zondag 25 juni 2023

#Mooier!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Ik zie de avondzon hier langzaam ondergaan.
De vogels trekken samen naar het zuiden.
Misschien is het wel warmer waar ze gaan.
Ik blijf hier, ik zou niet met ze willen ruilen.
Ik had het eigenlijk al die tijd niet in de gaten. 
Ik wist het wel, maar door jou weet ik het zeker.
Het was meteen voor nu, voor straks en later.
Het is zacht, te hard, jij maakt het teder.
Want ik weet wel waar, bijna daar. De deur gaat open, daar sta jij.

Je maakt het mooi, je maakt het mooier.
Het is goed, want jij maakt de dag.
Ik zag de sterren, door jou de hemel.
Je bent het licht aan het einde van de dag. Aan het einde van de dag.'
Uut 'Mooier' van Guus Meeuwis & De Getuigen.

Moi, ben ik weer! 
Had ze gisteravond beide niet op slot. Zowel de voor- als achterdeur, de deur van de schutting stond sowieso open. Vanmorgen was ie nog steeds open. Ach, goed volk hier! De fiets staat er gewoon.
Het is hier Voermanstraat en geen Jachthuisweg hè!
(Geintje mensen....voordat het deugvolk weer genadeloos oppiert). Of zo'n deugstukkie in de Stentor een ander licht op een kwalijke zaak werpt! Onbekend maakt onbemind, Tja! Zo lust ik er nog wel een paar, maar goed.
Zat mooi achter het huus live mee te genieten van een optreden ergens driehonderd kilometer hier ver  vandaan. Zag de avondzon langzaam ondergaan. Vogels die vertrokken naar het zuiden met de luchtballonnen mee. Ik bleef mooi zitten, wilde niet met ze ruilen. Had mij net een nieuw glas ingeschonken. Eentje uit het vaderdagpakket van Moos, de laatste. Wie wat bewaart heeft nog iets voor later. Later was nu, later was gisteravond. Had (weer) genoeg vertrouwen getankt. Mooie gesprekken gehad. Vrienden die er toe doen, broers die het leven en mij snappen. Toch blijf ik misschien verder zoeken. Misschien moet ik het maar doen. Ik worstel, kom zekers boven maar misschien zo wel een stukje sneller. Als de klik er maar is. Moet wel perspectief bieden. Ik had veel om over na te denken gisteravond- en een flink deel van de nacht! 
Maar mooie dingen om over na te denken. Zag de wereld weer een stuk zonniger in al was de zon allang naar elders vertrokken en had ie de maan op zijn plek geposteerd, nog niet eens halfvol. 
Het maakte niet uit, kaarsjes brandden wel. Licht genoeg in de duisternis. Stukjes paprika met tonijn en parmham met vijgjes. Borrelnootje on the side. Stilte voor de storm! 
De uiterwaarden aan de Vecht waren hier even voor een paar dagen het episch centrum van opstijgende ballonen geweest. Donderdag bleven ze aan de grond staan, iets met regen en vlagende wind! Weet ik veel! 
Ben niet zo goed met ballonnen, niet voor niets twee kinderen. Waarvan Akte!
Donderdag was ie tevens inpandig. Maar vrijdag maakte hij, met dank aan, een uitzondering. 
Niet mijn weekend en toch verscheen Moos ten tonele. Hartstikke mooi man! Een echte mannenavond, hij was op z'n manier die vrouwen ook even zat. Geweldig! Ik juist weer niet, maar dat is een ander verhaal!
Mooi kereltje. Met hem en zijn zusje er bij wordt het mooier! Ze zijn het licht aan het einde van mijn dag!
Zie vaak de sterren maar door hen de hemel! Misschien wel de zevende of de tiende, weet ik veel!
Wie doet dan het licht uit? Ikke niet! Laat het wel branden. Brand mijn vingers niet. 
Samen, Moos en ik, gingen wij naar het ballonnenfestival. Rugzak mee, zonder veel ballast deze keer! 
Het zou een bijzondere avond worden. Begon al meteen goed. Ene Bruce Springsteen nodigde ons uit om een biertje te komen drinken op zijn terras aan het water! Paskal zat er ook, moest hij niet op de Brouwersdam zijn? Mevrouw Bakker zat mooi te wezen, mooi mens, Bert ook maar die haalde het niet bij haar. Tja, je hebt zo je voorkeuren. Sorry (Grendel)man. Beste kerel net als Jurriën. Kamphuus was ook weer thuus, net op tijd vertrokken uut de Pruis. Mooi man. Hij vind altied de weg terug! Geen navigatie nodig!
Kent Europa wel op z'n duimpje en anders de weg wel naar Rome. Als je daar naar toestuurt komt je altijd thuus. Want alle wegen leiden toch naar Rome? Dus ook de weg voor je huis....duzz. Als je die volgt kom je altijd op de koffie. 
Ik had nog niet eens gedronken. Ok, twee pretkegels op 't werk tijdens de wekelijkse Vrimibo!
Serieuze gesprekken dit keer. Het is niet altijd feest! Thuis was dat wel het geval omdat Moos er was. 
Gehoopt en ook gekregen. Tien jaar terug al en nu weer. Lul weer aardig krom. Recht in ieder geval niet. Sorry. Kom eens to the point!
Nou ja, gelukkig praat ik niet zoveel als Jan Odink. Kerel, kerel wat kun jij praten. Heet je toevallig Brugman? Tuurlijk, Jan is niet uitgenodigd door de organisatie van al die ballonnen om een half uur zijn mond te houden maar wat een spraakwaterval aan de Vecht vrijdagavond en gisteravond van hetzelfde laken weer een pak. Respect! Mooie kerel, maar dat terzijde! 
Nog niet eens een halve seconde stilte. Hij ratelt maar door als een geoliede mitrailleur. Toen de duitse Nena aftrapte met haar 99 luftballons voelde je het al aan je water. Het blijft nu niet meer rustig en dat voor bijna twee uur lang. Jemig, praten als Brugman! En maar informatie spuien tegen die honderden en honderden bezoekers. Tja, Hardenberg had het druk, had veel volk inpandig! 
Moos had tevens geen rust in zijn lichaam dus verplaatsen wij regelmatig van onze stek! Hij wilde daar zitten, hier staan en verder weer een stuk richting de tent lopen. Gezellig bleef het sowieso....
Ik geniet dan volop. Van hem, van Moos, van zijn praterij en de dingen die wij doen. Hey, ben jij niet van de voetbal. Klopt, dat is Wim. Ook een roodzwart hart dus. Pap, ze hebben hier ook borrelplanken. 
Welke zullen we doen? Nee Moos! Drink je DAVO Papa? Haalde je vaak zelf hè bij die vrouwen met iets te weinig kleding aan in Deventer hè. Geweldig! Hij ziet alles, onthoudt veel en legt verbandjes en knoopjes in zijn heldere brein wat volgens mij nooit uitstaat. Je zou er moe van worden! Als ie eindelijk slaapt komt niet alleen zijn lichaam tot rust! Moos, jij maakt het mooi! Jullie maken het mooier! 
De ene week is de andere niet! Soms moet er iets uit mijn brein. Ben ik reeds wakker voordat ik het zelf door heb. Beginnen de vingers al te tikken terwijl ik de laptop nog moet openklappen!
Vergeet meestal de helft maar de andere helft dekt meestal wel de lading, als die maar niet gaat schuiven!
Zolang ik nog bier mag drinken bij Bruce, de look-a-like van de Blof-zangert komt het allemaal wel goed. Gisteravond luisterde ik naar het concert van de Zeeuwse heren. Heel andere setlist dan normaal gesproken. Minder hits, meer boodschappen! Zo luisterde ik donderdagavond ook een deel van het concert van Meeuwis, Guus Meeuwis! Ik weet het, heb soms een bijzondere muzieksmaak. Hij raakte mij met Mooier! Dat zongen de Getuigen op zijn tweede huwelijk, de eerste met Manon trouwens. Wat dat betreft is er nog voldoende hoop voor mij. Je kunt ook twee keer trouwen....Moet nog bijkomen van de eerste! Haha....Tis waar!
Vaak is Lohues mijn metgezel, donderdagavond Meeuwis. Er jankte zelf een Meeuw buiten....Ik rekende het goed! Dat komt door jou, nooit geweten dat het een cover was. Was aan het appen geslagen met een mooierd uut het Drentse land. Zij vertelde dat 'Dat komt door jou' niet van Guus zelf is!
Net als Marco haalt Guus niet zijn pasta maar wel veel van zijn muziek uit Italië. A Te van ene Jovanotti. Nooit van gehoord, spits van Juve? 
Kon de zoon van Paolo Conte zijn. Zelfde timbre in zijn stem. Maar jemig, wat mooi...Snapte Eva wel! 
Hier kreeg je kriebels overal van en niet alleen in je buik! Weet veel van Guus, maar dat dus nog niet!
Maar beter goed gejat dan zelf slecht bedacht! Weet dat ie ook wat werk van Herbert Grönemeyer heeft gecoverd. Ach, nooit te oud (51 inmiddels) om te leren! Wat toch zo'n bijzondere week/weekend!
Bouwhuis die langs kwam, grote breur die er spontaan één kwam drinken! Gezellig zitten onder de reusachtige parasols bij de Troubadour met koude luchten. Buurman beloofd om nog eens te komen eten, Moos wil de kookkunsten van Kevin zelf proefondervinderljk ondergaan! Jochie houdt zo van eten, mooi man....! Ik ga wel mee. Schik mij in die rol!
Zag het glas weer halfvol in plaats van halfleeg. Toeval bestaat niet. Zaterdagavond landde veel van de 35 luchtballonnen in de buurt van mijn geboorteplaats. Zelfs eentje op het Westerpark, de thuishaven van mien cluppie. De speciale shape-ballon 'Draakje' landde op het net ingezaaide hoofdveld van voetbalvereniging Mariënberg. Je verzint het niet. Nog even een flinke trap na. Het illustreerde misschien wel mooi het feit dat wij een draak van een seizoen beleefden met z'n allen. Ik zag de humor er wel van in. Net zoals mijn hoogstpersoonlijke slager mijn 'lunchpakketje' eigenhandig kwam langsbrengen op het terras bij Mans. Topper!
Zag oe zitten! Mooi toch! Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Als je begrijpt wat ik bedoel!
Kijk uit naar het weekend op de Besthmenerberg met het cluppie van de Dijk. Geen Huub, maar Edwin neemt de honneurs waar! Ditmaal zonder Moos maar misschien wel met Jan! Net een nieuwe heup dus dat moet lukken! Evers zegt niet na een uurtje, dit is het laatste nummer alweer. Neuh, die gaat vrijdag- en zaterdag wel effetjes wat langer door. Deed Davina gisteravond niet, in één van de mooiste openluchttheaters van ons land, wat toevallig in Ommen staat. Las het ergens op Facebook, was behoorlijk aan het scrollen geslagen. Het duurde niet te lang bij Davina Michelle....Wel grappig! 
Ze was hyper maar vooral niet te lang! Haha. Neuh, dat overkomt ons, als wij ons komende zaterdag laten onderdompelen in de jaren tachtig vibes, echt niet! Mooi hennig an doen. Muziek uit de jaren tachtig kan mij sowieso niet lang genoeg duren. Zal ie Black Velvet spelen? FF geen gezeur aan de kop. Wie weet loopt ze daar wel rond! Wie weet gaat de deur open en daar sta jij. Mocht Jan onverhoopt toch niet kunnen, heb een kaartje over. Wie weet maak jij het allemaal mooier! Extra dekbed meenemen?
Nam gisteren al een mooi voorschot! Genoot van een concert op afstand. Ik schonk mijzelf nog eens in. Hardenberg werd langzaam stiller en maakte bijzonder weinig amok meer. Leek wel of ik de enige nog was die wakker bleef. En nu, als eerste weer wakker. Mijn hart en hoofd, geloven in het leven! 
Deed ik altijd wel hoor maar soms heb je even een schop onder je kont nodig! 
Morgen mag Mouna op voor B!
Beter....Zij is samen met haar grote broer het licht aan het einde van mijn dag!
Dat vuur dooft niet! Gelukkig had ik de Zweedse fakkel gisternacht wel uitgeblazen......
Dit verhaaltje nu ook. Mooi!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten