zondag 9 oktober 2022

...#En Door, Vol Gas Verder!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Why was I such a young fool, thought I'd make history.
Making babies was the best I could do, thought I'd made something that could be mine forever.
Found out the hard way one can't possible another and all that you have is your soul.
I thought, thought that I could find a way to beat the system.
To make a deal and have no debts to pay, I'd take it all, I'd take it all, I'd run away.
Me for myself first class and first rate, but all that you have is your soul. 
Here I am, I'm waiting for a better day, a second chance.
A little luck to come my way, a hope to dream, a hope that I can sleep again.
And wake in the world with a clear conscience and clean hands, cause all that you have have is your soul.
So don't be tempted by the shiny apple, don't you eat of a bitter fruit. 
Hunger only for a taste of justice, hunger only for a world of truth. 
Cause all that you have is your soul, all that you have is your soul.'
Uut 'All That You Have Is Your Soul' van Tracy Chapman. 

Moi, ben ik weer. 
Weet ondertussen dat toeval niet bestaat.
Had net mijn krabbel gezet onder de 'Akte van Verdeling' en getekend voor een nieuwe, aanvullende hypotheek bij een goedgemutste notaris. Hij wel, ik niet! We mochten je en Richard zeggen. Nou, dank u wel hoor. 
Een dikke streep onder het verleden, klaar voor een nieuwe toekomst, een nieuw begin. Dacht even aan Huub. We beginnen pas, we beginnen nu pas echt. Terwijl zij voor het laatst op de vulkaan hebben gedanst was ik nog net niet op de knieën gegaan, iets met een allerlaatste stuiptrekking. Het was nog niet te laat alhoewel de inkt misschien net was opgedroogd. Alles weglachen met een slechte grap. Humor is nooit mijn sterkste punt geweest op het moment U. Startte de huurauto, keek nog ff om. Kind van de rekening. Dit was het dan! Wie had er nou een potje van gemaakt? CD van jou of CD van mij?
Tien mooie jaren. Op Radio 2 zong een meisje over 'All that you have is your soul.'
Kende het niet maar dacht meisje Chapman te horen. Je weet wel van 'Fast Car', toch reed ik rustig verder. Stoplicht stond sowieso op rood, nu bij Bentum Nijboer, zoals het afgelopen jaar meestal het geval was. Weinig groen te bekennen, meer grijs. Vooral niet inhalen. Sloot achteraan in de rij. Chasing Cars! Toch niet gelukt! Hardenberg ligt momenteel op de schop en gas op de lolly of haastige spoed is iets wat je volledig kunt schudden. Het was inderdaad Tracy Chapman, je weet wel dat meisje wat in '88 het Wembley Stadium muisstil kreeg. Zij alleen op het immens grote podium met enkel haar gitaartje en ze zong over een revolutie tijdens het verjaardagfeest van ene Nelson Mandela toen eigenlijk niemand haar nog kende. 'Talkin' bout a Revolution'. De rest is geschiedenis. Haar titelloze album werd mede door dit legendarische optreden een bestseller en ze stond maandenlang op één in de hit- en albumparade. Kennen wij haar nog? 
De tekst kwam binnen. Vocht tegen de tranen maar won makkelijk. De lach is er, gelukkig, weer vaker dan de traan. Dit was het dan. Weer gevloerd door een vrouw. Maar geen acht tellen meer...
Een huis rijker maar flink wat illusies en geld armer. Wel 2 kinderen maar de liefde van mijn leven voorgoed kwijt al zal ik haar wekelijks blijven zien. Elk nadeel heeft zijn voordeel, of moet dat nu net andersom zijn? Zeg het maar....Het is klaar, ik ben er klaar mee. Alle papiertjes zijn ondertekend. 
'Talkin' bout a Revolution' en nu weer door, verder. Deze Abraham moet nu zijn Sara of hoe ze ook mag gaan heten ergens vinden. Een speld in een hooiberg? En ik moet trouwens niks. Alles op zijn tijd!
Had vanmorgen sinds tijden de wekker gezet. Wilde Max wereldkampioen zien worden en niet in een samenvatting maar op Viaplay lullen ze nu de boel eindeloos aan elkaar want het regent serieus in Japan. We gaan naar Allard in de pitstraat. Kom d'r maar in. Mouna is wakker zonder wekker, we zitten nu samen aan de tafel broodje hagelslag te eten terwijl wij net samen onder de rode Cars deken de start hebben gekeken. Mijn schapenkleed is namelijk verhuisd naar elders, niet vacuum geseald om ruimte te sparen, maar gewoon in een C3 meegenomen. Geen Honda maar Max staat wel vooraan, Papa. Klopt Mountje. Meisje is tevens niet van gisteren. Had het geluk dat de kinderen deze week een paar nachtjes extra bij mij sliepen. Elk nadeel had nu wel zijn voordeel. Om en om. De ene keer Moos om het grote bed wat op te vullen, een nachtje later Mouna die mooie verhaaltjes had te vertellen voor het slapen gaan. Je weet wel, de krenten in de pap. Die altijd het lichtknopje weten te vinden aan het eind van de tunnel. Geweldig, van de week ook zo weer van mijn kinderen genoten. Onvoorstelbaar! 
Bijzonder schepsels zijn het. Kijk vaak naar hen. Probeer een beetje Alfred in ze te ontdekken. Wat heb ik er nou ingestopt, welk deel kun je nu echt aan mij toeschrijven? Ik weet het niet. Soms de oogopslag, dan weer die lach. Later een opmerking, oh ja...zo zeg ik dat ook altijd. Het genieten. Vooral in combinatie met spijs en drank. In het geval van Moos en Mouna vooral Rivella, Sisi zonder prik of ranja. Hoe ze genieten van een broodje eten. Lekker eten kunnen waarderen. 
Dinsdag stamppot rauwe andijvie met uitgebakken spekkies en een zelfgemaakt 100% runderhamburger. Een dag later stamppot boerenkool met oerham en een fijne worst van slager Hoff. 
Je kunt het meisje niet blijer maken met stamppot en worst. Niet alleen eten maar samen gezellig aan tafel. Eten koken voor kleine hongerige maagjes die het gemaakte dan ook kunnen waarderen en ondertussen de toetjesmaag hebben gevonden. Rendementen uit het verleden wat tevens garanties biedt in het dagelijkse, nu en voor de nabije toekomst.
Stond bij de kassa van de AH. Moos in zijn lange nieuwe winterjas. Wat een mooi kereltje is het toch, heeft ie niet van mij. Zijn lange donkere haren, zijn blauw ogen. Het kassameisje wat smolt van zijn guitige opmerkingen. De oude mevrouw voor ons die een gesprekje aanknoopt met Mouna en binnen enkele seconden haar een lief kind vind. Niet logisch maar toch een beetje wel. De rode draad terugvinden wat het leven zo logisch maakt. De zon zien en de warmte weer voelen. 
Sinds maanden even buurten bij de McDonalds omdat Moos mij had verslagen met het raden van 100 vlaggen van even zoveel landen. Ik kwam tot amper veertig, hij had er 99 van de 100 goed en eigenlijk had hij ze allemaal goed. Hij vergistte zich in al zijn enthousiasme. Hoe dan? Deed mijn stinkende best maar het was bij lange na niet goed genoeg. Ging er in met boter en suiker!
Er zijn ruim 200 landen. Maar alles voor een Quarterpounder, een milkshake en wat franse frietjes hè. Net zo fanatiek met een spelletje klaverjassen als ondergetekende. Heerlijk! Als er maar eten op het spel staat. Dan gaan ze als de brandweer!
Ze bestelden zelf, Mouna die sprong voor de bestelzuil en precies wist wat ze wilde met haar Happy Meal. Ik die een salade at bij de McDonalds, moet niet gekker worden! Wel een hamburger maar geen patat en aardbeienshake. Times are Changing! 
Hey Papa, daar is je werk. Goed gezien, Mouna. Lachen om de vaste grapjes. Van niets iets maken!
Ik leef een beetje bij de dag. Kan mij over alles en nog wat druk gaan maken maar negen van de tien keer loopt het toch weer anders dan ik van te voren had gedacht. Phantarei.
Net als gisteren met de voetbal. Korfbaluitslag maar wat was ik blij met de overwinning na mij ouderwets weer eens opgepierd te hebben. Zag Moos kijken, papa maak je toch niet zo druk. Hij lachte om mijn opmerkingen richting de man in het zwart. Papa, je hebt de gehaktbalopmerking niet eens gebruikt!
We voetballen niet thuis hè. Moos die zag dat wij het moeilijk hadden maar Jelle is toch stukken beter dan jou, Papa. Ja, jongen...je hebt gelijk. Denk dat wij de zege wel over de streep trekken. Welke streep, Papa? Je bedoelt die op het middenveld? Ja, zoiets! Mag ik straks cola, zullen ze ook hapjes hebben?
Is die Hans nou echt een jager of heb jij dat verzonnen, Papa? Hij heet jager maar was wel bij Bos. 
We haalden Mouna op. Heb je zin in pizza, Mouna? Moos regelde het wel. Doen we zo'n pizza die je zelf kunt samenstellen. Mouna wil kaas er op, zal ik dan salami doen. Doe jij dan die met zwarte truffel? En dan het vierde deel BBQ Meatlovers. Wij houden wel van vlees hè, Papa! 
De ogen sowieso groter dan de trek. We kunnen vandaag nog eens happen in New York Pizza al kwam ie gewoon van de Bruchterweg. 
Moos is ook ontwaakt, lekker uitgeslapen Papa. Jij was al voor de wekker wakker. Regent het nog in Japan? Ze zijn aan het spelen met de DJ- en karaoke set. Halverwege zijn de batterijen op en is het wachten totdat de winkels hier opengaan. Want in de batterijen in het doosje zit weinig tot geen energie meer. Oplaadbare batterijen zou ook niet verkeerd zijn. Iets met de accu volledig opladen.
Merk dat de kinderen mijn batterijen zijn. Ze laden mij volledig op!
...En Door, Vol Gas! Fast Car....Steeds Verder!
Vannacht was het volle maan. Kan geen toeval meer zijn. Toeval bestaat gewoon!
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Hoorde gisteravond Bökkers een gave uitvoering spelen van Van The Man z'n Caravan!
Alles kwam een beetje samen. Denk dat Caravan mijn favoriete nummer van Van Morrison gaat worden in plaats van Brown Eyed Girl. Die plaat hapert na 10 jaar, de naald krast en is al ver over de houdbaarheidsdatum heen. Eeuwig zonde!
Het regent nog steeds in Japan. En door, vol gas! Maximaal.
Fijne zondag. Joah, mag wel zo..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten