zondag 5 februari 2023

#Vurig & Wreed!

Hallo Lieve Vriendinnen en Vrienden, 

'Ik kan je fantaseren, ik kan je dromen wat ik wil.
Maar ik krijg mijn verlangen naar jou daarmee toch niet stil. 
Was het maar niet over, was het maar niet voorbij. 
Dat het allemaal nog gebeuren gaat, tussen jou en mij. 
Tussen droom en werkelijkheid is het ongelijk verdeeld. 
Nauwelijks te geloven wat een mens zich niet verbeeldt.
We hebben het geprobeerd, we hebben er alles aan gedaan. 
We wilden het wel anders maar zo is het niet gegaan.
Was dat maar waar, was jij hier maar, was dat maar waar....'
Uut 'Was dat maar Waar' van De Dijk. 

Moi, ben ik weer!
Soms, soms kan mij de wereld gestolen worden. 
Hou ik liever alles buiten terwijl ik binnen in gedachten slingers aan het ophangen ben. 
Komen allerlei beelden buurten boven in mijn troebele brein, schiet ik mooie plaatjes en draait er zomaar ineens een 'alles komt goed' film aan de binnenkant van mijn ogen!
Op zulke momenten ben ik even in mijn element. Regisseur van mijn eigen goedbedoelde leven! 
Gouden kalf materiaal en zekers Oscarwaardig.
Lees ik geen kranten, hoor ik liever even geen nieuws. Sluit ik mijn ogen, ben ik betoverd en verdoofd. 
Als Mouna danst (lees: turnt), val ik stil en vergeet ik heel de wereld om me heen. 
Als ze danst, met een lach op haar gezicht. Zo veel liefde, alleen voor mij. Ze zwaait en straalt erbij.
Zo eenvoudig is plezier, ze heeft geen idee hoeveel ze geeft. Ademloos kijk ik naar haar, ik denk zelfs even dat ze zweeft. De credits zijn deels voor Guus. Zij danste gisteren hier niet 'live' in de kamer maar de feelgood movie speelde zich wel af in mijn hoofd.
'Als ze Danst' stond op de LP 'Armen Open' van Meeuwis uut 2011, in 2012 was dit het laatste nummer van het Groots met een zachte G-concert in het PSV Stadion. Ben er vaak geweest, zie er geen bal laat staan voetbal, maar voor een concert is het een mooie plek om te zijn. Midden in Eindhoven. Met terugwerkende kracht kwam het nummer buurten in mijn hoofd doordat ik gisteren een PSV-bal in de zandbak zag liggen op het Westerpark. Vast verdwaald, hoe komt zo'n onding toch terecht in Mariënberg?
Dat de Chinezen überhaupt van die PSV-ballen willen produceren voor die lampies? Hebben de heren Peters en de Lange gisteren trouwens het licht uitgedaan? Ze waren er namelijk aardig naar onderweg om als laatsten te vertrekken....Werd vanmorgen wakker met woorden als #Wreed en #Vurig in mijn hoofd. Ach, ondanks het feit dat ze PSV-supporters zijn blijven het leuke gasten en vooral zijn het, net als ik, roodzwarte Mainbargers. Dan heb je altijd gelijk! Reken ik het altijd goed! Dan is de uitslag misschien verkeerd en negatief (1-3) maar was de uitslag van een lieve vrouw deze week wel bijzonder positief, dan kan voetbal je even gestolen worden, dan heb je wel wat anders aan de kop! Mooi, dat het geloof dan hoop biedt en het bidden uiteindelijk heeft geholpen! Blijkbaar zijn ze soms boven nog wel even wakker, dat is ze geraden ook...
Vast Osram in de spotjes!
Mien moat blijft schoon en z'n bloedwaarden goed, een andere kerel houdt die K.ziekte ook buiten de deur, hij vlagt zelfs weer. Hoe anders zag de wereld er een jaar of een paar geleden uit voor hen. 
Hoop leek uitgestelde teleurstelling te worden. De wereld op de kop! Ineens lijkt Magere Hein op je stoep te zitten. Ben je er straks nog wel?
Daarom stond ik gisteren op mijn eigen manier even extra stil bij Wereldkankerdag. 
4 februari.
Kanker raakt iedereen. Een ziekte waar 1 op de 3 Nederlanders op een zeker moment mee te maken krijgt. Kanker verandert niet alleen het leven van diegene die het krijgt maar heeft ook invloed op dat van diens partner, familie, collega's en vrienden...
Kanker raakt iedereen. Jou dus ook....! 
Ben zo bliede dat jij en jij en jij er nog zijn! Blijven hè. De hemel is over 50 jaar ook nog wel open, die sluit niet!
Waar maken wij ons soms druk over. Gezondheid is een groot goed!
Kunnen sommige mensen een geweldige grap van carnavalsvereniging de Turftrappers niet waarderen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook. Neem je verlies en stuur dan niet een gepeperde rekening. Ik vond het geweldig. Dat maakt het leven juist zo leuk. Gratis brandhout en afgescheept worden met een doosje lucifers. Jouw inhaligheid schaamteloos te kakken gezet! Denken dat je een goede zaak hebt maar niets is minder waar! Een rechter stuurt je met twee linkerhanden linea recta terug het bos in! Ga zelf hout zoeken. Die lui uut Slagharen wilden wel twee volle aanhangwagens met brandhout naar het gedupeerde gezin in Groningen brengen maar dat was tegen het zere been van meneer. Of bestaat dat gezin niet eens...? 
Een jurist verhaalde gisteren dat je vooral je boerenverstand moet gebruiken. Denk dat die Marcel uit Meppel gewoon even een vuurtje moet gaan stoken in zijn eigen tuin, glaasje wijn en wat muziek er bij en denken: tja, ik ben er ook ingetuind net als tig anderen....Er zijn belangrijkere dingen in de wereld om je druk over te maken. Je komt er vast wel uit met die lui uit Slagharen als je maar met ze in gesprek gaat! 
Had ik ook, een mooie meid die gewoon te mooi was om waar te zijn. Het was ook zo. Ik stuur dan toch ook geen rekening met onkostenvergoeding. Bonnetjes van het Kaaskeldertje en de slijterij of van de garage, slijtage van de banden toen ik over de Hunebed Highway kachelde. Kom op zeg!
Of dat André van Duin aangifte moet doen van chantage? De wereld op zijn kop. Onze nationale komiek, knuffelbeer en de man die gewoon geen vijanden heeft wordt gechanteerd...? Hoe dan?
Of over het keurigste jongetje van de klas. Ons aller Nederlandse (Overheid). Zo druk om alle klimaatdoelstellingen te halen, we moeten allemaal van het gas af en zo, maar de boel gewoon niet op orde heeft. Een ondernemer hier in Hardenberg wil zijn wagenpark (minimaal 20 auto's) allemaal op een stekker laten rijden ipv diesel maar krijgt nul op het rekest. Kan nie, Te weinig laadpalen of beter gezegd op het elektriciteitsnet is er sprake van transportschaarste. Falend (wan)beleid. Geen energie meer in dit deel van Nederland. Je moet van alles, maar wil je wat kan het (weer) niet!  Of een jong stel wat haar droomhuis heeft gevonden in Nijverdal, echter zonder eigen oprit, maar tevens geen laadpaal aan de muur van hun huis kan krijgen omdat de gemeente nog niet zover is en zij allebei wel elektrisch rijden. Dan ga je toch uit je stekker, weg droomhuis!
En op het gemeentehuis blijft het vervolgens donker, geen licht aan het eind van de tunnel. Alleen door het feit dat wij hier in Nederland de boel niet op orde hebben. Rijd je elektrisch kun je thuis niet eens opladen...Wanbeleid. De boel gewoon niet voor elkaar en maar de plaat blijven poetsen op het pluche in Den Haag. Ze snappen d'r niks van. 
Of dat iemand een punt achter iets zet en jij dubbel en dwars de rekening krijgt gepresenteerd. 
Samen konden wij het mooi rooien maar in je eentje zo'n beetje dezelfde lasten en meer dragen is niet zo fijn. Dan kan mij de wereld tevens gestolen worden! Donder maar op met de hele zooi!
Ach en toch....zoals gisteren geniet ik volop. Ie bint zo vurig, zo wreed zei iemand.....Fantastisch. 
Als ik éénmaal op dreef ben kraam ik van alles uit maar kan ook zo genieten. Heb je soms niet veel voor nodig. Een biertje, wat vrienden, wat mooie gesprekken, dan is de verbinding die zoveel vrouwen zoeken bij ons mannen ineens daar! Je moet ons dan eens horen, hebben wij alle problemen in de wereld zo opgelost en jou er bij....!
Op elk potje past een dekseltje. 
Een oud-trainer die moest ballen in Hardenberg en op de terugweg besluit om even een biertje te komen drinken bij de club waar hij vier seizoenen het geweldig naar zijn zin heeft gehad. Ik kan daar van genieten, nog steeds die grote (maar mooie) bek. Heerlijk man! Ik had je al hoog zitten maar dat smaakt naar meer, Niels! De Breuk is ook zo'n goed voorbeeld. Jouw glas staat hier nog altijd in de kast. Niet alles wat daaruit komt is grappig maar dit wel! En zo fantaseerde ik gisteren er maar een beetje op los. Muziekje aan....Eerst Elvis en Bowie luisteren.
We can be Heroes, just for one day! Helden zijn het, stuk voor stuk, die met kanker te maken krijgen!Mijn grootste held verloor de strijd al heel lang geleden maar hij is hier nog elke dag! Las gisteren verhalen over mensen die inmiddels kanker hebben ontmoet! Keek in mijn denkbeeldige spiegel en vergat mijn eigen zorgen. Zo slecht gaat het allemaal nog niet! Als je bloedeigen zoon afgelopen maandag je 's middags een plankje brengt omdat je half levend ziek in bed ligt met een zelf gesneden banaan, twee boterhammen met pindakaas, drie dropjes voor mijn zere keel, een glas water en een pakje sultana's + een briefje dat ik zijn liefste papa van de wereld ben. Dan schiet mij maar lek! Zo is samen ziek zijn leuk. Toch iets goed gedaan. Hij deed iets voor een ander. Gewoon, zo is dat hem geleerd. Het lijkt simpel maar wij vechten elkaar liever de tent uit. Iets goed doen voor een ander hoort daar niet bij. PSV is absoluut niet mijn club. Na Ajax heb ik meer sympathie voor Feyenoord en bijv. Twente en Emmen. Maar de perschef van de club uit Eindhoven is ongeneeslijk ziek. Bloedkanker. Uitbehandeld, hij weet niet eens hoe lang hij nog heeft. Jong gezin! Kippenvel. Oud-collega Sjoerd Mossou schreef gisteren op Wereldkankerdag een mooie ode aan Thijs.
Nu hij er nog is! Vaak spreken wij over de doden niets dan goed. Nu een soort van voor-aankondiging van een hopelijk mooie dood! Thijs maakte zelf zijn uitzichtloze situatie bekend op de sociale media-kanalen van PSV. Aan het eind van zijn hartverscheurende boodschap deed hij een oproep. Of we alsjeblieft bloed- of stamceldonor wilden worden. 'Ik ben niet meer te helpen maar anderen wel....' Slik, gewoon doen! Gewoon, doe vaker iets goeds voor een ander! Kanker raakt iedereen. Mij maar ook jou! Zo bliedde dat sommige mensen er nog gewoon zijn! We hebben allemaal onze problemen en eigen shit!
Maar gisteren, toen ik nog een slok van mijn biertje nam, en even dacht aan Moos en Mouna en wij met zijn drieën denkbeeldig in de kamer aan het dansen waren. Ach...Het gras is niet altijd groener bij de buren en zekers niet in het PSV-stadion. Wat ik oe brom!
#Vurig #Wreed....Neuh, mooi. We zijn allemaal verschillend maar geloven toch allemaal wel in hetzelfde! Hulde!
En toen, toen begon gisteren Huub te zingen over dromen en werkelijkheid...Toeval bestaat niet!
Fijne zondag. Joah, mag wel zo....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten