zondag 6 december 2020

De Verrukkelijke 15!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'The Rainbow hides no treasure. Oh, believe me it's not true.
And there ain't no mixture, that will give back your youth.
No mystic machine that makes the sand turn to gold.
Like there ain't no magic word that holds you back from getting old.
There's just a little bit of peace in my heart.
There's just a little bit of happiness I'll part.'
Uut 'Just A Little Bit Of Peace In My Heart' van Golden Earring!

Moi, ben ik weer!
Allemoal nog goed te passe...?
Hoe is de stemming ondertussen, al last van keuzestress of was de keuze dit jaar niet zo moeilijk?
Straks in maart hoef je maar 1 hokje rood te kleuren...of niet natuurlijk. Dat kan ook!
Mag je stiekum meer binnen of buiten de lijntjes kleuren in het afgeschermde hokje maar dan telt het (helaas) niet mee, bij de Top2000 willen ze juist elk jaar dat je je fantasie de vrije loop laat. 
Je hoofd gewoon muzikaal helemaal leegmaakt, maar is dat wel zo? 
Heb al ontelbare lijstjes gezien en bekeken van redelijk wat vrienden op Facebook en op allerlei andere sociale media rondgeloerd. 
Oh ja, die is ook goed...Houdt hij of zij daar ook van? Wist ik niet...stille wateren hebben diepere gronden. Een keurig meisje die Runnin' With The Devil van Van Halen op haar lijstje heeft staan.
Heeft zij haar verleden defintief de rug toegekeerd? Kleurt zij niet meer tussen de lijntjes...??
En hij, euh...een nummer van Celine Dion.,,,WTF? Wat denkt hij, dat hij Leo in hoogsteigen persoon is en dat hij nu anno 2020 een andere koers moet gaan varen...??
Grappig, wat zegt jouw muziekkeuze zo aan het einde van het jaar? Valt er sowieso een peil op te trekken. Of maak ik het te gewoon moeilijk terwijl het makkelijk mag zijn...??
Ik heb ondertussen een kleine vijftig nummers op het bureaublad staan en nog veel meer in mijn hoofd zitten. Vannacht kwamen er nog weer drie bij, die mogen eigenlijk ook niet op mijn lijstje ontbreken.
Moest tegelijkertijd gisteravond ook denken na het consumeren van mijn laatste Tripel van Deventer Makelij, die ouwe goedheiligman weet wat ik lekker vind, aan De Verrukkelijke 15.
Kennen jullie dat überhaupt? Iets van de vorige eeuw, iets van vroeger. 
Ik dacht dat het radioprogramma jonger was...maar ik moet amper 12 zijn geweest dat ik het voor het eerst luisterde. Gek, hoe jouw geheugen qua jaartallen je soms in de steek laat. 
De Verrukkelijke 15 werd namelijk tussen oktober 1983 en oktober 1989 door de VARA uitgezonden op Hilversum 3 (later radio 3). Het programma stelde een lijst met Verrukkelijke tips samen en de luisteraar, waaronder ik dus, konden door middel van het insturen van een briefkaart (kennen jullie dat nog...haha...heerlijk Oldskool) en later telefonisch met hun persoonlijke top 3 uit de lijst en de tips de nieuwe lijst samenstellen. 
De uitzendingen waren altijd op de dinsdagmiddag van vier tot zes. Ging naar school dus dat redde ik altijd makkelijk. Je had ook nog Egotips, volgens mij was het Rob Stenders die daar mee begon. Die werden altijd voor de Verrukelijke 15 uitgezonden. Persoonlijke voorkeuren van de DJ's en waar je dan een week later weer op kon stemmen of niet natuurlijk. Je had toen nog vrije keus al biljarte ik bijna nooit.
Jeroen Soer was de eerste DJ, Rob Stenders dus, later Pieter Jan Hagens en Luc van Rooy was de laatste plaatjesdraaier op de dinsdagmiddag.
De muziek was alternatief, niet het mainstream top40 werk. Het was voor de luisteraar die iets meer wilde horen dan de kneiterds van hits. Zich niet blindstaarde op wat was...
Maar U2, The Cure, Simple Minds, Prince, The Blue Nile, The Cult, Killing Joke, The Talking Heads, Joe Jackson, Klein Orkest, Talk Talk, The Church, Fatal Flowers, INXS, Bruce Springsteen en bijv. R.E.M. waren artiesten die regelmatig voorbij kwamen.
Mijn jaren tachtig fetish, ik hoor het San of mijn oude buren het zo zeggen. Mijn muzikale roots werden eind jaren zeventig en vooral tijdens de jaren tachtig in het muzikale beton gestort. 
Ik treed ze bijna nooit met voeten. Wat ik dertig, 35 jaar terug goed vond vind ik nog steeds lekker om te horen. 
Ook veel onbekende bands van Nederlandse bodem, bandjes die nu reeds in vergetelheid zijn geraakt stonden vaak bij de 15 nummers. Kom ze soms nog wel eens spontaan tegen als ik shuffle door lijstjes van eerder....van lang geleden als niemand meeluistert..haha. Als ik in mijn eigen wereld vertoef.
Het was geen middle of the road muziek, geen top 40 shit. 
Het gaf de Verrukkelijke 15 een unieke positie op de radio, althans dat werd mij destijds verteld.
Nam toen nog wel eens wat aan, met de kennis van nu doen wij het morgen natuurlijk allemaal beter...
Maar na 6 jaar was het gebeurd, het was goed zo.....Maar
Het is weer terug op de zondagmiddag. Moet eerlijk zijn, nog niet geluisterd maar de plaatjes die ze draaien zijn nog steeds lekker alternatief. Niet de shit maar wel poep in je hoofd.
Leo Blokhuis en good-old Robbie Stenders zitten nu (weer) achter de knoppen. 
Stenders blijft een aparte eend in de muzikale bijt. Luister graag door de week naar zijn platen-bonanza...Heerlijke muziek, een beetje nieuwerwetse versie van de Verrukkelijke 15. 
Zijn egotipjes zijn meestal goed te pruimen. Leo en Robbie zitten op de zondagmiddag van vier tot zes dan heb ik meestal andere dingen aan mijn hoofd, maar ik hoor wel eens flarden van uitzendingen terug. Pareltjes komen dan langs. Om je vingers bij af te likken
Maar goed, daar dacht ik dus vannacht aan. Ik moet vandaag, nou ja...ik moet niks maar ik moet vandaag voor een keertje mijn Verrukkelijke 35 er van maken. 
Dat is niet te doen. Want ik voorzie nu al dat ik mijzelf ernstig moet teleurstellen....
Ken het lijstje al bijna uit mijn hoofd. Heel veel 80-jaren muziek zal de laatste 35 vandaag niet halen, maar vraag mij morgen om weer een lijstje samen te stellen, zal ie weer anders eruit zien. 
Wat ik oe brom!
Sommige nummers/artiesten horen bij mij maar sommigen huizen het ene jaar wel in mien kop en het andere jaar komen ze op de reservebank. 
Ik kan niet kiezen, maar ook staan ze dit jaar niet in mijn lijst ze blijven wel gewoon hartstikke Verrukkelijk. 
Ach, ik zie het straks wel. Benieuwd wat ik uit de hoge hoed tover!
Raadpleegde nog even het jaaroverzicht van Spotify. Mijn top 5 had ik zelf ook wel in kunnen vullen. 
Ruim 1200 uur luisterde(n) ik/wij het afgelopen jaar naar deze zender. Veel NL-talig, veel muzikale helden. Niets is een mens vreemd. 
Maar ook K3, brandweer Sam, Frozen en Ruitenwisser van een onbekende Belgische artiest passeerden de revue...Tja, daar had ik niet veel aan. Muziek van Moos en Mouna....Schaam ik mij absoluut niet voor. Ik zet daar gewoon scheurijzer muziek tegenover. Floor Jansen die Let It Go covert, Mouna die dan de klok hoort maar de klepel absoluut niet ziet hangen...Papa...Let it Go...euh..?? 
Anna, Elsa....Snap het niet...hahaha. Nightwish, lieverd.
Ach, ik heb nu lang genoeg uitstelgedrag getoond, moet zo maar met de billen bloot.
It's a dirty job but somebody gotta do it....Ik zij de gek duzz....Om het maar even in goed Nederlands te zeggen. Lekker boeiend. Waarvan Akte!
Vandaag geen moeilijk gedoe of hoe ik deze week weer tegen alle shit aankeek. 
Was in een hele andere stemming. Waar ik mij zo aan het eind van het jaar altijd in bevind.
Eigenlijk vind ik het helemaal niet erg, vind het wel lekker mijzelf een week lang te pijnigen.
Een beetje Hurt van Johhny Cash als je begrijpt wat ik bedoel. Het schuurt.....
Keuzestress!
Hoop wel dat wij dit jaar een andere nummer 1 mogen begroeten, dat hoop ik elk jaar trouwens.
Hoop sterft as leste hè, dat is zo...Gek genoeg zag ik dat grijsgedraaide nummer van Queen bij bijna geen één van mijn vrienden op het lijstje staan. Vreemd, toch? Dat het wel elk jaar weer als laatste plaat van het afgelopen jaar de ether wordt ingeslingerd.
Deze verkiezingen verlopen toch wel eerlijk....?? De vraag stellen is 'm nog niet beantwoorden.
Als René Le Blanc dit jaar de top 10 binnen dondert weten we genoeg. Hij haalde net mijn laatste 35 niet, If I Tell You That I Love You...jaja...aan mijn braadworst.
Zo Verrukkelijk is hij nu ook weer niet onze Nederlandse Engelbert Humperdinck....
Fijne Zondag. Ik ga stemmen. Vakjes kleuren, 35 in totaal. 
Begin met Pink Floyd, een ode aan die ouwe van mij en eindig vast en zeker ergens bovenaan in mijn zelfbenoemde muzikale hemel.
Nostalgie die Verrukkelijke 15, je wordt ouder Papa....haha.
Joah, mag wel zo.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten