zondag 11 augustus 2019

Het Slotseizoen...?

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'De keuzes die je maakt zullen altijd blijven staan. Soms zijn ze doordacht en soms kun je er blindelings voor gaan. Soms kies je de langste weg, soms vind je 'm naast de deur.
Soms heb je te ver gezocht maar het antwoord schijnt in al zijn kleur. 

Het is voor altijd blijven of voor altijd er vandoor.
Als kracht wint van twijfel dan volgen we het juiste spoor.
Het is niet altijd raak, soms zit je er goed naast.
Soms heb je zo goed gekozen dat het je nog steeds verbaast
Het is okee als je soms de fout ingaat, vergeet niet dat de keuzes die je maakt.
De juiste zijn want je hebt ze zelf gemaakt.' 
Uut 'De Keuzes Die Je Maakt' van Van Dik Hout.

Hallo, ben ik weer.
Luister net naar een plaat van Marsman in mijn blauwe oortjes.
Néé...niet eentje van Juf Marsman, de aanstaande juffrouw van Moos komend schooljaar. Bestaat toeval vraag je je dan wel eens af? Is wederom een cirkel rond...? Hebben sommige mensen toch de touwtjes boven in handen....??
Zeg het maar. Juf Marsman gaf ook mij, ooit in een ver ver verleden, namelijk les. Althans ze deed een poging daartoe haha...Pikte toen al niet alles op, wat ik je brom! Ze kwam destijds als beginnend en jonge onderwijzeres op mijn school de Hoekstee in Beerzerveld terecht en bijna veertig jaar later onderwijst ze straks een nieuwe Dorgelo aan het firmament. Moos duzz. Onderweg naar zijn eigen volwassenheid met een 'oude' juf van Papa aan het stevige roer. Grappig toch. Juf Marsman van CBS de MarsWeijde in de Marslanden. Of vind ik dat alleen maar heel bijzonder...? Ik vind het gewoon bijzonder en allemachtig prachtig. Goed onderwijs is zo belangrijk. Met mevrouw Marsman zit dat wel goed. Terwijl het natuurlijk eigenlijk Juf Janny Marsvrouw moet zijn maar dat geheel terzijde. Moos nam gisteren wel een Snicker in plaats van een stukje Mars. Hij zette dan ook niet als eerste een voet op de maan....Waarvan Akte!
Maar ik luister naar het album van Marsman, Joost Marsman wel te verstaan, uit het jaar 2011. Tot afgelopen woensdag kende ik het solo-album van de voormalige zanger van Is Ook Schitterend (I.O.S.) niet. Is jammer genoeg langs mijn oren geglipt. Hoorde invloeden van Fleetwood Mac, Bruce Springsteen, Dire Straits en the E Street Band. Kan ook zijn dat ik dat ergens gelezen heb in recensies op het internet. Soms nemen mensen dat aan als hun eigen wijs- en waarheid. Al uitgedokterd door anderen maar naar de onwetende buitenwereld het verkondigen alsof je het zelf bedacht hebt, iets in die geest. Knap hoor! Bij doorvragen is de mand vaak niet groot genoeg waar ze dan genadeloos doorheen vallen.
Woensdag zagen wij hem live met zijn band op de Ommer Bissingh. Na jaren van afwezigheid stonden wij weer eens op de Markt. Ouderwets met zijn tweeën in de buurt van Flater. Moos en Mouna bij Oma.
7 augustus stond al enkele weken roodomcirkeld in de agenda. Van Dik Hout en I.O.S. (nou ja, Joost dan) op de Markt in Ommen. Daar wilde ik graag bij zijn. Sinds 1994 volg ik de band van een stel schoolvrienden uit Den Helder al. Dit jaar zitten Martin Buitenhuis en consorten 25 jaar in het vak. Scoorden op het titelloze album meteen maar de grootste hit uit hun omvangrijke carrière. Stil in Mij. Wie kent 'm niet!
Maar ze hebben zoveel meer mooie muziek gemaakt met vaak schitterende teksten.
Joost trapte de avond af om half tien. Wij hadden eerst aan de Vecht gezeten met een lekker wijntje en troebele Weizen bij het nieuwe Paviljoen. Mooie zaak zo op het eerste gezicht en leuke kaart. Vlotte en attente bediening. Ik ging niet vreemd, dat voelt al lang niet meer zo. Jarenlang was steevast Flater mijn uitvalbasis maar Ommen heeft zoveel meer leuke andere horeca-gelegenheden waar je absoluut geen flater slaat. Ommen in de avond met een zon die langzaam wegzakt in het rustige vaarwater, mooier kun je het dan bijna niet bedenken met de vrouw van je dromen naast je gezeten.
Vroeger kende ik bijna elke klinker, zelfs de mede-klinkers en leken mijn wegen zich nooit te gaan plaveien.
Hoeveel voetstappen heb ik er niet gezet samen met de bende van vijf, later alleen met Jan Huiskes. We liepen soms totdat de zon weer opkwam met onze eigengemaakte zevenmijlslaarzen. Dat was ooit.
Panterei. Alles stroomt, niets blijft! Jan sloeg ergens linksaf, ik fietste nog even tot de volgende U-bocht en kwam een ongevraagde rotonde tegen.
Maar Ommen leek voor altijd Ommen te blijven. Dacht ik, hoe dom kun je soms zijn. Ik was een beetje dom ja, Ommen verandert ook. Mocht je er tien jaar niet meer zijn geweest herken je het misschien niet meer...Zelfs de Hema is verhuisd. De worst van Youp is trouwens wel gebleven. Onderzoek alles, beproef alle dingen en behoud het goede. Net zoals de Bissingh. Het is niet langer meer mijn feestje merkte ik afgelopen woensdag maar dat hoeft ook niet. Ik word ouder en moet niet altijd willen terugkijken. Het was eens....Maar wat heb ik daar altijd een geweldige tijd gehad. We worden allemaal ouder...Maar ik zie soms nog de ondeugd in de vrienden van vroeger. Mooi. Panterei, alles stroomt niets blijft.
Van Dik Hout was gewoon super! Een kwart eeuw op de bühne maar nog steeds Grand Cru. Goede wijn behoeft geen krans! Die vijf jongens uit Den Helder, top!
Voor een paar uurtjes was ik terug in eerder. Eerst met Is Ook Schitterend en later met Van Dik Hout.
Voltooid Verleden Tijd! Even niks geen gezeur aan de kop, even niet de angst voor wat er allemaal fout kan gaan. Joost mocht het eerst weten en later kwam Buitenhuis bij mij binnen buurten met zijn eigenzinnige teksten.
Bij Stil in Mij een knipoog naar boven en bij de Keuzes Die Je Maakt leerde mij een snelle rekensom dat ik niet anders zou kiezen als ik weer de keus had om het over te doen. Ik zou ze zo weer maken!
Want is het gewoon okee als je soms de fout ingaat, vergeet niet dat de keuzes die je maakt de juiste zijn want ik heb ze zelf gemaakt!
Waar de één linksaf koos ik ervoor om rechtdoor te gaan. Waar iedereen riep doorfietsen, stapte ik eigenwijs af en liet de pedalen rusten. Ach, iedereen komt uiteindelijk op zijn eindbestemming. Vroeg of laat!
Laat me vliegen zo hoog ik kan en als ik val, vang me dan. Laat me bouwen aan mijn luchtkasteel. Joost mocht het weer weten....Luisteren naar een Marsman, Joost of Janny, is echt niet verkeerd. Begrijp me goed, het is dan vervolgens aan jou welke keuzes en beslissingen je maakt!
Tja, wilde het toch echt hebben over het nieuwe voetbalseizoen gezien de titel van deze blog.
Wilde het hebben over een jongen van deze streek, uut het dorp VKV (vijf kilometer verderop).
In Bergentheim (Banthum voor intimi) stond namelijk de wieg van Arne Slot. Die tevens in Noord-Holland onder de rook van Den Helder in Alkmaar genadeloos aan de weg gaat timmeren. Wat ik je brom!
Hij laat daar ettelijke kazen smelten. De kaasmarkt gaat vollopen met voetballiefhebbers!
De nieuwe kroonprins in het trainersgilde. Heb zijn loopbaan altijd van een afstandje gevolgd. Hij ging al vroeg naar Zwolle toe waar hij bij PEC Zwolle furore maakte. Daarna ondermeer NAC Breda, Sparta en hij sloot zijn carrière weer af bij zijn geliefde cluppie PEC. Hij maakte de juiste keuzes, nu ook weer, nu hij trainer is. Eerst bij de jeugd van Zwolle, daarna verkaste hij naar Cambuur en trad voor enkele seizoenen terug toe in de staf bij AZ onder de vleugels van John van de Brom!
De schoonzoon van onze oud-penningmeester. Ben praat er graag over. Trots als ie is. Op zijn dochter Mirjam en schoonzoon Arne die gewoon nu op eigen benen staat bij de Alkmaarders. Word alom geroemd door vele voetbalkenners. AZ is zeker niet zijn eindstation, wat ik oe Brom!
Hij krijgt de kop en mimiek van zijn vader. De appel valt dus niet ver van de boom want Pappe Slot was tevens een goede trainert. Heeft misschien niet altijd de waardering gekregen die hij verdiende omdat hij zijn hoofd nou éénmaal boven het Banthumse maaiveld uitstak. Doe maar normaal....is hier vaak het devies maar ja, dan kom je niet echt verder. Niet verder dan bijvoorbeeld Banthum!
Keuzes.....Slot heeft ze ook gemaakt en het bracht hem naar het zuiden en het westen. Hij zit nu in het noorden, deze nuchtere tacticus uit het verre Oosten. Hij weet waar de Iessel ligt maar ook de brug die het oosten met het westen verbindt. Laat 'm maar lopen...Van Dik Hout zaagt men planken.....
Denk dat het nieuwe seizoen ondermeer het seizoen van Arne Slot wordt. Ik sprak 'm eerder nog wel eens als ik voor de Stentor wat quotes diende te scoren. Hij was altijd benaderbaar, vorm van herkenning.
Mainbarg - Banthum. Schept een band....Leuke vent!
Succes Arne, hoor de prachtige en De Lange verhalen wel via oen trotse schoonvader, ook zo'n voetbaldier in hart en nieren. Is toch Ook Schitterend!
Ook voor mij een Slotseizoen....Van Dik Hout zaagt men planken, Keuzes hè.
Joah, mag wel zo. Fijne zondag!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten