Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,
'Ik zie ook wel in dat alles anders gaat dan hoe je het wilt of hoe je het had gedacht.
En ik begrijp ook best dat jij het niet meer weet, en hoe het nu is niet wat jij verwachtte.
Dus adem in en tel tot tien of elf en verder.
Hou vol, hou vast.
Er is altijd nog m'n arm die om je heen past.
En altijd nog m'n schouder die je recht houdt.
Al is het maar voor even...'
Uut 'Hou vol, Hou vast' van Blof.
Moi, ben ik weer.
Het onweer vannacht nog gehoord? Jemig, het knapte tegen de klok van vier uur als een malle.
Moest ineens denken aan de oerknal. Zal het ooit, zo'n 13,8 miljard jaar geleden, zo geklonken hebben?
Destijds begon, volgens de oerknaltheorie, ons universum, ons heelal. Het leek er gisteravond verdacht veel op, maar ja...Jij en ik waren er destijds niet bij, de basis van elk geloof.
Want weer een ander boek houdt de theorie er op na dat binnen 7 dagen de wereld is gemaakt.
Wie geloof je hè? Wat is de waarheid hè, die ligt altijd ergens in het midden. Geloof je het feit dat ik ooit een kerkbank in Alkmaar heb gesponsord? Schijnt dat mijn naam op een soort van bedankbord staat in de Grote Sint Laurenskerk aldaar. Ach ja, ik heb wel eens vaker een duit in het spreekwoordelijke zakje gedaan! Maar als ergens iets gedrukt staat hoeft het niet natuurlijk nog niet altijd waar te zijn?
Luister jullie trouwens wel eens naar reclamespotjes op de radio? Voor- en na het landelijke nieuws!
Bij de commerciëlen heb je die ook nog eens om het halve uur, maar dat terzijde!
Of ergeren jullie je daar niet aan? Is het een manco van mij? Nu is er zo'n kerel die heel hard en behoorlijk vals een liedje zingt.
Weet niet eens voor welk bedrijf hij adverteert. Jeuk krijg je er van. Maar mijn vrienden van Wakker Dier zijn trouwens ook weer lekker bezig. Ze introduceerden al jaren terug de term plofkip en ook 'sloopmelk' is al een beetje in ons collectief geheugen gaan nestelen. Alleen jammer dat ze feiten en fictie steevast door elkaar halen.
Dat koeien bij bijvoorbeeld mijn grote neef kreupel in de stal staan of amper het weiland zien?
Mensen nemen al gauw iets aan voor waarheid, zonder zich er verder in te verdiepen. Jammer!
Wij, hier op 't platteland, weten (gelukkig) wel beter. Wij nemen die reclamespotjes met een hele grote korrel zout. Maar ik erger mij er wel dood aan!
Nu weer over de nieuwste telg aan het firmament. 'Vleesdrammen....'
Het woord zegt al genoeg, iets of iemand zit of staat te drammen met een mooi stukje vlees.
Wie zijn dat? De supermarkten natuurlijk, althans, dat is de vertroebelde kijk/blik van Wakker Dier!
Wakker Dier meldt: Supermarkten vullen hun schappen met meterslange rijen vlees, hun magazines met vleesrecepten en hun kant-en-klaarmaaltijden grotendeels met vlees. En elke week doen ze het vlees in de aanbieding. Als klant is er bijna geen ontkomen meer aan. Dit gedrag heet vanaf nu, dankzij Wakker Dier, vleesdrammen. Duzz...
Op hun geheel typische eigenaardige wijze is Wakker Dier nu dat irritante campagne begonnen op de nationale radio. Vleesdrammen. Iemand dringt een ander iemand een worstje op, de klant wil niet maar de 'supermarkt' dringt maar aan en aan....Vleesdrammen dus.
Alsof je een overtuigd vegetariër zo terug aan de worst en biefstukken helpt....Echt niet!
Geloof je dat nu echt! Ik vind het juist drammen van Wakker Dier! Als je iets niet wilt kopen in de supermarkt dan koop je het toch niet. Simpel. Bovendien vind ik dat mijn supermarkt bijvoorbeeld, de Appie, behoorlijk bezig is om vlees min of meer in de ban te doen! De eiwitrijke en plantaardige producten lachen mij elke dag weer toe. In de Allerhande staan, naar mijn mening, heel veel recepten zonder worst, vlees of biefstuk. Ik eet zelf ook al stukken minder vlees, neem vaak, minimaal 1x per week een vegetarische maaltijd. Dat is zonder vlees hè. Ja ja, ik geef het gewoon toe.
Maar dat toontje van Wakker Dier, daar ga ik niet zo lekker op!
Alsof je lang genoeg dramt iedereen weer aan het vlees gaat. Was het maar zo'n feest.
Want dan introduceer ik vanaf nu ook 'vrouwdrammen'....Net zolang drammen totdat ze weer overstag gaat en of gaan.
Dat ze worst lust, part 2! Een goed verstaander....maar niet echt! Ik heb lang genoeg gedramd!
Sommigen blijven bij hun keuze. Kiezen mosselen in plaats van zo'n heerlijke lekkere worst!
Leven en laten leven. Het is net alsof wij vlees-eters een soort van moord begaan. Snap de boodschap wel van Wakker Dier, prima....maar zo'n boodschap kun je ook heel anders brengen en moet je gewoon anders verpakken, vooral dat toontje...Getverdamme!
Laat mensen eens zelf beslissen. Wij worden al zoveel beïnvloed door deze en gene...
De keuze is reuze. Wees blij. Je kiest je eigen vrienden. Prima, dat iemand geen worst (meer) lust. Daar wordt je toch geen minder mens van? Laat iedereen in zijn of haar eigen waarde.
Ach, misschien maak ik mij druk over niets. Maar niets is ook iets hè. Kalm an doen, heb je er ook geen drukte van!
Nu we het toch over worst, eten etc. hebben...Nog even wat reclame maken voor de plaatselijke- en smaakvolle horeca. Die moeten het doen zonder reclamespotjes. Per toeval belandde ik deze week maar liefst drie keer in een Anbargse horecazaak.
Twee keer met de kinderen en 1x met het werk. Vaderdag, afscheid van lieve Ellen en een soort van vakantieborrel.
Hier vroegen ze niet of je worst lustte, stonden er zelfs mooie vegetarische gerechten op de kaart! Waarvan Akte.
In Hardenberg en omgeving houden ze de kerk liever in het midden, de ballonnen aan de grond en de mooie kabbelende Vecht aan de rand van de stad. De kracht van gewoon doen.
Afgelopen zondag liepen wij in het kader van Vaderdag richting den Herdenbergher voor een zondagse lunch. Nadat ik goed was verwend door Moos en Mouna met leuke kadootjes en creatieve uitspattingen werden wij bij de tent van André Eggengoor getrakteerd op een heerlijke lunch!
Het lieve meisje in de bediening verstaat haar vak. Vroeg aan Moos zelfs wat ie allemaal had gegeven op vaderdag, volgens Mouna is zij zelf ook moeder want ze haalde haar dochter van de week bij de kinderopvang op. Kijk, daar kun je wat mee. Kleine Sister is wachting you.
Maar de lunch is top voor elkaar bij den Herdenbergher waar ooit Leidy en Jan de scepter zwaaiden.
Lang vervlogen tijden toen Wavin Nederland nog onze werkgever was en de wekelijkse VriMiBo steevast bij dit etasblissement begon.
Waarom kiezen als je kunt proeven is het motto. Ze maken lunchen een stuk makkelijker en ook lekkerder, hier geen keuzestress. Ze hebben van allerlei kleine broodjes, soepjes, salades, wraps, ei-gerechtjes en mini warme- en koude gerechtjes. Wij bepaalden zelf wat er op tafel kwam. Ideaal voor een perfecte lunch. Nou, dat werd het! Super voor elkaar, lekker op smaak. Een mooie lunchplank werd ons deelgenoot. Heerlijke smaken (mosterdsoepje met worst was top) , leuke bordjes, met liefde opgemaakt om door ons verpeuzeld te worden. Ideaal met kinderen, voor ieder wat wils.
We zaten leuk, de bediening was vlot en lief. Kortom, absolute aanrader.
Net zoals vrijdagavond bij de Markt. Daar houden ze ook van lekker eten! Gerwin Binnenmars heeft de wind er vrolijk onder! Die houdt ook wel van een fijn stukkie vlees, worst of biefstuk, het maakt hem niet veel uut. Als het maar gezellig is. Hij heeft van alles op de kaart staan. Wakker Dier zou het zelfs kunnen pruimen. De keuze is reuze! Het was gezellig, lekker aangenaam toeven. De airco stond aan, ook hier meisjes (en jongens) in de bediening die het snappen. Niks geen gedram, rustig an. kalm an, dan heb je er ook geen drukte van! Kom graag bij de Markt! Je kunt er mooi zitten. Je voelt je er meteen welkom. Onze Job maakt nu hier furore. Hij is nog steeds snel, heeft zijn brommert wel thuis gelaten maar loopt op de Markt met zijn zwarte adidasjes de benen uit zijn nog jonge lijf. Kom terug! Wij hebben je nodig, ook in de 5e klasse. Je mag altijd terug hè, net zoals Ellen. Maar goed, het eten bij de Markt is ook meer dan prima! Vooral die Hotwings, het voorgerecht, sprak dit keer tot de verbeelding. Daar kan menig kip-restaurant nog een puntje aan zuigen. De Lendebiefstuk, nu gemarineerd in knoflook, was ook weer alsof een engeltje op je tong piste.....Mmmmmmm. IJwitje van brouwerij het IJ er bij. Je kunt mij niet blijer maken. Verder leuke gesprekken, keer wat anders dan op 't werk! Ga ze missen de komende drie weken. Not! Kan het even missen als kiespijn! Wark is leuk maar niet altijd! De komende weken heb ik vakantie. Ik zit al in zo'n heerlijke modus van niks hoeft, alles mag. Zaterdagmorgen uitgeslapen tot tien uur met de kinderen. Hoefde werkelijk niks, niet naar de voetbal, geen boodschappen, geen onkruid wieden etc. etc. Het grote niets is nu begonnen. Heerlijk! Wordt er blij van!
Daar zaten wij dus gisteren. Bij Blij. Kan ook wat minder, of nie....Krijg je van al dat vleesdrammen, wordt je een beetje obstinaat van, kop tegen de wind in. Hoezo, geen worst eten dat bepaal ik altijd nog zelf, potverdikkemei.
De flammkuchen van Blij is altijd lekker. De nacho's van Moos zijn nog altijd onovertroffen en de tosti van Mouna was ook superlekker. Kortom, vanaf dat Blij er is zijn wij regelmatig te gast!
We zaten lekker buiten, beetje wind van de kant van Terstal. Mooi dom uitkieken, kijken naar spelende kinderen die zich uitstekend vermaakten met de fonteinen op de Markt. Het leeft wel weer hoor....
Stiekum zaten wij gisteravond nog ff in mien stamkroeggie. Eetcafé Mans in Mainbarg!
Tja, vakantie hè. Bij ons ging de temperatuur binnen richting de 30 graden. Lian had op Instagram gezet dat bij Café Mans de airco aan stond en het lekker en aangenaam was. Tja, wat doe je dan!
Je gunt Lian de hele wereld en Eric ook. Ik vond dit niet gedram maar een welkome en vriendelijke uitnodiging. Lekker fris binnen, de kinderen dan...ik zat aan een mooie Grimbergen blond!
Later in Ommen, bij Ekkelenkamp (deed een Ome Lenardje) kreeg ik van een mooie donkere vrouw nog een lief compliment. Dat ik zo goed kon inparkeren....Ok, het was krap maar ik dacht dat moet lukken. Vaak denken wij dat je 'm te groot hebt, meestal past het toch wel. Weet na 50 jaar wel beter. 'Veel auto's probeerden hier tussen te parkeren maar het lukte ze niet, u wel, mijn complimenten....'
Ach, toch fijn als ze jou eens een compliment maken. Na het ijsje was ze helaas weg, wilde nog een compliment maken over haar mooie fiets.
Waar je je overal druk over kunt maken hè. Heb mij de laatste weken behoorlijk druk gemaakt!
Ik leer het ook nooit hè, toch aard van het beestje! Moet ik volgend jaar anders doen!
Waar ik mij, of waar wij ons, niet meer druk over hoeven te maken zijn de (school)resultaten van onze kinderen. Moos en Mouna hebben weer een perfect jaar achter de rug. We waren, vooral met Moos, behoorlijk aan het drammen om zijn schoolresultaten naar een hoger plan te tillen.
Hij maakte zich niet druk, deed vooral (in onze ogen dan) behoorlijk kalm an. Hij had er geen drukte van en na de laatste toestweek verraste hij ons compleet met geweldige mooie cijfers.
Op alle vakken gewoon dik voldoende. Hij promoveerde zichzelf naar 3 VWO. Top jongen, goed gedaan. Trots op jou! Dat verdiende een ijsco bij Ekkelenkamp en zo'n heerlijke snitzel bij eetcafé Mans want daar is de keuken ook al jarenlang top voor elkaar! Fijne smaken en dito gezelligheid!
Met Lian zijn ze klaar voor de toekomst en is mien stamkroeggie ook ook over tig jaar nog inpandig in mien geboortedorp. Wat ik oe brom.
Mouna gaat tevens over. Ze verhuist na de vakantie van groep 5 naar groep 6. Ze heeft woensdag nog een mooie Blink-presentatie tot besluit. Gaat ze koken....Benieuwd wat ze uit haar potje en pannetjes tevoorschijn tovert. Ze doet alles zelf, samen met een klasgenootje schotelt ze ons een mooi diner voor. Ze is nog maar negen hè, een bijzonder kind en dat is ze. Ze is ook dit jaar als een lief en leuk wervelwindje door groep 5 gereisd! Zoveel gegroeid, ze is ook zo sociaal. Dat heeft ze vast niet van mij...Iedereeen mag van haar meegenieten, in figuurlijke zin nog het meest! Trots op jou, lieverd!
Dat heb je goed gedaan. Papa, lust je nog worst? haha....Ze stond gisteravond voor de koelkast.
Ze hanteerde het (O)pa principe. Ze had zelf nog zin aan een worstje....Net zoals Pa op zondagavond zin had in een frikandel speciaal met zijn eigengemaakte ketchup. Jongens, wie heeft er nog zin aan een frikandel....? dat was geen vleesdrammen, néé....dat was gewoon liefde en iets met een lege maag. Als je néé zei was het ook prima....Als maar één van mijn broers of ik zin had, anders ging voor hem de vlieger ook niet op!
Ach ja, het is maar hoe je het ziet! Wij hebben allemaal de keuze. De één hield ooit van worst, de ander kan er geen genoeg van krijgen.
Klein stukkie dan! Ja, Ja Papa, meer krijg je ook niet want Oma zei altijd: Dunne plakkies snijden is behoud voor een worst!
Zo is het maar net, Mouna.
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo....

Goeie vakantie Alfred!
BeantwoordenVerwijderenWederom geniaal. WD kan wat mij betreft 'de worst' op.
BeantwoordenVerwijderen