zondag 28 augustus 2016

Varken!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'Movin' to the country, gonna eat a lot of peaches. Movin' to the country,gonna eat me a lot of peaches. Movin' to the country, gonna eat a lot of peaches. Movin' to the country, gonna eat a lot of peaches. Peaches come from a can,they were put there by a man. In a factory downtown. If I had my little way,I'd eat peaches every day. Sun-soakin' bulges in the shade. Millions of peaches, peaches for me. Millions of peaches, peaches for free.'
Uut 'Peaches' van The Presidents of the United States of America

Varken(s).
Er zijn er vaak meer. Je treft bijna nooit één varken aan in een schone modderpoel.
Ik noem een varken ook wel eens een Sus Scrofa Domesticus, je wilt af en toe wel eens laten zien dat je wat meer hebt gestudeerd dan alleen de kunst van het goede leven. Er zijn meer varkens in Nederland dan mensen. Zo'n dikke 20 miljoen en als ik soms om mij heen kijk is dat eigenlijk ook wel zo. Er zijn varkens genoeg...Mensen die je proberen omver te lopen tijdens een feestje en niet eens het fatsoen hebben om sorry te zeggen....sorry zeggen is niet altijd makkelijk, vraag dat maar aan een varken als je die passeert op de snelweg. Bijvoorbeeld de A27, zitten ze jou dom aan te kijken...knorren ze wat. Jij bent van A naar Beter, zij zijn op weg van A naar de S van de slagerij. Maar of ze dat weten....?? Ik kijk soms wel eens extra lang naar zo'n varken. Hoe kom ik in vredesnaam op varkens?!? Het zijn mooie dieren, laatst nog op de Rietkraag heb ik wel tien minuten bewonderd naar het grote varken gekeken die daar liep, hoe hij zich omdraaide in zijn eigen modderwereld en hoe hij, of zij telkens naar Moos kwam toegelopen. Ach, gisteravond hadden wij best wel een interessant gesprek over Varkens. Miste een beetje de diepgang in het gesprek.. Het ging voornamelijk over Lumberjacks, Jack Daniels, Onion Rings en Chicken Wings....Waarom geen vlucht in de realiteit over het feit dat een jong varken big wordt genoemd. Buurman 41 had het over een zeug, dat schijnt een vrouwtjesvarken te zijn. Dat kun je ook beter uitspreken, wat ik oe brom! Zeug is namelijk 1 woord, 1 lettergreep. Varken zijn er toch twee als je tenminste hier weg komt. Lohues zou het zo ook kunnen zeggen. Ik kan nu het woord Varken en Caravan niet meer los van elkaar zien. Een beer is een mannetje, dat lijkt mij logisch maar een Zeug voor een vrouwtjesvarken is geen prettig woord. Beetje onterend voor een lief vrouwtjesvarken. Hey zeug, kom eens hier.....Iets in die context. Als een varken de 100 kilo aantikt gaat ie na circa 6 maanden eens langs bij de slager. Het is vaak eenrichtingsverkeer want een half uur later hangt ie vaak schoon aan de haak. Zo is het leven......Zeggen ze dan. Het leven van een varken lijkt mooi maar je eindigt uiteindelijk toch als Sparerib, hamburger of varkenshaas op het bord van een consumerende Nederlander. Nou ja, van zulke gesprekken hebben wij dus, weinig om het lijf maar wel genieten met negen man op een zomeravond waar alles samenkomt. Ik kan ontzettend genieten van een stel mooie mensen, wat mooie biertjes, wat cassis in een wijnglas, wat hapjes, wat zonneschijn en flink wat praterij. Het hoeft niet altijd moeilijk te gaan, het mag soms ook eens luchtig. Inderdaad niets om het lijf hebbend want de temperaturen tikte alweer bijna de 30 graden aan. Dan trek je geen sjaal of muts aan.
Aan het woord varken dacht ik laatst nog toen ik in Ommen was. Het mooie vechtstadje waar ik veel voetstappen heb gelaten. Bekend terrein, wist op een gegeven moment zelfs hoeveel klinkers in het centrum lagen. Maar welk varken daar de verkeerssituatie op de brug heeft bedacht is echt een Zeug en Beer tegelijk. Een gigantisch dom varken zou je eigenlijk gewoon zeggen. Geen hond, herstel geen varken, snapt nou precies wie nou voorrang heeft op de Vechtbrug. Vooral tijdens de drukke Bissinghdagen, nou ja eigenlijk altijd als de zon schijnt in Ommen heb je problemen, grote problemen....Even van de Appie naar Beerze (Van A Naar Beter zeg maar....) rijden kost je dan zo een half uur. Zeker als je ontwetenden hebt die voor het eerst in een auto stappen, althans zo lijkt het. Amper weten waar het gaspedaal zit of laat staan de rem of de richtingaanwijzer. Het zal vast wel zo'n knappe kop zijn geweest bij Rijkswaterstaat met een universitaire opleiding of iets dergelijks. Maar welk ontiegelijk dom varken bedenkt die idiote situatie. Zelfs de rechtgeaardde Ommenaar snapt na dik een jaar nog niets wat op een zo'n tekentafel aan iemands brein is ontsproten.....Dat zijn eigenlijk echt de domme varkens en natuurlijk al die machtsmisbruikers in de wereld.....Die eigenlijk nog meer. Wij kunnen op de Vechtbrug er nog onze eigen draai aan geven. Dat lukt niet bij al die wereldverbeteraars die kicken op macht en 's nachts prinsheerlijk woelen in hun modderbaden. Dat zijn geen zeugen of beren maar gigantisch domme varkens die je eigenlijk moet wegvoeren in een snikhete Caravan. Niet naar het oosten of westen maar gewoon van A naar de S van slagerij. Slachten en ophangen in een donkere, vieze koelcel. Gek eigenlijk hoe je van een simpele uitspraak komt tot een heel relaas over dat mooie varken, die mooie knappe Zeug of die grote Beer. Ik vind het prima wat mij betreft. Of ben ik nou ondertussen het domste varken wat er rondloopt.....?? Joah, mag wel zo. Fijne zondag allemaal. Trouwens al eens Livar geprobeerd....Of kun je die helemaal niet verstaan.....haha.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten