zaterdag 27 mei 2023

#GeLooF!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Every thing's gonna be alright boys, help is on the way. 
Hold your head up high now, there's no need to cry now. 
We're not running anymore. 
You gotta remember, you don't have to be afraid.
You still have the freedom to learn, and say what you want to say. 
You gotta remember, don't let 'em take away.
The land we call the home of the brave. 
Who sings the song of the people, you don't hear it anymore.
I heard it late last summer, to the beat of a different drummer.
It never sounded quite like that before.'
Uut 'Home of the Brave' van Toto! 

Moi, ben ik weer! 
Ik geloof ondertussen niet veel meer! 
Veel vaste grond is de laatste jaren onder mijn voeten vandaan getoverd!
Opgelost in complete dichte mist! Waar ik ooit in geloofde is verketterd door even zoveel nachtmerries.
En toch, toch moet er meer tussen hemel en aarde zijn. Of beter gezegd: tussen aarde en hemel!
Ben geen complotdenker, verre van dat! Maar ik ben zo langzamerhand wel van mening dat er meer is dat wij, normale zielen op deze aardkloot, überhaupt weten of denken! 
Er wordt aan behoorlijk wat touwtjes getrokken, zonder dat wij het beseffen.
Zijn wij misschien ook te nuchter voor, terwijl ik nu aardig aan mijn redelijke theewater ben! 
Morgen, zondag, zit ik in een kerk terwijl ik normaal op dat tijdstip achter mijn tikgeit vertoef! 
Het kan verkeren, vriend Bredero heeft het zo vaak gezegd! 
Duty calls. Ik vind het niet verkeerd. Ik zit of loop graag in en door een kerk! 
Vind het iets geruststellend hebben, zeker in de fase waar ik mij momenteel in verkeer! 
Als ik ergens ben waar ik nog niet eerder was, soms in het buitenland, soms in een vreemde stad, zoek ik de rust op van een kerk! Het lijkt dan net of de boze wereld, als je zit of loopt in een kerk, echt buiten die dikke kerkmuren is. Dat even niets je kan raken, dat je één bent met een hogere macht!
Weet dan niet of het God of Jezus of Allah is. Kan iedereen zijn op dat moment! Misschien wel Lou de Palingboer, weet jij veel? Tussen de muren van een kerk kom ik tot rust. Brand vaak een kaarsje in een kerk. Muntje in de collectebus en vuurtje bij het lontje! Brandalarm! 
Even denken aan de mensen die er, helaas, niet meer zijn. Mijn Pa, mijn ooms en tantes, een nichtje...Hij, zij, die artiest, die mallerd, die lieverd, die gekkerd. Zoveel mensen.....Laatst brandde ik nog een kaarsje voor iets dat er helaas niet meer is. Zij is niet dood, springlevend nog! Maar op de keper beschouwd schud ik aan een boom zonder pruimen! Verrot....Op elk potje past helaas geen deksel. Wat ik oe brom! 
Vanmorgen was ik nog in een kerk! Gewoon in mijn dorp waar ik een onbezorgde jeugd heb gehad! 
Kon er geen kaarsje branden. Was niet gepast, waren al die talloze boeken en oude rommel meteen in vlammen opgegaan. Steeds vaker wordt een kerk niet meer gebruikt waar het ooit voor bedoeld was.
Ooit stonden er tal van springkussens in de mooiste kerk van Deventer. Ik vond er wat van!
Niet gelovig maar toch! Morgen zit ik ook in een kerk. Steentjes tellen. Bert verhaalde dat het wel eens lang kon gaan duren. De dominee preekt sowieso een half uur en dan zijn er nog 9 mensen die moeten worden bevestigd voor een functie binnen of buiten het godshuis in Banthum! 
Heb altijd geleerd, wat je binnen 5 minuten niet duidelijk kunt maken heb je zekers geen half uur voor nodig! Ach, ik lul zelf ook altijd veel te lang, laat staan dat ik het opschrijf! 
Las vanmorgen nog hoe de dominee uit de kerk dreigt te verdwijnen. 
Het aantal protestantse predikanten daalt met 40%....Hoe dan? 
Dat trekt mijn aandacht hè, op zo'n zaterdagmorgen. Ik trek niet veel, neuh...laat dat liever doen door iemand uit Staphorst. Slechte humor en maar 1 maximaal twee personen snappen deze slechte grap...haha
Maar, kerkbanken lopen leeg maar de kansel nog sneller! Mien grote en oudste breur is hemelpiloot, misschien weten jullie dat inmiddels. Staat zijn baantje op de tocht? Ebt het geloof weg....? 
Ins blaue hineins? Hef Maarten Luther voor niks al die stellingen op een deur in Wittenberg gespiekert?
De vergrijzing hè. Henry tikt ook al de 63 an....Nog even, en hij mag met emeritaat
Het pensioen voor geestelijken en hemelpiloten! Waarvan Akte!
Toeval bestaat al lang niet meer. Ga ik, morgen, voor het eerst in tig jaar naar de kerk komt de krant met een verhaal dat de dominee zijn langste tijd heeft gehad! Nou, Moe. Preken voor eigen parochie maar dan anders...
De Protestantse Kerk in Nederland trekt aan de bel. Een groot tekort aan dominees dreigt...
Ik voel een uitdaging aan komen. Maar als ik op die kansel klim ben ik bang dat mijn dienst ook minimaal een uur tot anderhalf uur duurt, alhoewel vnd ging mij het praten weer als brugman af...Als ik tenminste niet wordt afgesnauwd. Ben je oom nie!!
Pinksteren mag dan het feest van het heilige vuur zijn, bij de PKN is er eerder sprake van een waakvlammetje. Niet te hard zuchten of het vuur dooft helemaal....Pas op! Brandgevaar.
Het schijnt dat er nu ca. 1500 dominees (protestants hè) rondwaggelen in Nederland. 
In 2030 zou er nog slechts 940 van over zijn. Een daling van bijna 40%!!
Rendementen uit het verleden....bieden geen garanties voor de toekomst. 
Is dit de eindtijd van de traditionele volkskerk?
Tuurlijk, ik maak mij er niet echt druk over....Maar ik heb toch zo'n goede herder in de familie!
Gaat mij wel aan het hart. Waarom kom ik er op? Ik geloofde lang dit seizoen niet meer in mijn cluppie!
Voetbal gaat mij behoorlijk aan het hart! Dat geloof belijd ik nu al zo'n 46 jaar. 
Was meteen verkocht toen ik al zesjarig jochie bij de Effies kwam voetballen, euh..keepen! 
Maar mijn geloof was weg! Kon kaarsjes branden wat ik wilde maar altijd doofde de hoop op betere tijden. Ging bidden, zelfs voor bruune bonen, vaak op de knieeën maar het bracht geen soelaas. 
Las in verschillende voetbalbijbels. Raadpleegde verschillende nieuwe goden zoals een Slot of een Ten Hag, het bracht meer hoop dan verlossing! Hoop werd uitgestelde teleurstelling.
Tot vandaag, tot gisteren of wanneer je dit stukkie ook leest. Ze verbaasden mij. Mijn roodzwarte geloof leek verloren, was een regelrechte heiden geworden, een atheïst pur sang, de duivel avant la lettre. Niet meer 1945 maar 666. Het getal van Mephisto...?!?!?
Gisteren, net vandaag keerde ik terug naar mijn roodzwarte geloof! Het branden van het laatste kaarsje samen met Moos en Mouna deze week werpte haar vruchten af! 
Karakter van F. Bordewijk kwam langs! Een boek van lang geleden! Het bracht mij rust!
Gek genoeg! Ik deed een klein schietgebedje op het Westerpark. De Spil, ons clubhuis, is mijn kerk! 
Hier belijd ik wekelijks mijn geloof, gek genoeg! Ik slenter graag op het Westerpark, ken bijna elke hoek van ons sportpark maar lang twijfelde ik echt of ik het allemaal wel wilde geloven....
Boven stelde ze mij lang op de proef, nog steeds. Ik geloof het soms allemaal niet meer! 
Nu kwam iemand buurten uit Staphorst, 22 jaar. Na wat heen en geweer geapp, bleek zij niet in Staphorst te huizen maar ergens in de krochten van Nigeria....Ga je moeder voor de gek houden!
Geweldig, hoe komen ze toch terecht bij mijn persoontje? 
Ik schrijf nu mijn verhaaltje. Weet niet of de boodschap overkomt, ik luister naar Lohues en Bos op Spotifty. Brand morgen denkbeeldig maar een kaarsje voor mijn Pa en al die anderen....
Denk aan Moos en Mouna....Luister morgen naar een vrijgemaakte dominee die misschien wel het ei van Columbus heeft! Je weet het niet, laat je verrassen. Weet wel dat ik niet meer gelovig zal worden...
Maar The Byrds schreven toch niet voor niets Turn! Turn! Turn! To every season. 
Stef Bos deed later nog een dappere poging met zijn lied van Prediker. Mooie tekst, er is een tijd!
Boeiende tekst! Is er tijd voor alles....
Maar Turn! Turn! Turn! is een op een muziek gezette tekst uut Prediker 3: vers 1 tot 8. 
Althans volgens de Nederlandse Bijbel Vertaling.
To Every Thing There is a Seaon and a Time to every purpose under the heaven. 
Er is een tijd om te baren en een tijd om te sterven
Een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen
Er is een tijd om te zoeken en een tijd om te verliezen
Een tijd om te bewaren en een tijd om weg te gooien....etc. etc...
Lees eens die tekst, of in de bijbel of door de muziek van The Byrds......of Stefke.
Benieuwd wat de dominee morgen hef te vertellen! 
Ik ga er zekers niet met gestrekt poot in! Dat doen we zaterdag weer!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....


4 opmerkingen:

  1. Mogge Alfred, ....je gaat het pas zien als je het doorhebt.....hoewel 'born and raised' in de karke...viel het kwartje pas na 48 jaar bij mij😉....gr.WR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zoiets Wim...Toch was de kerkdienst iets om over na te denken, gek genoeg!

      Verwijderen
  2. Ik kies voor The Byrds Alfred. Trouwens: jullie zeurvitter is een fervent aanhanger van Heracles. Kom hem vaak tegen in Erve Asito. Zou hij een beetje in gewetensnood komen dinsdagavond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Turn, Turn, Turn...Heerlijke muziek. Dat is een goeie, ik ga er 100% vanuit dat hij morgenavond voor het roodzwarte hart is.

      Verwijderen