperatuur van 8 graden. Ik liet hem even staan op het aanrecht. De koelkast gaf namelijk 7 aan....Hier kom ik weg. 
De stugge Drenthen haalde het slechtste boven in 11 arrogante Amsterdammers. Achter de Iessel is het toch allemaal anders en is niks wat het lijkt. Hier is de kroeg nog los in plaats van open....Maar het biertje smaakte prima, mooi begin van een kleurrijke avond. Zag vervolgens PSV zich stuklopen op AZ. Even tot Hier was geweldig. De plaat stond op repeat. Worstje en kaasje van Jan er bij...In mijn hoofd maakte ik stiekum plannetjes. 's Morgens kwam ineens een mooi meisje voorbij in mijn telefoon. Ze lachte op de foto's, ze heette EVA. Zo kun je je ook noemen. Schitterend! Alles mag, niks hoeft. Ik wil wel weer maar soms ook weg van alles. Weg van hier, altijd lonkt er nog een ander plan. Als het daar zo mooi wat doe ik hier dan....Zo blijf ik maar puzzelen met mijn eigen opstelling, wie mag in het doel en wie zet ik in de spits? Nooit zo sterk geweest in mijn wisselbeleid, ik hield alles graag bij het oude. 
Alles komt terecht! Woorden die Daniël bezigde tijdens één van die sessies in het huisje in Drenthe. 
Woorden die hier gemeengoed zijn geworden. Hier maken wij ons niet zo druk dat Sint in een vliegtuig komt aanwaaien. Goedheiligman 1, geweldig! Alle klimaatliefhebbers weer op de achterste benen...
Hoe druk kun je je maken over een kinderfeestje...Sinterklaas geeft de kinderen het verkeerde voorbeeld zeggen ze, of mijn dochter van vijf daar uberhaupt mee bezig is. Kom op zeg, hou de kerk in 't midden. Mouna wist dat alles terecht kwam. Ik vertelde het haar toen de stoomboot aan het zinken was. Sinterklaas regelt het wel, wedden dat ie op tijd in Nederland is? Dat denk ik ook wel Papa, ging vorig jaar toch ook goed. Ja, lieverd. Alles komt terecht. Uiteindelijk wint goed van slecht! Moos dacht ook wel dat alles in orde kwam. Stefan de Walle heet ie toch, die Sinterklaas speelt, Papa? Had ie ook al opgezocht. Hij gelooft niet meer zo in sprookjes maar weet ook dat alles uiteindelijk terecht komt. Soms denk ik dat ik het al bijna kan zien, mijn droom van een vrouw! Ach, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Geduld hebben, wordt mijn lucht vanzelf met licht gevuld. Soms wil ik te graag, loop ik weer als een olifant door de porceleinkast....Kom er eens uit joh, zijn er meer uit de kast gekomen en de vrouw van hun dromen gevonden. Denk ik, hoop ik maar. 
Het was gezellig donderdagavond en bleef nog lang gezellig in het barretje onderin de kelder. Met buum en mijn neefje en nichtje en vrolijke aanhang. 
Zag de broer van Paskal nog lopen. Is de vader van Toenhake ooit in Zeeland geweest, mosselen eten aan het strand van Zoutelande? Dansen aan zee met de moeder van...? Buurman zei het, Jurriën lijkt verdacht veel op Paskal of net andersom. Warempel, soms dacht ik echt dat Toenhake op het podium stond ipv die zangert van Blof. Hij zette maar zijn handtekening op de biertjes, ach een kleinigheid hou je altijd. 
Zag gisteravond nog een foto. Ik met haar. Daarop zag ik hoe wij allebei, zij in mij en ik in haar mijzelf herken. Andere wereld, andere planeet waar blijkbaar mooie dromen echt gebeuren....
Zal die foto's maar eens in de kast leggen. Gebeurt toch niet weer...en toch komt alles terecht! 
Baalde wel dat ik Paul niet heb verteld dat zijn slaapliedje op het geboortekaartje van Moos stond. 
Wilde ik hem nog voor bedanken. Bij deze. Vele dachten dat het destijds mijn woorden waren maar ik stal toen ook al teksten van anderen. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Waarom opnieuw het wiel uitvinden? Wij vinden al genoeg van alles wat...
Zal Sinterklaas volgend jaar er ook nog warmpjes bij zitten. Of is hij er zo flauw van dat ie veilig thuis blijft in Spanje? Benieuwd welke discussie nu weer de boventoon gaat voeren. Gelukkig is hier achter de Iessel een lege dop nog geen ei. 
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten