zondag 28 februari 2021

#SnertTijd!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Zolang de oostenwind blef weijen, zullen de blaadern blieben vallen.
Zolang de boer zal blieben zeijen, zal de meulen blieben dreijen.
Zolang de zunne mar blef schienen, kommen bloemen uut de knop
En as de kippen blieben leggen, kommen der kuukens uut de dop.
Zolang het vuur zal blieben branden, schieten vonken noar de sterren.
Zolang de zee rolt op de stranden en der wark komp uut de handen.
Zolang de kinder blieben zingen en alles giet zoals het moet.
En as de liefde mar blef winnen, komp 't allemaol wel goed.
Zolang de lente mar blef kommen en dan de zomer en dan de herfst
En als de winter maar blef dromen van neije blaadern aan de bomen.
Zolang de maon gewoon blef zörgen veur zilv'ren licht en eb en vloed.
En as de liefde mar blef winnen komp 't allemaol wel goed.'
Uut 'As de Liefde mar blef Winnen' van Daniël Lohues

Moi, ben ik weer.
De mist trekt niet alleen buiten op, de zon staat al hoog aan de hemel te trappelen en zal straks ook wel weer de mist meenemen naar elders. Iets met eb en vloed en de maan.
Je kent het misschien wel, iets met de (ge)tijden.
Althans, ik denk het. Vroeger nooit zo opgelet bij de biologielessen van Snaak.
Ik verbaas mij daarom wel eens vaker over de wonderen van de natuur.
Want ik had het dus kunnen weten...waarvan akte!
Afgelopen donderdag kwam er (helaas) wel een einde aan een mooi tijdperk.
Als er deuren dichtgaan, gaan er ook weer deuren open werd mij verteld.
Ik dacht alleen aan de zingende deuren van Mouna, het meisje zingt al weken dat je je deur moet openen voor God want de Heer wil bij je wonen en dan ben je nooit alleen. Schitterend.
De geschiedenis herhaalt zich, Moos zong dit ook toen hij net op school zat in groep 1.
Heerlijk, zelf de gebaartjes en de geluidjes zijn hetzelfde. Is Pantarei ook iets van eerder?
Na een weekje vakantie gaan voor Moos en Mouna morgen de deuren weer open van de Marsweijde. 
Onderweg naar later! 
Maar 25 februari kwam er dus een vroegtijdig einde aan een mooi tijdperk, een muzikaal tijdperk wel te verstaan. 
De laatste uitzending van Stenders Platenbonanza van DJ Rob Stenders en zijn side-kick Caroline Brouwer op NPO Radio 2. 
Ik zal ze missen. Luisterde graag tussen twee en vier naar het programma. Mooie liedjes allemaal aangevraagd door de vele luisteraars. Leuke weetjes en vaste onderdelen.
Stenders gaat terug naar Veronica waar hij naast zenderbaas ook samen met Caroline zijn populaire programma de Platenbonanza zal gaan presenteren.
Jammer, voor mij waren Stenders en Caroline Radio 2. Samen belichaamden ze een soort van behaaglijk gevoel. Lekker knus!
Een open haard waar ze altijd een fijn blokje hout bijgooiden om het vuur maar te laten branden. 
San had nog eens een gesprek met Rob op de radio en zij in bed toen Mouna net twee dagen oud was. 
Ik was alweer onderweg naar België en Rob hield de boel thuis via de radio ff mooi in de gaten.
Het t-shirtje voor Mouna van Rob ligt nog steeds in de kast. Mooie herinneringen en hij draaide Stevie voor ons kleine Wonder. Blind van liefde en nog steeds, ook geen Panterei, wat ik oe brom! Echt nie!
Weet niet of ik straks als ze in ether zijn bij Veronica naar hen overschakel. Hangt allemaal af wie er tussen twee en vier achter de microfoon zal gaan kruipen op Radio 2. Je hebt zo je voorkeuren.
Stenders is een toffe vent en Caroline een leuke en enthousiaste vrouw, kunnen ze hetzelfde huiskamergevoel acteren bij die pioniers van Veronica?
Waarom moet iets wat goed is, toch altijd veranderen? Café Bolte in Gramsbergen wordt toch ook niet ineens een hippe loungetent. Maar daar kan Pantarei ook beter stromen hè, het kanaal ligt er niet voor niks. 
25 februari kwam ook de nieuwe plaat uit van Jack Poels, je weet wel die zangert van Rowwen Hèze.
Zonder de gebruikelijke confetti van zijn feestband klinkt Jack solo als een eenmanshaardvuur waaraan het in koude dagen prettig opwarmen is. Poels heeft mooie teksten, weet de wereld mooi te schetsen. 
De Limburgse Boudewijn de Groot wordt hij wel genoemd. Het zal wel...Mensen houden graag van stempels plakken maar houdt de inkt wel altijd....?? Vervaagt het niet? Of hebben ze net als het bordje boven bij mijn Moe op de slaapkamer het geschreven met onuitwisbare inkt......Dat stenen bordje hangt er ook al zolang ik mij kan heugen. Thuus bij mijn Moe is Panterei ook ver te zoeken....haha. Mooi.
Ik mag 'm graag horen die Poels. Een tokkelgitaar en de koperbruine stem van Jack, mooi man. Als je die in je oortjes hebt of op een mooie rustige zondagmiddag door de speakers klinkt lijkt de wereld eventjes voorgoed buiten te blijven. Luisterde net zijn nieuwe plaat 'II'. 'II' als zijn tweede soloalbum maar de 'II' ook als symbool van de pauzestand waarin wij nu zitten. Totdat er straks iemand weer op Play drukt. Als ze de knop straks weer vinden, fast forward!
Tot dan, onder andere de muziek van Poels, Jack Poels. Hij zou een mooi duo vormen met die Troubadour uut Drenthe. Lohues hef geliek, Daniël hef vaak geliek, iedereen heeft baat bij muziek. Joah, mag wel zo. 
Klopt helemaal, as de liefde mar blef winnen. Komt het altied goed. 
Zag het gisteren ergens op Facebook langskomen bij een mooi plaatje, dacht meteen: verrek Lohues hef geliek en de dame in kwestie ook. De wereld kleurt groen en zag ineens de dubbele bodem. 
Zag sowieso veel langskomen deze week als ik niet de ogen had gesloten als de mist even niet wilde vertrekken uit mijn hoofd. De mist trekt hier trouwens net op tussen de huizen in de straat.
Zo giet dat....en zie het wel eens vaker verkeerd. Doe het steeds vaker niet maar soms doe ik eerst iets voordat ik later erover begin na te denken. Dat had ook anders gekund. Je zou denken dat ik inmiddels wijzer was geworden nu ik bijna weet waar Abraham de mosterd vandaan haalt....
Dacht echt eerst dat het een campagnestunt van het CDA was, of van de nummer 35 op de lijst voor de Tweede Kamer verkiezingen. Piet-Cees van der Wel wil namelijk het pluche bestormen in Den Haag.
Het preken heeft ie niet van een vreemde, wat ik oe brom. Appels vallen nooit ver van bomen.
Deze spraakwaterval wil onze regio op de kaart zetten.
Samen kleuren wij de gemeente Hardenberg groen, een kwestie van gewoon doen?
Nou, nou dat maak ik zelf nog wel uit totdat ik verder keek dan mijn neus lang was en Piet-Cees de geweldige actie Snerttijd van de Ronde Tafel 79 aanprees met zijn immer breeduit lachende CDA- gezicht.
Nu geen hulp van Henkie Wijngaard en met de vlam in de pijp maar een brandende kachel waarop de potten en pannen vol stonden met overheerlijke Snert, buiten onze landsgrenzen ook wel Erwtensoep genoemd. Oh, zo wilden ze Hardenberg groen kleuren. Iedereen moest, vrijwillig natuurlijk, een litertje of meer van die Snert aanschaffen. 
Vierduizend (4000) liter hebben die vijftien tafelaars er van verkocht. Bijna 10.000 euro voor de eenzame ouderen in Hardenberg en omgeving. Een verrekt mooi initiatief, 2 euro vijftig ging naar een organisatie, vereniging of bijvoorbeeld een school wat je zelf mocht kiezen.
Wij kozen natuurlijk voor CBS de Marsweijde, het opent deuren hè. Die gaan niet meer op slot, toch?
Vrijdagavond mocht ik door de Snert Drive Through en de bestelde Snert ophalen bij familiecamping de Grote Belten aan de Grote Beltenweg 11. Goed veur mekare die Drive-Inn heur.
De slagboom ging open en sloot ook weer. Kon geen kant meer op, niet meer achterom kieken alleen nog maar vooruit. Achterom kieken heeft ook geen zin, je moet vooruit kijken als je wat wilt.
Anton Aus Tirol klonk uit de boxen, de lichtjes en de aangeboden rookworst gaven een soort van Apres-ski gevoel. Toch nog hè, hier ook geen Pantarei te bekennen. Het was achteraan in de rij aansluiten.
Bij de soepkar kreeg ik mijn litertje Snert en natuurlijk smeerden ze mij een extra rookworst aan. 
Ik hield het wel bij één en ging niet voor 3 voor 10 euro. Tja, ik ben niet voor niks nu 15 kilo kwiet, je kunt het ook overdrijven maar dat doel heb ik inmiddels wel bereikt. Tied om nieuwe doelen te stellen, laat ik daar morgen maar eens mee beginnen. 
Een dag later liet ik mij wel verleiden tot een aanbieding, Andries had 5 biertjes voor 10 euro buuten staan, tja dat kan ik niet laten liggen. Unlock die Horeca en tot dan helpen wij een beetje en hopen maar dat iedereen straks nog een natje en een droogje heeft....
Maar de Snert smaakte prima hoor. Daarover hoor je mij niet. Niet de snert van Mien Moe maar dat is ook geen Pantarei, dat recept blijft gewoon uit de kunst! 
Maar ja, vierduizend liter soep brouwen past derhalve niet in een 50-liter pan. 
De actie sloeg aan. Hardenberg kleurde symbolisch een beetje groen door al die Snert.
Wat een mooie Snerttijd was het...Kieken hoe straks de wereld buiten is gekleurd, sowieso niet wit maar ook niet zwart/wit misschien wel in de kleur van je hart en daarom....
As de liefde mar blef winnen komp 't allemaol wel goed. 
De mist is al weg, zoek en gij zult vinden. 
Fijne zondag. Joah, mag wel zo...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten