zondag 2 oktober 2022

#Kinderboeken van Tafel!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Ik zie een schaduw die beweegt op het behang. 
Het is het straatlicht dat met de bomen danst. 
De wind waait om het huis, het is al laat.
En ik droom terwijl ik nog niet slaap. 
Er vliegen honderdduizend vlinders door mijn buik, ik jaag ze weg. 
En ik krijg ze er niet uit, voel me vreemd en weet niet wat het is.
Het is donker en toch voel ik mij licht.
Ik kan niet slapen want de wereld is zo mooi.
Er is zoveel om te zien en het eindigt nooit. 
Ik kan niet slapen want de wereld is zo mooi.'
Uut 'De wereld is zo mooi' van Stef Bos. 

Moi, ben ik weer!
Stap er altijd als grote jongen naar binnen maar kom er steevast uit als klein kereltje.
Afvallen binnen dik twee uur, gewoon zittend op het pluche van de Voorveghter, ons mooie theater.  
Hier schuin achter het huus. Zag door de bomen Bos, Stef Bos weer. Heerlijke gast!
Hij gaf mij, als vanouds, weer stapels huiswerk mee in mijn spreekwoordelijke rugtas. 
Las, moet niet gekker worden, woensdagavond na de voorstelling in kinderboekjes van Moos en Mouna. Néé, ik had niet gedronken. Nou ja, twee dan met mien moat Robert. Een kleinigheid hou je altijd. 
Woezel en Pip, Nijntje, Kikker en de avonturen van Dikkie Dik en Boer Boris. 
Want ik kon niet slapen, stijf van de adrenaline. Net alsof ik een wedstrijd op leven en dood had gespeeld. Misschien vond ik hier de antwoorden wel waar ik nog steeds naar op zoek ben. 
Want alles wat je zoekt vind je in een kinderboek, althans volgens de lezing van de heer Bos, Stef Bos. 
Stommelde halverwege de nacht naar de kamer van Moos en vond Kapitein Onderbroek, Echte Duiven Vangen Boeven, Niek de Groot, Dog Man en de Waanzinnige Boomhut in ontelbare verdiepingen. 
Knipte het bedlampje aan. Dik vijftig jaar en bij het ochtendkrieken lezend in kinderliteratuur...??
Moet niet gekker worden. Hier was Mulisch, Reve, Wolkers of WF Hermans niks bij. Kinderspel.
Stef had weer eens gelijk. Ik zocht het maandenlang in de verkeerde boeken. Kikker en zijn vriendjes doen niet zo moeilijk en Dikkie Dik al helemaal niet.
Luisterde ondertussen naar het lied van Mozes en vroeg mij af van wie ik een stofzuiger zou kopen?
Nooit geen ander en bitterlief. 
We weten, maar we zijn vergeten dat we weten. Geen speld tussen te krijgen als je spijkers zoekt!
Stef Bos werkte weer eens helend op mijn ziel. Brak bijna bij het laatste nummer over een jongen die niet slapen kon. Snapte de kern van het verhaal van Stefke. Hoe kinderen je groot willen houden.
Geen kant kiezen en het beste er maar van maken. Til er niet zo zwaar aan Papa want de wereld is zo mooi. Zelfs het verhaal over die oude ooievaar trok ik gek genoeg behoorlijk goed! Laat mij maar gewoon, leven in een droom. Alles is anders maar kan steeds beter wennen aan het idee. 
Niet mijn idee, maar toch. Zie weer vergezichten en brede horizonnen. 
Vlak voordat ik viel trok mijn leven als een film aan mij voorbij. Alles opnieuw, wil het eind niet weten.
Gek hè, Stef Bos doet wat met je. Net als die kerel op Erica. 
Hij kondigde afgelopen vrijdag aan dat ie na twee jaar weer gaat toeren. Mooi man! 
Tof dat je weer boven Jan bent. Jouw stemgeluid bij de Musketiers gaf al voldoende aanknopingspunten. Een nieuwe theatervoorstelling. Net als Bos heb je genoeg te vertellen in je eentje op het immens grote podium die je makkelijk weet te vullen met je innemelijke persoonlijkheid.
Volgend jaar maart begin je hier achter het huus. Ie kunt de koffie bijna ruiken.
'Dat zien we dan wel weer'. Je nieuwe single. Over het feit dat het steeds makkelijker wordt om je niet altijd druk te maken om van alles. Het leven in een notedop. Je vertelde dat je mooie verhalen hebt liggen om te vertellen en dat je er zin in hebt. Wij kijken ernaar uit, Moos en ik. Want kereltje mocht dit jaar al mee naar jou maar is er volgend jaar zekers bij. 
Kerels als Bos en Lohues brengen de boodschap over. Preken niet voor eigen parochie. Maar weten de vingers en soms hele handen te leggen op de waanzin van de huidige dag. 
Want soms wordt ik intens verdrietig van deze wereld. 
Bos is geboren in Veenendaal en net als velen van ons hier in Hardenberg en omgeving opgevoed met de bijbel op de keukentafel. Daarom voelt hij hier zich zo thuis misschien. Hij gelooft er al lang niet meer in. Op zijn zestiende gooide hij het sprookjesboek met een harde klap op tafel. Hij was er klaar mee...
Zijn vader reageerde ongeveer net zoals die ouwe van mij destijds. Ik was er iets later klaar mee, rond mijn achttiende vond ik dat genoeg 'onzin - met alle respect' had aangehoord. 
Ik vrat het niet meer, het woord ging er bij mij niet meer in als Gods woord in een ouderling. 
Alles wat ik zocht vond ik niet langer in de bijbel. Mooie verhalen hoor over bijvoorbeeld Esther en van die bruiloft wat op een gegeven moment voor de polonaise zonder wijn kwam te zitten maar niet mijn werkelijkheid.
Maar ik heb altijd wel de liefde ervaren in de kerk. Dat iedereen welkom was, onder welke steen je ook vandaan kwam. Ik kom nog steeds graag in een kerk, de serene rust die er heerst. 
Brand ook vaak kaarsjes. Gek genoeg geloof ik wel in kaarsje branden, dat je denkt aan iemand die er niet meer is. Mien Pa zweeft ook ergens tussen hemel en aarde. Heb het de laatste tijd ook wel eens geprobeerd, kontakt te zoeken met hierboven. Het bleef stil op de lijn, vast geen goede wifi daarboven.
Néé, zonder gekheid. Het geloof heeft mij nooit benauwd mede dankzij mijn ouders. 
Dankzij schrijvers, wetenschappers maar ook door een Stef Bos, Daniël Lohues en andere liedjesschrijvers kom ik tot andere inzichten. Bos verhaalde het mooi, is er eentje van de oude stempel en stiekum was hij misschien wel die oude ooievaar in hoogsteigen persoon. Je moet mee met de tijd. 
Al die inclusiviteit ben ik 100% voor totdat het je eigen huis binnenwandelt via de schutting!
Ik heb er behoorlijk moeilijk mee gehad, kon op een gegeven moment geen regenboog(vlag) meer zien. Was er ff klaar mee. Als je begrijpt wat ik bedoel! Je vind alles prima zolang het maar niet je eigen leven in de war schopt. Mouna kleurt tegenwoordig de regenbogen niet meer in, zo lief. Maar mag weer hoor lieverd. Papa kleurt weer zijn leven. 
Maar ik pierde mij van de week ouderwets weer eens op. Lohues zou zeggen: maak oe toch niet zo druk man. 
Kan slecht tegen onrecht, tegen kop in het zand stekers. Tuurlijk hoef je niet overal mee eens te zijn.
Maar God is liefde, bij Jezus mocht iedereen op de koffie komen ongeacht of je nou wit of zwart was, rijk of arm, homo, lesbisch, alle letters van het alfabet of hetero. Althans zo heb ik het altijd gehoord tijdens de urenlange preken van de hemelpiloten op de vele kansels, hier in Oost-Nederland. 
Maar de christelijke band InSalvation cancelde onlangs een optreden in Monnickendam omdat de homoseksuele dominee Alexander Noordijk (48 jaar) tijdens het concert zou bidden. Hoe dan??
Verbazing alom. Ook omdat het optreden een samenwerking zou zijn tussen de kerk waar Noordijk predikt en de zogenaamde 'aanbiddingsband'. Een dag voor de tijd trok de band de stekkers eruit omdat ze 'theologisch niet op één lijn zaten'. Lees: tegen homo's zijn, niet mee zijn gegaan in de tijd. Logisch toch? Echt nie....!!
Ze hadden voorgesteld om een ander dominee te laten bidden maar dat wilde de kerk niet. Stond als één blok achter Noordijk. Hij is onze dominee en ja, ook een homoseksueel. Nou en? Deze situatie kent alleen maar verliezers. Juist zo'n band kan op het podium een boodschap verkondigen dat God liefde is, ook al ben je anders geaard. Dat je er mag zijn. 
InSalvation zingt over liefde en juist deze ontmoetingen zou verrijkend kunnen zijn voor mensen die homoseksualiteit nog steeds als zondig zien. Ogen openen. Maar homo's geloven nu éénmaal ook en bidden mee voor een betere wereld want die is zo mooi. 
Ze hebben flink wat kritiek gekregen. Veel mensen zijn het niet eens met de besluitvorming van de band omdat ze tegen buitensluiting zijn. Anderen zijn juist wel eens omdat ze vinden dat de band moet staan voor hun eigen principes. Zinloze discussie. Maar anno 2022 moet je deze opvattingen en principes toch eens laten varen...Mee gaan met de tijd. Hoe moeilijk het ook is. 
Oneens mag je zijn. Maar volgens de dominee, en vele christenen met hem, zijn mensen die het wel geloven het allemaal eens over Jezus Christus en dat de deur altijd open staat want God heeft iedereen lief, toch? 
De band wilde niet reageren op vragen van journalisten. 
Vind dit zo'n gemiste kans van zo'n aanbiddingsband. Je sluit mensen uit en maakt het verschil tussen bepaalde groepen weer een stukje groter. Zo'n band kan een brug slaan.
Geef mij dan maar Dominee Bos, Lohues of Dorgelo. Je mag worstelen met je verleden, heden en met je geloof. We zijn allemaal voor, iedereen heeft hulp nodig zolang het maar niet op jouw bordje valt of het zich gaat afspelen achter je deur. 
Het maakt mij niet uit of je nu hetero, bi, lesbo of homo of whatever bent!
Las het ook in een kinderboek van de kinderen. Vast niet door mij gekocht, hahaha...
Alles wat ik zocht vond ik deze week in een kinderboek en las tevens waar Moos zijn grapjes vandaan haalt. Kon een glimlach niet onderdrukken. Soms ligt het er wel echt dik bovenop. 
Zou van die band InSalvation trouwens geen stofzuiger kopen en zekers geen Miele. Wat een geluk dat ik van de week door de bomen Bos zag.
Op naar de Musketiers, Boeijen en the Counting Crows. Ze hebben vast ook wel wat te vertellen. 
De wereld is zo mooi. Gelukkig sliep ik vannacht wel dankzij Mr&Mrs 41.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...


 


2 opmerkingen:

  1. Die Musketiers, dat is wel wat voor het bostheater in Ommen. Net als Lohues. Groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Vooral Lohues zou super zijn compleet met band

      Verwijderen