zondag 13 december 2020

Gasoline Station!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Been beat up and battered 'round
Been sent up, and I've been shot down.
You're the best thing that I've ever found
Handle me with care
Reputations changeabe, Situations tolerable
Baby, you're adorable, Handle me with care'
Uut 'Handle with Care' van The Traveling Wilburys.

Moi, ben ik weer.
Alles goed nog? Nog een beetje goed te passe, ik mag het hopen. 
Joah, mag wel zo. 
Zo langzamerhand onderweg naar Kerstmis, jullie ook...?
Weet je al wat je gaat eten en met wie en hoe? 
Zijn jullie al in Rome geweest dan? Of ben je de weg niet kwiet?
Want soms is het even zoeken als je de weg echt kwijt bent, kun je trouwens ook eerst naar Rome gaan. 
Alle wegen leiden naar Rome tenslotte en dan kun je vanaf daar de weg naar huis makkelijker terugvinden. 
Logica van hier, van 't platteland waar geen speld tussen valt te krijgen. Wat ik oe brom!
Moet je wel de tank goed vol hebben, want van vertrouwen loopt de tank de laatste tijd niet echt over.
Waar zijn wij eigenlijk naar onderweg....? 
Lohues had gisteren mooie woorden over zijn weg en over Rome. Dat alles verandert, zelfs de bekende weg. Dingen waarvan je ooit dacht dat ze nooit anders zouden worden, maar het gebeurt. 
Zo gaat dat...Joah. Daniël had gisteren wel een punt bedenk ik mij vandaag zo achter deze tikgeit.
Ik was gisteren wat aan het mijmeren geslagen na het lezen van zijn column.
Mouna speelde nog even voor sinterklaas en Moos bracht de kerstman alvast ten tonele.
De ene had de boot blijkbaar gemist en de andere was net iets te vroeg gearriveerd.
Was wel op tijd vertrokken, die wijsheid had ie wel opgestoken van onze voormalige nummer 14.
Want als je te laat bent moet je gewoon eerder vertrekken, kwestie van plannen.

Maar ik dacht aan Advent. In het christendom de benaming voor de aanloopperiode naar kerst. 
Het woord komt vanuit het Latijn. Adventus wat komst betekent. In deze periode bereid je je voor op het kerstfeest. Het feest waarbij de geboorte van Jezus wordt herdacht.
Vol verwachting klopt inderdaad ons hart. Waar zijn wij in godsnaam naar toe onderweg...
Veel mensen zijn inderdaad de weg kwijt, ik ben al gestopt met helpen zoeken. Laat iedereen het zelf maar uitzoeken. Niet iedereen gaat via Rome, hoeft ook niet. Je kan ook via Friesland of via de Mommeriete in Gramsbergen, als je maar op tijd de tank volgooit.
Zonder benzine komen te zitten is daarom niet slim, moet je lopen in het donker voordat je het licht weer ziet.
Iedereen maakt zich druk over de dag van morgen. Hoe hangt de vlag er volgende week bij?
Weet jij het...?
Las net dat in Duitsland misschien de wegen voor ons worden gesloten, hoe kom je dan in Rome als je de weg ondertussen kwijt bent...? Via België en Frankrijk, dat is een flink eind om hoor....!
Ik noem het ook weer luxe-problemen. Denk dat sommige mensen helemaal niet meer bezig zijn met dit virus, wetende dat hun leven toch eindig is...
Ik heb vaak mijn tank bij hem volgegooid. Altijd in voor een gezellig praatje. 
Mooie kerel. In mijn Mavo-tijd kwam ik er regelmatig drop kopen, autodrop, later dus pas benzine of diesel. Het is maar net welke auto ik bij mij heb.
Volgens mij is hij een diesel. Eentje die langzaam op gang komt maar als ie éénmaal aan het rijden is hij dan zomaar naar Rome kan sturen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert....
Het raakte mij vrijdagavond. Potverdikkemei...
Kreeg een appie van Winie, onze lieve vriendin. Kijken jullie ook naar Random Live?
De Hardenbergse band Random Five had een mooi digitaal festivalletje georganiseerd.
Vier locaties, vier bandjes...Alles live gestreamd via Facebook, Youtube of gewoon oldskool via NOOS TV, bij ons op zender 41. 
Random Five, vijf - met respect - oude diesels die regelmatig de tank volgooiden om fijne muziek uit de jaren zestig-zeventig-tachtig-negentig en van nu te spelen. Vaak semi-akoetisch. 
Vijf heren die snappen hoe ik muziek wil horen. Spelen omdat ze het leuk vinden, hun sporen al reeds hebben verdiend in andere lokale bandjes. 
Random Five doet mij altijd denken aan een oude coverband uit mijn jeugd, Big Deal. 
Waren ook vijf mannen op leeftijd maar die geweldige muziek speelden. Hoe ze bijvoorbeeld Cat Stevens coverde of Dust in the Wind van Kansas...Kippenvel! Het plezier spatte er vanaf.
Daar doen zij mij dus altijd aan denken. Herkenning, die goede oude weg van eerder.
Zeg maar The Traveling Wilburys van Hardenberg, kerels die bliede worden van een fijn stukje muziek maken. Handle ze with Care...Uitstervend ras bint zulke lui, gewoon doen wat ze leuk vinden.
Maar goed, Random Five trad op in Gramsbergen aan het kanaal bij de Mommeriete. 
Maar toen ik inschakelde na Twee voor Twaalf miste ik meteen Ludwig. 
Hij zat niet in zijn a-typische houding op de kruk met de gitaar op zijn schoot.
Neuh, was ik nou de weg kwiet? Soms moet je ff zoeken.
Hè, waar is Ludwig van het tankstation. Hij is geen twee meter hoog toch heet hij de Groot van achteren. 
Ik miste hem gelijk. De man van eerder Gasoline Station, ook een bandje hè waar hij vroeger op de gitaren scheurde. Denk tevens dat de naam van de band is vernoemd omdat hij van de oprichters van het bandje is geweest....Ik kan het ook mis hebben hoor, Frits Ekkel speelt er nog wel in. Die gaat ook met zijn gitaar het graf in, geweldig. Oude rockers never die, die leven voort. 
Ekkel, ie weet wel, van die wereldband Sam Dice uut Kloosterhaar...Eerst naar Rome en dan naar Kloosternarigheid. Muzikaal altijd de juiste route. Blik op oneindig. Verstand op nul. 
San gaf tekst en uitleg, ze had het weer van Winie die het weer had van zoonlief Jan die tevens vaak bij het AVIA-tankstation is te vinden van Ludwig hier aan de Bruchterweg.
Ludwig had, potverdomme....ongevraagd een ongewenste gast op de achterbank er bij gekregen op zijn reis onderweg naar later. 
KutKanker! Domme, hij ook al. Lekker zo vlak voor de kerst. Nou ja, dat maakt ook niet uut.
Random Four klinkt niet, dat moet gewoon Random Five blijven heten, of niet dan?
We zeggen toch ook niet Jackson 4? Five bekt gewoon lekkerder.
Misschien is het de tijd waarin we leven, waar veel mensen de weg kwijt zijn dat het mij zo raakte dat Ludwig er straks misschien niet meer is of gewoon dat hij een toffe peer is...
Goede appels vallen niet ver van oude bomen.
Iets waarvan je dacht dat het nooit zou veranderen. Hij zat er altijd als je stond te tanken. Onderweg!
Hoe lang heeft ie nog, kan hij nog naar Rome of strand hij ergens halverwege in goddeloos Frankfurt...Zeg het maar?
Zijn collega's zongen ondertussen Don't Fear the Reaper terwijl er boven Reinoud een lamp naar beneden donderde en zijn hoofd maar op een haar miste, ze speelden onbewogen door...een teken van boven?
Domme Ludwig. Kut man! 
Straks niet langer meer de tankpraatjes nadat ik genoeg vertrouwen heb getankt voor de toekomst!
Bij wie hang ik straks de slang weer terug in de pomp als ik weer genoeg benzine heb...??
Brandstof voor de weg ook al ben ik die soms kwiet.
Waarna ik minimaal 800 kilometer kan rijden, haal ik Rome niet mee maar in Zuid-Europa heb je ook genoeg Gasoline Stations die je langs je weg tegenkomt maar geen Ludwig waar ik bij afrekenen een praatje mee kan voeren of een onzinnig verhaal kan ophangen. Ze verstaan me niet, laat staan dat ze mij begrijpen. Slade hangt de stokken dan wel op haha....
Jij hebt aan een half woord genoeg. We snappen elkaar door onze gezamenlijke liefde voor muziek. 
Chasing Cars moet ik nu ineens aan denken. Jij verhaalde zo prachtig over het stukkie wat ik ruim twee jaar geleden schreef voor mijn lief. Jij vond de metafoor zo mooi, jij snapte waar ik naar toe onderweg was. Had niks te maken met een volle tank, ik hoefde er zelfs niet voor naar Rome te rijden.
Chasing Cars van Snow Patrol, speelde jullie ook vaak...als ik het goed heb. 
Ik vond en vind altijd onze gesprekjes leuk. De laatste keer was je aan het bellen, geen probleem. 
Praten zonder woorden zegt soms veel meer. Misschien had je wel net iemand aan de lijn die over jouw route naar later had. Weet ik veel....Ik had ook haast. Waar hebben wij het zo druk mee...??
Klopt jouw hart nog vol verwachting? Ik heb zo'n idee dat bij jou de tank altijd halfvol is ipv halfleeg.
Maken wij ons hier druk over wat te eten met kerst of met hoeveel mensen het allemaal mogelijk is.
Jij hebt andere dingen aan je hoofd while your guitar gently weeps....
Als je maar genoeg diesel in je tank hebt kom je vast nog een heel eind!
Het is soms even zoeken maar thuus kom ie altied.
All our times have come, here but now they're gone.
Seasons don't fear the reaper. Nor do the wind, the sun or the rain
We can be like they are. 
We'll be able to fly, don't fear the reaper
Kallum an De Groot, Hoop niet dat Magere Hein teveel vertrouwen aan het tanken is.
Joah, mag wel zo. 
Fijne zondag!



2 opmerkingen:

  1. Dat van op tijd vertrekken komt van onze nr. 10 Willem van Hanegem! En dus niet van JC 🤫

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarvan Akte. Altijd gedacht dat het van JC was...
      Bedankt Unknown!

      Verwijderen