zondag 29 september 2024

#Ik Ma'j Oe Wa Lied'n!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Someone told me long ago there's a calm before the storm, I know.
It's been coming for some time when it's over so they say.
It'll rain on a sunny day, I know, shining down like the water.
I wanna know, have you ever seen the rain?
I wanna know, have you ever seen the rain?
Coming down on a sunny day.'
Uut 'Have you Ever Seen the Rain' van CCR maar in de uitvoering van Sanne en Milow (Beste Zangers)

Moi, ben ik weer! 
Het is zo'n beetje het enige voordeel van een goed verlopen scheiding. 
Dat je soms weekenden alleen bent, zonder kinderen of andere mensen om je heen. 
Dat er niemand thuis op je wacht, dat je voor een paar uurtjes je eigen gang kunt gaan.
Een goed glas bier, fijn stukkie muziek en ik alleen in de grote kamer met bloemen op 't behang.
Denk dan vaak dat ik de wereld een beetje beter begrijp, vind dan ineens alle vrouwen op de digitale snelweg reuze interessant en vooral het feit dat ze op mij zitten te wachten, denk ik dan. Hallo, jij leuke man daar aan de overkant. Gekkerd!
Swipe eens naar links. Gekke vent! Doe Maar. Doe Normaal. Blof? Zo ken ik nog veel meer bandnamen uit mijn hoofd, maar dat terzijde.
Dat de lego van de kinderen er nog gewoon staat, tikkeltje bewust. Dat ik het een keertje niet erg vind dat ze de rommel niet achter hun kont hebben opgeruimd. Dat het geschetste beeld jou het idee geeft dat ze hier gewoon een verdieping hoger huizen. Bij wijze van...
Dat ze zomaar van de trap kunnen komen stiefelen. Hallo Papa, kan niet slapen. Kom maar schat. Gezellig samen onder het schapendeken. Dat je straks gewoon naast haar gaat slapen. Kusje op haar voorhoofd, het was gewoon een boze droom joh. Dat dekseltje past gewoon.
De lamp buiten gewoon aan. Voor wie? Goeie vraag. Mocht er ooit iemand aankloppen (de bel doet 't niet), dat ze weet dat ze meer dan welkom is. Weet ik veel. 
Lieve meisjes zat. Hier in Hardenberg, zag er gisteren nog eentje voorbij flitsen uit Ommen. De meter liep nog niet eens. Mooie woordjes appen met een behoorlijke lieverd langs de Hunebed Highway.
Niks zeggen maar denken/dromen in het dialect van hier. Ik Ma'j Oe Wa Lied'n. 
Het hele weekend al met zo'n Sallandse/Twentse/Drentse (??) uitdrukking in de kop zitten.
Gezocht op internet. Kan de juiste spelling niet vinden. Is het nou: Van Bov'n dalig, Van Boom'n daale. Van Bove Daele...Kwam verder de mooiste uitdrukkingen tegen, heerlijk. 
Waar wij in Nederland zoveel zinnen voor nodig zijn is het hier slechts met een paar woorden gezegd!
Amen!
Kende het niet. Jan en Henk wel, Gerard ook, zelfs mien Moe maar die was vergeten hoe je het ook alweer moest schrijven. Misschien weet Lohues het wel of mien grote breur. Keien in het NederSaksisch. Dialect-puristen.
D'r goat d'r meer dood an'n draank as van 'n dös. Geweldig! Waarheid als een koe.
A'j plat könt proat'n, mö'j 't nich loat'n. Dat zei mijn Opa altied. Mooi man.
Maar goed, dwaal weer af. Vanmorgen was de magie van gisteravond weg. Had blijkbaar het raam open laten staan en daar was ie door weg gevlogen. Zag vanmorgen alleen nog een zwarte kraai rondkuieren achter het huis. Moet dan altied denken aan Zwarte Magica uut de Donald Duck. Dat enge mens dat zomaar kon veranderen in iets anders. Brrrr...Zwarte magie. Had er nooit zoveel mee, slechte make-up ook. Eng.
De wereld loopt op haar eind. Nu maakten deze week zich veel mensen zich ontzettend druk over de nieuwe buurvrouw van die eend zonder broek. Donald Duck heeft een nieuwe buurvrouw. Nou en?
Eva Hamerslag en haar zoontje Lex zijn de nieuwe bewoners van Kwaaklaan 11. Kwik, Kwek en Kwak staan al jaren op de wachtlijst van Beter Wonen maar zij kregen gewoon voorrang omdat het bruine eenden zijn. Althans, als ik alle berichten op voormalig Twitter mag geloven...Wat een onzin! Lariekoek.
Waar hebben wij het over? Het zijn stripfiguren, mensen. Vroeger las ik de Eppo en de Donald Duck. Moos was ook lange tijd geabboneerd op de Donald Duck. Echt waar, als wij ons hier druk kunnen maken over de nieuwe buurvrouw van Donald en er van alles bijhalen zelfs het in- en inslechte. Kom op zeg. Eva heeft dreadlocks, kijk eens om je heen. Dat hebben er meer hier. Woke...Alles beter dan die Zwarte Magica, of niet dan. Dat vind ik pas een eng mens. Verandert je zo in een stronkje bloemkool of pinda's van de Spar.
Niemand die zich omdraaide in het graf toen Mark Knoflook met zijn gitaar ten tonele verscheen in Duckstad. Of dat de Zware Jongens gewoon Nederlanders zijn. Crimineel dus. Dagobert Duck gewoon een vies oud mannetje is met z'n veel te grote pakhuis.
Of dat Oma Duck nog steeds niet uut de tied is. Daarom denk ik zaterdagavonds, 1x in de twee weken dat ik deze wereld beter ga begrijpen. Dat er iemand op de bel drukt, dat ik samen met haar het bed induik zonder springplank.
Spijkers op laag water zoeken. Snappen jullie het. Ik moet dat ook niet volgen, krijg dan steeds meer van die berichtjes waar ik überhaupt niks mee kan. Ideeën die alle kanten opgaan behalve de goede. X is het afvoerputje van Nederland. 
Mis dan wel de kinderen. Wilde liever dat ze 24/7 hier waren, dat ik ze achter het behang kan plakken. Betrap mijzelf op mijn gedachtengangen, dat ik het soms best wel lekker vind dat ze er even niet zijn. Mag dat? Kan dat? Maar als ze ergens anders even wonen mis ik ze wel weer ontzettend. Snap je. Kan niet zonder ze. Puur eigenbelang. Je bent Papa of je bent het niet, dat gaat niet in deeltijd.
Dat Mouna een boterham voor je smeert met teveel boter en te weinig kaas. Maar lekker joh!
Dat Moos hangt in de bank, hoe kun je zo zitten en mij die grote glimlach geeft. 
9,2 op Duits en al 86 grote clubactie loten verkocht. Kereltje!
Weet niet of de buren vannacht wakker zijn geworden. Als dat zo is, sorry! Misschien stond de JBL box wel te hard. Lekker man. Als Ge Ooit van JW Roy en Gerard Maasakkers. Dan is Brabants in zo'n lange donkere nacht een mooie taal heur. Van Boven Daal! Geluk kon niet op!
Wou dat ik vandaag voelde zoals ik gisteravond had moeten zijn. Hoe mooi zou dat wel niet zijn?
Moet dan geen Beste Zangers of zoiets terugkijken. Hannah Mae die mij vol raakte met een nummer van Matthijn Buwalda. Wie? Ja, die ja....Iets over kinderen met het liedje 'Deze is voor Jou'. 
Hannah kende ik al van Rudi Bults, voor jaren terug mocht zij zomaar een gitaar van de muur pakken tijdens het Strawberry Fields Festival, inmiddels ter ziele. Goede dingen blijven nooit lang! Ik vertrek!
Leuk meisje met een mooie stem. Moos zou zeggen, veel te jong voor jou. Klopt Moos. Ilse had geliek en Daniël ook. Iets met wijzen en het mooie Oosten hier. Tranen met tuiten, maar geen tranen van verdriet maar van geluk. Kijken naar wat je wel hebt....Hannah veur President of zoiets. Ik Ma'j Oe Wa Lied'n.
Was van de wijs, zat ook aan de IPA van de achterbuurman. Niet in de Brand te krijgen deze avond maar ik voelde het vuur branden. Benno had tevens geliek, deze IPA was goed te doen. Een vreemdeling in de koelkast tussen al die Bokjes en Tripels. Het zwarte schaap tussen al die witte...Zwarte Magie!
Keek naar de koelkast. Naar alles wat de kinderen er op hadden geplakt. Naar foto's van mooie dagen.
Sta je daar, zondagmorgen (zaterdagnacht) met je laatste slok in het glas te kijken naar je koelkast. Zegt sowieso niks terug. Ging ook geen lichtje branden.
Ga gewoon naar bed. Mooie domme Gans! Geboren voor een kwartje maar nu een dubbeltje aan het worden....
Moest lachen. Grappig gezicht moet dat geweest zijn van wat ik er mij nog van kan herinneren...
Soms kun je dingen beter vergeten. De helft van vannacht ben ik al kwijt, straks de rest er nog maar even afwandelen en na de tijd het laatste restje wegspoelen onder de douche. 
Blij dat ik haar in mijn brevet van onvermogen niet heb geappt of een berichtje gestuurd via Facebook. 
Dacht dat ik haar nummer had. Als een taxi voor mijn ogen verdween zij uit zicht! Steeds verder.
Dat nazitten op de voetbal en bij mijn stamkroegje heeft niet zoveel voeten in de aarde. 
Ga er behoorlijk dom van nuilen. In gedachten op TS zitten maar in feite gewoon op de keukenstoel.
Van die dingen. Ik Ma'j Oe Wa Lied'n, nu alleen nog even de daad bij het woord voegen.
Als Ge Ooit. Die tekst kwam na Hannah Mea binnen, wie gaat er eigenlijk mee met Hannah. 
Hannah de Heldhaftige, ook zo'n sprookjesfiguur maar ik vergeet soms gewoon te dromen...
Mensen aan deze kant van de Iessel snappen dingen gewoon beter, zekers als ze het uitdrukken in de taal die mij niet vreemd is. Duits lullen kan altied nog!
Heb de buitenlamp nog aan. Gisteren vergeten, zoals ik gisteren wel meer vergat! 
Alles wordt minder, behalve het vergeten. A'j plat könt proat'n, mö'j 't nich loat'n. 
As nen boer nich kan zwem'n, ligt 't an 't water. Zo is het maar net. Het ligt altijd aan iets anders....
Gisteravond was dat niet het geval. Kieken wat de schade vandaag weer is....
Want wie heb ik naar de verkeerde kant geswipet....Denk teveel! 
Vond Eva Hamerslag toch de leukste van allemaal maar dan had ik naar rechts moeten swipen, toch?
Links snapt Rechts niet en ik al helemaal niet. We vechten elkaar verbaal de tent uit. Dat je je druk kunt maken over een eend zonder broek. Moet niet gekker worden...
Over Donald en zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak. Trouwens die laatste is bezig om in transitie te gaan. Kwak wordt Kwaak op den duur. Kwik en Kwek blijven wel gewoon jochies van de gestampte pot met worst!
Begrijpen jullie het nog? Niets aan het handje heur. Je hoeft geen ambulance te bellen maar ik doe voor de zekerheid wel de buitenlamp uit. Waarom ik tig foto's van mijn koelkast op de telefoon heb staan is mij ook een raadsel. Gelukkig hebben wij de foto's nog. Je staat niet altijd buitenspel, iets met sportpark de Balk en splinters....Mainbarg mag ik ook wel lied'n. Twee wedstrijden, zes punten. 
Gewoon bovenaan. Weer de stand uitgeprint, past ie nog op de koelkast?
Van Boven Dael. Hoe zo'n ouderwetse uitspraak z'n eigen leven ging leiden.....
Als je tot hier bent gekomen met lezen. Gefeliciteerd, dit is ook meteen het einde.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo.


2 opmerkingen:

  1. Ik heb het gehaald Alfred, tot helemaal onderaan. Op het tandvlees ;-)
    Succes op de nepsprieten in De Krim, dat wordt vast wel een veldslag! Groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha....Goed man! Dank je wel, jullie ook...Nu wel punten pakken

      Verwijderen