zondag 7 mei 2017

Heerlijk Hardenberg!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'We got a supermarket and a church, for anyone who's got the urge. There's a nightclub and a school out there. Faith, a devil and a god, but more important, there's a bar. We've got neighbours with new cars. Not that us folks would drive real far. My town, my little town.My little town, my town, this is my town.'
Uut 'My Town' van Racoon

Gek gevoel. Liep gisteren in de Marslanden. Handen diep weggestopt in de zakken van mijn winterjas. Het rook er een beetje naar gier....Vertrouwde lucht! Een late boer was even verderop bezig met zijn overtollige shit op het land te deponeren nu het nog kon. Volgend jaar staan er namelijk stenen huizen. Marslanden III wordt dan uit de vruchtbare grond gestampt. Dacht nog, in welke maand klaagt een boer het minst? Februari is het antwoord maar snap je zoiets ook.....? Net zoals een olijke tweeling die ruim twee maanden oud zijn en dus niet allebei al 2 x 4,5 weken luiers volpruttelen, van die onzin. Je kunt er niks mee en toch ook wel weer, als je begrijpt wat er bedoeld wordt. Het gekke gevoel is dat ik mij thuisvoel in de Marslanden, beter gezegd in Hardenberg. Stad Hardenberg. Heb eerder wel eens geklaagd over dit stadje aan de Vecht waar ons huis toevalig resideert. Had het best wel vaak over Ommen, vaker dan dat ik Hardenberg in de mond nam. Mijn ode aan Ommen werd weer verkeerd begrepen. Een duik in het verleden, memory lane. Een boulevard of broken dreams, van dat geouwehoer duzz....Maar ben van Hardenberg gaan houden. Wordt namelijk blij als ik lees op Twitter dat HHC en Hardenberg gewonnen hebben met 3-1. Steek vrolijk een hand op als ik blije HHC'ers zie fietsen met een oranje sjaal. Het kan dus nog steeds. Net zoals ik blij ben voor al mijn vrienden die voor dat cluppie in Rotterdam zijn. Vandaag beleven ze hun finest hour. Niets is mooier dan dat ene woord, Feyenoord. Ik gun het die Bolksies, Buitenhuisjes, Nieuwenhuisjes, Kerkdijkjes, Hofsinkjes, ik gun het Bob, ik gun het mien schoonva en the King upstairs, gun het eigenlijk iedereen met een roodwit hart dat eindelijk na al die jaren Dirk Kuyt vanmiddag rond de klok van vijf uur met die grote schaal boven zijn blonde kop met krulletjes uitzinnig van vreugde zal zijn. Gun het die sympathieke Giovanni en niet omdat hij ooit inpandig was op het Westerpark. Wordt er gewoon blij van. Net zoals ik blij wordt van mijn stad Hardenberg en het natte en droge gedeelte. Waarom moet de gemeenteraad trouwens morgenavond beslissen of Peter Snijders nog een nieuwe termijn krijgt van zes jaar? Hoe lang duurt eigenlijk zo'n proeftijd? Snijders heeft zich allang bewezen een uitstekend bestuurder te zijn. Ik ben bijzonder fier met zo'n burgervader. Sympathieke kerel die dicht bij zijn burgers staat. Met zo'n burgemeester mogen wij onze handen dichtknijpen. Kunnen wij mee weglopen als we hem trouwens bij kunnen houden. Nu gaan een paar wijze heren en dito dames beslissen of hij wel of niet mag blijven. Laat gewoon die kurk van de champagne knallen, doe de handen op elkaar en besluit gewoon unaniem dat de komende 6 jaar Peter Snijders onze man in dat lelijke gebouw blijft, mijn stem heeft hij sowieso. Maar terug naar het natte en droge gedeelte. Wij zijn op de goede weg. Hardenberg gaat het begrijpen dat een goede Horeca die andere kurk is waarop een bruisende stad drijft. Hier in stad Hardenberg hebben wij bevlogen ondernemers die gastvrijheid hoog in het vaandel hebben staan. Wij komen er graag. De laatste weken hebben wij, lijkt het wel, een snelle culinaire ronde van Hardenberg gedaan. Niet zoals gisteravond hier met duizelwekkende snelheden op de fiets maar gewoon met de benenwagen. 
Overal is het genieten, je kunt niet alles met elkaar vergelijken, bij de één is het peren en een ander verkoopt weer appels. Maar de spareribs bij Henry's zijn om je vingers bij af te likken met een mooi speciaalbiertje vooral als je gezelschap bestaat uit de buren van 41 en 39. Henry's hebben wij in onze armen gesloten. Maar wat dacht je van Docks? Afgelopen zondag nog een heerlijk Tapas-menu van vier gangen geconsumeerd. Jan is een op en top gastheer, je voelt je er echt thuis met het uitzicht op de Vecht en het knusse haventje. Ik was verrast, nooit verwacht in gelovig Hardenberg dat de zondag zo'n mooie avond is om uit te gaan. Tuurlijk vierden wij de liefde met ons tweeën maar het was geweldig lekker. Genieten op de vierkante meter maar ook om ons heen waren de mensen gezellig. Om warm van te krijgen....de heaters hielpen trouwens ook wel maar je snapt de boodschap. Het maakt ons eerlijk gezegd niet uit waar wij neerstrijken met ons gezinnetje. Ik word overal blij van....Churandy Martina zou trouwens een fantastische ambassadeur zijn voor Hardenberg bedenk ik mij net. Wordt er blij van man....haha. Ja, wij worden blij van al die eterij in Hardenberg. Het ontbijt bij de Koffiepot, een aanrader of die broodjes mmmm.... Maar net zo vaak zitten wij bij Markzicht, Gerwin snapt waar Abraham de mosterd haalt. De Rheezerbelten, zowel de bistro als op zijn tijd een pannenkoek met het Rheezer Stoofpotje. De lounge van de Bokkepruik, Jaap kokkerelt er lekker op los. Het nieuwe Blij waar Gerwin en André een flinke vinger in de koffie hebben. Ach, hoeveel stappen heb ik wel niet gezet bij Den Herdenbergher en de Troubadour. Kom er nog steeds graag een biertje drinken.....Of een goeie Steak soldaat maken. Ik weet zeker dat Herman en Greta straks weer een toptent tevoorschijn toveren aan die eerder genoemde Vecht. Maar ook Sevens sla ik niet graag over, helemaal als daar een toffe band speelt. Bij Ons, de pizza's en shoarmaschotels van Ewald of de de authentieke italiaanse gerechten van Cucina 39. Maar ook het verre Oosten komt via Kota Radja binnen handbereik en wat je dacht van Sushi en Jannemans. Ach, nu ik alles probeer op te sommen vergeet ik er zeker nog een paar leuke eettentjes. Wij zijn best wel verwend hier in Hardenberg. Zelfs de markt begint af en toe te bruisen. Als je nu een schot lost heb je wel de kans om iemand te raken op bijvoorbeeld een zondag. De ijsjes van Toscana, een wandeling waard. Komt er straks nog een Mexciaans restaurant bij, de Twee (hete) paprika's (Dos Pimientos)....En dan wel gewoon proberen om op gewicht te blijven. Wij klagen maar eigenlijk hebben wij niks te klagen. Net zoals afgelopen donderdagavond bij Amused Food & Wine. Waar ooit de Griek en de Pierewaaijer huisde heeft zich een nieuwe sterrentent gevestigd. Wij mochten even komen proeven. Waarom, tja....een keer geluk gehad op Facebook. Genoten met een grote G. Wauw, wat een verfijnde smaken en mooie presentaties op het bord. Ik voel nog steeds die krokante kalfswang tegen mijn eigen wang een perfect match aangaan met die langzaam gegaarde varkensprocureur....Liefde op het eerste gezicht. Want liefde gaat echt wel door de maag. Wat ontzettend lekker. Mooie wijnen die perfect kleurde bij de proeverij van een mooie avond. Om stil van te worden.....
Heerlijk Hardenberg, het is geen ode geworden maar even een kleine opsomming wat Hardenberg op (vr)eterij gebied allemaal te bieden heeft. Hardenberg proeft, maar proef jij en u ook eens van al dat heerlijks wat Hardenberg te bieden heeft. In 1362 kregen ze stadsrechten. Maar ze hebben sinds jaren ook het recht verworven op verdomd lekker eten. Joah, ik begin mij hier echt thuis te voelen. Ik wil  hier nooit meer weg. Mijn hart kleurt nog niet oranje maar mijn maag knort nu al weer doordat ik gedachten een kleine Hardenbergse proeverij deed. ....
Handige Harrie niet slim met een lege maag, smakelijk zondag dan maar. Joah, mag wel zo.......
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten