zondag 9 augustus 2020

Zwoele Zomeravond!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Gao’j met?
Verderop is nog veul meer. Verderop is ‘t beter weer.
Verderop is alles anders. Gao’j met?
Achter de heuvels daor. Daor gruijt ‘t koorn hoog
Behalve de weg, zie’j daor niks as geel en blauw
A’j deur die vlakte benn, be’j zo bij dat mooie plaatsie
‘n Meer veur ‘t motel, echt te gek, gao’j met?
Ben der al vaker west, dus daorum weet ik ook zo best
Hoe fijn het daor is is misschien, waorum ik ‘t joe wul laoten zien.
Gao'j met?
Uut 'Gao'j met?' van Daniël Lohues

Moi, ben ik weer.
Zwoele zomeravond, verschrikkelijk cliché...
Het nummer 'Verlangen' van Closeau, ooit geschreven door Stef Bos, popte zomaar op achter het huus.
Gewoon op een vrijdagavond, waar de mussen probeerden op het dak te blijven zitten.
Warm was het sowieso, zwoel ook. Een zomeravond in Hardenberg.
Voeten stiekum in het badje van de kinderen, toen je het nog mocht vullen van Meneer Vitens.
De eenden hier verderop in de Vecht kwaakten één of andere aria bij elkaar.
Man, man, waar maakten zij zich zo laat nog druk over? De avond lag toch al een hele tied in het water.
Een kakofonie aan hitsig geluid, het was de toon die de muziek maakte. Vals was het ook...
Een zwanenzang, een tranenmeer van emoties. Zeg het maar!
De dirigent was zeker met de noorderzon vertrokken, iemand die de maat kon houden was vast gevlogen of
tegen een speedboot geknald. Dat kon natuurlijk ook, doof voor de wereld om hem heen...
Morgen op de brug maar eens kieken waar de familie van ome Donald zich zo over aan het beklagen waren.
Gelukkig loste Daniël Lohues de heren uut België af, hij kwam langs met zijn nieuwe single Gao'j met?
van zijn album Sowieso....Net dat ik mijn lief en mijzelf nog een glaasje Mummelmann had ingeschonken.
Vakantie hè, het mag nog een weekje. De weegschaal stiet namelijk al een paar weken stof te happen.
Straks maar weer in het gelid. Gembershotjes, drank weer veur 6 dagen achter slot en grendel.
1 dag in de week mag dan weer worden gezondigd.
Geen snitzels en Pommes Frites meer, de koelkast weer vol met groente en fruit en vooral gezond doen.
De varkens en koeien in de omliggende weilanden kunnen vanaf volgende week weer opgelucht ademhalen. Slager Hoff zal minder vaak het hek opendoen om één van hen uut de grazende kudde te halen.
Elk nadeel heb zijn voordeel.
Maar Lohues haalde mij dus uit mijn troebele overpeinzingen, ik stond toch al achter bij de slimste mens...
Plus, Plus werd geen min meer duzz...
Mien grote moat uut Erica, Daniël hoe is het toch met joe?
De Troubadour uut Drenthe maakte begin februari pas op de plaats, geen groentesoep met worst meer.
Zijn fiets bleef in de schuur stoan, voorlopig niet meer trappen en happen deur het bulzand hen.
Lohues moest enkele dagen voor zijn theatershow, die hij zou beginnen hier honderd meter verderop, de hele tour annuleren wegens ziekte.
Wat hem mankeerde? Goeie vraag, had niks te maken met het feit dat hij niet wilde bidden veur bruune bonen....
's Morgens hadden Moos en ik nog over hem gehad. Daniël kwam langs op Radio2 met een Prachtig Mooie Dag! Dat werd het sowieso....Vakantiemodus nog hè. Onderweg naar op de koffie met Moe, langs de Hardenbergerweg waar ik zo vaak met de fiets achter trekkers had gefietst.
De dames waren ook inpandig. Mouna zong mee, zij verstaat Lohues als geen ander. Daniël heeft net zo'n hoed als haar grote broer of Moos heeft er net zo iene als die vriendelijke man met dito baard. Dat kan ook....
Moos vroeg het zich ook af, hoe is het toch met Daniël, hij was toch ziek, papa?
Klopt jongen! Zijn ontmoeting met Daniël in Dedemsvaart tijdens Strawberry Fields staat bij het kleine ventje nog in zijn onuitwisbare geheugen gegrift...Prachtig! Die dag werd Lohues nog meer held voor meer...
Een prachtig mooie dag vorig joar in de tuunne bij Rudi Bults, inderdaad, eentje voor de boeken.
Lohues kan geen slechte nummers schrijven, dat is ook een kunst hoor. Lees ik 'm graag elke week in het Dagblad van het Noorden. Elke zaterdagmorgen voert hij eventjes het woord in miene gedachten.
Hoe hij tegen de wereld aankijkt, mooi....Verstilde eenvoud. Hij zou zomaar hier achter het huus kunnen zitten.
Is Lohues weer goed te passe? Dat vragen wij ons dus af dit weekend.
's middags las ik op zijn twitter account dat hij een nieuwe single de ether ging inslingeren....
Ik vertelde toch al dat het een prachtig mooie dag zou worden.
Niet dansen in de modder maar Lohues nam ons met. Of beter gezegd, hij vroeg of wij met hem meegingen...
Achter de heuvels, naar een mooi meertje bij een motel. Daniël is er al eerder geweest, dus hij weet de weg en weet ook dat het daar mooi is. Beter als hier....waar alles een beetje anders is, misschien wel veel beter.
Lohues hunkert net als wij naar een betere wereld. Is er ook kloar met....Of misschien heb ik het wel verkeerd heur, dat kan ook. Hoeveel weet je eigenlijk van iemand? Bij de één is het veel donker als bij een ander.
Misschien wel een nieuw begin, misschien voelt hij zich wel weer stukken beter.
Misschien heeft hij zijn fiets weer uut de schuur gehaald of toert hij weer met zijn grote auto langs de highways van Amerika of gewoon op de N34, de Hunebed Highway of de A28. Dichtbij het huus, gewoon op 't Platteland. Geen beter medicijn dan mooie muziek van Lohues en consorten! Of niet dan..??
Ik verlang weer naar concerten en optredens van kerels en mannen als Lohues...
Kan het volgend jaar wel weer. Ik mag het hopen...Ik mis de gestampte pot, ik mis zitten in het gras en met San luisteren naar muziek! Gaan wij het beleven?
Mien andere muzikale held volgend jaar gewoon in theater de Voorveghter. In Reprise?
Kan Frank Boeijen de Vecht net zo waarderen als zijn eigen Waal en Maas in Nijmegen....??
Zwoele zomeravond. De Mummelmann maakte mij week, de eenden bleven maar kwaken maar wij hielden ons even stil. Kreeg zin aan Groentesoep met worst. Wilde met vleugeltjes van kaarsevet vliegen naar de zon. Geen modder en gaan maaiveld, ik vloog er dit weekend overheen alsof ik zweefde, dat telde vrijdagavond en dat telt deze morgen....
Lohues, hoe is het toch met joe? Weer goed te passe....? Mag je alweer alles eten....?
Van die dingen duzz.
We zitten met z'n allen buiten aan tafel. Het is nog stil in Hardenberg. De zon probeert door de wolken te schijnen, lukt nog niet en de eenden liggen te slapen....Nou ja, ik heur ze in ieder geval niet.
Misschien gaat het straks nog wel regenen....Is Meneer Vitens ook weer bliede.
Hoor alleen iemand zingen op mijn oortjes....Wij gaan mee, kieken wat achter oen heuvels ligt.
In Oostenrijk en zo zal het dan wel bergen zijn. Ach, een kniesoor die daar op let.
Straks de (weer) lege fles Mummelmann maar ff in de schuur zetten, kan de fietse er tenminste uut.
De banden vol met wind op deze prachtige mooie dag!
Kallum an doen, Lohues. Zijn wij alle dagen al behoorlijk druk mee...
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten