maandag 27 december 2021

#Titel Onbekend, Tik maar Wat!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'And it's been a long December and there's reason to believe
maybe next year will be better than the last.

I can't remember all the times I tried to tell myself,
to hold on to these moments as they pass.

And it's one more day up in the canyon,
and it's one more night in Hardenberg.

It's been so long since I've seen the ocean,
I guess I should'

Uut 'A Long December' van The Counting Crows.

Moi, ben ik weer.
Kon de slaap niet meer vatten nadat ik rond de klok van één uur even mocht plassen. 
Schijnt één van de vele bijwerkingen te zijn nu ik met rasse schreden de 50 jaar nader.
Vanaf komende zaterdag (1 januari), volgend jaar pas - maar toch, begin ik aan de tweede helft van mijn loopbaan hier op aarde.
Een mooie carrière ligt reeds achter mij en nog voldoende uitdagingen in het verschiet. 
Ben ja..pas op de helft maar ik verwacht niet dat ik tot het eind in het veld zal blijven staan. 
Als de tussenstand zich op een veilige marge van 3-1 bevind zal ik rond de 80e minuut wel worden gewisseld. Story of my life, ingeruild voor een verse kracht!
Eerder mag, hoeft van mij niet. Mag ook vlak voor tijd zijn hoor, zeg maar die legendarische 88e minuut of zo...Je snapt dat ik al lang niet meer over voetballen heb, desondanks (nog) altijd een groot deel van mijn leven. Sommige hobbies verlies je nooit, op andere zaken verlies je abrupt de grip. 
Heb volgens mij niet de genen van mien Moe. Dat mensje is al 90 en tikt, ben ik bang voor - haha, de honderd jaar gewoon aan. Tis al enkele familieleden van haar gelukt. Dus, waarom zij niet. Ze is er eigenwies genoeg voor...Het mag van mij, graag zelfs, begrijp mij niet verkeerd. Met terugwerkende kracht stijgt ze weer op mijn ladder. Je hebt zo je voorkeuren....Als je zelf de keuze niet mag maken.
Ach, ik zit hier mooi dom voor mij uit te kieken. Eerder dacht ik, als ik soms de slaap niet kon vatten, dat ik de enige zo'n beetje was die slaapdronken 's nachts de klok wel vooruit kon kijken. 
Maar ik zit ondertussen 'live' te kijken naar de Top2000, genoeg nachtbrakers derhalve. Interessant gegeven...
Wat doen mensen rond de klok van vijf uur? Onderweg naar het werk, onderweg naar boven of gewoon onderweg (n)ergens naar toe? Zeg het maar, wat doe ik eigenlijk hier...?
Nou, een etiket van een bierflesje opnieuw lezen. Oudste breur en van beroep hemelpiloot attendeerde mij er gisteren op tijdens het gezellige gourmetten bij Moe thuus. 
Aan al het Goede komt een IJnde......Was getekend: Brouwerij 't IJ uut Amsterdam.
IJndejaars Feestbier, 9%. Buurman gaf 'm een 4,25. Nou, dan weet je het wel, dat is een goeie.
Hapte net in een biefstukje, mooi gebakken door Moos die het gourmetten hartstikke leuk vond, toen Henry het verhaalde. Het zusje van Moos gaf er al snel de brui aan en Mouna verzorgde verder de avond het Turkse brood, de meloentjes en verdere garnituur aan de aanwezige gasten. Max. 4 hè, dus we hadden links en rechts wat mensen thuisgelaten. Graag of helemaal niet!
Leef met je kop omhoog staat er ook te lezen, zie ik net. Ze brouwen dit bier om het jaar (feestelijk) af te sluiten. 
Dat doen ze sapdrinkenderwijs prima, de heren brouwers in Amsterdam. Biertjes van deze brouwerij zijn over het algemeen toch goed te pruimen. Wat ik oe brom!
Nu denken jullie misschien, zeker diegenen die wat later zijn ingeschakeld, dan al die mensen die mij al wat langer kennen, een halve eeuw of zo, dat ik niet veel anders doe dan bieren drinken en er vervolgens dom over lullen. 
Nou ja, zit wel een kern van enige waarheid in maar het is verder ook te bezopen voor woorden. 
De opmerking van breur bleef beetje ronddwarrelen als flarden mist in een vroege ochtendzon tijdens een wandeling langs het strand van JD.
Aan al het Goede komt zeker een einde. Hoe kijk ik terug op 2021. Was voor jaar was 2021 eigenlijk? 
2021 was niet slecht maar ook niet goed. 2021 was niet lelijk maar ook niet bepaald mooi. 2021 was niet droog maar ook niet kletsnat. Zou 2021 in mijn ogen een voldoende krijgen met een kus van de juffrouw? Ik denk dat 2021 net met de hakken over een - sloot jaar - zal zijn. Net een 5,6...Net met droge schoenen door naar de volgende ronde, door naar het volgende jaar. Waarvan Akte!
Mensen die mij een beetje volgen weten dat ik het jaar vaak afsluit met de Counting Crows, de tellende kraaien zou Moos zeggen maar die snurkt zich nog een eind de nacht in. Die meldt zich pas tegen zeven uur, hou dat vol jongen. Zo krijgen je ouders ook nog de nachtrust die ze zo verdienen al kan ik deze nacht alweer van het lijstje afstrepen. Missie weer niet geslaagd. Lekker belangrijk, dat zijn jullie allebei...2022 heb ik zekers wat achterstallig slaap in te halen. 
Ach, je moet maar denken. De maker van dit mooie jochie heeft tevens een hersenloos brein wat niet vaak ophoudt met nadenken en gelooft opnieuw dat volgend jaar weer beter zal zijn dan het afgelopen jaar wat nog amper een weekje duurt....Hoe vaak heb ik dat wel niet gedacht? Haha....Blijven proberen.
Tja, jarig zijn op Nieuwjaarsdag. Hoe kun je het plannen, hoe kun je het bedenken? Ik zou er al eerder zijn maar besloot, in al mijn wijsheid, om later te vertrekken uit de baarmoeder richting mijn geboortekanaal. Iets met de weg kwijt...?
Zag wat laat, denk ik dan, licht aan het eind van de tunnel terwijl ik een hekel heb aan te laat komen, kom eerder te vroeg. Is dat ook zo'n bijwerking van het feit dat ik straks de hand kan schudden van Abraham en zeker weten vaker die van mien kleine jongen...??
Als je alles, pak 'm beet, 10 jaar eerder wist had ik het dan anders gedaan....Of wellicht 20 jaar? 
Ik weet het niet, soms weet je het allemaal niet zo zeker meer. Zo'n twijfelaar ligt niet altijd super.
Heb geleerd om niet meer zover vooruit te kijken...Je kunt lullen wat je wilt, maar morgen kan het alweer anders zijn. Denk je dat je rechts moet, blijkt het achteraf toch links te zijn. Halloo...
Maar tweede kerstdag, gisteren duzz, was wel een feestje en ondermeer het IJndejaars bier van 't IJ hielp daar grandioos aan mee.
Het moet wel van beide kanten komen. Mijn schoonmoeder zei altijd, als je er bint mut d'r ook weh...
Met andere woorden, als je thuis bent moet je er zijn en niet ergens anders. 
Moet ik tevens vaak aan denken. Woorden van haar maar ook woorden van een ander. 
Zou zo maar een nummer kunnen zijn van Acda en de Munnik maar toch echt gebezigd door mij. 
Soms kun je beter slapen en dromen van een mooiere wereld. Mouna had gisternacht zo'n nare droom, vond ze niet zo leuk, papa! Het ene schilderij wat hangt in haar kamer moest even van de muur. 
Ach, liefie toch. Gistermorgen had ze het schilderij keurig achter de kast verstopt.
Waar droomt zo'n meisje van vier dan van hè. Deze nacht lag ze naast mijn bed op een matrasje. Lekker te dromen....
Vast en zeker te dromen van het kleine schilderijtje van haar Oma wat hier beneden huist in onze woonkamer. De droom van mien schoonmoe, gezien de huidige regels vandaag in strijd met de wetgeving, maar een kniesoor die daar op let. Net zoals de tekst op onze WC waar ik net weer ff zat simpel te wezen. 
Elke dag valt iets te vieren. Zo is het maar net. Je kunt blijven hangen, je kunt blijven mopperen en dat vind ik ook heerlijk om te doen. Maar je kunt ook zeggen. Wij parkeren 2021 in de hoek en rijden verder met 2022 in de hoogste versnelling. Start me Up van The Stones...
Die kwam er altijd achteraan...Eerst Adam van de tellende kraaien en iets na twaalven pakte Mick en Keith het stokje over....Veel vroeger was dat trouwens New Years Day van U2 maar later kwam ik er achter dat de tekst niet strookte met wat ik ervan wilde maken...Start me up ook niet maar bekt wel lekker bij het verhaal wat ik misschien wilde vertellen. 
Tis geen luxe, rond de klok van zes uur zitten met een leeg flesje bier....En dat het etiket belangrijker is dan de uiteindelijke inhoud.
Van de buitenkant leek het altijd zo geweldig, terwijl aan het binnenkant de inhoud uiteindelijk anders bleek te zijn dan je dacht en waar je na het drinken alleen maar een kater en pien in 't dak aan over hebt gehouden. Gelukkig hebben wij de foto's en de herinneringen nog, die vervagen niet.  
Want waar een deur dichtgaat gaat er blijkbaar ook weer één open...Ik ken de one-liners en dooddoeners...
Laat 2022 maar gauw beginnen, ben wel klaar met 2021.  
Ga verder met de Top2000 luisteren en vooral kijken. Wat was het kereltje trots dat hij gistermorgen bijna een uur lang op TV te zien was. Nog genoemd door die lieve Jeroen Kijk in de Vegte zaten Moos en Mouna ruim drie kwartier te zwaaien achter Jan-Willem Roodbeen. 
Niet aan alles komt een eind, gelukkig niet....We beginnen pas, we beginnen nu pas echt. 
Fijne 3e kerstdag, zondag was gisteren.
Alvast een goed uiteinde en een vrolijk, sportief, gelukkig maar vooral gezond 2022 vanaf deze plek!
Nog even genieten van het feit dat ik nog maar 49 jaar jong ben...Ik ga slapen, ben al te lang wakker. 
Joah, mag wel zo....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten