zondag 13 februari 2022

#100% Pindakaas!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'I am the keeper of the old ways. And I remember the younger days.
I look to the east for the risin' sun and bow to the west when the day is done.
I keep the love and I keep the hate. I keep the dignity and faith.
I keep all the reasons why so many millions have had to die.
I keep the dreams and I keep the fears.
I keep it all, I keep the tears.
Time will pass, time will change.
Some things must always be the same.
Though some have tried to turn away
They will again return one day. The day will come when I'll be cast in stone.
And place to guard the ancient throne.
That lies within the musty hall where live our ways and memories all.
I keep the faith!
Uut 'The Keeper' van The Brandos

Moi, ben ik weer!
Gisteren besloot ik in al mijn groteske wijsheid om van 12 februari maar een dag te maken waarop wij samen liefdevol terug kunnen kijken hoe wij ooit samen waren.
Een mooi stel. Las vanmorgen derhalve een appie van mijzelf terug. Dat doe je soms als je niet meer weet wat je voor onzin allemaal heb getikt een dag er voor. 
Dacht nog, goh Dorgelo dat heb je wel mooi gezegd. Stond op het station van Mariënberg te wachten op de Ilse DeLange, de Daniël Lohues of misschien de Jeroen Krabbé maar het werd de blauwnet trein van Warchild. Die naam is toch een beetje besmeurd door ene meneer Marco B., die lui en lieve meisjes van de stichting Warchild kunnen er niks aan doen maar ze halen die gedachten niet meer uit mijn warrige hoofd. Ok, iedereen is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen echter Meneer 'zonder dromen - geen bedrog' Borsato heeft er wel voor gezorgd dat ik ondanks het feit dat ik al ver over mijn theewater zat ik meteen de associatie legde met die schuinmarcheerder uut Alkmaar toen ik gisteravond de trein van Warchild instapte. Die bovenkamer staat altijd aan hè, het uitknopje vind ik bijna nooit. Zou eerlijk gezegd niet eens weten waar ik moet zoeken als je niet weet wat je moet vinden....
Tja, in dit deel van Nederland luisteren de treinen van Blauwnet en Arriva naar namen van hier in het Oosten bekende Nederlanders. Zit graag in Ilse of Daniël terwijl Inside my Head van Di-rect naast mij werd afgespeeld. Zet die oortjes eens wat zachter, man. Hoe wil je het hebben, bestaat toeval? Of verzin je het nu ter plekke...? Zeg het maar!
Ik vond het een mooie dag. Kan er niks anders van maken. 
Ging snel overstag. Ik voerde eerst een interne discussie met mijzelf. Wat doe je, pak je een biertje bij Café Mans of ga je gewoon naar huis? Wat zou ik thuis doen, ook een biertje pakken...? Lust een koe gras of een hond worst? Had ik nog wat administratie af te werken? Volgens mij ontbrak het ons de vorige keer domweg aan tijd om alle zaken die op de agenda stonden naar tevredenheid af te handelen. 
Draaide de auto aan het kanaal halverwege Banthum. Ik was om, binnenste buiten, toch maar een biertje doen in Mariënberg! De competitie begint volgende week al, je moet je ff wat inlezen etc.
De keus was snel gemaakt en ze biljarten er sowieso aardig op los daar bij Café Mans. Harold was er ook en zelfs die Lange van de Jong. Keek al uit naar de ronde tafelgesprekken die vast zouden volgen. Ik heb het (domme) geouwehoer gemist. De voetbal gemist, de 3e helft. Vanaf volgende week gaat het weer gebeuren. Kunnen wij ons weer druk maken of het nu wel of niet buitenspel was...? Dat die scheidsrechter er geen kloten van kan....Daar gaat je gehakthal, jongen! Of dat onze spits al weken geen pepernoot heeft geraakt. Ja, dat klopt. De laatste weken hebben ze ook niet gevoetbald. Wel het snot voor de ogen getraind maar niet binnen de witte krijtlijnen 2 x drie kwartier lekker gebald. Onze jongens waren ziek, zwak of misselijk. Zeer besmettelijk van aard. Uit privacy-overwegingen mag ik hier natuurlijk niet verder over uitweiden maar ze zaten allemaal thuus met zeer milde klachten. Normaal gesproken zijn ze er komende week allemaal bij mits ze niet op wintersport, weekendje weg of dat Oma 80 of 70 wordt. 
Aaaaah wat heerlijk. Het domme ouwehoeren. Even bij je stamkroeg zitten en van elke mug een olifant maken, de betere wereld die bij ons aan de Oude- of Nieuweweg gisteren weer is begonnen. 
Den Haag, leg je oor eens te luister in Mariënberg en omstreken, zo moeilijk is het allemaal niet. Wij lossen de wereldproblematiek tussen twee biertjes en een bittergarnituur op. Wat ik oe brom! 
Ach, bij de slok van mijn eerste biertje wist ik al dat ik de juiste keus had gemaakt.
Liet de auto staan in Mariënberg en stapte keurig om kwart over zeven in de trein richting Hardenberg. 
Moe zal vandaag de soep tegen twaalf uur wel klaar hebben. Een mooi excuus om aan te schuiven bij deze 90-jarige. Net zo eigenwies als haar leeftijd oud is. Mooi toch....
Ik kwam er achter dat ik een 'Keeper' ben. Ik hou graag vast aan wat ik heb/had.
Merkte ik van de week weer. Ik verlies niet graag iets wat ik graag had willen behouden. Ik hou graag mijn gedachten vast, mijn waardigheid, mijn liefde, mijn kinderen maar ook haar. Vroeger was ik als keeper niet de meest betrouwbare man in het doel van de roodzwarten. Ik ging nog wel eens onder een bal door, ik liet nog wel eens een bal los en met mij in de goal had je pas gewonnen als de bus van de tegenstander het Westerpark had verlaten. Maar gisteravond kwam ie langs op mijn lijstje. The Keeper van the Brandos. 
The good old days. Fantastisch. Net als Honesty van Billy Joel, hoe dan....?? 
The Billy Joel Experience speelde hem eerder die avond in het programma van Gerard Ekdom, lekker hoor. Eerlijkheid duurt het langst maar ik draai 'm nooit af in Spotify. Hoe werkt zoiets dan...?? 
Waar hangen die camera's? Worden wij toch allemaal afgeluisterd, ben ik toch gechipt na mijn laatste vaccinatie? Gaf die boosterprik de doorslag, hebben ze toch gelijk....? Weten ze daarom wat ik tegenwoordig allemaal doe, wat ik allemaal denk en vooral 's nachts...? Lig ik daarom uren wakker en een beetje voor 'the keeper' spelen. Een Edwin van der Sar a lettre....?? Stuur ik daarom geen foto's meer? Bang om de verkeerde afbeelding mee te sturen, moet je wel eerst vergroten. Waarvan Akte!
Ik weet het allemaal niet. Peter Gabriël kwam langs, in your Eyes! I'm complete...Zoiets dus?
Remember the old days, the old ways....Ik hou mijn dromen vast, stap maar niet in de Warchild-trein want dan komen misschien al mijn dromen niet uit en zijn ze uiteindelijk bedrog. 
Tuurlijk ben ik niet gechipt of geinjecteerd met een onzichtbare video-verbinding. 
Als je het leven van deze kant ziet, moet ik eerlijk zeggen, ziet het er best wel goed uit. 
Je komt soms op zo'n no returning point. Tot hier en niet verder, en nu door....
Merk dat alle shit een tijdje zijn weerslag op mij heeft gehad. Niet wetende wat ik wilde. Ga ik links, rechts, rechtdoor of toch terug...?
In mijn hoofd sta ik altijd aan. Ik knoop altijd eindjes aan elkaar ook al viel er de laatste tijd weinig te knopen. Ging in de leer bij Moos, mijn zoon. Hij zit op de scouting en weet hoe hij knopen moet leggen. Maar hij zit, net als zijn papa, tevens ingewikkeld in elkaar. We ontrafelen samen wel eens vraagstukken waar wij allebei al gauw het antwoord op weten: tuurlijk, naar de KFC! haha.....
Gekheid natuurlijk. Zijn zusje en hij zijn niet dom. Ze weten waar het leven om draait, om kippetjes die een goed leven hebben gehad. Verantwoord voedsel en genoeg bewegingsruimte. Daarom rijden wij binnenkort maar weer eens naar de KFC, misschien wel in Emmen. 
Zo had ik deze week ook een mooi verhaal over 100% Pindakaas. Mag van Calvé zijn of een eigen merk of gewoon van de Pindakaas fabriek. Jan heeft die potjes ook wel staan zag ik gisteren toen ik een truffelworstje, een grote worst en wat husselsaus ophaalde voor mijn collectie in de koelkast. 
Stiet zo mooi, een volle koelkast. Als je door de pakken melk en yoghurt ook de happie & snappie maar blijft zien. Maar Henk gaf een heel college over 100% pindakaas.
Het mocht, we hadden het aan de tijd. Moesten minimaal twee uur overbruggen richting Rijswijk, en ook twee terug want Rijswijk, dat ligt nou niet bepaald naast de deur. 
Mooie verhalen in de auto van Henk. Verhalen over het leven, over Banthum en Mainbarg, over warme mutsen en dus over 100% Pindakaas. Het moest wel 100% pindakaas zijn, niet van die smeerbare. Er moet een laagje olie opliggen, dan zijn de goede vetten die dan vervolgens in je lichaam andere vetten afbreken. Als je 100% Pindakaas neemt sta je in principe al met 1-0 voor. Van die verhalen dus. De innerlijke strijd in je lichaam kan beginnen. In stadion 'de Maag' moet het dan allemaal gebeuren en bij de uitgang zie je dan wel wat je er van hebt gebrouwen. Wel doortrekken hè.
Mooi begonnen aan mijn duel bij Vinga/Rekla2000. Moe vroeg ook onder het eten van pannenkoeken met spek, hoe was je eerste week? Die beviel hartstikke goed Ma, lekkere pannenkoeken trouwens!
Ik zie het als een nieuwe start. Even weer wat positiefs te melden. Dat is mooi. Daarom is zo'n boom opzetten over 100% Pindakaas wel een mooie metafoor. Je moet wel de goede pindakaas hebben, niet die andere smaken van Calvè. Je moet wat smaken proeven voordat je 100% Pindakaas uit het schap trekt. Maar ja, gisteren bij het boodschappen doen bij de plaatselijke Albert Heijn vergat ik om 100% Pindakaas in het karretje te deponeren. Merkte meteen het gemis van één van mijn twee kinderen. Mouna had het wel onthouden. Nu was ik alleen maar niet echt alleen als je begrijpt wat ik bedoel. 
Zag de schoonheid van het leven en dat er nog genoeg mooie mensen zijn. Ene Dennis van Hardenberg'85 die een oude vrouw in haar scootmobiel voor mij hielp met haar boodschappen in het karretje doen. Dijk van een kerel. We hadden al lang genoeg gewacht, maar néé het was niet erg. Ik vond het zo'n mooi liefdevol momentje. Hoef pas maandagmorgen weer te werken hoor, doe maar kallum an, mevrouw. Ik had het aan de tijd, wie druk is ziet nooit de rust in het leven. Kopje thee?
Knoopte zelfs een gesprekje aan met iemand terwijl ik mijn verspakketje op de band legde. Hoe is het met jou dan? Wat ben je lief, dacht ik...(ai). Heb wat knopjes uitgezet bij mijzelf, niet alles hoeft op de volle 100% te werken.
Ik probeer het goed te doen, misschien doe ik het onbewust ook wel maar ik zal de laatste zijn om dat toe te geven of ik alles goed heb gedaan. Niet in de laatste maand, niet in de laatste zes maanden of de laatste zes of tien jaar. Ik ben een Keeper, ik bewaar liefst het goede.
Mooi dat de voetbal weer begint want ik merk dat ik zelf zondagmorgen al dom begin te ouwehoeren als ik het eigenlijk nergens over wil hebben. Je kunt ook ergens een punt zetten.
Ging het wel over Pindakaas? Onbewust smeerde ik toch een andere boterham, merk ik nu net. 
Haha...ik verbaas mijzelf weer. Dat 100% Pindakaas de volgende stap in mijn nieuwe leven is.
Dat blijkbaar, dus!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten