zondag 31 januari 2016

Waar dan ook......

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Allemoal in de Riege. De zölfde kaante op. 
En Iedereen mar denken, ik ben vrij in de kop.
Waor gaon we naor toe, waar gaon we hen?
In het donker van de nacht, onderweg naor weer 'n dag.'
Uut 'Waor gaon we naor toe' van Daniël Lohues

Ik zat in de auto, nou ja in de caddy van 't werk. Kwam uut het zuiden, uit Vught en reed naar het westen....Noar Sassenheim of all places. Vond het druk, veels te druk op de snelweg. Vier rijbanen maar overal reden er auto's. Ik herkende aan alles niet de de rust van Hardenberg of zeg maar Mainbarg. Neuh, allemaal hadden wij hoast. Ritsen was het toverwoord op deze woensdagavond. Had de ruutenwissers an, pluvius maakte Nederland nat. Op de radio hoorde ik dat wij een file inreden....Niet stilstaand, maar langzaam rijdend. Ik moest er niet aan denken om hier elke dag boven het asfalt mijn tied te verdoen. Neuh, geef mij portie maar aan Fikkie. De Wiezen komen inderdaad uut het Oosten bedacht ik mij terwijl ik Bert Haandrikman hoorde praten. Hij slingerde een nummer van mien ene held uut Erica de ether in. Had fijne woorden voor de troubadour Lohues. Daniël komt eind februari met een nieuw album. De titel is 'AOSEM', 14 fijnbesnaarde liedjes denk ik....Kan niet anders. Lohues stelt mij nooit teleur. Voor enkele weken terug had ik de eerste single al heurt op zo'n kanaal. Waor gaon we naor toe? Nou, ik reed dus naar Sassenheim op een eindeloze snelweg. Voelde mij er niet thuus....Dat hoeft ook niet. Mut er zo af en toe weh veur het werk maar als ik de contouren van mijn thuus zie ben ik weer bliede als een klein kind met lego. Lohues begeleidde mij het laatste stukje naar mien overnachting van die nacht. In het donker van de auto kwam het nummer mooi binnen....'Allemoal in de Riege. De zölfde kaante op. En Iedereen maar denken, ik ben vrij in de kop. Waor gaon we naor toe, waar gaon we hen? In het donker van de nacht, onderweg naor weer 'n dag! Daniël sloeg de spijker weer eens op zien kop. De wereld wordt er niet beter van. Van al dat getuf op die ZOAB lagen. Ik sloeg af, links zag ik het Van der Valk Hotel al liggen, badend in het licht. Herkenning was er, hier waren wij twee jaar terug ook al maar de boel was opgekalafaterd. Mooi wark hadden ze geleverd. Moest denken aan mien muzikale helden, aan Lohues op Erica en aan Frank Boeijen uut Nijmegen. Op de nieuwe cd van laatstgenoemde duetten ze samen. Mooi....Muzikale held 1 die ik al ken vanaf de basisschool met muzikale held nummer 2 die later in mien leven kwam. Toen nog met veule Skik. Hij zong over dreuge worst, klotenweer en betonpoalties....Dat waren destijds wel de dingen waar ik mij druk over maakte en over mien Fietse.....Als ik die maar weer vond waar ik 'm de avond ervoor vaag had achtergelaten...Maar Lohues wordt ook ouder en zingt nu over dingen die meer hout snieden en soms mut ie van hum diep het bos ingoan om hout te vinden.....Kan niet wachten op de nieuwe CD van Lohues....Hij hef het dan over Honing, de zunne en de Moan (vast niet die van the Voice) en vaste grond! Maar op de plaat van Boeijen zingt Daniël in het ABN...Dat is wel ff schrikken heur....In de auto moesten wij vorige week drie keer de plaat terugdraaien om te horen of het echt wel Daniël was die samen zong met Frank. Hij ging de grens over....Ik had lekker in het Drents gezongen bij die troubadour uut Nijmegen. Mooi dat Boeijen al bijna 35 joar meegaat met mij. Wie mij wil doorgronden krijgt er ook Boeijen en Lohues bij. Gelukkig is San die uitdaging aangegaan....In de nacht van Sassenheim voordat ik van Alfred meneer Dorgelo werd wist ik waar ik onderweg naar toe was. Daniël en Frank gaven mij het laatste zetje. Onderweg naar later....Onderweg naar San & Moos. Onderweg naar een fantastisch 2016 met voornamelijk leuke dingen. Er is namelijk altijd een toekomst, niets is verloren. Altijd een toekomst in zijn ogen en haar lach. Waar dan ook....Altijd, Hoe dan ook zingen Frank en Daniël in koor. Lohues in zien beste ABN, volgende keer lekker boeiend doen, gewoon weer in het Drents.
Deze week trapt Loheus af in de Voorveghter....Ik ben weer eens onderweg naar een weer 'n dag. Ik zit van de week in België en ben er helaas niet bij als Daniël dins- en woensdag zijn liedjes zingt....Ik haal het in in Almelo....AOSEM....Ik kiek er naar uit. Land van Belofte is reeds prachtig en ook door de bomen zien we Bos weer....Kortom, ik vind het allemaal zo mooi van die lui die mooie liedjes maken....Makers van mooie dingen, daar hou ik van. Zeker in deze hardvochtige tied. Waar dan ook.....Gelukkig verandert vier dagen België eind van de week ook weer in gewoon achter het huus....Joah, mag wel zo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten