zondag 19 december 2021

#Laatste Vat OpgeDronken!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Je krijgt niet altijd wat je verdient. Maar de wereld is zoals je haar wilt zien.
Drink het zonlicht, loop over water. Verdwaal in verleden, geloof in later.
En maak de wereld mooier.
Bouw een kathedraal van woorden, leef tot op de bodem.
Verklaar de liefde aan de oorlog.
Geloof in een hemel op aarde, geloof in alles wat je niet kunt verklaren.
Ga dwars door de angst heen, die je vast wilt houden.
En als er niemand meer is, ben ik de engel op je schouder.
Want een deel van jou, is een deel van mij....Lorelei'
Uut 'Lorelei' van Stef Bos.

Moi, ben ik weer.
Soms heb je een kind van vier nodig om anders tegen deze wereld aan te kijken. 
Misschien wel een stuk mooier, beter in ieder geval wat ik je brom!
Ik had gistermorgen een gesprekje op niveau. Zowel figuurlijk als letterlijk. 
Zat op de rand van ons bed, Mouna stond voor mij te draaien met haar mooie billetjes. 
Voor haar ben ik de wereld. Geloven is vertrouwen hebben. Zij denkt dat haar Papa de wereld een stukje mooier kan maken, voorlopig geef ik Mouna het voordeel van mijn eeuwige twijfel. 
Ik mocht bij absentie van, haar staart in orde maken. Op z'n Papa's...Ik kan het namelijk (nog) niet zo goed.
De knipjes had ze zelf al gedaan, toch mocht ik (wederom) bij de gratie van Mouna het straks nog even beter doen indien mogelijk, natuurlijk. De knipjes zaten nog niet helemaal op haar plek. Waar is de borstel?
Het staartje ging in ieder geval goed. Ondertussen had ze het over school en hoe de laatste dag was gegaan. Best wel interessant, je hoort dingen anders. Zij heeft best al een mening. Soms hoor je haar juffen praten. Grappig. Mouna let wel op in de klas, zij wel...haha.
Ze laat zich echt niet de hagelslag van de boterham van bakker Battjes van het brood eten...
Enfin, ze kreeg het over Jezus en dat de baby met Kerst was geboren in een stal in Bethlehem. "In een bakske vol met stro..", vroeg ik lachend aan Mouna. Euh, néé Papa, gewoon in de stal hoor. 
Wat bedoel je, Papa? Grapje van Papa, Mouna. Ieder jaar als Jezus voor de zoveelste keer ter wereld komt moet ik altijd denken aan een liedje van Urbanus.
'Jezeke is geboren, Halleluja Halloo. Jezeke is geboren in een bakske vol met stro....'
En dat er binnen de kortste keren een bak met volk langs kwam in die stal. Herders, een os en een ezel, die wijzen uit het Oosten en volkomen automatisch flitst in mien gedachten dan 'Kroamschudd'n in Mariaparochie' langs in mijn hersenlozen brein. Het leuke, grappige korte kerstfilmpje van Herman Finkers in het Twents. 
Spiekerjozef, de felicitatiedienst en die eenzame vrome herder tussen al z'n witte schaapjes op het droge!
Dat vertelde ik Mouna maar niet. Geloven is vertrouwen hebben en dat je vertrouwen nooit mag beschamen. 
Zeker niet van een meisje wat bijna 5 mag worden. Zou er een moord voor doen!
Gek genoeg hoorde ik hetzelfde gisteravond...euh sorry gistermiddag in mien stamkroeg. Ik was er toevallig in de buurt en in het kader van nu wij er toch zijn (ver)pakte ik samen met Robert drie kwartier in een anderhalf uur nog ff vrolijk mee.
17.00 uur ging de deur al dicht hè en stonden wij buiten aan de verkeerde kant van het sleutelgat te kieken. Dacht nog even om de harde worst er tussen te steken met het paste wederom niet.
Gelukkig is er nieuwe lading worst met truffelsmaak onderweg uut Spanje of Frankrijk. Waarvoor dank Jan, in de Kelder van Jan is nog zat van dat nat. Waarvan Akte!
Maar een succesvolle ondernemer uut het dorp sprak ook over het feit dat geloven een vorm van vertrouwen is. 
Voor iedereen die gelooft een vliegtuig...vertelde hij ook. Word het hier nog druk op Vinkelands Airport... Op het voormalig braakliggend terrein van melkboer Vinke zie ik nog niet honderden Boeings van het type 31-666 zo snel staan. 
Dat land mag eerst nog wel vrijgemaakt worden van allerlei bodemschatten. Je weet nooit wat er in die grond allemaal zit. Nog meer verhalen voor later....wat ik je brom. Maar skip die eindeloze discussies over Lelystad Airport want als voor iedereen die gelooft in Mariënberg een vliegtuig klaar staat gaat het nog ontzettend druk worden in mijn vertrouwde geboortedorp. Mag het inchecken nu alvast beginnen....
Kroegbaas Eric zag de bui al hangen. Hij haalde gistermiddag noodgedwongen twee weken iets verder naar voren. Hij was er dit jaar vroeg bij maar wij maakten met de andere aanwezige stamgasten alvast de laatste vaten van het jaar op. De kroeg is verder dit jaar hermetisch gesloten!
Een jarenlange traditie die in Mariënberg van vader op zoon werd overgedragen. Op Oudjaarsdag dronk je steevast je laatste borrel in de kroeg. Ali zette dan verse oliebollen op het schap, je hapte in een bitterbal, je dronk een biertje of wat en mijmerde met z'n allen over het afgelopen jaar....
Vragend aan Jan en later Eric, zit er nog iene in....? Is het vat al leeg? De tap bleef stromen maar op de laatste dag van het jaar maakte je het nooit laat want thuis stonden de lange tafels al te wachten om het jaar feestelijk uit te luiden. Inderdaad, Eric zag de bui al hangen. De oliebollen van Ali miste maar verder kwam hij langs met bitterballen, tapte er nog eentje in....en nog één. Op 1 been kun je niet lopen. Schudde spreekwoordelijk het vat nog eens op om de laatste biertjes uit het alsmaar leger wordende fust te persen. Kan ik betalen? Kom volgend jaar maar weer terug....Ek jaar hetzelfde liedje, op de laatste dag van het jaar kan ik nooit betalen bij Binnenmars. De traditie van Oudjaarsdag bij Café Mans viel vroeg dit jaar, zaterdag 18 december reeds terwijl wij echt nog twee weken op het afgelaste vuurwerk moeten wachten. Vanaf deze nacht is Nederland (weer) op slot en gooien ze de sleutel heel diep in de put. Spijkers zoeken op laag water, Spiekerjozef...hellup! Volgens de heren in Den Haag kan het niet anders....Tja, zeg het maar! Wie het weet mag het zeggen. Elke dag valt toch iets te vieren...??
Omikron gooit roet in het spreekwoordelijk eten. Het zou sowieso al een klotenkerst en jaarwisseling gaan worden dit jaar. Jezeke wel in een bakske vol met stro maar verder is alles anders dit jaar. 
Een kerst zonder de franje en warmte van familie dicht bij je. Geen mooie flessen wijn, geen foute kersttruien en uren zitten genieten en elkaar mooie verhalen vertellen, luisteren naar kerstmuziek, All You Need is Love kijken maar dan foutloos geparkeerd met Hazes senior op de bank. Last Christmas, Lekker dan! George Micheal kwam er ook pas later achter....dat Shirley Charles werd!
The Good, The Bad and The Ugly. Ik moest er smakeloos om lachen als het niet zo grappig was geweest. Rutte had Japie van Dissel ingehuurd op deze zaterdagavond. Jemig, hoop niet dat Jaap van Dissel kleinkinderen heeft. Als hij zijn kleindkinderen voor begint te lezen dan zie je hem de hele avond en nacht niet weer beneden bij zijn vrouw. Jaap zou het toch kort en bondig houden? Kort was het zeker niet en bondig,...euh, laat maar. Ik dacht die lult door tot aan kerst. Hij leek wel een beetje op de kerstman en ineens zag ik kabouter Plop in die beste man verschijnen. Kon hem niet serieus nemen. Miste alleen nog dat rare hoofddeksel en Urbanus begon wederom een liedje in mijn hoofd te spelen.
Kolder in miene kop. Tuurlijk, van Dissel doet ook maar zijn stinkende best net als Hugo en Mark maar ik geloof nog eerder in Sinterklaas dit jaar dan ik het vertrouwen terug krijg in deze heren...
Na 3 volledige volzinnen van Jaap wist ik niet meer wat hij naar toe wilde...Ja, naar het einde van deze crisis. Naar licht aan het eind van die steeds langer wordende tunnel zonder enige hoop!
Hoop sterft as leste hè en geloven is vertrouwen hebben. Ai, ik deed mijn best om alles te geloven maar ik prikte weer door de luchtballon heen. Het voor houden van een worst en dat al bijna twee jaar lang.
De geschiedenis herhaalde zich. Hoe vaak is mij geen worst voorgehouden. Ben er klaar mee. Hugo leek er ook klaar mee te zijn, hij leek wel murw geslagen. 8 tellen gekregen. Schopte zijn schoenen uit.
Als Jaap altijd zo lang aan het woord is snap ik waarom wij hier in Nederland zo radeloos dik achterlopen en zo'n beetje het slechtste jongetje van de Europese klas zijn. De wereld loopt op zijn eind, wat ik oe brom. 
Niels en Jeroen van Even tot Hier fileerden tegen de klok van tien uur alles weer zeer verhelderend. Kunnen zij de volgende persco's niet doen? Ze zijn duidelijk, kort en bondig, leggen vaak in één minuut in een wel heel simpel liedje een best wel ingewikkeld onderwerp keurig in Jip en Janneke taal uit zodat iedereen snapt waar dit land ondertussen naar onderweg is. Naar de verdoemenis! Wat jammer dat ze pas weer in mei 2022 te zien zijn. Mis ze nu al op de zaterdagavond. 
Het eerbetoon gisteravond aan wereldkampioen Dick Jaspers, de driebander. Ie weet wel, biljarten met een keu. Keus genoeg. Werelds.
Dick werd wereldkampioen met maar 3 banden dan zien ze Max Verstappen nog niet zo 1-2-3 doen...Schitterend! 
Het was een leuke afsluiter van een smaakvolle avond. Buurman kwam langs, buurvrouw ook...
Dacht dat ik voldoende Tripels had meegenomen maar geloven is vertrouwen hebben...in later!
De koelkast was echt leeg. Gelukkig vond ik nog een gewone pretkegel in de kelder. 
Het was niet meer voor de dorst...gelukkig maar!
Verdwaal in het verleden, geloof in later. Zag door de bomen gelukkig Stefke en niet Urbanus. 
Geloof in een hemel op aarde, geloof in alles wat je niet kunt verklaren....
Hoorde gisteravond Mouna zachtjes zingen. Over dat Jezus geboren was en de herders het grote nieuws vertelden. Dat er drie wijzen langskwamen. Ene Jaap, ene Mark en ene Hugo. Echt niet!
Je verzint het niet. Geloven is vertrouwen hebben. Ons geloof wordt zwaar op de proef gesteld. 
Stef nam het zingen van Mouna over....hij zong over zijn mooie dochter, Lorelei. 
Ik nam maar even aan dat Stef ook over Mouna zong....Mijn lieve dochter. De Triples hadden hun werk goed gedaan...haha.
En toen kwam het licht in de ochtend. De zon die viel door het raam. En jij, jij lag in mijn armen.
En ik zong jouw naam. Geloven is inderdaad vertrouwen hebben. 
Je viel op een dag uit de hemel, je maakte je los van de lucht.
Daalde neer aan de voet van de berg, door de toekomst wakker geschud. 
Mouna wilde geen engel meer zijn, ze wilde weten wat het is om kwetsbaar te zijn....Meisje toch!
Het staartje was gelukt. De knipjes deed ik opnieuw. Ze kwam op mij zitten, gaf mij een kusje. 
Ik had mij niet geschoren maar dat gaf nu even niet....Kreeg desondanks een lief kusje op de mond. 
Want ze was klaar voor een nieuwe dag! Hou van jou, papa! Ik van jou, lieverd!. 
Mouna en ik op het grote bed. Ik hield haar nog even vast. Zij vond het goed want papa was nog altijd de wereld voor haar. 
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....
Alvast gelukkige kerstdagen!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten