zondag 10 september 2023

#Hamsteren & Rommelerie!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Hmm-hmm-hmm-hmm-hmm....
Sometimes in our lives we all have pain, we all have sorrow.
But if we are wise we know that there's always tomorrow.
Lean on me, when you're not strong.
And I'll be your friend, I'll help you carry on.
I just might have a problem that you'll understand
We all need somebody to lean on.'
Uut 'Lean on Me' van Bill Withers.

Moi, ben ik weer!
'Dat is het lekkere van Albert Heijn'
Nou, wij wisten rond het jaar 2000 al waar Abraham de Mosterd haalde. 
Gewoon in Ommen, het mooie stadje aan de Vecht.
Als daar de zon schijnt is het gewoon (altijd) lekker druk! 
Terrassen zitten dan vol, geroezemoes stijgt op, kakofonie genoeg derhalve, slaat de klok van de monumentale kerk gewoon om het uur en is café De Herberg een baken in je ongekende rust! 
Ommen, ik kom er, gek genoeg, altied weer terug!
Vroeger, eerder was ik 3 dagen in de week daar volledig inpandig. 
Zowel vrijdag- en zaterdagavond alsmede de zondagmiddag was Ommen onze uitvalbasis. 
Destijds nog bij Café-Restaurant Flater. Flaters genoeg geslagen, nog voor het ontbijt weer thuus! 
Vaker in de olie dan nuchter. Had je ook niet veel uit te leggen. 
Deze maand 'zit' ik alweer 23 jaar in de relatiegeschenken maar daarvoor probeerde ik van alles uit. 
Baantjes van koffiezetter en spulletjes rondbrengen bij de Wavin tot verwarde mensen (Jobcoach) aan baantjes proberen te helpen ondanks al hun zorgen. 
Toen op een dag pasen en pinksteren bijna samen vielen dacht ik in al mijn onwetendheid aan een baantje bij de Appie. Wilde wel zo'n handige Harrie zijn! 
Supermarktmanager leek mij wel wat. Zo'n Henk van Dalen. Was klaar in Enschede en omgeving, nam al die vreemde ziektes op den duur mee naar huis. Met mien boerenverstand keek ik er toch te nuchter naar. Wilde doorpakken terwijl ik rustig aan moest doen. Misschien was het ook niet zo'n slim idee van mij om een ex-alcoholist bij een groothandel in dranken te stationeren. Tja, wist ik veel!
Het werd de Appie duzz, gek genoeg fietste ik door allerlei toelatingseisen en assessments heen, gewoon kop d'r veur en flink deur het bulzand heen. Jemig, je komt sneller bij Lex en Max op de koffie.
Wat een traject was dat, wat een rollercoaster.
Ene meneer de Boer was mijn mentor, vond ik wel weer grappig. Je heet de Boer en je werkt bij de Albert Heijn. Destijds had je nog De Boer supermarkten, vandaar. Misschien dat ik het alleen lollig vond.
Mijn humor wordt wel eens vaker niet gesnapt. Maar dat geheel terzijde.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken. Ik belandde mijn eerste half jaar in Zwolle-Zuid. 
Stropdasje voor en zo'n blauw AH pakkie. Elke dag aardig doen tegen mensen die niet aardig tegen jou deden. Zeurden over de laatste stuiver of dat de oude kaas weer niet in de bonus was. 
Na zes maanden Zwolle maakte ik een transfer naar Ommen om mijn opleiding te vervolgen. 
Ik stond er slechts een half jaar maar ik merkte afgelopen vrijdagavond tijdens de reünie van de Appie dat ik behoorlijk wat mensen heb mogen leren kennen. 'Dacht dat je er langer had gewerkt?'
De meisjes en jongens van toen waren nu (bijna) allemaal papa's en mama's geworden tevens met de zorgen van anno 2023. De één ziek, de ander ongeneeslijk ziek, die gescheiden en die weer terug bij af.
Vorige week stuurde Ruwan mij via FaceBook zo'n berichtje. 'Hey Alfred, mag ik jouw nummer, wij organiseren namelijk een reünie'. Tuurlijk, maar had ik er wat te zoeken? Was er amper een half jaar geweest en ik dacht niet dat zoveel mensen mij nog (her)kenden. 
Ach, dat viel allemaal mee. Maar Ommen, wat biertjes bij de Herberg, dan heb je me snel om. 
Ik was er vorige week ook al, zij het dan op de Besthmenerberg bij Danny Vera, maar zoals ik al zei: ik kom graag in Ommen. Ommen staat altijd aan, vooral als de zon schijnt. 
Dat deed ie vrijdagavond ook weer en de koperen ploert bleef maar schijnen zelfs toen hij het lichtknopje uitdeed. 
Ach, wat een bulte gezelligheid op die paar vierkante meters op het Kerkplein.
Zag ook oude bekenden. OZC werd de plaatselijke FC met Gruble en die lieve Zwanet. 
Iemand zat boven mee te genieten. Want een biertje, mooi dom ouwehoeren over ons geliefde spelletje en kerel, kerel dat was echt niet buutenspel klonk Eef altied als muziek in de oren. 
Met de muziek zit het sowieso snor bij De Herberg. The Call kwam langs met I Still Believe....
Ik geloofde het rond 2000 allemaal wel en nu nog steeds. Maar mooi man, al die leuke en lieve jongens en meisjes. Ik hoorde van allerlei verhalen over die paar maanden AH in Ommen van mij? 
Meen je niet, veel gaten in mijn geheugen merkte ik. Komt Korsikoff of hoe die kerel ook mag heten al vroeg buurten bij mij? Wat zijn sommige meisjes leuke vrouwen geworden en dito mannen! 
Het AH-stel. Super! Hij was vroeger toch de 'hunk' van de AH samen met Theodoor en nog een paar van die gasten. Miste ook wat leuke mensen. Zij had er geen zin in en hij blijkbaar ook niet! Jammer!
Lex haalde mij thuus op. Wat een service....Destijds was ik alle richting kwijt maar Lex was toen al een goede navigator. Hij vond nu ook de weg naar de Herberg, kon ook niet anders. Lex was jarenlang koster geweest in de kerk iets verderop! Zo gaan die dingen. De één blijft bij de AH, de ander wordt koster en weer een derde woont nu in Haarlem met zijn meisje van de Geerdijk! Prachtig!
Hoe de tijd ook raast, bijna iedereen kwam er de afgelopen 23 jaar doorheen. Niet altijd zonder kleerscheuren. Hans bleek niet de vader van Alex, maar zijn broer, zingen kan ie sowieso....
Gert, de schoonvader van neefje Guus, was er ook. Heb jij ook gewerkt bij de Appie? Verbazing alom. 
Ach, ik verbaasde mij afgelopen vrijdag wel vaker. Jij hier? 
Corine en Hanneke hadden het super georganiseerd, leuk dat ik ook mocht komen al was mijn dienstverband bij de AH van zeer korte duur! Vele oud AH'ers dachten dat het langer was, zo leek het ook. Het waren wel 26 mooie weken...Mooie tijden beleefd merkte ik met terugwerkende kracht!
Had het ook wel leuk gevonden als enkele vaste klanten inpandig waren geweest bij De Herberg. 
Vooral van die 'zeur-klanten', die nog klaagden over de laatste cent of het ene rotte plekje op de verder piekfijne 2 kilo Elstars in het netje. 
Ik was niet altijd even tactisch in mijn reactie(s), heeft mij nog een bezoekje aan het hoofdkantoor gekost. Ach, ik was er toch al een beetje klaar mee, toendertijd de laatste druppel om te verhuizen naar die Pennen-gigant in Banthum. Geen Bonus meer maar relatiegeschenken in alle soorten en maten! 
Na diverse omzwervingen zit ik fijn op mijn plek in Hardenberg bij Rekla2000, the best in premiums, promowear and more. Kortom, wij hebben 'kijk' op relatiegeschenken. Kruiwiel nr. 3.
Ommen blijft trekken, volgens mij hebben ze midden in het epicentrum zo'n magneet hangen die je altijd weer over de Vecht heentrekt. Mooi man!
Mag ik nog even terugkomen op het optreden van Vera in het feeërieke en schilderachtige Bostheater. Ja? Dank je wel!
Had 'm voor tig jaren eens gezien op het Retrofestival in Emmen (Nu Hello Festival, red,) maar toen hij optrad zaten wij aan de Rietplas te genieten van Bill Withers, Smokie en Otis Redding. Hij brak net door....Hoorde 'm wel in de achterhoede maar voetjes in het water, cocktailtje en 100% pure chocolade naast me waren niet te versmaden. Toen ze nog op mij leunde on the Dock of the Bay. Snap ie? 
Maar wat moet je anders op een zondagavond, lang onderuit op de bank, met je 3e tripel van die dag?? 
Neuh, dan is het Bostheater een goed alternatief. Had gewoon zin aan leuke avond en dat werd het!
Mede door de heer Vera, Danny Vera. Leuke gast man, hij lult mooi een eind de avond in. Iemand verhaalde: Hij lult je de gaten in de sokken. Nou, dat dus. Geweldig! Ik miste nog een paar liedjes die hij niet zong, bijv. The Weight, Make it a Memory of Zijn Het Je Ogen....Ach, een kniesoor die daar op let. Wat is het toch een geweldig openlucht theater dat hele Bostheater. Al die vrijwilligers, petje af!
Dat maakt Ommen ook mooi, niet alleen binnen de stadsmuren maar ook ver daarbuiten. 
Ommen doet wat met je. Kan zo'n gast uut Amsterdam het wel hebben over die HEMA-worsten en dat je binnen die bordjes van Ommen moet blijven maar wij weten wel beter....Ommen staat altijd aan!
Wat ook 1x per jaar aan staat is onze Johan Clemmestraat in downtown Mainbarg (Mariënberg).
Echt wel, in mijn geboortedorp is dan misschien niet zoveel te beleven als in Ommen. 
Maar toch, als je goed kijkt is er ook altijd wat loos. Daar hebben ze ook dezelfde (wereld)problemen als in de grote steden, wat ik oe brom! 
Daar rijdt de trein ook niet altijd op tijd of verkoopt de warme bakker niet altijd elke dag verse krentenbollen of heeft iemand het nest weer onder de boom liggen.
Maar aanstaande vrijdagmiddag- en avond, als je tijd en zin hebt, moet je in de Clemmestraat zijn.
Het mooiste straatje van Mariënberg, wat ik oe brom. Houden ze een Rommelerie, ja inderdaad je breekt er je tong over...Ik kan het namelijk niet in één vloeiende beweging uit mijn strot krijgen maar daar gaat gaandeweg de avond toch weer het gerstenat in. Ik zie het probleem niet. 
In de week niet maar in het weekend mag het weer...dus! 
Vroeger, ruim dertig jaar geleden begon ooit Mien Va met het organiseren van de rommelmarkt in de zomer. Hij bedacht ook de oliebollen, beter gezegd oliebollen zelf bakken en verkopen in de meestal snikhete zomers....Ze verklaarden Freek voor gek. Maar het werd een begrip in de regio en ver daarbuiten. Want de oliebollen van de Clemmestraat zijn bijzonder lekker. Destijds hadden we twee beroemde oud-bakkers in de straat wonen. Ramaker en Maat. Die hebben een mooi recept uit de hoge hoed getoverd die wij nu nog altijd gebruiken. Het geheime recept van Coca-Cola is makkelijker te verkrijgen. Je kon over de koppen lopen, het rustige straatje in Mariënberg werd 1x in de zomer overstelpt en overspoeld door duizenden bezoekers. Ze kwamen van heinde en verre....
Echter veel bewoners kwamen uit de tied of vertrokken naar elders. Bij nieuwe bewoners ontstonden  nieuwe ideeën in hun heldere breinen. Zo ontstond vlak voor de corona de Rommelerie. Met een mooie knipoog naar vroeger maar klaar voor het heden en de toekomst. Zo moet dat ook!
Niet meer 's morgens maar lekker 's middags en 's avonds. Niet meer al die oude troep maar kraampjes met lokale ondernemers die fijne spullen aan de man en vrouw proberen te brengen. 
De oliebollen zijn natuurlijk gebleven. Maar ook broodjes Hamburger, Beenham of Frikandel of zelfgemaakte Nasi van mevrouw de Boer (geen familie), Pannenkoeken met stroop etc. Lekker man!
Kom dus met een lege maag en dorstige keel. Waarvan Akte!
Er treed namelijk een leuk bandje op. The Roots! Met een oud-clemme op de bas en een nieuwerwetse Clemme op gitaar, hij woont op het huus van Jan en Alie Kok. Hun 'roots' dus in de Clemme.
Zo zeggen wij dat in Mariënberg. Die woont op het huus van Nel Bakhuus (onze keepert) of die woont op het huus van Naber. Zo gaan die dingen hier...Ik vind het mooi. Op het huus van mien Moe woont nog steeds die vrouw van Dorgelo. 
Ik ben vrijdagavond inpandig in mijn oude straat. Ruim 40 jaar rondgekuierd, dat hou ik vrijdag ook nog wel ff vol. Kom met z'n allen. Gezelligheid verzekerd. Koude pretkegels en ook de wijn staan vast en zeker koud. Daar doen ze in de Clemmestraat niet moeilijk over.....
Ouderwets Hamsteren op de Rommelerie vrijdagavond.
Dat is het lekkere van de Johan Clemmestraat.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....





3 opmerkingen:

  1. Iemand verhaalde: Hij lult je de gaten in de sokken.
    geen dank Alfred, tenminste: ik gebruik deze geregeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha....Ik vond het een mooie. Volgende keer doe ik aan bronvermelding.

      Verwijderen
  2. Bronvermelding niet nodig, ik zal 'm ook wel ergens hebben gehoord en opgepikt!

    BeantwoordenVerwijderen