zondag 18 augustus 2024

#Niet De Slimste Mens!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Two dozen other dirty lovers, Oh must be a sucker for it.
Cry but I don't need my mother, just hold my hand while I come to a decision on it.
Sooner or later, your legs give way, you hit the ground.
Save it for later, don't run away, don't let me down.
Sooner or later, you'll hit the deck, you'll get found out.
Save it for later, don't run away and let me down, you let me down.
Run away, run away, let me down.
Black air and seven seas, all rotten through.
But what can you do? 
I don't know how I'm meant to act with all of you lot.
Sometimes, I don't try.'
Uut 'Save It For Later' van Eddie Vedder!

Moi, ben ik weer.
De morgenstond heeft goud in de mond. 
Die uitspraak/gezegde doet mij altijd denken aan de boeken van Hotze de Roos over de schippers van de Kameleon, de broertjes Sietse en Hielke Klinkhamer. 
Zoals in mijn collectieve geheugen de naam C. Joh. Kievit (dacht altijd dat het Joh. C. Kievit was, sorry John), die Dik Trom gestalte gaf, geramd zit in mijn troebele brein net als bijv. Karakter van F. Bordewijk.
Of het Bittere Kruid van Marga Minco, de film Spetters of toen Jack van Gelder tig keer Dennis Bergkamp, Bergkamp, Bergkamp, Bergkamp, Bergkamp schreeuwde in '98 en wij in de laatste minuten met 2-1 wisten te winnen van die Argentijnen. Die kopstoot van ene Daniël Ortega tegen onze Edwin van der Sar, weet je nog buurman? 
Soort van basiskennis. Herinneren jullie het nog? Dat weet je gewoon of na even na te hebben gedacht.  Oh ja, is ook zo...Of Rosalyn van Vitesse of Diesel's Sausolito Summernight. Basiskennis. Net als Ace of Base met die fraaie blokfluitparodie van die andere buurman, ene GJ B. te H.
Zo weet iedereen ook in Nederland, zekers links van de Iessel, wie Daniël Lohues is en/of Skik was! 
Dat weten zelfs mijn kinderen. Is een soort van verre oom voor ze met die mooie liedjes die trouwens helemaal niet zo ver weg woont. Een stukje Lohues zou iedereen sieren, maar dat terzijde. 
Was vannacht weer redelijk laat in mijn twijfelaar. Had eerst een nieuwe aflevering gekeken van The Sandhamn Murders. Nora komt nog steeds terecht in benarde situaties. Ze moet ondertussen toch eens beter weten. Blijft leuk om naar te kijken, de Zweedse serie is tevens niet verkeerd. Weer wat anders dan Volvo en Zweedse gehaktballetjes van de IKEA. Later Tour de France voor vrouwen (Tour de Femmes) en Studio Sport Eredivisie.
Mouna ergens daar tussenin naar bed gebracht. Moos bleef hangen al lag ie op de bank!
Muziekje an. Beetje door het nieuws scrollen. Kijken wat trending was op X, je blijven verbazen.
Waar maken mensen zich toch druk over? Get a Life, loop voor de muziek uit....
Iemand maakte zich druk over de vrijdagse uitzending van De Slimste Mens! 
Lohues werd er in getagd! Dan heb je mijn aandacht? Hij bromde, die beste twitteraar, dat die 3 deelnemers zekers ten Westen van de Iessel (rivier de IJssel) kwamen....Kon niet anders volgens hem.
Zocht het bewuste moment op. De finaleronde wat uiteindelijk bepaalt wie de slimste mens van de dag is, genaamd: Het Collectieve Geheugen. Ze krijgen dan een fragment te zien waarna door middel van 5 trefwoorden het filmpje moet worden omschreven. Kind kan de was doen! Not...
Ditmaal zag je Daniël Lohues op een vol plein in Emmen tijdens Koningsdag zijn nummer 'Hier kom ik weg' zingen. Willem-Lex zong zelf mee op z'n Wassenaars..... Veel mensen in het oranje, veel rood-wit-blauw. Super. Kortom. Appel Eitje denk je. Dat weet zelfs een kleuter.
Na dertig seconden mocht Anne-Maartje Lemereis (wie...?) het spits afbijten. 'Zeg het maar...' zei presentator Philip Freriks. 
'Euh...Rowwen Hèze, Willem-Alexander, Koningsdag. Pas. 
Knuppel twee. Nicolaas Veul (wie...??): 'Euh....Koningsconcert, Maxima, Tilburg. Pas...?!?!?!?!
Derde Knuppel. Max Terpstra (wie...???). 'Euh...Bökkers, Koning...Euh, Pas....?!?!?!?!?! Meen je nie.
Kom op zeg. Drie knappe koppen bij elkaar, leuk meisje trouwens, maar ze kwamen met z'n drieën tot maar liefst 1 trefwoord, alleen Koningsdag! Nou Moe, breekt mien klomp. 
Ik liet Moos het fragment zien. Kent het principe van de slimste mens. Aan welke 5 trefwoorden denk jij hierbij, Moos? 
Hij keek op van zijn Minecraftspelletje, niks geen euh...of euh, neuh: 'Koningsdag, Daniël Lohues, Maxima, Emmen, Skik, Koning, Op Fietse....Hoppa, hij had ze binnen 5 seconden de vijf trefwoorden. Trots! Ik wist het wel....Appels / Bomen / Niet zo ver.
Het was natuurlijk Koningsdag, Emmen, Daniël Lohues, Skik en Op Fietse.
Kind kon inderdaad de was doen, wel aan deze kant van de Iessel.
Wie zijn die drie? Wist ik veel...Sorry!
Twee van hen zijn geboren in Amsterdam en meisje Anne-Maartje groeide op in Amersfoort.
Anne-Maartje is voor twee jaar lang componist des Vaderlands. Dus schatplichtig aan Lohues! Of niet dan? Lohues heeft o.a. Bach hoog in het vaandel staan. 
Die andere twee dan...? Max Terpstra schijnt een TV-persoonlijkheid te zijn en Nicolaas Veul een Programmamaker/Presentator bij de VPRO. Ik kende ze niet. Maar onbekend maakt onbemind.
Wat zegt dat over mij? Dat ik Skik wel ken maar hen niet? 
Op Fietse zit toch in ieders collectieve geheugen? Tja, dat lieve mooie en donkere meisje, die ons laatst het heerlijke eten kwam brengen bij Den Herdenbergher, kende Lohues ook al niet. Een cabaretier....? 
Zij kwam nog enigszins in de buurt maar dat trio BN'ers kwamen niet verder dan afslag Hoevelaken. 
Of de wereld ophoudt nadat je de Iessel bent gepasseerd, dan begint ie PAS (snap je....)
Dat passen van jullie, loop ervan uit mijn schoenen - voor jullie klompen....Dat denken jullie nog altijd.
Ach, als ik mij nog over zulke dingen druk kan maken dan is het nog niet zo slecht gesteld met onze wereld. 
Vakantie-modus weer aan. Na twee weken Mama is het nu 14 dagen mijn beurt! Papa fulltime.
Zo giet dat hier. Elk nadeel heeft haar voordeel. Die is weer van JC, onze beste voetballer ooit!
Zouden ze dat wel hebben geweten? Als in plaats van een fragment over Lohues, Johan in beeld zou zijn gekomen. Niet de Oom van Daniël maar de broer van Jopie Druijff. 
Grappig! Althans ik vind dat. Ze benn benauwder veur Joe als Ie veur Heur.
Moest vannacht denken aan Ome Johan, de oom van Lohues duzz...Die woonde in Schoonebeek, ook ergens in de buurt van Emmen, basiskennis hè. Ik had ook een Ome Johan, maar die van mij woonde weer in Hengelo (Overijssel, je weet wel de Achterhoek...dat is Gelderland...haha)
Als kinder gingen ze fietsen met Ome Johan in de laatste zomerweek van de grote vakantie deur 't Bargerveen. Daar zaten hiel veel adders (Nederlandse Slangen) maar Ome Johan zee (vertelde) : Ze benn benauwder veur joe als ie veur heur. Wees nou mar niet bange anders hebben ze dat nog deur. 
Dat was de reden duzz dat ik mij maar niet heb opgegeven voor het huidige seizoen van Barbecue vol Liefde.
Euh, sorry B&B vol Liefde. Waar het hart van vol is hè, loopt de mond van over....B&B vol Liefde.
In een vlaag van verstandsverbijstering was ik voor die ene 10 seconden even geïnteresseerd in Mirjam. Woonde leuk in de Zuid-Afrikaanse rimboe op zo'n resort. Net over de vijftig, mooie leeftijd. 
Leek mij wel een mooi mens. Kaap de Goede Hoop! Give me Hope Joanne...Ie kent dat wel. 
Denk wel eens vaker wat...The Big Five kon ik makkelijk an. Kom maar op Leeuw, Olifant, Buffel, Neushoorn of het Luipaard. Daar ben ik niet bang veur, wat kan er gebeuren?
Maar van zo'n Zuid-Afrikaanse tuinslang was ik minder gecharmeerd van. Kan ome Johan wel zeggen ze bint benauwder veur joe als ie veur heur maar weet zo'n Cobra of Koningspython dat ook? 
Denk niet dat die slangen Ome Johan kent. 
Under het droad deurvretten maar dan anders....Zit ie daar mooi verliefd te weh, heb je voor het eerst gekust met Mirjam komt er zo'n meterslange slang even met oe kennismaken op de veranda. 
Hallo, hoe is het met joe dan? Dan is mien slang al binnenstebuuten gekeerd en zit de hartslag al niet meer halverwege mien keel. Snap ie...? Neuh, na 10 seconden was ik genezen van mijn plan.
Ik hou graag een tuinslang vast maar daar blijft het dan wel bij. Ik hoef 's morgens niet wakker te worden met zo'n buitenlandse adder in mien slaapzak. Dat ik 'm vastpak en denk, oeps...deze beweegt echt! Neuh, niet zo zin an. Zou ik stijf van angst zijn, ging mij alles staan behalve het horloge. 
Neuh, in gedachten serveerde ik Mirjam af. Sorry...Als je nou woonde in Schoonebeek of zo..??
Kon ik het mooi op fietsje doen. Tis is een eind maar dat weten ze aan de andere kant van de Iessel toch nie.
Genieten toch! Waarvan? Nou, van dat B&B vol liefde. Al jarenlang my Guilty Pleasure...
Ik kom er gewoon voor uit, ik plas ook zittend maar dat wisten jullie al. Ben soms zo'n open boek. 
Weet nu ook waar het aan ligt. De vrouwen en ik zitten niet op dezelfde pagina te lezen...
Ik weet tevens niet wie er nog (kunnen) komen, maar ik ben zo bang dat ik het gras voor iemands voeten wegmaai.
Heerlijk, dat mooie ongemak en dito situaties bij Thijz, Iris, Mike, Robert-Jan, Arno, Anja, Albert en de al eerder genoemde Mirjam. 
Als ik het niet kan kijken kijk ik het terug. Even anderhalf uur geen gezeur aan de kop! 
Onderuitgezakt op de stoel. Kopje thee, speculaasje. Lekker man.
Daarom kijk ik ook geen Slimste Mens, zelfde tijdstip hè, na vrijdag weet ik ook weer waarom...!!
Ben jij nou zo dom of ik nou zo slim? Of hoe ging die zinsnede van Van Gaal ook al weer...?
Hang geen enkele theorie aan maar ik verdenk RTL4 er wel van dat er tussen de deelnemers wat goedwillende acteurs zitten die bij onze toneelvereniging Vorie-Vana niet zouden misstaan. 
Sommige lui geloof ik gewoon niet! Die zijn gecast of hoe gaat dat tegenwoordig? 
Net als ons kabinet, dat zijn toch ook niet allemaal echte bewindslieden. Daarvan hebben ze toch ook een paar gewoon van de straat geplukt. Zin aan rood pluche? Kom maar mee....
Dat kan toch niet anders. We zitten toch met z'n allen in zo'n grote 'The Truman Show', de film met Jim Carry. 
Dat iedereen weet dat het nep is behalve de hoofdrolspeler zelf of had ik dat laatste biertje misschien moeten laten staan?
Was zo'n Noble Quadruppel van Beerze. Bold. Brave. Beer. Mmmm....
Als je denkt aan Beerze, waar denk je dan aan? Zeg het maar zou Philip zeggen:
Nou: Beerze Bulten, mien nichtje, De bokse, Jan, GertJan, Vechtdal Hooglanders, Vechtfloat, nr. 150, Familie Zandman, mooie meisjes en natuurlijk bier, Beerze Bier! 
Dat laatste is niet helemaal waar. Ze verkopen wel Beerze Bier in Beerze maar de brouwerij waar leven in zit is gevestigd in het Brabantse Kempen aan de oevers van de Beerze (rivier, denk ik) in het mooie Vessem. Klein- en fijnschalig. Ik voel een date aankomen met mien oude buurman! Op naar het zuiden.
Zal vanmiddag wel een biertje meenemen, kan ie ff de proef op de slok nemen.
Tja, Beerze. Geboortegrond bijna. Staan mooie campings en grazen fijne runderen. 
Daar zit ook de boerderijwinkel van de familie Zandman. Mooi volk, goed volk. Ons kent ons. 
Hebben ze fijn vlees, ik ken de slagert...Mooie kerel. Toet altied als ie langs Café Mans rijdt. Moi.
We kwamen uut mooi Vilsteren, via Ekkelenkamp (Ommen - schatplichtig aan Ome Lenard hè) tuften wij mooi rustig via Junne naar Beerze. Papa, je moet nog even naar Zandman. Klopt kinderen...Goed onthouden, mijn twee levende agenda's. Ik raak de draad soms kwiet.
Even wat biertjes halen. Ik had er al wat gescoord op de streekmarkt in Vilsteren (Vechtdal Brouwerij) maar de koelkast was aardig leeg geraakt en twee weken vakantie hè. Vaak ben je te bang.
Leuk ff gekeuveld met Jolanda, kreeg een mooi Beerzer glaasje in mijn volle tas geduwd. Drinkse, wat lief hè.
Dat is Beerze ook, trefwoorden genoeg. Lohues zou er een mooi liedje over kunnen zingen. 
Andere streek maar 't zelfde gevoel. Alles wat links van de Iessel ligt heeft dat nu éénmaal.
Dat duzz. Eddie nam mij Vedder mee. Zijn nieuwste single maar is al een oudje van een vergeten Engels bandje. Net zoals vergeten groente....Zei mijn moe laatst toen ik een foto van een mooi stukje vlees op mijn bord liet zien. Moet daar geen groente bij, jaja...dat ligt er wel Moe, vergeten groente.
Dat dus. Vakantiemodus is aan. Kinderen liggen nog in bed. Was gisteren weer niet vroeg. 
Zekers niet voor de oudste. Genoeg dingen op de planning, kijken hoe ver wij komen.....
Staat zelfs een dagje Amsterdam op de rol. Misschien kan ik een CD'tje meenemen van Skik. 
Kan ik Max, Nicolaas en Anne-Maartje op de terugweg even onderwijzen wie Lohues ook al weer is. 
Zanger des Vaderlands, zekers in het Nedersaksische gedeelte van ons soms mooie kikkerlandje. 
Waar een ei geen lege dop is, denk daar maar eens over na. Niks is meer weerd as vandage..
Hoe het morgen gaat dat weet geen één.
Oh ja, dat apparaat op de foto is een trekker, tractor....Zie je vaak op het land.
5 trefwoorden graag.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo.  



2 opmerkingen:

  1. Regelgeving, Boer zoekt vrouw, koeien, BSE, melkquotum, trekker (inderdaad, geen tractor, dat zeggen ze ten westen van de IJssel); heb ik ze?
    Alfred..., B&B vol liefde is ook onze (mijn vrouw en ik) quilty pleasure. We zijn er niet trots op, maar eerlijk is eerlijk, het is nu eenmaal zo. Af en toe plaatsvervangende schaamte. En die Mike is een domoor, die z'n kansen laat schieten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent de slimste van de dag...haha
      Mooi dat het ook jullie guilty pleasure is...
      Mike is een knuppel, laat de leukste gaan.
      Spreek je, misschien woensdag wel ff bij de Bissingh

      Verwijderen