zondag 5 juli 2020

Stay Little For A While...!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden,

'When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need.
When you feel so tired but you can't sleep. Stuck in reverse.
When the tears come streaming down your face. Cause you lose something you can't replace.
When you love someone but it goes to waste. What could it be worse?
Lights will guide your home. And ignite your bones
And I will try to fix you.'

Uut 'Fix You' van Coldplay

Moi, ben ik weer.
Hebben jullie dat ook wel eens...?
Het idee dat je alleen op deze wereld bent als je met je lieve dochter op een zondagochtend lekker vroeg de trap afstiefelt. De rest van het huis nog slaapt, je alleen buiten de wind guur om het huis hoort waaien.
De regen wat zachtjes tegen het raam tikt, de zon de weg nog aan het zoeken is.
De koelkast voorzichtig weer ijsblokjes aan het maken is voor een nieuwe dag.
Een zwaan die vanaf de Vecht ondertussen Hardenberg aan het verlaten is...
Misschien wel onderweg naar later! Dat je samen zit in je luie stoel, dat zij met haar kleine lijfje bescherming zoekt bij je grote lichaam.
Haar hoofdje op je borst, haar handen die met enige regelmaat van de klok door haar lange haren gaan...
Billetjes die voorzichtig kruipend een plekje proberen te vinden, net zo lang tot dat ze uiteindelijk goed liggen voor haar gevoel.
Knus tegen je aan, alle haartjes op je arm keurig in de scheiding legt. Samen kijken naar een aapje en drie beertjes die op de TV een taart aan het versieren zijn.
Niemand die je, niemand die ons stoort...Eventjes 5 minuten alleen jij en je dochter!
Grote en kleine peuterproblemen, die je zo kunt hebben als je bijna 3 en half jaar bent, deponeren bij je net wakkere papa. Voordat de zon gaat schijnen zijn ze al als die spreekwoordelijke sneeuw voor de nog altijd afwezige koperen ploert verdwenen.
Blijf nog een tijdje klein lieve Mouna.
Stay Little For A While....Bart van Racoon brengt mij terug in het heden van deze verstilde morgen.
Hey little darling, please know that there's plenty of time.
Hey little darling, keep the boys and your make-up in line.
Stay little for a while.
Ik noem het allang geen toeval meer dat op zulke momenten de muziek mijn gedachten overnemen, beter gezegd, aanvullen....
Zag van de week en gisteren allerlei trotse vaders foto plaatsen van hun geslaagde dochters.
Geslaagd in het voorlopige leven, geslaagd voor een fraai papiertje en dito opleiding....Tijd gaat inderdaad snel.
Zo liggen ze nog op een zondagmorgen knus bij jou in een luie stoel voor het grote raam, niet veel later vliegen ze uit. Worden andere mannen en/of vrouwen belangrijk(er) in het leven.
Mooie meisjes die mooie vrouwen aan het worden zijn.....Hoe lang is het al geleden dat ze, net op deze aardkloot, voor het eerst in mijn armen lag. Dat ik haar losknipte uit die veilige omgeving van 9 maanden.
Wat maakt ze een sprongen. Ze kan al bijna de handstand, heeft ze zichzelf aangeleerd en op haar hoofd staan ook al.
Straks heeft ze mij niet meer nodig, maakt ze haar eigen beslissingen en keuzes. Gaat dat goed komen?
Doe ik, tot die tijd, voor haar alles goed? Kiezen wij de juiste richtingen, slaan wij soms niet te laat rechts- of links af?
Mouna, blijf nog meer een tijd little for a while. Komt het vast allemaal wel goed. De foto waarop je voor school geslaagd bent komt vanzelf, wees maar niet bang....Tot die tijd...Blijf maar mijn lieve kleine meisje, mijn zondagskind. Je hebt nog tijd genoeg....Wat ik je brom!
En anders proberen wij dat voor jou te fixen.....Moest toch ff een bruggetje naar Coldplay maken.
Waarvan Akte...Ik heb ze beter gemaakt haha.
Die band van Chris Martin en consorten. Nooit zoveel gehad met deze band die in 1996 werd opgericht.
Lag niet aan hen, lag niet aan mij...soms heb je dat gewoon.
Neuh, ik vond andere bands misschien leuker om naar te luisteren in die tijd en anders vorige week.
Weet heus wel dat het een wereldband is. Zet de radio ook niet af als ze de revue passeren....
Kwam gisteravond toevallig in een live-concert van de heren op Nederland 3 terecht nadat wij samen een filmpje hadden gekeken. San aan een heerlijke rode wijn uit Chili en ik aan zo'n pretkegel uut Enschede.
Toen 96.000 uitzinnige fans nog volgepropt op elkaar, zwetend in een uitverkocht Braziliaans Allianz Parque in Sao Paulo, deze Britse band mochten aanschouwen tijdens hun 'A Head Full of Dreams' toernee.
Qua lichtshow leek het wel een optreden van Pink Floyd. Werd als ware de treurbuis ingetrokken.
Het boeide wel....Moet ook eerlijk bekennen dat ik best veel nummers uit mijn hoofd kende.
Na Fix You rond de klok van half één trok ik het niet meer wetende dat het mooiste meisje van de wereld het nummer Clocks zo'n beetje als wekker had staan rond de klok van half zeven/zeven uur....
Hoe lekker de muziek ook tot mijn oren kwam, het geluid van een zacht pratende Mouna spreekt toch meer tot de verbeelding. Toch proberen wij het voor haar te fixen. Gisteren, vandaag, morgen en volgende week!
Ach, zat weer in zo'n rollercoaster van Mixed Emotions.....Heb je soms. Kreeg er niet koud of warm van.
Maar Coldplay bracht de boodschap wel over.....Laten we hopen dat alle bands van deze wereld gewoon straks weer kunnen optreden in uitverkochte stadions etc. Ik mis dat gewoon een beetje.
Festivals. Zittend in het gras, zon hoog aan de hemel, hoedje op en luisteren naar muziek en zo....
Bijvoorbeeld naar OAK uut Noorwegen. Kreeg ik van de week zomaar gratis en voor niets voorgeschoteld op het werk. Net zoals dat ik Shotgun Rider ooit meepakte uit mien Stamkroeg.
Je pikt zo links- en rechts wat op. Muziek die blijft hangen en zeker voorbij komt op menig Spotify-lijstje.
Ach, het is weer een heel ander verhaal geworden dan ik gisteravond voor ogen had.
Niks mooiers as dat. Had er een complimenten blog van willen maken maar Mouna gooide dus roet in het eten en Bart van Racoon en bijvoorbeeld Coldplay.....Het loopt toch altijd anders dan dat je had gehad.
Maar complimenten voor de juffen van Moos. Ze hebben een wijs kereltje afgeleverd voor minimaal zes weken zomervakantie. Juf Janny, Rebecca en Wendy zijn geweldig! Super...Moos is weer een stuk verder op zijn eigen gemaakte ladder....hij valt niet gauw van de treden af in de Marsweijde.
Vallen, dat deed zijn Papa deze week wel op een doordeweekse dinsdagavond. Nog even gauw wat kip halen bij de Poelier na een geslaagd bezoekje aan de Dermataloog in het UMCG. Er gaat niets boven Groningen derhalve, zal Robben nu ook wel vinden. Geen haar op zijn hoofd die daar aan twijfelt.....
Mooi dat ie het doet bij de plaatselijke FC....Kan ik van genieten, mijn complimenten Arjen...
Maar voor de Blokker ging ik pardoes hard onderuit met in de ene hand mijn plastic zakje met gegrilde kip van Rademakers....Mmmmmmmm, daar dacht ik al stiekum aan, lekker peuzelen...
Het miezerde een beetje, het was glad op het metalen omhulsel wat rondom de statige boom voor de Blokker zat gegoten als ijzer....Ik viel hard, achterover....Daar lag ik...
Was even van de wereld. Werd liefdevol overeind geholpen door een man die zijn koffie even liet voor het was op het terras van de Koffiepot en enkele voorbijgangers....Vorige week ging een fietser hier al onderuit, vertelde een lieve mevrouw die vroeg of alles goed met mij ging....'Ik zag u gaan, meneer....Pats, Boem!
Ja, ik was er zelf bij. Dacht dat ik niks had afgezien van een zeer lichaam...en morgen flink wat spierpijn...Gelukkig maar.
Bedankte mijn hulptroepen en liep wat minder snel terug naar huis met mijn van straat geredde gegrilde kip, die had de val wel overleefd want éénmaal thuisgekomen bleek dat er wel wat aan de hand was toen ik mijn jas uittrok. Flink wat bloed op en aan de elleboog en een flinke glup....het lag open.
Konden wij weer eens naar de eerste hulp, hechtingen in het elleboogje wel zonder verdoving.
Bikkel hè!
Belde een dag later met de gemeente om er melding van te maken, uit voorzorg. 
Als verontruste burger. Want wat als er morgen een oude dame met haar hoofd op het ijzeren gedeelte valt of een meisje van 3 en half....?? Nu wel met ernstig hoofdletsel of erger....?? Onveilige situatie mijn inziens en vorige week was er ook al een fietser onderuit gezeild.
De vriendelijke meneer van de gemeente Hardenberg had een fijn luisterend oor en reageerde begripvol.
Wat schetst mijn verbazing, amper een dag later, notabene donderdagmiddag al was het euvel reeds verholpen....Wederom mijn complimenten....al het harde ijzer en metaal was subiet verwijderd!
Veiligheid voor alles. Ik heb vaak commentaar op de gemeente, maar ik kan ze nu alleen maar complimenten geven. Hier werd wel meteen naar een bezorgde burger geluisterd. Hulde! Waarvan Akte!
Ach verder wilde ik nog zoveel complimenten geven maar ben de helft al vergeten, komt nog wel een keer...
Oh ja, mocht je een keer in Raalte zijn en je wilt lekker lunchen. Ga dan naar Lemonade Food & Drinks aan de Stationsstraat 41 in het dorp van Ribs&Blues en Stoppelhaene!
We kwamen uit Deventer en onze hongerige magen hadden zin in wat lekkers....
Ook al kennen wij geen honger alleen maar trek hè...hahaha
Mouna wilde een tosti en Moos had wel zin aan poffertjes of misschien wat anders. San zocht en vond via een snelle blik op haar telefoon deze leuke tent aan de rand van het centrum. Aanradertje hoor.....!
Wat een vrolijke en leuke bediening. Lieve meisjes, vast en zeker dit jaar geslaagd en openbaar gemaakt door trotse papa's, die van wanten wisten....Er was nog een tafeltje vrij in de hoek vlakbij de open keuken.
Inderdaad een hip, stoer en jong bedrijf. Het zgn. stadse leven in een normaal en nuchter Raalter dorp.
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Hier komen wij zeker nog eens terug....
Als de wind weer een keertje het woord voert....
Toerist in oen eigen provincië maar lekker gegeten.....Dat hadden wij met z'n vieren toch maar mooi gefixed!
Ach, al die complimenten zijn niet echt goed uit de verf gekomen.
Zo'n lief klein meisje tussen haar 3e en vierde levensjaar bracht daar verandering in.
Zij gaat soms als de brandweer.....Maar blijf zo lang mogelijk Little lieverd, althans nog voor een poosje alsjeblieft. 
Zij fixt het elke keer weer.....Kreeg er warm van, Bart zong het vervolgens en toen werd de rest van het huis wakker...
Fijne zondag.
Joah, mag wel zo.....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten