zondag 24 januari 2021

#Mouna4JR!...De Slimste?

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Close to dawn, I turn so deep inside. 
Feel every stone I carried around, for so long.
But now that I got what I want, i'm not so sure the weight is gone.
Still heavy on my shoulders. Carrying on, the weight ain't gone
A force so strong is pulling me down.
Can barely hold, this gravity I've found.
Feels so wrong.
Uut 'The Weight' van Danny Vera

Moi, ben ik weer.
Fietste gisteren vroeg door en langs onze stad.
Hardenberg lag er nog zo vredig bij deze ochtend, het ontwaakte langzaam uit een diepe slaap.
Een meerkoetje dook weg in de rustige kabbelende Vecht, een vrouw liet haar hondje uit op de brug.
Linda zette alvast de bloemetjes buiten en Chris had zijn bus reeds geparkeerd schuin voor de Schenckerij.
Het was koud toch kreeg ik het warm van de aanblik van mijn stadje. Zo kijkend leek het wel of er niks aan de hand was, dat we niet al een jaar vast zaten geketend aan iets wat in de lucht hangt.
Ik was onderweg van het donker naar het licht, misschien had deze morgenstond wel goud in mond.
Waarom niet? Zocht en vond het dagelijks brood bij de bakker, bakker Battjes wel te verstaan.
Bestelde 2 fijn volkoren en 1 leeuwenbrood. Fietste dezelfde weg terug en de laatste kerstverlichting werd ondertussen langzaam uit de bomen gehaald, de kerstbomen in de Voorstraat brandde nog wel in volle glorie.
Snapte het wel, zo lang mogelijk een bepaald gevoel vasthouden. Het is al donker genoeg geweest.
Op de Markt was er ook bedrijvigheid, een nieuwe dag was aangebroken. Onderweg naar later!
Dat is ons meisje ook. Mouna werd afgelopen donderdag 4 jaar. Waar blijft toch de tijd..??
Weet nog als de dag van gisteren dat zij op een zaterdagmorgen net voor twaalf uur werd geboren. 
Ook hier in Hardenberg, iets verderop! Het meisje verrast mij elke dag weer...Wat een bijzonder kind.
John C. Kieviet zou de tekst zomaar voor haar geschreven kunnen hebben....
'Ik weet niet goed hoe te zeggen hoe ik mij voel. Alles wat ik ben, alles wat ik ooit was is hier te lezen in jouw mooie ogen. Ze zijn alles wat wij zien.'
Onze vertaling van het nummer Chasing Cars van Snow Patrol wat wij parkeerden op haar geboortekaartje.
Nog steeds geen woord van gelogen, ook niet vier jaar na dato. Wat ik oe brom!
Moos was gisteren een beetje jaloers op zijn zusje dat zij een tekst van Snow Patrol toebedeeld had gekregen totdat wij even zijn geboortetekst lieten horen. Slaapliedje van Acda en de Munnik, het gevoelige jochie pinkte even een traantje weg. Hij heeft het sowieso niet gemakkelijk. Hij mist van alles en vooral zijn vriendjes en vriendinnetjes van de basisschool. De basis is nu ver te zoeken....Hij mist een bepaalde houvast, een dagelijkse gang van zaken. Veel binnen blijven en met een papa die niet altijd tot tien kan tellen, niet lekker in zijn vel zit en ook niet weet hoe hij deze tied het beste in kan vullen. Wij heeft er gelijk. Weet jij het?
Maar we zijn weer de dikste vrienden. Ik heb 'm net twee boterhammen gesmeerd, een dubbele fijne volkoren boterham met extra chocoladepasta en hagelslag. Niemand die het ziet op dit vroege uur, dus het mag. 
Moos was achteraf toch wel blij met zijn tekst toen hij het hele nummer had gehoord, gelukkig maar!
Mouna was sowieso tevreden. Al hadden we een nummer van Rob Kemps op haar kaartje gezet!
Wat heeft ze een mooie dag gehad afgelopen donderdag en gisteren nog een kleine toegift met het bezoekje van haar grote neef Boris (10 dagen ouder) en neefje Luc. 
De deurbel ging regelmatig hier aan de Voermanstraat. Haar verjaardagsjurk danste volop. Wat ben je toch een mooi en bijzonder meisje. Kneep mij in de armen. Het geluk staat werkelijk voor mijn neus. Doe eens wat vaker je ogen open, knuppel!
Manenschijn en rozegeur! Ondanks alle beperkingen had zij alle vrijheid die dag. Ze miste niks omdat ze nog niet weet wat ze misschien anders had gemist. Ik denk, niet veel. Ze wil het volgend jaar misschien wel weer zo maar wij eerlijk gezegd niet...'s avonds aten we patatjes met een frikandel. 
Tja, zij mocht kiezen hé. Daarom verheug ik mij stiekum ook op de verjaardag van Moos. Eind maart, wie weet mogen wij dan veel meer...en Moos heeft nu al gezegd dat hij graag Sushi wil eten. Ik probeer hem maar niet op andere gedachten te brengen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Hoop dat hij zich net zo jarig voelt eind maart als Mouna afgelopen donderdag. Het mooiste meisje van de wereld liet mij de wereld even vergeten....Het is soms zo simpel. 
Verheugen, doe ik ook na gisteren. Kocht een mooi kaasje bij Jan en nog één er bij. Op 1 been kun je niet lopen hè. De worst naturel bungelde mooi tussen de oude kaas uut NH en het honing-truffel geitenkaasje. 
Jan had weer mooie teksten, vooral over onze gezamenlijke liefde. Die gaat van ons door de maag maar eerst door het natte keeltje. 
Verheugen. Ja, inderdaad. Met terugwerkende kracht kwam de column van Lohues van twee weken weer terug in mijn hersenloze brein. Terugwippend zeg maar, durfde de woorden van Dennis hier niet te verhalen maar ik snapte 'm wel. Neef Geert moet de volgende keer gewoon beter naar hem luusteren, wat ik oe brom! Wel zo netties. Maar dat terzijde.
Alfred, ken ie de jongens van de stalen Piepe? Neuh, nog nooit van 'heurt. 
Ik krieg volgende week doar bier van, een mooie IPA. Jan van het Kaaskeldertje kwam aan het vertellen en ik hing spreekwoordelijk aan zien lippen.
Krijg ik altijd dorst van als bevlogen mensen beginnen te praten over hun passies en hun voorkeuren.
Heb ik ook met oude buurmannen, praten over bier maakt (soms) het verschil.
Brouwerij de Stalen Piepe. Schijnt een kleinschalige brouwerij te zijn uut Slagharen en omgeving. Dit keer eens geen Ponypark of Bonte Wever maar (h)eerlijk bier gebrouwen door vier vrienden uut dat voormalige Weversdorp! 
Ik kende het niet. Nog nooit van gehoord. Ze brouwden dan ook eerst in de schuur bij één van hun achter het huus. Ze wisten van geen toeten en blazen. Door schade en schande kwamen ze aan de brouwrecepten. Proberen, proberen, nog eens proberen, nooit stoppen met proberen. Dat is de beste manier. 3x vallen en weer opstaan. Gewoon kop d'r veur houden.
De heren Bram, Rob, Rens en Thijs zagen op een mooie lentedag hun idee geboren worden. Mooi man dat je op zo'n manier je passie die je met je vieren deelt en de liefde van bier drinken kunt sharen.
Hun eerste 'gele rakker' was meteen een succes. Het enthousiasme kende geen grenzen en ze brouwen vernuftig door in de schuur. Elk brouwsel was goed voor 50-60 flessen bier, vooral bestemd voor familie en vrienden maar de goegemeente kreeg er lucht van. Er moest meer bier gebrouwen worden want dat vakmanschap smaakte naar meer. 
Vorig jaar pakten ze de koe bij de horens. In de Krim (gewoon aan het kanaal hè, niet in Oekraïne hè) vonden ze een mooi plekkie in de oude Aardappelmeelfabriek. 
Karakteristiek pand net zoals hun bier met een geheel eigen geschiedenis. Ze hadden al een Tripel gebrouwen, kijk dan heb je mij meteen bij de les, maar die mogen ze niet officieel verkopen omdat de overheid accijns wil ontvangen als je je gerstenatdromen wilt verhandelen. 
Veel gedoe duzz. Daar moesten ze ook induiken. Om hun gezamenlijke hobby naar serieuze beleidsplannen te ontvouwen. Regeltjes, regeltjes...bekend terrein in Nederland, of niet dan!
En ondertussen bleven de vaten met Tripel maar liggen in de brouwerij. Zonde toch...!!
Maar goed, het kwartet heren heeft alles voor elkaar nu en kunnen nu ook officieel haar bier aan de man gaan brengen. Geen leverproblemen meer....Vond ik zelf wel leuk gevonden, lever in verhouding tot bier/alcohol...hahaha. Sorry. grapje van de baas zelf. Maar mijn eindbaas Kaas, Jan Kelder, heeft volgende week duzz biertjes van de Stalen Piepe in z'n overheerlijke winkeltje....
Ik verheug mij er nu al op...Dat verheugen, mooi wark toch! Of niet dan. Buurman & Buurman ook nog even inlichten. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Tevens benieuwd naar de andere biertjes van de Stalen Piepe, Brouwse derhalve!
Ach, verder niet veel te melden. Stond vrijdagavond wel ff te juichen en de vuisten te ballen toen Rob Kemps tot winnaar van de Slimste Mens werd gekroond. Wat een gast zeg!
Ja, ook ik had een vooroordeel. De zanger van de Snollebollekes zou wel niet ver komen in deze kwis.
Die carnavalsmuziek van hem is aan mij meestal niet besteed. Teksten van lik mij een versje, van link naar rechts of net andersom...Beuk de ballen of Springen Nondeju..
Hij verkoopt er wel een vol Geldredome mee uit, maar toch. Maar hij logenstrafte alle vooroordelen...
De fijnste winnaar ooit in de Slimste Mens. Wat een kerel. Wat een mooie verhalen had en heeft ie. 
Ongelooflijk, Nondeju! Hij schreeuwde het uit met nog maar 17 seconden op de teller....
Wat een nuchtere kerel die Kemps. Leuk, sportief en grappig. Spitsvondig ook...
Het clichébeeld van Kemps' muziekgenre, carnavalsmuziek, ontkrachte Kemps eigenhandig met deze winst.
Misschien hebben jullie het wel gezien, want na de finale keken maar liefst 3,2 miljoen mensen.
Schitterend. Kemps for President! Mijn zegen heeft ie. Of over het feit dat je met LTS zwakstroom, een horeca opleiding en Wikipedia behoorlijk ver kunt komen in het leven. Hij gaf onbewust een groot deel van de kijkers een nieuwe vorm van hoop....Niet onbelangrijk in deze tijd.
Waar satire en realiteit niet meer uit elkaar zijn te houden. Want onze overheid denkt zelf dat wij niet altijd de slimste thuis zijn...
Hebben jullie de regels of adviezen ook gelezen op de site van de Rijksoverheid, ik ook niet hoor, ze zijn inmiddels ook weer verwijderd. Wat denken Mark Rutte & Co wel niet? dat wij soms oliedom zijn..?? Of zit daar wel een kern van waarheid in, dat kan natuurlijk ook? 
Wat is satire en wat is de realiteit...?? zeg het maar...Weet jij het?
Maar Sjoerd Mossou had ze wel gelezen en schreef er wat over. Is het nou grappig, slechte humor of denken ze daar in Den Haag dat het gros van Nederland ze niet alle 24 in een kistje bier heeft.
'Iemand komt voetbal kijken'. Let dan op:
Deel nooit blikjes, flesjes of glazen met elkaar, markeer desnoods de glazen...??
Gebruik individuele bakjes voor chips en nootjes, zorg ervoor dat u niet uit dezelfde zakjes eet.
Stel een 'tribune' op waarbij de zitplaatsen in elk geval 1,5 meter uit elkaar staan.
Valt er een doelpunt, dan kunt u bijvoorbeeld, zonder te schreeuwen, opstaan uit uw stoel, dansen en springen op uw plek. U kunt met elkaar op afstand het glas heffen. Of een muzieknummer afspelen of ratel gebruiken om toch geluid te maken...Hahaha, het stond er echt hoor.
Steek die ratel maar in je .....(vul zelf maar in). Ik juichte hartgrondig voor Rob Kemps toen hij de winnende maakte, al was het misschien niet slim. Lekker belangrijk!
Of als je bij Oma of/en Opa op bezoek gaat wordt je aangeraden om niet te hard te praten want dat stijgt het besmettingsgevaar. Gebruik zo nodig een notitieblok en pen als u iets wilt vragen aan Opa of Oma. 
Het stond er echt, ik wou dat ik het verzonnen had. Mensen op leeftijd zijn wat dover soms....
Ik zie mij al zitten bij Moe, notitieboekje en pen in de aanslag en vuur maar raak voor een knaak!
Wat staat er...? Ik kan je handschrift niet lezen hoor, moet je het nog tegen haar schreeuwen.....
Wie is nou de slimste in het hele verhaal. Rob Kemps? Jij, u, de jongens van de stalen Piepe of ondergetekende...??
of toch Mouna, ik denk Mouna die de dag van haar leven heeft gehad en vandaag opnieuw voor een tien gaat. Was het allemaal maar zo simpel....
Fijne zondag. Joah, mag wel zo!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten