zondag 2 juli 2023

#Dansen Op Het Plafond?!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Man, what in the world is happening down here in the hall? 
I wouldn't have a clue, let's go check this thing out. 
What is happening here? Something's going on that's not quite clear.
Somebody turn on the lights. We're gonna have a party, it's starting tonight.
Oh, what a feeling. When we're dancing on the ceiling.'
Uut 'Dancing on the Ceiling' van Lionel Richie. 

Moi, ben ik weer!
Vroeger, eerder dansten wij samen op de vulkaan!
Toen Huub nog van der Lubbe was, onze dames hem nog in het kruis keken en hij officieel in dienst was bij firma de Dijk! 
Ooit was de Besthemerberg (officieel Besthmenerberg) een vuurspuwende berg waar wij met z'n allen tesamen kwamen om te getuigen van ons grote geloof. Amen!
De warme opening in het groteske oppervlak van ons zelfbenoemde planeet. Op deze plek kwam gesmolten gesteente (magma) als lava, gas en tefra ongezouten naar buiten. Menig uitbarsting en eruptie vond hier plaats. We wisten niet beter! Elk jaar kwam Huub zijn zegeningen tellen en predikte hij voornamelijk liefde en geduld. Toen de gulden nog van hout was, twix raider heette en de sex gewoon nog vies was. In excelsis deo!
De Besthemerberg was de mantel der liefde waar Huub in het liefdevolle Bostheater elk jaar de aardkorst naar boven liet komen. Een actieve vulkaan die tot uitbarsting kwam, in volle glorie tot ongekende wasdom wist te beklijven. Je wist niet beter! Zo was het leven. Je werd geboren, je deed ondertussen een plas en One Fine Day ging je dood! Dood in haar armen, misschien wel in een T-shirt van haar! Wist jij veel. 
Je wist gewoon niet beter! Huub als de nieuwerwetse versie van Martin Luther King! Het bidden voor bruune bonen werd ieder seizoen in ere hersteld. Het leven was niet zo moeilijk. Je hield van haar en je werd samen oud en gelukkig! Ach ja, ik geloofde ooit dat iemand van water wijn kon maken....
De armen te eten gaf, met slechts vijf vissen en drie boden of net andersom, de hele wereld van zijn natje en droogje voorzag. Maar niks is zoals het lijkt! Een nieuwe tijd brak aan. 
Dansen op de vulkaan werd iets van eerder, later was allang begonnen. Een nieuwe tijd, nog steeds snap ik er weinig van! Ik danste veelvuldig hier op de vulkaan maar langzaam verdween ze uit het beeld!
De pot verweet de ketel, Jezus ging met de VUT en niemand die nog wist hoe hij ooit van water wijn maakte laat staan een speciaalbiertje kon produceren van pak 'm beet 9%. 
Lag vannacht in mijn tijdelijke twijfelaar hier aan de voet van de Besthemerberg. Liefde maakte allang niet meer een smal bed breed. Draaide mij maar niet om, de nacht ervoor was ik nog genadeloos uit bed gesmakt met een klap van zeven op de schaal van Richter! Wennen doe ik niet zo snel. 
Wilde wel wennen maar nooit aan jou! Dacht gek genoeg gisteren niet aan haar! Neuh, toen plaatsgenoot Edwin één van zijn laatste nummers inzette moest ik aan mijn lieve kleine meisje denken!
Evers wist, gek genoeg, Huub naar de eeuwige jachtvelden te schieten. Hij schoot niet met scherp maar gebruikte wel de juiste munitie. Soms heb je kogels nodig om iets uit je geheugen te bannen! 
De drank maakte een voorzichtig begin en Evers en consorten deden de rest! Lekker man!
Evers is net als een mooie Karmeliet of Tripel. Hij stelt nooit teleur. Je weet wat je aan hem hebt! 
Neuh, Moos was er dit jaar niet bij! Papa moest zelf de aardappels afgieten deze keer....
Het lukte, deels dan! Deed het met verve maar dat was iets uit de jaren negentig, misschien volgend jaar. Ze komen terug. Ze willen hier elk jaar dansen op de vulkaan! Ik snap ze wel!
Het lommerrijke Bostheater ademt een bepaalde sfeer uit die moeilijk in woorden is te vatten. 
's Morgens liep ik er al even rond. Sprak met enkele vrijwilligers die met het theater getrouwd lijken te zijn! Een hart van Steen. Zij wel! Ik loop er graag rond als het er stil is. De wind die dan het woord voert! Eeuwenoude bomen die een verhaal willen vertellen maar het simpelweg niet op papier lijken te krijgen of niet willen. Laat het aan je verbeelding over. 
Dansen op de vulkaan lijkt Dansen op het plafond te worden! Bijna hetzelfde maar toch anders!
Dik twee en half uur voerde Edwin zijn man- en vrouwschappen aan! Tessa met haar hele boomgaard en de rest! Niks met Bobbie of Ernst te maken...Neuh! 
De jaren tachtig lieten zij in bijna drie uur de revue passeren. Gaaf man! Grappig het feit dat Evers een shirt aan had van Guns 'n Roses maar daar geen enkele nummer van speelde. Vind ik humor. Net als Maxime Blondie op haar shirt had staan maar zelfs Debbie Harry bleef in de kast zitten! Toch een icoon uut deze tied. Wel roodzwarte laarzen, kijk dan heb je sowieso een flinke streep voor! 
De Edwin Evers Band speelde als één van haar laatste nummers Dancing on the Ceiling van Lionel Richie. Die kerel uit Amerika! Hoor dan liever Rowwen Hèze, maar die waren vorige week al komen buurten! Keek naar boven, het bleef droog maar ik traande wel!
Goh, wat genoot zij vrijdagavond. Wat een mooi meisje ben jij toch! Prachtig in al haar eenvoud!
Het levende bewijs dat er ooit iets van liefde tussen ons was! Zij is ook zo'n vulkaantje. 
Rustig totdat ze ineens explodeert. Uitbarst en al haar lava laat stromen over ons. Geweldig! 
Godallemachtig wat genoot ik van haar afgelopen vrijdagavond in een bomvolle Gramsberger sporthal. 
Er waren heel veel, voornamelijk meisjes, aan het turnen maar ik sloeg alleen acht op haar! Neem je mij toch niet kwalijk. Ze is het mooiste op deze aardkloot.
Ze had het dansje al weken geoefend en zij voerde het perfect uit! 
Zij danste op haar eigen vulkaan kats tegen het plafond aan! Die lag hoog maar zij bereikte het slechts in enkele treden. Moos zat naast mij, stil op het moment dat het uur U daar was! Voor even waren wij dat vrolijke gezinnetje van weleer. Straks ging ieder weer haar of zijn eigen weg, onderweg naar later!
Mouna stond vrijdagavond in het middelpunt van de belangstelling en tal andere meisjes en jongens. 
Hij kan het wel! Laat ze maar lullen, Moos snapt er soms meer van dan wij allemaal denken!
Sportief heb ik niet zoveel raakvlakken met gymnasatiek. Alleen eigenlijk met voetbal. Maar werd vrijdagavond verliefd op het turnen, gewoon hartstikke smoor op gymnastiekvereniging Gramsbergen. Wat een mooie saamhorigheid! 
Tis net voetbal, er stond niemand vrij en de bal was rond. Wat een geoliede machine! 
Kreeg kippenvel. Tuurlijk omdat Mouna de show stal maar iedereen steelde iets wat even niet van hun was. Respect voor GV Gramsbergen. Er stond een mooie show! Van de kleuters tot aan de jong volwassenen. Ik doe het ze niet na. Ze dansten met z'n allen op de Gramsberger vulkaan! Huub zou niet alleen trots zijn. Het dak (plafond) ging er bijna spreekwoordelijk af. Zat niet op hete kolen, het biertje op de Besthemerberg kon nog wel even wachten. Ik liet er één tappen bij de Binder! 
Daar moest ik dus gisteravond aan denken. De beelden kwamen weer langs in mijn hersenloze brein! 
Ik aaide Jan over zijn kale bol, kuste mien moat Robert, petje af voor Bert! 
Dit weekend miste ik mijzelf niet eens! Zo'n weekend met vrienden werkt helend en we zijn maar net over de helft. Morgen pas naar huis, vandaag nog varen over de Vecht. Ommen vanaf het water zien! 
Misschien nog wel even de keel nat maken. Deden wij gisteren ook al. We maakten van de nood een deugd. Hemelwater kwam namelijk uit de grijze wolken. De zon deed het ff niet, we hadden de storingsdienst al gebeld. Na de koffie met gebak wachten wij maar geduldig bij Charlie's Pub! Vervelend wark. Charlie, zoon van! Hij snapt hoe de wereld in elkaar steekt. Naast de toko waar Lub ooit fietsen verkocht en repareerde vond hij op de 1e verdieping zijn huis en dacht, ach nu wij er toch zijn, kunnen wij beneden ook wel een café beginnen. Hij werkte tien jaar bij Flater nadat wij daar de deur voor het laatst in het slot hadden gegooid! Charlie, een mooi eerbetoon aan zijn veel te vroeg overleden oom. 
Kwam terecht in de wondere wereld van Whisky's. We liepen niet op eieren. Vroeger haalde ik met Ome Mans eieren bij zijn Oma op de Beerzerhaar. Dertig stuks. Tante Dinie had er veel nodig voor haar befaamde Cake. 
Terwijl de dames de (kleding)winkels met een bezoek vereerden zaten wij een balletje te stoten of een pijlte te gooien. Ik genoot van de volle kast met tig Whisky's, een soort snoepwinkel, dansen op de vulkaan maar dan anders! Tot aan het plafond stonden tig Whisky's keurig op alfabetische volgorde. Pa en Ma Grimme vertelde mij met liefde over het elixer waar je, als je er teveel van drinkt, dubbel van gaat zien. Ik mocht even een drip proeven, amper 2 cc. Kom later nog wel eens terug voor een Dram!
Leuk zaakje dat Charlie's Pub in Ommen! Vroeger had je Charlie Brown maar doe mij deze groene versie maar. Er hing zelfs een shirt van Mainbarg. Kijk, dan ben je gewoon goed bezig! 
Nam een IPA, net als Ard, van Guinness. Verrassend lekker. Net als die Brugse zot en zo.....
Genoot van het simpele. Van het heffen van een glas op iemands gezondheid! Niets is vanzelfsprekend. 
Wees blij dat je er nog bent! Soms gaat iets stuk al voordat het amper in de knop zit! Doodzonde.
Het leven is niet meer zo simpel als je eerst dacht! Het is gek, denk op raarste momenten aan mijn kinderen. Toen Edwin het over plafonds en zo had zag ik Mouna weer staan op de evenwichtsbalk. 
Ze viel er niet af, daar kon haar papa niet meer zeggen. Ben al te vaak van die balk gedonderd!
Kan dan ook geen arabier of flikflak, dan kan ik Roelof Vasse bellen, kom maar langs. Je hebt weer een afspraak te pakken. Neuh....Die bel ik echt als laatste als je begrijpt wat ik bedoel.
Ze danste gewoon op de vulkaan tegen het plafond aan. 
Want als ze danst, val ik stil en ik vergeet heel de wereld om me heen!
Als Mouna danst met een lach op haar gezicht, ze zwaait en straalt erbij!
Haar zo te zien maakt mij zo ontzettend blij. Ze zwaait, we stralen allebei. 
Voor even, denk ik, dat alles is zoals het ooit was! Maar even later, zwaai ik nog een keer! 
Zwaai ik af, terug naar het huisje 334 op de Besthemerberg en ben ik weer terug in mijn eigen wereld!
Daarom blijven dansen op de vulkaan tegen het witte plafond aan! 
Veel anders kan ik niet, veel anders wil ik niet! Zelf voor een taxi bellen ben ik de beroerdste niet! Maar niet echt voor in de wieg gelegd. 
Neuh, een taxi voor mijn ogen! Mijn prinses ben jij! 
Liep gisternacht niet alleen spreekwoordelijk van de (Besthemer)berg af! 
Zo ff kijken of iedereen wel echt vertrokken is? 
Huub werd Edwin! De vulkaan het Plafond! 
Resumé?
Zeg het maar! Wat is dromen, is het hopen, streven, willen weten of vergeten te leven?
Of het een teken is of van geen enkele betekenis!
Ieder jaar dansten wij op de vulkaan. Nu Huub met pensioen is gaan wij 1 weekend in het jaar maar het plafond witten. Bert weet vast een zeker het juiste Ral-nummer! Ik denk 1972!
Kleurt het niet, dan brengt het vast de boodschap wel over.
Ga douchen....en naar het plafond kijken op de Besthemerberg.  
De vulkaan is voorlopig weer rustig! Ze is er toch niet! 
Pas dan weet een man wat ie mist! De hele wereld, soms dan!
Slainte! Ga op zoek naar mijn engelbewaarder....haha! 
Fijne zondag. Joah, mag wel zo.....



8 opmerkingen:

  1. Weer een mooie overdenking Alfred. Altijd welkom in Ommen met je hele gevolg aan vrienden en vriendinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel...Wij komen binnenkort terug. Ik zie oe.

      Verwijderen
  2. Weer een mooi weekend! Met de Maatjes kun je wel uitgaan.
    En ie hebt toch wel wat van oen Breur, in oen overdenkingen.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ie kunt goed op stap met oen familie. Was weer een gezellig weekend...

      Verwijderen
  3. Was niet mij bedoeling anoniem te reageren , Ome Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie woorden Alfred, we zien jou graag terug in Charlie’s Pub voor een goede dram.🥃

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, we vonden het erg gezellig! Komen zekers terug...iig voor een Dram Whisky. Succes met de pub

      Verwijderen