zondag 5 januari 2020

Daor Kreijt Gien Haane Noar!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Dat ik hier ben, dat ik dit doe. Eigenlijk zomaar, want het voelt goed.
Niks met te maken, het is geen verraod en ik doe geen vliege kwoad. 
Ik maak mij dus niet drök, maakt ja ook niks uut ja....
Daor, doar, doar....Doar kreijgt gien Haane noar.
Het is geen geheim en toch is het mooi. Dat ik dit doe kan, gebeurt bijna nooit.
Dat er geen iene wet waor ik ben en geen mense die mij kent.
Wa'k ook zeg of doe dan maakt dan eem niks uut ja...
Doar, doar, doar....Doar kreijgt gien Haane noar.

Het is niks stiekum, geniepig of zo.....
Het is gewoon fijn als ik ergens loop woar geen mense mij bekek 
omdat mien ik op heur beeld van mij lek
Wie ik ook mag wee'n , kenne mien verleden. 
Doar, doar, doar....Doar kreijgt gien Hanne noar....
Uut 'Doar kreijgt gien Haane Noar' van Daniël Lohues

Moi, ben ik weer. 
Nog de beste wensen.
Veul Heil en Zegen zou mien Moe zeggen....
Vind ik altied zo mooi klinken als zij mij vervolgens drie kussen op mien smakkerd gef en mij even stevig vastpakt!
Mooi toch, blijft een traditie net als die zelfgemaakte uiensoep op Nieuwjaarsdag.
Weet al 48 jaar niet beter....Houden zo!
Ik wens jullie allemaal een bijzonder mooi, goed, succesvol maar vooral dat het een gezond 2020 mag worden.
Schijnt dat 2020 bijzonder wordt, althans dat las ik in zo'n blaadje wat ik afgelopen vrijdag achteloos opensloeg toen ik wachtte tot St. Juttemis in het UMCG in Groningen.
Woensdag 22 januari giet trouwens mijn rechteroog voor de zevende keer in successie onder het mes.
Onder de zalvende handen van enkele knappe doktoren. Proberen ze wederom iets te herstellen wat schijnbaar een rekbaar begrip bij ondergetekende aan het worden is.
Ik wens ze veule succes, veel heil en zegen.
Wie weet klapt mien ooglid nou eens niet meer naar binnen. Wat ik oe brom.
Verder gaat het qua gezondheid de goede kant op. Dermatoloog en de diverse oogartsen waren op de eerste vrijdag in het nieuwe jaar dik tevreden. Mooi toch!
Oog oogde rustig en stabiel, had dan oudejaarsnacht- en nieuwjaarsmorgen ook weinig vuurwerk gezien!
Was even na twaalf uur in een bijzondere kleine wereld beland. De mist trok flink wat grijze dekens over de stad.
Je hoorde het wel knallen maar zag verder eigenlijk niks. Tuurde over de Vecht en die staarde terug.
Die 77 miljoen aan vuurwerk vloog de lucht in maar zette vervolgens geen zoden aan de dijk....Neuh, niet echt!
Mien oog heeft geen last van vuurwerk. Bij mijn geen hemelvaart naar het oogziekenhuis omdat er iets in mijn oog is geknald. Neuh, het is al jaren vuurwerk in mijn rechteroog daar heb ik geen gillende keukenmeid of hitsige vuurpijl voor nodig. Mijn oog doet altijd een beetje raar. Schuin kijken en niet afsnijden.
Het vuurwerk is niet het probleem maar de wijze waarop de mensen er mee omgaan. Net zoals de dwazen die de trekker van een revolver graag willen overhalen...
Net zoals het feit dat de sterke arm van de wet, brandweerlui, ambulancepersoneel etc. niet gewoon hun werk kunnen doen en wij hier in Nederland zulke onbegrijpelijke zaken maar onder het grote tapijt willen blijven vegen. Nathouden en pamperen....Niet willen straffen of in ieder geval niet voldoende, morgen staan ze toch weer buiten hun vrijheid op te snuiven....Misselijkmakend!
Aanpakken zulke lieden die niet het respect kunnen opbrengen om deze fantastische mensen hun goede werk te kunnen laten doen. Miljoenen en miljoenen euro's aan schade door halve garen, doorgesnoven gekken en halfdronken klootzakken die de hooglopende discussies moedwillig nog verder op scherp zetten.
Halfslachtig ingrijpen door plichtsgetrouwe burgervaders- en moeder die gezien hun politieke voorkeur of achtergrond maar niet de knuppel in het desbetreffende hoenderhoek willen smijten, Bang voor het feit zijn dat ze dan worden afgeschilderd als een paria in deze steeds meer droger wordende woestenij.
Niemand durft nog het voortouw te nemen, gewoon duidelijk man en paard noemen. Bang om als extremist, pessimist of whatever te worden neergezet. 
De berichten in de krant dat de wisseling van de wacht, van 2019 naar 2020, redelijk rustig is verlopen.
Aan mijn donderslag, kruidnagel!
Dat wij het al normaal vinden dat er maar een paar hoeders van de wet zijn bedreigd en belaagd, dat er maar een paar mensen zijn neergestoken, auto's zijn vernield of in brand gestoken. Dat de calamiteiten binnen de hedentendage geldende perken zijn gebleven. De moraal van deze tijd. Nederland poldert er lekker rustig op los.....Lekker doorgaan, jongens....Kom je een heel eind mee!
Vooral de braafste jongen of meisje van de klas willen blijven...
Vooral het niet over hebben. Vooral niet benoemen, als je er niet over praat is het probleem er ook niet is het algemene devies. Een vreemde tendens. Net zoals hier iets verderop....De slechten verpesten het altijd voor de goeie maar je moet er niet voor weglopen. Zo gaat de wond alleen maar meer stinken....Niet wijzen, maar handelen...Niet met de mantel der liefde willen bedekken. Wat niet meer recht is niet bewust krom willen houden. Hoeders van de wet willen het ook anders zien maar worden gewoon teruggefloten door onwetende mensen in het pluche die polderen langzamerhand tot kunst hebben verheven. Kunst die geen flikker meer waard is en niet wordt gesnapt door de goegemeente....Democratie ten top!
Ach....volgens Moos kraait er 's morgens hier ook een haan. Hij beweerde het stellig. Volgens mij enkele ochtenden geleden. Kwam hij liggen bij ons in het grote bed. Ik hoorde een haan kraaien, papa.
Tja, hij kan het weten. De vroege vogel van de familie. Zo 's morgens met zijn vieren in het grote bed kreijt er toch gien Haane noar. Zijn wij onbekende wereldburgers in onze grote Bosatlas. Doorkruizen wij vele verre landen met groots gemak. Hebben wij voor alle problemen panklare oplossingen klaar liggen.
Troep gooien wij vervolgens heel eenvoudig weg in onze nieuwe Brabantia Prullenbak! Mooi verjaardagkado, praktisch ook, waarvan Akte!
Binnen deze muren blijft de rotzooi van de grote boze buitenwereld lekker weg. Er zit een vernuftigd goed slot op onze voor- en achterdeur. Je kunt met drie man er aan gaan prutsen omdat je zonder toestemming toegang wil verschaffen maar dan beland je niet bij ons thuis maar in een geheel ander zorgeloos ommuurd gebouw ergens in Hoogeveen. Nederland ten voeten uit, als je niet wilt deugen vangt de overheid je wel liefdevol op. Omgekeerde wereld, echt wel Moos! Wie slecht doet ontmoet goed! Rare Wereld!
Daor kreijt voorlopig ook gien Haane noar...Murw gebeukt door de jaren heen. Wij vinden het allemaal wel prima. Eerder ons schor geschreeuwd, nu fluisteren wij zacht als iemand ons maar hopelijk hoort in de verte. De haan kraait dus ook hier in Hardenberg. Het is een net een dorp, ken al vele mensen.
Moi, Hoi....Hoe is het? Wonen jullie er al? Mooie vrouw heb je...Geluksvogel. Joah, mag wel zo...
Als wij allemaal maar op tijd wakker zijn. Dat niet teveel mensen door de wekker heen gaan slapen.
Kan je zo gebeuren als je iets te vaak op snoozen drukt!
Ach, ik maak mij niet druk, maakt toch niks uit ja....Ik doe toch geen vliege kwoad??
Doe de deure van het slot, zet de koffie an. Kan het volk binnenkomen.
Een bordje kan er altijd bij zei mien Moe vrogger, het is al bijna tien voor twaalf. Wat ik oe brom!
Fijne zondag. Nogmaals Joah, mag wel zo.
Laat het vuurwerk in 2020 maar beginnen...
Wij gaan nu een potje Mens Erger Je Niet spelen, kieken of ik Moos nu wel de baas ben.
Denk het niet....slimme gozert hoor.
De zelfbenoemde haan in het overvolle kippenhok
De Hemel op Aarde, wie gelooft daar nog in?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten