zondag 8 september 2024

#Lekker Kort!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I believe in the kingdom come, then all the colors will bleed into one.
Bleed into one but yes I'm still running.
You broke the bonds and you loosed the chains.
Carried the cross of my shame, oh my shame.
You know I believe it. 
But I still haven't found what I'm looking for.'
Uut 'I still Haven't found what I'm looking for' van U2.

Moi, ben ik weer.
Werd van de week aangenaam verrast door een mooi kunstwerk bij een goede klant van ons. 
Het schilderij trok gelijk mijn aandacht, niet door de gebruikte kleuren maar door de gekozen tekst.
Ik herkende de tekst meteen maar....
'Gevalletje van de klok horen luiden maar (nog) niet weten waar de klepel hangt..'
Nam een slok van mijn koffie en zong in gedachten de tekst door in mijn hoofd zoals ze het zo vaak doen bij de intro-rally, 's morgens bij Jan-Willem en Jeroen op Radio 2, om de titel van de plaat te raden. Vaak werkt het, soms ook niet.
'I believe in the kingdom come, then all the colors will bleed into one...'
Dat stond er geschreven (geschilderd) op het kleurrijke palet. Een duidelijke zinsnede met een hemelse boodschap. Het was sowieso niet het begin van het nummer maar ergens halverwege komen deze woorden langs...Ineens had ik 'm, tuurlijk - hallo....Knuppel.
Wist niet dat de eigenaar een groot fan van U2 is, dat hoorde ik later pas. Mooi man.
Heb het nummer wel eens gebruikt de laatste jaren in mijn eigen zoektocht.
Kon gelukkig het nummer een flink tijdje parkeren. Het geluk kwam deze kant op.
Ik had gevonden naar waar ik op zoek was maar met de kennis van nu is de zgn. zoektocht weer in al haar hevigheid losgebarsten, als je begrijpt wat ik misschien bedoel. 
'I still Haven't found what I'm looking for',
Want, ik dacht eerder dat het nummer ging om het vinden van de juiste liefde, soms sla je wel eens een verkeerde weg in. Doodlopend, hier keren graag! Loop je met je kop ongenadig tegen de muur. Auw!
Het bleek wel om liefde te gaan, maar gegoten in een iets andere vorm. 
Aldoende leert men. Nooit stoppen met proberen.
'I have climbed highest mountains, i have run through the fields only to be with you.
I have run, i have crawled. I have scaled these city walls, these city walls, only to be with you....'
Zo begint dit nummer van U2.
Het nummer bleef maar in mijn kop hangen. Soms heb je dat....Pakt iets je terwijl je het net los wou laten.
We zijn allemaal wel iets kwijt. Bril, sleutels, het verstand. 
Het zoeken vergt soms flink wat tijd. Waar heb ik die bril ook alweer laten liggen....?
Boven op je hoofd, Papa. Het is mij ooit echt gebeurt. Half uur lopen zoeken en ik had 'm gewoon op de kop. Hoe dan? 
Maar Bono had daar ook last van. Kon iets niet vinden. Hij was namelijk zijn geloof aan het kwijtraken. De twijfel sloeg toe.
Want U2 is best wel een gelovig bandje. Bijna had U2 helemaal niet bestaan. 
Op het punt dat ze aan het doorbreken waren wilden o.a. The Edge en Bono er gewoon mee stoppen. Kappen met die zooi, deze onzin.
Het Rock 'n roll bestaan schuurde. Ze vonden dat hun geloof er haaks op stond. Ze wilden iets betekenisvollers met hun leven doen dan muziek maken. Gelukkig wist destijds hun manager dat uit hun hoofden te praten door wat nu als 'omdenken' zou worden getypeerd. Lekker bezig!
Misschien wellicht daarom lijken veel van hun nummers wel op gospelsongs en is Bono zo bezig om onze wereld een stukje mooier te maken. De wereldverbeteraar in optima forma.
Grote breur, de hemelpiloot, heeft regelmatig nummers van U2 in zijn diensten gebruikt.
O.a. Pride en One! Teksten die hout snijden.
Sommige teksten van U2 komen rechtstreeks uit de bijbel. 
Bono noemde 'I still Haven't Found What I'm Looking For' een gospelnummer met een rusteloze geest die aardig de diepte van hun religieuze wortels weergeeft.
Het nummer gaat tevens over spiritualiteit. Het is trouwens het meest gecoverde nummer van U2
Seal, Steve Winwood, Cher en ondermeer Venice namen het nummer op. 
Maar jaren later onthult U2 dat ze het nummer eigenlijk schreven na een bezoekje aan een supermarkt waar ze de muesli niet konden vinden. Ja, zeg het maar...? Wat is waar...?
Tja, ze hebben geen Thomas in de band. Je moet maar geloven wat ze zeggen want je was er niet bij.
De basis van elk geloof.
Feit blijft wel dat het nummer mij aan het denken zette, wederom eens! 
Luisterde de plaat deze week terug waar het nummer op staat.
The Joshua Tree, één van hun beste elpees, uit 1987.
Where the streets have no name kwam ineens anders binnen...en kippevel bij With or Without You, One Tree Hill of Trip Through your Wires.
Heb je al gevonden waar ik naar op zoek was?
Soort van zingeving? Soort van innerlijke rust? 
Volgens mij ben ik de laatste tijd niet echt zoekende, anderen denken daar trouwens anders over...haha 
Vind ik altijd wel grappig, dat ze blijkbaar weten wat jij daar aan het uitvogelen bent in je hersenloze brein.
Tuurlijk, heb de ogen open maar weet vaak niet waar de klepel hangt....De klok hoor ik vaak genoeg luiden. Weet soms zelf niet eens waar ik naar op zoek ben, vooral naar niet al teveel gedoe.
Maar na een poosje is het wel mooi geweest, wil je wel kruipend terug naar huis.
In het land van de wijzen daar komt de zon op! Het zal allemaal wel. 
Ben niks kwijt maar ik blijf toch rustig zoeken, je weet nooit wat je vind in een hooiberg of hier gewoon om de hoek. Altijd het onverwachte verwachten....
Heb veel gezocht, doe ik elke dag nog. Naar mijn pen, naar mijn nietapparaat, mijn fietssleutel.
Als je denkt dat je het hebt gevonden dan begint het zoeken pas echt! Omdenken!
Misschien kon ik het biertje niet vinden en ging daarom voor de witte wijn maar kan ook wat anders zijn. Het is toch fijn dat je niet precies weet waar een zangert het over heeft maar dat jij er in vindt waar je misschien naar op zoek bent. Dat het helpt in jouw zoektocht.
Gewoon blijven lopen totdat de zon komt ook al komt de jicht de hoek omzetten. Kop d'r veur!
Ben nu op zoek naar die pilletjes, waar heb ik die ook alweer liggen....Diclofenac waar ben je?
I Still Haven't Found What I'm Looking For....
Het moest korter, daarom een keer zo. Mandje van Tichelaar...Omdenken!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo..


2 opmerkingen:

  1. U2 een geweldige band, Bono prima frontman, maar kan vaak zijn neiging om de dominee of de wereldverbeteraar uithangen niet onderdrukken en dan haak ik af...

    BeantwoordenVerwijderen