zondag 13 maart 2022

#De OntMoeting!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Kom laten we gaan, de fles is leeg.
Ik breng je naar huis, het is veilig.
We hebben gepraat na al die tijd.
We hebben gelachen, om fouten, om gedachten.
Hoe het zou zijn gegaan, nu is het te laat. 
Maar jouw gezicht en je mond.
Het is zo vertrouwd, het is ondraaglijk.
Die afstand, ik zou zo graag, met jou
Oh liefste...
Het heeft geen enkele zin, om stil te staan.
Bij wat er gebeurd is, vind je niet? 
Wat meer kan ik doen, wat meer kun jij doen
Dan verder te gaan. Verder te leven
Met deze herinnnering, deze waanzin.
Kom blijf niet staan, ik laat je gaan.
Uut 'De Ontmoeting' van Frank Boeijen.

Moi, ben ik weer. 
Het was een bijzondere ontmoeting. Zowel gistermorgen als gisteravond!
Een soort van religieuze ervaring. Het is maar net in welke boodschap je wilt of kunt geloven.
Je stem(ming) kan veel bepalen, zeker als het gaat om je eigen vierkante meter(s).
Dat wil ik wel geloven. Landelijk gezien boeit mij de politiek bijna voor geen meter meer, maar hoe dichter bij huis hoe belangrijker ik het eigenlijk ga vinden. Daarom stem ik woensdag zeker, wis en waarachtig en misschien wel op een nieuwe nummer 14.
De heer J.H.R. (Rick) Kelder uut Mariënberg, je weet het niet. Wat ik oe brom!
Je was er, je bent er niet bij, de basis van elk geloof. 
Het boeit mij totaal niet dat hij eigenlijk van de Christenunie is, denk dat ene heer S. Otten nu iets verderop een plaatselijke hartverzakking krijgt, haha...Niets is zo veranderlijk als de mens schreef ooit een wijs man. 
De winkels zijn ondertussen al lang open op zondag. Werd laatst nog herinnerd aan onze felle discussie destijds in een Van der Valk Hotel ergens in den landde toen wij met de Roadshows door Nederland toerde. Prachtig toch, hartstikke mooi man. 
Ik moest aan Rick en Alwin (te Rietstap) denken toen mijn muzikale held, Frank Boeijen, zijn laatste nummer inzette. De Ontmoeting!
Was blij dat ik hem weer zag. In een uitverkocht theater de Voorveghter, hier gewoon achter het huus, gaf hij zijn visitekaartje weer eens af. 64 jaar maar still going strong. Geen HLF8-praktijken maar hij begon hier ook pas om kwart over 8. De troubadour uit Nijmegen had gegeten aan de Vecht bij de plaatselijke Troubadour. Het was hem blijkbaar goed bevallen. Want Boeijen was in vorm. Gewoon ouderwets. Degelijk als een huis. Mooie nummers, enkele 'bijna vergeten' parels uit de jaren tachtig en negentig en aardig wat nummers van zijn nieuwe LP 'Subliem Gebaar'. 
Eindelijk, na maanden en maanden, weer zitten in een vol theater. Zwanger van geluk. De fles is nog lang niet leeg. Als je hem niet kent kun je alles van hem denken of vinden. Wil niet zeggen dat ik Frank ken, denk het soms wel een beetje door middel van zijn honderden en honderden nummers en het feit dat hij al ruim veertig jaar mijn (moreel) kompas is. Een baken in open zee, een rustpunt in woelige tijden. De stem die door muren spreekt. 
De laatste tijd draai ik 'm vaak. Hij zit vaak aan het stuur, rijdt mij naar plekken waar ik thuis kom!
Je hebt toch bij elk optreden een soort van ontmoeting met een artiest of band. Frank laat weten wat ie van de wereld vindt en communiceert met jou door middel van zijn liedjes. Soms ken je zijn teksten beter dan de beste man zelf. Hij is puur, hij acteert niet. Vele vinden er wat van, maar nogmaals roepen van een ivoren toren is vaak eenvoudiger dan je echt in iemand verdiepen.
Ik heb ook vaak mijn mening klaar, heb ook van alles geroepen en doe het nog bijna elke dag.
Man, man - wat was je aan het schreeuwen - haha. Ik hoorde het iemand gisteren nog tegen mij zeggen op een vrolijk Westerpark. Weet niet of het heeft geholpen maar we wonnen wel met 1-0 van Bruchterveld. Dat is ook winst, drie punten ook al heb je niet goed gevoetbald. Lekker boeiend!
Ik heb en had ook altijd een mening over Christelijke partijen. Zou ik nooit op stemmen omdat mijn insteek compleet anders is terwijl de basis er wel degelijk ligt. Ik ben Nederlands Hervormd opgevoed. Weet waar Jezus ter wereld kwam, dat hij later van wijn water maakte en dat hij stierf aan een kruis. Ieder jaar weer! Maar ik heb niks (meer) met het geloof. Geloof wel dat er iets is maar kan het niet duiden. 
Geloof dat Pa met mij, met ons meekijkt. Geloof wel dat er meer is tussen deze aarde en de kleurrijke hemel boven ons. Maar is die bedacht, of is die toch echt? Daarover verschil ik van mening en vele met mij. 
Maar de ontmoeting met Rick en later met Alwin te Rietstap, onze wethouder, zette mij onbewust aan het denken.
De hele dag had ik die twee gasten en Gineke Peltjes-Mooi, mooi mens trouwens, in mien heldere gedachten. Raar of toch nie..??
Gewoon omdat ik even met deze mensen stond te praten voor de winkel van Sietse Telman. 
Niet gepland, kwam er langs rijden, onderweg naar gras maaien bij Moe en ik zag Rick staan. Verrek, onze noeste middenvelder van weleer. Kelder in de politiek? Knijp mij eens....haha.
Zit nu op de bank van de ChristenUnie. Staat op nummer 14. De link met de voetbal is natuurlijk snel gelegd. Onze beste voetballer, Johan Cruijff, voetbalde ook met nummer 14 net als mien moat eerder!
Johan werd vaak vergeleken met een andere JC. Jezus Christus. Ik vond het gisteren wel grappig dat Rick op plek nummer 14 staat om kiezers uit Mariënberg over de streep te trekken. 
Een goede zet. Zie Alwin (te Rietstap) als de aanvoerder van deze club. Rick zit tevens in het Plaatselijk Belang. Ik had 'm niet zo snel als politieke tijger gezien maar hij kan stijgen op deze ladder. Wat ik oe brom! Ik stem altijd op de persoon, vooral als het gaat om de lokale politiek. Ok, ik beken, ik heb ook wel eens gestemd op een mooie vrouw. De Uitslag van de landelijke politiek boeide mij toen al niet zo maar Sabine was gewoon een leuke meid met verstand van zaken. Stemde ik tientallen jaren terug zomaar ineens op het CDA...? Vond die uitslag wel positief. Het moest niet gekker worden. Maar lokaal stem ik bewust op een persoon, op iemand waar ik van denk dat die daadwerkelijk het verschil kan maken op het pluche in het lelijkste gemeentehuis van Nederland. Zo stemde ik ooit op dorpsgenoot Petter van het GPV. Waarom? 
Omdat hij iets wilde bereiken met de mensen van en in Mariënberg. Ik geloofde in deze beste kerel. Hij vond het uitermate grappig omdat hij en ik totaal verschillend dachten over de meeste zaken maar het dorp Mariënberg ons beide aan het roodzwarte hart ging. Daarom! 
We hadden een leuk gesprek, Rick - Alwin en ondergetekende. Eerst over de verschillen maar tevens over de grote overeenkomsten van de diverse lokale partijen. Heb je het debat gezien? Ja, snel wat koppen op sociale media gelezen. Heb wel de partijprogramma's gezien in de Toren. Nu moet ik tevens Ricky Gervais in After Life gaan netflixen bedenk ik mij. De Hardenbergse stemwijzer ingevuld, daar had ik het minst met 50+ , voel ik mij dan ook nog jong van geest, die is nog niet uit de fles!
Maar gauw ging het al over voetbal. Je ziet dat iedere goede politicus toch wel aan een teamsport heeft gedaan, denk dat Rutte alleen maar heeft gedamd of zo.....Schaken kan ie absoluut niet, maar dat terzijde. Alwin, hoorde ik van Henk, was ooit een strabante verdediger. Durfde wel een overtredinkje of twee te maken in het veld net als onze Rick. Die karakters passen dus wel bij elkaar, lieten zich vroeger en nu ook niet de kaas van het brood eten. Vanaf de zijlijn heb ik Alwin wel aan het werk gezien. Een prettig persoon, heeft tevens een goede kop. Jonge kerel, sportief, zie hem wel eens lopen langs de Hardenbergerweg. Schijnt ook een mooie vrouw te hebben, dat hoorde ik weer in de kroeg. Zo zie je maar weer, cafébezoek is zo slecht nog niet. Maar ik vind gewoon dat wij benaderbare mensen op het Hardenbergse pluche hebben zitten. Tuurlijk, je kan overal wat van vinden maar ik vind dat het best wel goed gaat in Hardenberg. Kan altijd beter, daarom is stemmen, is mijn mening, niet geheel onbelangrijk komende woensdag. Zeker vanaf deze kant van de Vecht bekeken. 
Denk dat Rick mijn stem heeft omdat hij, net als meester Petter destijds, het beste voor heeft met zijn en mien dorp en haar inwoners waaronder mien Moe. Ik stem dan niet op de Christenunie maar ik stem dan op Kelder, Rick Kelder. Amen!
Mooie kerel, Wat gelachen met deze tweelingbroer van Hanno. Wat hebben wij fantastische dingen beleefd in- en rondom het veld met ondermeer de Breuk. Rick staat op de lijst van de CU ook in het middenveld. Hij scoorde wel eens maar liet meestal door zijn tomeloze inzet andere mede-spelers beter voetballen. Zo'n functie is hem op het lijf geschreven. Zag dat de zwager van mien breur, de hemelpiloot, ook ondertussen is geswitch van het CDA naar de CU. Het kan verkeren, ik hoor het goede vriend Bredero het zo zeggen. Wie had dat gedacht dat ik misschien, zij het lokaal, ooit nog eens het vakje rood zou kleuren op iemand van de ChristenUnie..?? Ach, er zit nog wel iets van geloof in mij.
Sowieso was het een gedenkwaardige zaterdag. Breur ging mee naar Boeijen omdat mijn oude buurman Corona voor zijn kiezen kreeg. Wat een avond. Na de minimale winst op onze vrienden van Britishfield verhuisde ik als de wiedeweerga terug naar Hardenberg. Een mooie avond lag in het verschiet!
Heerlijk gegeten bij brasserie de Markt. Lekkere bieren, ze hadden Grimbergen aan tap. Laat maar stromen. Mini Surf & Turf als vooraf, Hertenbiefstuk voor grote breur en ik ging voor Steak de Markt. 
Bij Gerwin en zijn lieve personeel, waaronder mijn lieve buurmeisjes, zit je nooit verkeerd. Hij weet wat goed vakmanschap inhoudt. Eerlijk eten, niks geen poespas. Mmmmm...
Vervolgens was het thuiskomen bij de Voorveghter, een boeiende avond volgde. 
Altijd leuk om even met Jan Maarten te keuvelen. Die man ademt in elke porie van zijn lief liefde uit voor ons knusse theater. Wat mooi om te zien dat eindelijk alles weer mag. Hardenberg groeit niet alleen uit haar jasje qua huizen maar ook cultureel staan wij er deksels goed voor! Dat smaakt naar meer, de kracht van gewoon doen. Ze komen graag naar het Vechtdal, ze komen graag naar het Oosten. Frank Boeijen was voor het eerst in zijn 64-jarige leven in Hardenberg, Zo te merken, blijft het niet bij deze ene keer. 
Boeijen was top! Hoe vaak heb ik hem al niet gezien. Denk toch dat het richting de 50 optredens gaat. 
Het was genieten. Ruim tweeenhalf uur lang was hij Grand Cru. Tuurlijk wordt ie ook een dagje ouder maar na HLF8 is ie gewoon op zijn best. Leuk dat ook Martijn de Wagter weer achter de drums zat. Wat een energie heeft die beste man. Ach, het zijn allemaal topmuzikanten. 
Bij de taal van de tijd en de piano van Beethoven dacht ik nog even aan haar en bij de Ontmoeting!
Niet langer meer in het paradijs, zo zwart-wit moet ik het misschien niet zien en het ligt wellicht niet aan mij. Ach, de stemming was gisteren gewoon opperbest! Nabieren met breur en naar muziek luisteren. Spotify was zeer gewillig...
Mien Moe kwam met boodschappen uit de winkel gelopen en vertelde passant dat ik niet op de ChristenUnie of het CDA zou stemmen. Wellicht verbaas ik haar wel komende woensdag en dat allemaal door een min of meer toevallige ontmoeting in Mariënberg. Daar kom je nog eens bijzondere mensen tegen. 
De fles is nog lang niet leeg, het meeste azijn is er nu wel uit. Ik breng je sowieso veilig thuis.
Drink ook veel liever tripels dan dat zure spul. 
De ontmoeting werd een soort van verzoening. De verzoening, heb mij lief!
Fijne zondag. 
Joah, mag wel zo....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten