zondag 20 november 2022

#Appie!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Oh and all I taught her was everything. Oh, I know she gave me all that she wore.
And now my bitter hands chafe beneath the clouds. 
Of what was everything, oh the pictures have.
All been washed in black, tattooed everything. 
I take a walk outside, I'm surrounded by some kids at play.
I can feel their laughter. So why do I sear. 
Oh, and twisted thoughts that spin round my head. 
I'm spinning. Oh, I'm spinning. 
How quick the sun can, drop away.
I know someday you'll have a beautiful life. 
I know you'll be a star in somebody else's sky.
But why, why, why can't it be. Oh, can't it be mine. 
Uut 'Black' van Pearl Jam. 

Moi ben ik weer.
De Top 1000 van Veronica gaf alvast het goede voorbeeld. Daar stond 'Black' van Pearl Jam voor het tweede achtereenvolgende jaar op nummer 1.
Kijk Top2000, zo kan het ook!
Ik zie de bui alweer hangen dat eind december, net voordat we van jaar gaan wisselen.
Hallo 2023, Dag 2022 Queen's Bohemian Rhapsody weer als laatste plaat van al die tweeduizend nummers door de boxen knalt. Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb niks tegen dat bandje van wijlen Freddie Mercury hoor maar het komt mij zo langzamerhand de strot uit. Ieder jaar gaan wij er uit met die gong. Bam! Geeft tevens iets tegenstrijdigs want ik hou liever ook alles bij het oude, qua muziek ben ik vooral blijven hangen in de jaren tachtig. Maar kom op zeg. Iets meer variatie in die lijst der lijsten mag ondertussen wel. Daarom pruimde ik de top 1000 van Veronica des te beter. Was nooit zo'n luisteraar van deze zender maar op 't werk staat deze negen van de tien keer op de Sonos-speakers afgestemd. Zet 'm eens wat harder. Master of Puppets schalde langs de Kruiwiel. Standje burenruzie, lekker boeiend Een argeloze fietser zou bijna van zijn fiets knallen door deze fijne takke-herrie. Metallica weer opnieuw uitgevonden. Lekker hoor. Renewed. 
De luisteraars van de Top 1000 houden sowieso een beetje meer van het stevigere werk. Wat ik oe brom. Vooral de laatste dagen was het genieten pur sang. De nummertjes werden steeds maar kleiner en de hits groter en groter. Du Hast van Rammstein gewoon gevolgd door Dancing Queen van Abba. Wij rekenen het goed! Geweldig toch. Muziek haalt herinneringen naar boven. Oude Maasweg van The Amazing Stroopwafels bijvoorbeeld. Het bracht mij even deze week terug naar Terschelling. Ging niet met de veerboot maar vloog in gedachten even snel het water over. Terug naar het café van Hessel maar vooral naar Oerol en het bandje Brak! Ze speelden dit nummer altijd in hun setlist. Toen mijn wereld nog zo zorgeloos was en ik het mooiste meisje van het gewestelijk halfrond had. Die pretoogjes van haar, onbetaalbaar! Ze treden nog steeds op, dit oude bandje uit Rotterdam.
Wat een naam ook hè: The Amazing Stroopwafels, hoe kom je d'r op. Halo Of Flies van Cooper of Fool's Ouverture van Supertramp. Heerlijk, die lange uitvoeringen. Bijna balen als de telefoon ging. Goedemiddag. Naast praten over voetbal wordt er bij ons op het werk ook veel gepraat over muziek, vooral als het weekend dichterbij komt. Wij hebben allemaal onze favorieten en persoonlijke voorkeuren. Door het hebben van oudere broers heb ik best veel meegekregen van muziek uit de late jaren zestig en begin zeventig. Zo blij om het feit dat ik Moos een beetje dezelfde muzikale opvoeding mee mag geven. Wat een topper soms! Hij herkende gisteren weer een zanger op de radio....Hij luistert goed. Heeft ie ook met eten, hij proeft de verschillende ingrediënten feilloos. Zit er gember in, Papa?
Kwam ook een vergeten pareltje van R.E.M. tegen. Find The River, kippenvel. Kende het wel en toch ook weer niet! Zo grasduinde ik door de top 1000 van Veronica met allerlei hoogte- en dieptepunten. Wish You Were Here van Pink Floyd, het nummer van mien vader. Stond ook bij Veronica aardig hoog. Mooi man, take it easy upstairs! Was alweer in mijn hoofd aan het rangschikken. Het lijstje voor de top 2000 is bij mij ieder jaar een serieuze aangelegenheid. Dagen zit ik 's avonds dan te strepen of bij te voegen. Die wel, die niet. Vorig jaar was het lijstje anders dan anders. Was geen Hans maar ik ging niet over één nacht ijs, spiegelen. Misschien voor jullie absolute onzin maar muziek voedt mijn brein en geest! Zonder muziek kan ik mijn leven niet voorstellen. Muziek heelt bijna alle wonden. Ben nu veel Musketiers aan het luisteren, geen ouderwetse muziek maar muziek van net een paar maanden oud! Dan haal ik weer oude platen uit de kast.
BAD van U2, iets van The The of The Beatles. En teksten hè. Black van Pearl Jam staat al een eeuwigheid in mijn lijstje voor de Top2000. Mag van mij best op 1 dit jaar. Alles beter dan Queen. Nogmaals ik heb niks tegen Queen maar toch. Net zoals ik niks heb/had tegen Matthijs van Nieuwkerk. Jemig, ik kon gisteren geen nieuwssite op mijn telefoon open slaan of het gezicht van Matthijs openbaarde zich aan mij. Kijk liever naar een mooie vrouw maar toch. Ik pruimde hem gewoon. Hij maak(te) mooie programma's. Matthijs gaat door, wat een heerlijk muzikale show. Chansons! Noten op mijn zang! Maar het schijnt dat ie achter de schermen niet zo'n fijne gast was. Ok, als één iemand zich benadeeld voelt dan denk je, het zal wel. Maar, ik geloof, 70 lui hadden zich gemeld bij de Volkskrant na hun onderzoek. Dan zal er wel een kern van waarheid in zitten. Toch? Ben niet zo van de complotten. Een tiran, woedeuitbarstingen van heb ik jou daar....
Heel Twitter of meningen-verdeeld-Nederland vielen over elkaar heen. De één wist het nog beter dan een andere te vertellen. Tis maar net uit welke hoek je kwam. Heerlijk.
Wat een slangenkuil. Hier achter de Iessel zijn wij een stuk kalmer, of niet dan?
Jemig, nog zo'n nieuwsbericht gisteren. De Sinterklaasintocht in Staphorst. Die hebben de pieten nog gewoon zwart, nou én? Laat ze toch....Néé hoor, moet zo'n actiegroep #KOZP het kinderfeestje moedwillig verstieren. Jullie punt is toch wel gemaakt en inmiddels een uitroepteken geworden! Vond de actie van enkele boeren uut Staphorst wel lachen. Ze hielden de actievoerders een flink eind buiten Staphorst al tegen. Tot hier en niet verder! Dokkum in herhaling. Laat de kerk nou eens in het midden. Wij zijn er net allemaal een beetje aan gewend dat wij zwarte pieten gedag hebben gezegd en roetveegpieten nu normaal moeten gaan vinden. Als er enkele dorpjes nog vasthouden aan een traditie heb ik daar geen moeite mee. Blijf ook van onze paasvuren af. Potverdikkemei! Maar ze komen uit het verre Westen om ons hier het Oosten te onderwijzen. Hallo....Waar kwamen die Wijzen ook al weer vandaan? Wij zijn nu éénmaal anders, we doen anders, we denken anders en we doen het vooral op ons eigen tempo. Stap voor stap. Trouwens, in Mariënberg en Beerzerveld waren de pieten ook nog Black. Eddie zou er Vedder geen nachtje minder om slapen. Just Breathe en Alive. Ik vroeg het gisteren aan een Piet die net weer was afgeschminkt op de voetbal, zijn er nog ouders die zich er druk om maken? Neuh zei Huib.....volgens mij niet! Je hebt vaak van die lui van buitenaf die nu binnen onze dorpsgrenzen wonen die kunnen (re)ageren hoe wij de dingen hier doen op het platteland zoals wij ze doen. Wen d'r maar aan. Tuurlijk, je moet mee gaan met je tijd. Maar je hoeft voor ons de wijzers niet vooruit te zetten, klok kijken kunnen wij zelf ook wel. Het is nog geen twee voor twaalf. We zijn Ihattaren niet! Leven en laten leven.....Het is niet de reis maar de bestemming die er toe doet!
Net zoals er mensen zijn die moeite hebben met het feit dat onze plaatselijke Albert Heijn niet open is op zondag. Ik heb respect voor het feit dat de familie de Boer nog principes heeft. Komen tevens uit de buurt van Staphorst, Rouveen om precies te zijn! Ze lopen flink wat omzet mis maar voor hen is de zondag nog steeds een rustdag. Een dag voor bezinning en om ten kerke te gaan. Je kunt er alles (van) vinden maar dus niet op zondag. Ik ben ontzettend blij met mijn Appie Heijn. Nu helemaal sinds ze de tent hebben verbouwd. Gewoon een beetje trots op mijn winkel, amper 100 meter hier vandaan. Ik ben gewoon niet zo van de Jumbo, niet om het gedoe rondom Fritsie hoor....Tis gewoon niet mijn winkel. Kom er wel eens, en bij de Jumbo hebben ze de afvalzakken die passen in onze trendy afvalbak. Stad en land afgezocht. Bij mij geen Hallo Jumbo, maar Hallo Appie Heijn. Ik ben nu ook eindelijk om. Was nog van de oude stempel hè, veranderingen gaan bij mij niet zo snel. Daarom kan ik ook nog steeds slecht wennen aan het alleen zijn alhoewel dit weekend de kinderen er weer zijn. Wat geweldig net, Mouna ontdekte de kadootjes die Sint vannacht heeft gebracht. Hoe blij ze is. Dat Ozosnel niet de hele wortel had opgegeten maar wel de maatbeker met een halve liter water had opgedronken. Dorstig Paardje. Prachtig veulen! Moos die het spel subliem meespeelt. Mij gisteren trouwens hielp met de kadootjes inpakken die wij deze week zelf hadden uitgezocht. Weer een hele andere fase. De kinderen maken je wereld! Maar ik ben om. Doe tegenwoordig mijn boodschappen met mijn AH-app of met de Handscanner. Ja, ja...wonderen zijn de wereld nog niet uit. Als één der laatste van de bijna uitgestorven mohikanen doe ik boodschappen op manier anno 2022. Phantarei, niets blijft - alles stroomt. Ik scan nu de boodschappen. Nou ja, de kinderen eigenlijk. Ik vergeet namelijk de helft. Mouna vertelde dat ik meteen alles in de tas kon pakken omdat ik het al heb gescand, Papa. Oh ja, is ook zo. Ze scannen mij ook, kunnen derhalve de streepjescode nog niet vinden. Denk dat ik niet in de bonus ben. Je kunt er nog eentje pakken, Papa. Winkelen 2.0, er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open. Loop voorlopig nog naar van alles te zoeken, what's new, alles staat ergens anders maar we zijn op de goede weg. Vind steeds meer boodschappen die ik achteraf niet eens nodig bleek te hebben, maar dat terzijde. Maar wat een prachtige Albert Heijn is het geworden. Complimenten! Je merkt dat de medewerkers tevens blij zijn met het feit hoe de winkel is geworden na de verbouwing. Weet nu ook hoe ik een kratje bier moet scannen. Flesje eruit, streepjescode scannen en dan krijg je de keus tussen flesjes of een krat, dat vertelde een lief en klein blauw AH-meisje....Je zag haar denken, uit welk ei is die meneer gekropen?
Vast al de vijftig gepasseerd! Haha....Ik reken het goed!
Boodschappen doen wordt weer leuk, Mouna gaat graag mee en Moos ook! Gisteren kregen we een willekeurige controle, zweette ff peentjes maar Mouna had alles goed gescand en zelfs de wortel mocht dus mee. Tien met een griffel en een kus van de juf, wij hebben weer de groetjes gedaan, Wendy! Winkelen gaat nog niet Ozosnel maar aldoende leert men. Blij met mijn Appie hier om de hoek!
De mooiste boodschappenwinkel van Hardenberg. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Hier in Nederland leren wij het voorlopig (helaas) niet. Links veegt rechts de mantel uit en vice versa. Zwart en Wit blijven lijnrecht tegen over elkaar staan. In het Westen blijven ze het Oosten maar niet snappen en dat houden wij ook nog even zo graag. Je gaat het pas snappen als je het door hebt...
Achter de schermen lijkt het toch allemaal weer anders te zijn. Niks is zoals het lijkt!
Dat zong Lohues al vroeger met Skik en dat is ruim 20 jaar later een waarheid als een koe gebleken! Hier achter de Iessel kijken wij nog niet zo 'slecht' naar alles.
Ga weer eerder in Sinterklaas geloven dan in dit achterlijke (Neder)land!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


3 opmerkingen:

  1. Weer met plezier gelezen. Black is idd een wereldnummer. En ook ik heb het wel gehad met Bohemian Rapsody van Queen. Nooit een fan van geweest. Ik herken in jou een muzikale alleseter. Ben ik ook en ben blij dat ik van veel muziek kan genieten. Gisteren in de auto naar Heracles The Small Faces in de gleuf. Steve Marriot jaren 60-70 geweldige muziek. Ach..., er is zo veel om van te genieten. Gefeliciteerd nog met je clubpie en de late winst in de kanaalderby tegen Banthum.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel.
    Sprak Gerrit de Jonge nog, die waren namens de politiek aanwezig op het Westerpark.
    Zei nog, had je Willem niet mee kunnen nemen...Jij moest naar Heracles, vertelde Gerrit.
    Weet jij dat trouwens, stuur nu ook verslagen naar Vechtdal Centraal maar ze worden niet geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Alfred. Een tijdje terug spraken wij (Gerrit van Elburg en ik) in Erve Asito jullie voorzitter Jan Hagedoorn en beloofden wij hem binnenkort een kijkje te nemen op het Westerpark. De wedstrijd tegen Banthum leek ons geschikt. En dan brengen we Gerrit de Jonge ook mee vertelden wij. Wat we niet beseften was dat Heracles op die dag thuis moest tegen Top Oss. Dus De Jonge moest alleen en heeft in jullie bestuurskamer weer met pennen zitten strooien of niet? Bezoekje is dus uitgesteld (geen afstel).
    Om op je vraag terug te komen: geen idee waarom de verslagen niet worden geplaatst. Ik voer ook geen redactie, maar stuur slechts artikelen op. En inderdaad wordt niet alles, maar toch wel zo'n 90 tot 95 geplaatst. Je zou het aan de redactie kunnen vragen. Beerzerveld is immers gemeente Ommen.
    Gerrit vertelde dat hij het wel naar de zin had bij jullie in de bestuurskamer. Hij is net als ik een oud-spoorman en een ouwehoer, maar ik kan heel goed met hem opschieten.

    BeantwoordenVerwijderen