zondag 25 september 2022

#Panne(n)KoekPrinses Met Spek!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'The pictures tell the story, this life had many shades. 
I'd wake up every morning and before I'd start each day.
I'd take a drag from last night's cigarette, that smoldered in it's tray.
Down a little something and then be on my way.
I traveled far and wide and laid this head in many ports.
I was guided by a compass, I saw beauty to the north.
I drew the tales of many lives and wore the faces of my own.
I had these memories all around me so I wouldn't be alone.
Some may be from showing up, others are from growing up. 
Sometimes I was so messed up and didn't have a clue.
I ain't winning no one over, I wear it just for you.
I've got your name written here in a rose tattoo.'
Uut 'Rose Tattoo' van The Dropkick Murphys.

Moi, ben ik weer!
Alles komt terecht zingt Daniël in onvervalst Nederlands, toch hoor je meteen dat het Lohues is. 
Moos ook, die op het andere oortje meeluistert. 'Zingt Daniël niet meer in het dialect, Papa?'
Ja hoor, kein problem. Even een muzikaal uitstapje met Bertolf, Paskal en Paul. 
De Musketiers noemen ze zich. Vrijdag kwam het album uit. Lichtjes gebaseerd op inspiratiebronnen als Otis Redding, Crowded House, Randy Newman en Crosby, Stills, Nash & Young. Je kunt het slechter treffen. 
Zoals wij vaak dom kunnen ouwehoeren met wat vrienden onder het genot van een paar pretkegels of wat glazen goede wijn aan de keukentafel kwamen deze vier mannen in een huisje, ver weggestopt in het mooie Drenthe, bij elkaar. Pen, papier en gitaren in de aanslag. Terwijl de één de glazen nog eens inschonk, vertelde een ander over zijn wereldreis, zette een derde alvast wat zinnen op papier en tokkelde nummer vier reeds wat akkoorden op de gitaar. Ik hou d'r van. 
Ben van de teksten. Ik vertel niks geen nieuws. Hoorde van de week The Dropkick Murphys op Veronica, volgens mij bij Rob en Caroline tijdens de Platenbonanza. Het nummer bleef een beetje hangen in mijn hersenloze brein net zoals de Musketiers weer enkele geniale regels tussen de zinnen door hebben weten te sleutelen. Stelletje vakbroeders hoor. Moest denken aan tattoo's en sigaretten, die gedachten bleven maar hangen de dagen erna. Net alsof ik ze boven op zolder met wasknijpers had opgehangen aan denkbeeldige waslijnen. Dat het nu ineens allemaal wel mag terwijl ik het eerst niet mocht, bij wijze van spreken dan. Doe negen van de tien keer toch wel waar ik zelf zin aan heb maar probeer wel altijd rekening met mijn omgeving te houden. Als mensen het liever niet willen, dan niet. 
Maar zo komt zo'n tattoo van monnik Johan Clemme nooit op mijn linker bovenarm hè. Als je begrijpt wat ik misschien bedoel. Op Elba weten ze er alles van, haha. Nu is het ineens geen probleem meer, maar dat ligt anders volgens de geleerden. Ik lig er al een jaar niet meer naast, maar dat geheel terzijde.
Ineens zijn de regels veranderd, de zinnen trouwens ook! Zo lul je alles wat krom is recht. Lust een hond worst? 
Vorige week Die Toten Hosen als openingsnummer, Duitse Punk, wat ik helemaal geweldig vind.
Nu eentje van deze Amerikaanse punkband, ze hebben een muziekstijl van Ierse folk en het wat zwaardere punkwerk. De leden van The Dropkick Murphys komen allemaal uit een Iers-katholieke arbeidersbuurt. Dan weet je het wel. Muziek in zijn puurste vorm met altijd de drang om zich te laten gelden. Zij hadden als inspiratiebronnen bands als Stiff Little Fingers, The Pogues (geweldig), AC/DC (geweldig Bert, of nie?), The Clash, The Misfits en Motörhead met Lemmy....
Ik hou van veel soorten muziek. Werd zelf een beetje warm gisteravond van Tineke Willems, de vrouwelijke helft van het populaire duo Harten 10. Ze zijn privé niet langer meer bij elkaar hoorde ik van Appie P., die vaker op zijn fluit blaast dan ik, zij de gek. Hij leidde gisteren zelfs het titanenduel tussen Bantum 5 en 7 in zeer goede banen. Mooi man! Zijn goedlachse zoon Gerco zong trouwens spontaan zo maar een moppie met Tineke voor de vuist weg. Kleine jongen van André Hazes, ze kregen samen de stemming er verrekte goed in op het Westerpark, met afstand de mooiste thuishaven van het gewestelijk halfrond. Ach, een feestje bij de voetbal is altijd wel goed te doen. Kreeg de goesting er in maar Tineke zag mij amper staan. Herhaling van zetten, had ik maar Albertdina geheten of zo....Had ik zo met haar mee gekund.
Ik kan niet zingen maar verder leek het verhaal van het duo Harten 10 verdacht veel op de mijne!
Met dien verstande dat Martien wel kan zingen, althans dat verhaalde scheids Appie.
Mooi dom ouwehoeren, gisteren kwamen daar ook weer halve zinnen en hele woorden uit. 
Als dat eens op papier zou worden gezet. Voetbalhumor, wij duikelen met liefde steevast de oude verhalen uit de oude doos op. Zo moeilijk is het allemaal niet. Wat bieren, wat leuke mensen en goede gesprekken en de tijd vliegt voorzichtig richting de uitgang.
Last call for alcohol....!
Gisteren begon tevens de competitie voor het roodzwarte vlaggenschip! Tja, de eerste pannenkoeken met stroop waren voor Hellendoorn. Wij gingen er met boter en suiker in. Een fikse nederlaag. 
Ach, het seizoen is nog lang en Parijs nog ver. Pas 1 wedstrijd onderweg maar als je die beste stuurlui aan wal, in dit geval de zijlijn, mag geloven kunnen de heren voetballers er geen bal (meer) van. 
Ligt het hoofd van de trainer al op het hakblok, waarom speelt die gozert wel en die niet? 
Heerlijk, heb het wel gemist hoor. Samen met Moos naar een uitwedstrijd. Het plezier spatte er gisteren vanaf. Moos had Gerard gemist en ik ook wel. Toch zo'n baken in een woelige zee. 
Tja, de eerste pannenkoeken. Ze mislukten gisteren echt niet! Ouderwets weer achter het gasfornuis bij Moe. Haar pensioentje gaat op aan een hogere gasrekening maar ik bakte zorgeloos (h)eerlijke pannenkoeken bij Martha in de vertrouwde keuken. Weer eens koken op gas ipv inductie. Toch het echte werk. Iets van Dorgeloosheid. Haalde de oude gietijzeren pannenkoekenpan uit de kelder. Hoe oud is dat ding wel niet, dertig/veertig jaar? Onverwoestbaar. Met kokend heet water even de stof er van afspoelen, invetten met olie en gaan met die banaan. Wat hou ik toch van pannenkoeken bakken. Mouna kwam mij helpen, ze had 's middags met Oma al het beslag gemaakt. Even een paar uurtjes laten staan, worden de pannenkoeken alleen maar mooier en bruiner van. Terwijl ze niet keken gooide ik er nog even mijn geheime recept erin, veel liefde en vooral een flinke scheut van mijn Leffe Bruin! 
Zo bak je zo wel bruin. Mouna, mijn keukenprinses, hielp mij. Ik vind dat geweldig. Thuis mag zij ook vaak de groente en zo snijden. Ze kan dat heel goed. Ik doe het een keer voor hoe je bijvoorbeeld courgette of een aubergine snijdt en even later is zij Jamie en Gordon in één klein lief persoontje tegelijk.
Ik hou d'r van. Muziekje op, lekker keuvelen. Mag de ui er al in, Papa? Ze roert zo graag in potjes en pannetjes. Moos komt dan vaak ff buurten, vooral voor het snaaien. Knaagt dan zo een halve paprika of een hele rauwe champignon naar binnen. Kan ik van genieten, gek hè. Koken vind ik leuk om te doen, vooral als je bezig bent voor meerdere personen die zich het bovendien goed laten smaken. Kook vaak mijn eigen potje nu vrouwlief het ruime sop heeft verkozen en eindelijk op de barricaden is gaan staan. Ik vind het vooral de laatste tijd heerlijk als de kinderen er (weer) zijn. Merk dat ik steeds slechter alleen kan zijn. Door de week gaat het nog wel maar vooral de eenzame weekenden mis ik reuring en lawaai om mij heen. Ik denk echt, als ik de keus had gehad, ik andere keuzes had gemaakt. Maar ik geniet vooral als zij er zijn. Van de kleine dingen en vooral samen aan de kachel staan. Ik snij mijzelf soms in de vingers omdat ik vaak Mouna in de gaten probeer te houden en dat zij niet haar kleine vingertjes er afsnijdt terwijl ik zelf de stand van de handen niet goed heb staan, bonjour regelmatig een pleister om één van de vingers van mijn linkerhand. Ach, een kleinigheidje hou je altijd. 
Mouna legde de plakjes katenspek één voor één op de houten plank. Zij houdt van vlees. Ik telde tien plakjes maar even later lagen er nog maar acht en Mouna kauwde vrolijk door. Die ondeugdende oogjes. Heerlijk. Zijn de kleine dingen die het doen. Moos kwam ook weer buurten in de keuken en hoppakee zo was weer een plakje spek verdwenen in een gulzig keeltje. Je kunt mij dan niet blijer maken ook al is er dan minder spek voor op de pannenkoeken. 
Ze zijn vaak met eten bezig. Stukje opvoeding. Zoals Moos een haring naar binnen werkt, hij doet het net zoals Opa Freek dat altijd deed. Had ie gezien op een foto bij Oma. Opa vond haring ook lekker hè. 
Hoe hij slakken of mosselen eet. Stukje trots....Maar hoe Mouna gisteren haar eerste pannenkoek met spek naar binnen werkte. Kippenvel! Wilde ze eerst nooit en nu ineens vroeg ze zelf om een pannenkoek met spek. Want ze had toch zelf de plakjes netjes naast elkaar gelegd. Flink met wat stroop maar ze smulde er van. Hield goed in de gaten of ze haar vingers er niet bij op at. Gek hè, wat kan ik genieten van zulke momentjes. Mijn geluksmomenten heeft vaak te maken met wat happerij en kleine drinkgelagjes. Mijn Panne(n)KoekPrinses met Spek! 
Hier nog weinig Vega Shit wat tegenwoordig de klok redelijk misslaat. Hier in het Oosten laten wij de mensen die iets anders willen nog in haar waarde. Wordt een beetje moe als ik verhalen lees links van de Iessel. Als de 'betuttelbrigade' weer eens ernstig toeslaat. Nu willen enkele halve zolen in bijvoorbeeld Den Haag of Haarlem vleesreclame op abri's en in bushokjes verbieden....??
Niet meer goudbruin gefrituurde kippenvleugels van de KFC op een poster in de stad. Of zo'n dubbele Big Mac met knapperige spek van de McDonalds of sappige spareribs van Jannemans waar de marinade nog langzaam vanaf druipt. Mmmmmm.....Vleesreclames schijnen de volgende uitdaging te zijn van de betuttelbrigade en deze campagnes komen flink onder vuur te liggen als het aan ondermeer leden van de Partij voor de Dieren ligt. Eerlijk is eerlijk, ik eet ook minder vlees dan jaren terug. Wij hebben onze voetafdruk voor een beter milieu- en klimaat al lang een beetje geplaveid. Het komt zelfs voor dat wij soms een dagje geen vlees eten, soms puur uit gemak en soms bewust. Dus!
Maar als het aan de PvdD ligt moeten reclames voor ondermeer burgerrestaurants etc. de papierversnipperaar in. Het druist tegen alles in waar de gemeente als bijvoorbeeld een Den Haag voor staat....?!?!? Er mag tegenwoordig bijna niets meer.....Je mag alleen nog maar ja knikken en je scheel betalen. Mogen wij als gegoede burger nog iets zelf bepalen? We moeten al zoveel. Stoor jij je aan reclames waar ze een Big Mac aanprijzen....? Ik krijg er meestal trek van op de fiets. Dat ze goksites etc. aan banden leggen snap ik nog, daar kun je aan verslaafd raken en in de problemen mee komen. Ok, je kunt ook verslaafd raken aan het eten van een Quarterponder, waarvan akte.
Maar gistermorgen was ik nog even bij onze geweldige slager Hoff, hier in Hardenberg. 
Het zag er zwart van de mensen en het AZC was nog niet eens wakker. Grapje mensen....grapje!
Je moet natuurlijk oppassen met zulke opmerkingen, voor dat je het weet wordt je uitgemaakt voor racist door de 'zoals-het-heurt-politie'. 
Ach, goed voorbeeld in de tweede kamer doet volgen...Als onze volksvertegenwoordigers elkaar al de tent uitvechten waarom zou je als burger het voor minder gaan doen...??
Maar ik moest aan die arme mensen denken die te pas en te onpas met van die proefballonnetjes komen. Heb je dan niks beters te doen?? Prima als jij geen vlees en/of vis meer wilt eten omdat je iets vind. Dikke prima zelfs maar laat iedereen in zijn of haar waarde. Ga niet (ver)oordelen als je buurman wel houdt van een lekker stukje biefstuk van de Weber. Tuurlijk moeten en kunnen er dingen anders....
Maar hou de kerk wel in het midden. De Partij voor de Dieren wil geen fossiele reclames meer in bus- en tramhokjes. Gelukkig rijdt de tram niet in Hardenberg. Benzine- en dieselauto's, vliegtickets, onze fijne koeien en varkens... Ze willen alles wat ooit goed, leuk en lekker was de wereld uithelpen. Mensen die wachten op de bus moeten niet elke keer met vleesreclame's worden geconfronteerd vinden ze. Nou en, doe je toch je ogen dicht en droom je van grazige weiden zonder koeien en varkens en ga je lekker dromen over Tofu en van dat namaakvlees. 
Die vega-lui vinden het vreemd dat de overheid reclames toestaan die volledig ingaan tegen het beleid van de gemeente, in dit geval Den Haag. In het geval van vlees is dat het geval. Een initiatiefvoorstel van eiwittransitie te stimuleren is aangenomen in de Haagse raad. Om minder vlees te eten en bijvoorbeeld meer groente, het sluit ook aan bij landelijke doelen. Vervolgens hangt de hele stad vol met posters voor fastfoodbedrijven en met lekkere hamburgers en heerlijk uitziende spareribs. 
Ze halen de stikstof- en klimaatcrisis er te pas en te onpas bij....Het is zo tegen het zere been van die mensen. Volgens mij hebben wij hier in Nederland genoeg andere problemen dan een verbod op vleesreclame's in bushokjes. Waar kunnen wij ons in godsnaam druk over maken als de halve wereld in brand staat. Weet wel wat slager Gertjan Hoff ervan denkt en zo denken wij er aan deze kant van de Iessel er gelukkig niet allemaal over. We blijven hier lekker nuchter. Bestelde als een soort van protest nog een extra stukje Zeeuws Spek, een Oerhammetje en wat van die zelf gedraaide gehaktballen. Wil jij nog een stukje worst? Waarom denk je dat Mouna altijd graag mee wil naar de slager. Dankjewel mevrouw. Gooide gisteren spontaan nog een extra plakje spek in de gietijzeren pan van Moe. Nederland raakt steeds verder verdeeld. De westerse problemen zijn hier gelukkig nog geen gemeengoed geworden. De wijzen komen toch voor niets uit het Oosten.
De kracht van 'gewoon' doen. Je kunt ook overdrijven, er bestaat ook iets als een gulden middenweg.
Tuurlijk, veel dingen moeten anders....Veel dingen gaan al anders. Je moet mensen ook de tijd en de ruimte gunnen. Niet iedereen hoeft zo te denken zoals jij denkt dat ze moeten denken.....
Hou de kerk in het midden. 
Respecteer de mening van een ander, ok - doe ik vandaag ook niet - maar ik hou absoluut niet van betutteling. Met de kennis van nu hadden wij misschien vroeger dingen wel anders gedaan. 
De eerste pannenkoeken bint altied veur de kinderen en de laatste smaakt natuurlijk het allerbest. 
Helemaal als je pannenkoekmeel met het kaboutertje erop gebruikt, maar daar verschillen wellicht ook de meningen over. 
Je kunt discussiëren totdat je een ons weegt. Tot die tijd, doe maar een onsje meer. 
Voorlopig geniet ik nog volop van mijn Panne(n)KoekPrinses met Spek! 
Zolang het nog mag van de goegemeente!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo..




3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens Alfred. Net nog even het overgebleven balletje gehakt opgepeuzeld. Was helemaal doorweekt teruggekomen uit het bostheater. De winterslaap is begonnen, geen optredens meer dit jaar.
    Dropkick Murphy's goede keys net als de Pogues met de onvolprezen poeet Shane McGowan.
    Was weel leuk lezen, je wekelijkse beschouwing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry voor de taalfouten. Is vanaf de smartphone. Dikke vingers. Ik zag trouwens Rose Tattoo en dacht even aan de band Rose Tattoo, een oude muziekliefde.
    Luister es naar Rock 'n roll outlaw, of het bluesy The Butcher and fast Eddy. Of Remedy.
    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel Lampie.
    Ik ga luisteren...
    Spreek oe

    BeantwoordenVerwijderen